Решение по дело №337/2024 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 250
Дата: 27 юни 2024 г.
Съдия: Кристина Евгениева Панкова
Дело: 20241210200337
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 250
гр. Благоевград, 27.06.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, VI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на седемнадесети юни през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Кристина Евг. Панкова

при участието на секретаря Латинка Г. Насина
като разгледа докладваното от Кристина Евг. Панкова Административно наказателно дело
№ 20241210200337 по описа за 2024 година
Производството е образувано по жалба от „Е*******“ , с ЕИК ********** със
седалище и адрес на управление гр. П********, ул. Р********, представлявано от А. Г. Г. –
управител, против ЕФ за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от
електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата №
********** на Агенция "Пътна инфраструктура", с който за извършеното нарушение на чл.
102, ал. 2 от Закона за движението по пътищата и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3. във
връзка с чл. 179, ал. 3б от Закона за движението по пътищата на дружеството жалбоподател
е наложена имуществена санкция в размер на 2500.00 лв.
В жалбата се сочи, че електронният фиш е неправилен поради незаконосъобразно
приложение на материалноправни норми, както и допуснати процесуални нарушения от
категорията на съществените. Твърди се, че нарушенията се дължат на допусната
техническа грешка от устройството, представляващо елемент от ел. система за събиране на
пътни такси.
В съдебното производство дружеството жалбоподател, редовно призовано не
изпраща представител и не изразява становище по същество.
За наказващия орган Агенция "Пътна инфраструктура" се явява процесуален
представител, който оспорва основателността на жалбата, не изразява становище по
същество.
Районна прокуратура гр.Благоевград, редовно призовани не изпращат
представител и не изразяват становище по същество.
Съдът, след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста
на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:
На 09.01.2022 г. в 11:15 часа в община Благоевград по път А-3 км. 92+548, с
посока нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа e установено
нарушение за ППС товарен автомобил „И*** ****“ , с регистрационен номер *****, с
технически допустима максимална маса 6000, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 4 без
ремарке, като автомобилът се е движил и за същия изцяло не е заплатена дължимата пътна
такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата /ЗП/, тъй като за посоченото ППС няма
1
валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването. Нарушението е
установено с устройство № 10121, представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, намиращо се на А-3 км.
92+548. Било установено, че собственик на процесния автомобил е дружеството
жалбоподател, поради което за извършеното нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДвП е издаден и
атакувания ЕФ № **********, с който на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3. във връзка с чл. 179,
ал. 3б от Закона за движението по пътищата на дружеството е наложена имуществена
санкция в размер на 2500. 00 лв.
Електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата е създала доклад с номер на нарушението. Към доклада са приложени статични
изображения във вид на снимков материал. От представена справка се установява, че А-3 –
автомагистрала, е част от този списък на пътищата, за които се заплаща такса, а сегмент
********** е с наименование Покровник .
В хода на съдебното производство са представени доказателства и от наказващия
орган, а именно становище, което установява, че на процесната дата няма получени тол
декларации и маршрутни карти, както и доказателства, относно изправност на заснемащото
устройство.
В рамките на съдебното производство е изискана и представена информация от
„Интелегентни трафик система“, като доставчик на услугата, относно причините за
неподаване на информация, от която се установява, че устройството в процесния автомобил
е било изключено, или неравилно включено.
Гореизложената фактическа обстановка се доказва от анализа на събраните
писмени доказателства за тяхното установяване, а именно известие за доставяне, снимков
материал, справка за процесното нарушение, становище,списък на републиканските
пътища, за които се събира такса за изминато разстояние – тол такса, доказателства за
изправност на устройството, информация от доставчика на услугата, които съдът кредитира
като еднопосочни с останалия събран доказателствен материал, вътрешно без
противоречиви и логически последователни.
При така установената фактическа обстановка и съобразно възраженията и
доводите на страните, съдът установи от правна страна следното.
Жалбата е депозирана от надлежно лице, в установения от закона срок, поради
което е допустима, разгледана по същество е неоснователна.
