Решение по дело №196/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 205
Дата: 28 септември 2022 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700196
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юли 2022 г.

Съдържание на акта

                                 Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е                   

         

                              205/28.09.2022 година   град Стара Загора

                

 

              В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А 

 

 

Старозагорският административен съд, в публично съдебно  заседание на петнадесети септември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                  Председател:   БОЙКА ТАБАКОВА  

 

                                                 Ч                                                                           Членове:    ИРЕНА ЯНКОВА 

                                                                              РАЙНА ТОДОРОВА 

 

При секретар Пенка Маринова               

И с участието на прокурор Минчо Николов                                                

като разгледа докладваното от  съдия  ИРЕНА  ЯНКОВА  КАН дело № 196 по описа  за 2022 г., за да се произнесеq съобрази следното:

 

   Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.  

 

   Образувано е по касационна жалба на В.Д.Т. ЕГН **********,***, подадена чрез пълномощника му адв. Анелия Петрова от САК против Решение № 46/ 30.05.2022г., постановено по АНД № 31/ 2022г. по описа на Чирпанския районен съд, с което е потвърден като законосъобразен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К, № 4300484  на ОД на МВР  – Стара Загора. 

   В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на материалния и на процесуалния закон и при допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила – касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във вр. с чл.63в от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като необоснован направения от въззивния съд извод, че извършването на вмененото му административно нарушение е доказано по безспорен и несъмнен начин. Поддържа, че не е налице нормативно предвидена възможност за прилагане на процедурата по чл.189, ал.4 от ЗДвП при установяване на нарушение на чл.21 от ЗДвП чрез мобилно автоматизирано техническо средство или система. Твърди, че издаденият електронен фиш не съответства на императивните изисквания досежно неговото съдържание. Поддържа, че в нарушение на съдопроизводствените правила при постановяване на решението не са обсъдени и преценени всички събрани по делото доказателства и не са разгледани възраженията на санкционираното лице. С подробно изложени съображения по наведените касационни основания е направено искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде отменен като незаконосъобразен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К № 4300484   на ОД на МВР  – Стара Загора. 

 

Ответникът по касационната жалба – Областна дирекция на МВР – Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото, в представеното писмено възражение оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че въз основа на събраните по делото доказателства и установената фактическа обстановка, в съответствие и при правилно приложение на закона Чирпанският районен съд е потвърдил обжалвания електронен фиш за налагане на глоба серия К № 4300484   на ОД на МВР  – Стара Загора.  

 

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.     

 

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

         

           Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна странаq за която съдебният акт е неблагоприятен, и е процесуално допустима.

          

           Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

 

   Производството пред Чирпанския районен съд се е развило по жалба на В.Д.Т. *** срещу електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К № 4300484    на ОД на МВР  – Стара Загора, с който на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл. 182, ал.2, т. 6 от ЗДвП, на В.Д.Т. е наложена глоба в размер на 700 лв. за нарушение на чл. 21, ал.2 във вр. с ал. 1 от ЗДвП. В електронния фиш е посочено, че на 29.06.2018 г., в 14.56 ч., в община Стара Загора по АМ Тракия на  км.190+000 в посока към гр. Бургас, при ограничение на скоростта от 140 км/ч, въведено за автомагистрали, е установено извършване на нарушение при управление на МПС ……………….. с установена скорост на движение от 200км/ч, при превишена стойност на скоростта 60 км/ч и отчетен километров толеранс – 3 процента, като извършеното нарушение е заснето с мобилна радарна система TFR1-M – автоматизирано техническо средство № 657.  

           

                                                                                                                                             Чирпанският районен съд е потвърдил обжалвания електронен фиш по съображения за неговата процесуална и материална законосъобразност. Въззивният съд е приел, че електронният фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, съдържа всички изискуеми реквизити по чл.189, ал.4 от ЗДвП, като при неговото издаване не са констатирани нарушения на ЗДвП и на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. По съществото на спора, след преценка на събраните по делото доказателства и установената въз основа на тях фактическа обстановка, съдът е обосновал извод, че извършеното нарушение по чл. 182, ал.2, т.6 от ЗДвП е доказано по безспорен и несъмнен начин и законосъобразно  В.Д.Т. е санкциониран с налагане на предвиденото по вид и размер административно наказание за това нарушение с издаването на електронен фиш.

 

           Решението на Чирпанския районен съд е постановено в съответствие и при правилно приложение на закона. 

 

           Изцяло се споделя изводът на въззивния съд, че облекчената процедура по чл.189, ал.4 от ЗДвП за налагане на административно наказание е приложима при установяване на нарушения по чл.21 от ЗДвП с мобилни автоматизирани технически средства или системи. При изпълнение на функциите си определените от министъра на вътрешните работи служби имат право за установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на МПС /чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП/, като нормата на чл.189, ал.15 от ЗДвП изрично определя като веществени доказателствени средства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС. В разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП е регламентирано, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява МПС или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Съгласно легалната дефиниция по § 6, т.65 от ДР на ЗДвП "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г./. С посочената Наредба се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл.2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като в чл.3 от Наредбата е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система.

