Решение по дело №775/2023 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 217
Дата: 30 май 2023 г.
Съдия: Блага Бозова
Дело: 20235530200775
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 март 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 217
гр. Стара Загора, 30.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, I-ВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ,
в публично заседание на шестнадесети май през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Блага Бозова
при участието на секретаря Пламена П. Янкова
като разгледа докладваното от Блага Бозова Административно наказателно
дело № 20235530200775 по описа за 2023 година
и за да се произнесе, съобрази:
Производството е чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Производството е образувано по жалба на А. А. Д. от гр. *** против
Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 5442337 на ОД на МВР -
Стара Загора, с който му е наложено административно наказание глоба в
размер на 600.00 лева, на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 точка
6 от Закона за движението по пътищата, за нарушение по чл.21 ал.1 от Закона
за движението по пътищата /ЗДвП/.
В жалбата се твърди, че атакувания електронен фиш е
незаконосъобразен. Сочат се съображения в подкрепа на молбата съдът да
отмени същия. В съдебно заседание
жалбоподателят е редовно призован, не се явява, изпраща писмено становище
чрез процесуален представител.
Моли за отмяна на процесния електронен фиш и претендира направени
по делото разноски.
Въззиваемата страна е редовно призована, не изпраща представител. В
съпроводителното писмо, с което преписката е постъпила в съда, изразява
становище за неоснователност на жалбата и моли ЕФ да бъде потвърден.
Съдът, след като обсъди събраните доказателства, направените в
жалбата оплаквания и служебно провери правилността на обжалвания
електронен фиш /ЕФ/, приема за установено следното:
Жалбата е допустима като подадена в срок и от надлежна страна –
1
санкционирано лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу акт
подлежащ на съдебен контрол.
Жалбата е основателна, но не по изложените в нея съображения.
На жалбоподателя е издаден електронен фиш за налагане на глоба по
утвърден образец на Министъра на вътрешните работи на Република
България, от ОД на МВР град Стара Загора /по образеца не е необходимо
полагане на дата на електронния фиш и подпис от органа на власт/, за
констатирано административно нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП, изразено в
това, че на 11.06.2021 г., в 11:38 часа, в oбл. Стара Загора, община Стара
Загора, път I-5, км.219+600, управлява лек автомобил, марка „Шкода
Октавия“ с регистрационен номер ***, в посока към гр. Стара Загора, при
ограничение на скоростта от 90 км./ч., заснето с СПУКС ARHCAMS 1, със
скорост 142 km/h (след отчетен километров толеранс от 3 km/h), като
нарушението (превишаване на разрешената скорост с 52 km/h) е заснето с
автоматизирано техническо средство № 11443b2.
С обжалвания ЕФ жалбоподателят е санкциониран на основание чл.189
ал.4 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата („При нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в
отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение…”), във
връзка с чл.182 ал.2 т.6 от ЗДвП (за превишаване над 50 км.ч. – с глоба 600
лева, като за всеки следващи 5 км.ч. превишаване над 50 км.ч. глобата се
увеличава с 50 лева/, за извършено нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.
ЕФ е издаден по образеца, утвърден от министъра на вътрешните
работи със заповед № 8121з-172 от 29.02.2016 год. съобразно разпоредбата на
чл.189 ал.4 изречение трето от ЗДвП („Образецът на електронния фиш се
утвърждава от министъра на вътрешните работи”), и отговаря на
императивните изисквания на чл.189 ал.4 изречение второ от ЗДвП
(„Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на
доброволното й заплащане”).
По делото се установява, че при извършване на заснемане на
нарушението са спазени нормативните изисквания, по делото са представени
и съответните писмени удостоверения издадени от БИМ, които удостоверяват
годността на техническото средство измерило скоростта.
Съгласно чл.165 ал.2 т.7 от ЗДвП определените от министъра на
вътрешните работи служби имат право да извършват контрол по спазване на
правилата за движението по пътищата с автомобили, оборудвани със средства
за аудиозапис и видеозаснемане, като контролът се осъществява само в
2
обхвата на средствата за видеозаснемане, а според ал.3 на цитирания член
условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи, каквато е Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата.
В случая спазването на тези изисквания при заснемане на конкретното
нарушение се установява от представените снимков материал и протокол за
използване на процесното автоматизирано техническо средство или система.
В конкретния случай нарушението е установено по описания по-горе
начин на 11.06.2021 г. в 11:38 часа, като от снимковия материал (извлечение
от клипа на нарушението) е видно, че скоростта, с която е управляван
процесният лек автомобил е приблизително 147 km/h /виж л.8 от делото/,
което при отчетен толеранс от 3 km/h не е 142 km/h както е посочено в ЕФ.
Така вписаните в ЕФ стойности на установена скорост и превишена скорост
не кореспондират със снимковия материал приложен на лист 8 от делото,
което води до неяснота на обвинението.
Съгласно чл.188 ал.1 от ЗДвП собственикът или този, на когото е
предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него
нарушение, като собственикът се наказва с наказанието, предвидено за
извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното
превозно средство. В случая автомобилът, при управлението на който е
извършеното нарушението, не е собственост на жалбоподателя /лист 9 от
делото/. Няма доказателства собственикът на МПС да се е възползвал от
предвидената в чл.189 ал.5 от ЗДвП възможност, като в 14-дневен срок от
получаването на ЕФ, да е предоставил в съответната териториална структура
на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за
лицето, извършило нарушението и копие на свидетелството му за управление
на моторно превозно средство. В този смисъл по делото няма ангажирани
доказателства в подкрепа авторството на деянието.
Ето защо, съдът приема, че авторството не е доказано по несъмнен и
безспорен начин, поради което ЕФ се явява законосъобразен и следва да бъде
отменен.
По делото няма представени доказателства за направени от
жалбоподателя разноски, поради което съдът не дължи произнасяне по
въпроса за разноските.
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:

ОТМЕНЯ като незаконосъобразен Електронен фиш за налагане на
3
глоба серия К № 5442337 на ОД на МВР - Стара Загора, с който е наложено
административно наказание глоба в размер на 600.00 лева, на основание
чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 точка 6 от Закона за движението по
пътищата, за нарушение по чл.21 ал.1 от Закона за движението по пътищата.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване чрез Районен съд -
Стара Загора пред Административен съд - Стара Загора в 14-дневен срок от
получаване на съобщението до страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
4