Съдът намира, че нарушението е установено по несъмнен начин, като е доказано,
че на 09.01.2022 г. в 11:15 часа в община Благоевград по път А-3 км. 92+548, с посока
нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа e установено нарушение
за ППС товарен автомобил „Ивеко дейли“, с регистрационен номер РК5634ВН, с технически
допустима максимална маса 6000, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 4 без ремарке.
Пътят е включен в обхвата на платената пътна мрежа и за движение по него се
дължат такси по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, които зависят от категорията на
ППС и изминатото разстояние. Видно от приложената електронна справка по делото ППС с
peг. № РК5634ВН е с обща технически допустима максимална маса 6000, брой оси 2,
поради което на основание чл. 10, aл. 1, т. 2 от Закона за пътищата за движението му по
платената пътна мрежа се дължи тол такса. Тол таксата е такса за изминато разстояние, като
заплащането й дава право на едно ППС да измине разстояние между две точки от
съответния път или пътен участък. Всеки път и пътен участък от платената пътна мрежа е
разделен на тол сегменти, за навлизането и движението през всеки от който, се дължи тол
такса в определения размер. Тол таксите се определя в зависимост от техническите
характеристики на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на
пътното превозно средство, броя на осите и екологичните му характеристики и се определят
2
за всеки отделен път или пътен участък. Агенция ’’Пътна инфраструктура" чрез
Електронната система за събиране на тол такси определя изминатото разстояние от пътя и
пътните участъци, за които се дължи тол такса, изчислява дължимата такса и я начислява на
задължения субект по реда на наредба. В процесния случай поради липсата на валидна
подадена тол декларация или маршрутна карта, дължимата такса в атакувания фиш е
определена съобразно категорията на ППС. Допуснато е нарушение по чл. 102, ал. 2 от
Закон за движение по пътищата, който задължава собственика да не допуска движението на
пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за
пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с установяване на
размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според
категорията на пътното превозно средство. Нарушението е санкционирано на основание чл.
187а, ал. 2, т. 3 вр. с чл. 179, ал. 3б от Закон за движение по пътищата.
Разпоредбата на л. 179, ал. 3б от ЗДвП предвижда налагане на наказание глоба на
собственик на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за
пътищата, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2
от Закона за пътищата, включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в
чл. 10б, ал. 1 от Закона за пътищата. Разпоредбата на чл. 187а, ал. 2, т. 3 от ЗДвП предвижда
за това нарушение на юридическото лице и ЕТ, собственик на МПС да бъде наложена
имуществена санкция в размер на 2500. 00 лв. Санкционната норма е приложена правилно,
като е установено, посредством представена електронна справка, че „Е******“ * е
собственик на товарен автомобил „И******“, с регистрационен номер ******* с технически
допустима максимална маса 6000, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 4, без ремарке и
попада в категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закон за пътищата. На 09.01.2022 г. в 11:15 часа
този автомобил е заснет да се движи по път от платената републиканска пътна мрежа в км.
92+548 на А-3, като за него не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закон за
пътищата тъй като посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол
декларация, поради което съдът намира нарушението за безспорно доказано от обективна
страна, доколкото в случая се касае за нарушение на ЕООД, чиято отговорност е обективна
и безвиновна, не следва да се изследва наличието на вина.