С оглед на посочената нормативна регламентация следва изводът, че нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при установяването им при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС, съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. по тълк. дело № 1/ 2013г. на ВАС. Разрешението, дадено в посоченото Тълкувателно решение /че в хипотезата на чл.189, ал.4 от ЗДвП установяването и заснемането на нарушения по ЗДвП може да се осъществява само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган/, се основава на наличието на непълноти в нормативната регламентация към момента на приемане на ТР от гл.т липсата на изрично разписани правила за използването на мобилните технически средства, като е прието, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания. След измененията на ЗДвП /ДВ бр.19 от 13.03.2015г./ и издаването на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за допуснати нарушения на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилни АТСС, функциониращи автоматично. Следователно няма законово регламентирана пречка за прилагане на облекчената процедура по чл.189, ал.4 от ЗДвП за налагане на административно наказание при установяване на нарушение по чл.21 от ЗДвП чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи.   

Изцяло се споделя и изводът на въззивния съд, че съдържанието на обжалвания електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К № 4300484   на ОД на МВР  – Стара Загора, е съобразено с императивните изисквания на чл.189, ал.4 от ЗДвП.

 

                                                                                                                                               Фактически, правно и доказателствено обоснован е и направеният от въззивния съд извод, че по несъмнен начин е установено и доказано извършеното с МПС с рег. № СВ 9290 КС на посочените в електронния фиш дата, час, място и обстоятелства, нарушение на скоростния режим, за което на В.Д.Т. е наложено предвиденото в закона по вид и размер административно наказание за това нарушение с издадения електронен фиш серия К № 4300484. Изложените в тази връзка от Чирпанския районен съд в обжалваното решение мотиви, основани на преценка на събрания по делото доказателствен материал /в т.ч на представения снимков материал, изготвен с АТСС - мобилна радарна система TFR1-M, автоматизирано техническо средство  № 657,  представляващ доказателствено средство по см. на чл.189, ал.15 от ЗДвП; на доказателствата, че АТСС, с което е измерена, отчетена и заснета скоростта на движение на автомобила, е одобрен тип автоматизирано техническо средство за измерване съгласно Закона за измерванията, което установява и автоматично заснема и записва нарушението /превишението на скоростта/, датата и точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС; на доказателствата, че са спазени условията и реда за използване на автоматизираното техническо средство за контрол на правилата за движение по пътищата, регламентирани в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., при надлежно съставен Протокол за използване на АТСС по чл.10, ал.1 от Наредбата, с информация за точното местонахождение на мястото за контрол, датата на използване на АТСС, разположението на АТСС спрямо посоката на движение на контролираните МПС и др./, изцяло се споделят от касационната инстанция и не е необходимо да бъдат повтаряни, при прилагането на чл.221, ал.2 от АПК. От посоченото доказателствено средство по чл.189, ал.15 от ЗДвП по несъмнен начин се установява констатираното превишаване на разрешената скорост за движение на 29.06.2018г. в 14.56 ч., на АМ Тракия, км.190+000 при управление на МПС с рег. № СВ 9290 КС и всички релевантни за съставомерността на деянието обстоятелства за квалифицирането му като нарушение на чл.21, ал.2 във вр. ал.1 от ЗДвП, включително посоката на движение, ограничението на скоростта и измерената скорост на движение на автомобила. Доказателствената сила на това доказателствено средство не е оборена по никакъв начин по делото.

 

            Неоснователно е и въведеното като касационно основание по чл. 348, ал.1, т.2 от НПК възражение за допуснато съществено нарушение на процесуалните правила по см. на чл.348, ал.3, т.1 – т.4 от НПК. Съдът е извършил цялостна проверка на законосъобразността и правилността на електронния фиш, като при формиране на вътрешното убеждение, фактическите и правните изводи не са установени порочни действия на въззивния съд, съотв. не са констатирани порочни съдопроизводствени действия при разглеждане на делото и постановяване на съдебното решение. Съдът подробно е разгледал и обсъдил събраните доказателства и възраженията на санкционираното лице, при подробно мотивиране на направените изводи. Въззивният съд не е допуснал нарушение на правилата за оценка и проверка на доказателствения материал, като формираните фактическите изводи съответстват на установените въз основа на доказателствата по делото релевантни факти и обстоятелства, еднозначно установяващи извършеното на посочените в електронния фиш дата, час, място и обстоятелства нарушение на скоростния режим при управление на МПС с рег. № СВ9290 КС.

 

   С оглед на изложените съображения съдът намира, че не са налице твърдените касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване на съдопроизводствените правила следва да бъде оставено в сила.

 

            Предвид изхода на делото искането на ответника по касационната жалба за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.63д, ал.4 и ал.5 от ЗАНН, В.Д.Т. следва да бъде осъден да заплати на Областна дирекция на МВР – Стара Загора сумата от 80 лева, представляваща възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита в касационното производство, определено съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ.

 

   Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И :

 

   ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 46/ 30.05.2022 г., постановено по АНД № 31/ 2022г. по описа на Чирпанския районен съд, с което е потвърден електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К № 4300484   на ОД на МВР  – Стара Загора. 

ОСЪЖДА В.Д.Т. ЕГН **********,***  да заплати на Областна дирекция на МВР – Стара Загора сумата от 80 /осемдесет/ лева - юрисконсултско възнаграждение.   

 

           Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

                    

 

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                

 

                                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.  

 

                                                                       2.