В производството по установяване и санкциониране на нарушението са спазени
изискванията на Закон за движение по пътищата и специфичните условия на Закон за
пътищата, като нарушението е установено от доклад и снимки от електронната система за
събиране на пътни такси, които установяват, че процесното ППС се е движило на сочената
дата по път А 3 на посочения километър.Съгласно разпоредбата на чл. 189е, ал. 8 от Закон за
движение по пътищата, отразените в системата данни се считат за доказателства за мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното
превозно средство, както и данни, свързани с движението по участък от път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол данни и
наличие или липса на заплащане на дължимите такси. Електронният фиш е издаден въз
основа на чл. 189ж от Закон за движение по пътищата, който предвижда възможност при
нарушение по чл. 179, ал. 3, установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3
да се издаде електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане
на глоба или имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение. В тази
насока следва да се посочи, че макар в разпоредбата на чл. 189ж, ал. 1 от ЗДвП да е
направено препращане единствено към нарушенията по чл. 179, ал.3 от ЗДвП, то от своя
страна правилото по чл. 189ж, ал. 7 от ЗДвП съдържа изрична регламентация за
„електронния фиш за нарушение по чл. 179, ал. 3 - 3б“ от ЗДвП. Следователно издаването на
електронен фиш и за нарушение по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП е допустимо и е изрично
предвидено в действащото законодателство. Допълнителен аргумент за този извод се черпи
и от разпоредбите на чл. 187а, ал. 4 и ал. 5 от ЗДвП. С посочени норми се регламентира
правото на собственика или ползвателя на ППС, с което е извършено нарушение по чл. 179,
3
ал. 3 - 3б от ЗДвП, да се освободи от административнонаказателна отговорност чрез
представяне на съответна декларация, като срокът за това действие започва да тече от
връчването на акта за установяване на административно нарушение или на електронния
фиш. Това правило отново сочи, че деянието по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП може да бъде
установявано и санкционирано и чрез издаването на електронен фиш. В разпоредбата на чл.
189ж, ал. 1 от ЗДвП като задължителен реквизит на ЕФ е предвидено вписването на
собственика или ползвателя на пътното превозно средство. Същевременно годен субект на
нарушението по чл. 179, ал. 3 от ЗДвП, към което препраща чл. 189ж, ал. 1 от ЗДвП, е
водачът на автомобила, а не неговият собственик или регистриран ползвател /собственикът
е субект именно на нарушението по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП/. Собственикът или ползвателят
може да носи отговорност за нарушението по чл. 179, ал. 3 от ЗДвП в случаите на чл. 187а,
ал. 1 от ЗДвП. Последната разпоредба дава регламентация на случаите, когато е установено
нарушение по чл. 179, ал. 3 - 3б от ЗДвП в отсъствие на нарушителя. Допустимостта за
развитието на процедурата в отсъствие на нарушителя отново сочи на дадена от
законодателя санкция деяние с процесната правна квалификация да бъде установявано, а
наказанието налагано и чрез издаването на електронен фиш. Най-сетне разпоредбата на чл.
167а, ал. 2, т. 8 от ЗДвП регламентира правомощие за определените от председателя на
управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ длъжностни лица при изпълнение
на функциите да съставят и връчват актове за установяване на административни нарушения
и връчват електронни фишове за нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3в от ЗДвП. По тези
съображения съдът приема, че налагайки санкцията за извършеното нарушение с електронен
фиш, процесуалният закон е приложен правилно, а съществено нарушение на процедурните
правила не е допуснато.
Определените в закона изисквания към електронния фиш е да съдържа данни за
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
пътното превозно средство, собственика или вписания ползвател, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за
пътищата, размера на глобата, срока и начините за доброволното й заплащане. Атакувания
електронен фиш отговаря на тези изисквания и е издаден по образец, утвърден от
управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", за което по делото са представени
доказателства, като доводите в обратна насока са неоснователни. Електронен фиш №
85005105981 е издаден от компетентен орган, съобразно разпоредбата на чл. 10, ал. 10 ЗП,
установяваща, че Агенция "Пътна инфраструктура" осъществява правомощията на
държавата във връзка със събирането на пътните такси, както и дейността по практическото
прилагане, въвеждането, функционирането и контрола на системата за събиране на пътните
такси. Мястото на извършване на нарушението е посочено на км. 92+548 от А-3. Съгласно
чл. 179, ал. Зе от ЗДвП при нарушения, установени въз основа на данните от системата по
чл. 167а, ал. З от същия закон за място на извършване на нарушенията по чл. 179, ал. 3- 36
от същия се счита първото място, на което е установено движение по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа. Видно от генерираният на основание чл. 167а, ал. З от
ЗДвП доклад за извършеното нарушение същото е установено от устройство (тол секция)
номер 10121, намиращо се на път А-3 км 92+548, където е заснето движението на ППС
товарен автомобил „И********“, с регистрационен номер *** с технически допустима
максимална маса 6000, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 4, без ремарке и е
генериран снимков материал. В електронния фиш са описани датата и часа на извършеното
нарушение, регистрационният номер на автомобила и данни за неговата маса, брой оси,
екологична категория, които дават възможност за идентификация на автомобила и
определяне на неговата категория. Посочено е основанието за налагане на имуществената
санкция на дружеството-жалбоподател, в качеството му на собственик на процесното ППС,
с което е извършено нарушението. Посоченото води до извод, че в рамките на
производството по ангажиране на отговорност на жалбоподателя с атакувания електронен
4
фиш не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да ограничават или
препятстват правото на защита, а сочените от жалбоподателя не са такива, които да водят до
незаконосъобразност на процесния фиш. Липсата на дата на издаване не може да бъде
прието, като процесуален пропуск, с оглед посоченото по-горе, относно реквизитите на
електронния фиш. В случая доколкото същият е издаден в съответствие с предвидените от
закона изисквания към неговото съдържание /които се явяват специални по отношение на
тези на ЗАНН, регламентиращи задължителните реквизити на АУАН и НП/, съдът намира,
че липсата на посочените реквизит не може да бъде прието като съществено процесуално
нарушение, водещо до незаконосъобразност на ЕФ на собствено основание.
Съдът намира и, че деянието не е маловажно и към него не са приложими
правилата на чл. 28 от ЗАНН, като отчита, че нарушението засяга безопасността на
движението по пътищата и не е установена необичайно ниска степен на обществена
опасност, която да го отличава от останалите случаи на подобни нарушения, както и като
взе предвид, че според разпоредбата на чл. 189з от ЗДвП, за нарушенията по ЗДвП не се
прилагат чл. 28 и 58г от ЗАНН.
Не могат да бъдат споделени и доводите за нарушение на чл.34 от ЗАНН. Според
Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС, постановено по т. д. № 1/2013 г. -
съкратеното производство за административнонаказателната отговорност чрез издаване на
електронен фиш, въведено в ЗДвП, е изключение от общите правила на ЗАНН, поставящи
началото на производството с АУАН и завършването му с НП. Електронният фиш е
приравнен на НП само по отношение на правното му действие, но не и по форма,
съдържание, реквизити и процедура по издаване - "От това следва, че изискванията за
форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно
регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. ".
Разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН установява сроковете за съставяне на актове за
установяване на административния нарушения и издаване на наказателни постановления,
които не са част от специалното производство по издаване на електронните фишове.
Съгласно чл.11 от ЗАНН по въпросите на вината, вменяемостта, обстоятелствата,
изключващи отговорността, формите на съучастие, приготовлението и опита се прилагат
разпоредбите на общата част на Наказателния кодекс, доколкото в този закон не се
предвижда друго. В тази връзка с Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. на ВКС
и ВАС, задължително за правоприлагането е прието, че сочената правна норма препраща и
към уредбата относно погасяване на наказателното преследване по давност в Наказателният
кодекс, което по аргумента на чл.81, ал.3 във връзка с чл.80, ал.1, т.5 от НК налага извода, че
с изтичане на четири години и половина от извършване на процесните деяния,
квалифицирани като административни нарушения, административнонаказателното
преследване се изключва по давност, независимо от спирането или прекъсването на
давността. В случая деянието е извършено на 09.01.2022 г. и към датата на връчване на
атакувания електронен фиш не е изтекъл срокът от четири години и половина, считано от
извършване на нарушението до връчване на ЕФ, поради което възраженията в тази насока са
неоснователни и не са налице предпоставките за приложение НК по отношение преценка за
изтекла давност съобразно Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. на ВКС и ВАС.
Предвид всичко изложено, като законосъобразен атакувания електронен фиш
следва да бъде потвърден.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 9 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от
5
Закона за пътищата № ********** на Агенция "Пътна инфраструктура", с който на
Е*******, с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр. П****, ул. Р*****,
представлявано от А. Г. Г. – управител, за извършеното нарушение на чл. 102, ал. 2 от
Закона за движението по пътищата и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3. във връзка с чл. 179,
ал. 3б от Закона за движението по пътищата на дружеството жалбоподател е наложена
имуществена санкция в размер на 2500.00 лв.
Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от съобщаване на страните пред
Административен съд Благоевград.

Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
6