Решение по дело №351/2023 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 212
Дата: 18 юли 2023 г.
Съдия: Мария Емилова Антова
Дело: 20231520200351
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 април 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 212
гр. Кюстендил, 18.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, XIV-ТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на пети юли през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Мария Ем. Антова
при участието на секретаря Валентина Сп. Стоицова
като разгледа докладваното от Мария Ем. Антова Административно
наказателно дело № 20231520200351 по описа за 2023 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е образувано по жалба на П. Г. П., в качеството му на кмет на О.
К., срещу Наказателно постановление № 39/10.03.2023г. /НП/, издадено от
Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ –
София , с което на основание чл.156 , ал.1 от Закона за управление на
отпадъците /ЗУО/ и чл.53, ал.1 и чл.24, ал.1 от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/ за извършено административно нарушение му
е наложено наказание на основание чл.156, ал.1 във вр. с чл.113, ал.3 ЗУО
„глоба“ в размер на 10 000 лева. Навеждат се доводи за допуснати
съществени нарушение на процесуалните правила и противоречие с
материалния закон, поради следното: На първо място, не било
индивидуализирано в достатъчна степен мястото на извършване на
нарушение и не било възможно да бъде определено с необходимата точност.
На следващо място, сред задълженията на кметовете на общини съгласно
глава втора, раздел III и глава четвърта, раздел IV, свързани с управлението
на отпадъците, не се предвиждало задължение за „почистване“ на
замърсените участъци, съответно РИОСВ – София нямала компетентността да
дава предписания за изпълнение на задължения, които не са законово
вменени на кметовете на общини. Община Кюстендил била предприела
достатъчно действия за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на
неоторизираните за това места – поставяне на табели, периодични обходи на
служители на ОП „Управление на общински имоти“ през светлата част от
1
денонощието, които не са констатирали нарушители, включително и на
въпросния участък. Общината била сключила договори с „***“ *** и „***“
***, по силата на които отпадъците се извозвали и предавали за депониране
на инсталация на „***“ ***. Наред с това, описаната фактическа обстановка в
НП касаела единственото вменено задължение на кметовете на общини,
регламентирано в чл.19, ал.3, т.15 ЗУО, предл. второ, но ако се приемело, че
това задължение не е било изпълнено, приложимата санкционната норма била
тази по чл.151, ал.2, т.6 ЗУО, а не разпоредбата на чл.156, ал.1 ЗУО. На
следващо място, се счита за незаконосъобразно становището на
административнонаказващия орган, че разпоредбата на чл.156, ал.1 ЗУО не
предвиждала освобождаване от отговорност на кметовете на общини при
надлежно възлагане на правомощията му на други длъжностни лица,
съответно, доколкото кметът на О. К. бил оправомощил на основание чл.44,
ал.2 ЗМСМА, чл.15, ал.1, т.3 ЗООС и чл.112, ал.1, т.1 ЗУО кметовете на селата
да контролират дейностите, свързани с образуване, събиране, съхраняване,
транспортиране и третиране на битови и строителни отпадъци, то в случая
АУАН за процесното нарушение е следвало да бъде съставен, а НП издадено
не на кмета на О. К., а на кметовете на посочените места. Счита се, че така
посоченото място на установяване на нарушението обхващало територия
извън урбанизираната такава, като съгласно чл.140, ал.5 от Закона за водите,
в Счита се, че неправилно не била приложената разпоредбата на чл.28 ЗАНН.
Освен това наложеното наказание не кореспондирало на приетото за
извършено нарушение, което накърнявало разпоредбата на чл.2, ал.1 ЗАНН.
Счита се, че АУАН и НП били съставени след изтичане на сроковете по чл.34
ЗАНН. Предвид гореизложеното, искането към съда е за отмяна на
атакуваното НП.
Като разгледа събраните по делото писмени и устни доказателства при
условията на чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът прие за установено следното:
Във връзка с постъпил в РИОСВ – София сигнали от граждани с вх.
№№ 546/10.01.2022г., С-205/26.04 и С-254/19.05.2022г. за наличието на
незаконни сметища на територията на Община Кюстендил, на 19.05.2022г. е
извършена проверка на три населени места в присъствието на представители
на общината, при което са констатирани три незаконни сметища, както
следва:
1/ с землището на с. Г. Г., описано под № 1 от съставения при
проверката констативен протокол /КП/ № ККФОС-ЛД-14/19.05.2022г. – на
терен с площ от около 15 дка да натрупани множество купчини със
строителни, битови и растителни отпадъци. Сметището се намирало на дясно
пътно отклонение на асфалтовия път, водещ от с. Г. Г. за с. К., землище на с.
Г. Г.. Началото на замърсеното пътно отклонение се намирало в местността
„Мивлог“, където се наблюдавало струпване на голямо количество изрязана
храстова растителност, примесена с битови отпадъци. Замърсяването
продължавало от двете страни на пътя /вляво и дясно/ до съществуващи
останки от бивш свинарник в местността „С.“ и се състояло от смесени
битови отпадъци, включително и едрогабаритни: множество дюшеци,
2
матраци, стари дрехи, възглавници, юргани в червен цвят, мебели /табуретки,
стар диван/, различни видове пластмасови опаковки /от безалкохолни
напитки и хранителни стоки, пластмасови кутии и кофи/, множество
найлонови опаковки в различни цветове, стъклени опаковки /шишета и
бурканчета/, хартиени и картонени опаковки и пр., както и строителни
отпадъци: големи натрошени бетонови късове, примесени със земни маси,
натрошена асфалтова настилка, купчини парчета тухли и керемиди,
примесени с мазилка, някои опаковани в чували. Направен бил снимков
материал към КП № ККФОС-ЛД-14/19.05.2022г. Във връзка с постъпил
сигнал от ОД на МВР- гр. Кюстендил, на 10.06.2022г. е направена повторна
проверка, отразена в КП № ККФОС-ЛД-20/10.06.2022г., на същия участък,
като са установени наличните отпадъци от предходната проверка, както и
нови такива – купчина счупени керемиди, неизбелял дюшек на райета.
Липсвали следи от техника, с която да се извършват дейности по почистване
на сметището. Направен бил снимков материал.
2/ в землището на с. П. ч., описано под № 2 от горепосочения КП –
сметище, образувано в общински имот в местност „Б.“, разположен в района
на гробищен парк на с. П. ч.. НА площ от около 3 дка били натрупани
множество купчини с различни размери /с височина от 1,5 – 2 метра/ от
битови /текстилни отпадъци, различни видове пластмасови опаковки,
хартиени и картонени опаковки, стари гуми и пр./, строителни и
селскостопански отпадъци. Черни пътища отделяли сметището от гробищния
парк и от частни земеделски имоти. Направен бил снимков материал към КП
№ ККФОС-ЛД-14/19.05.2022г.
3/ в гр. Кюстендил, в местността „***", в кв. „И.“, в непосредствена
близост до оградата на Пречиствателната станция за отпадъчни води /ПСОВ/,
описано под № 3 от горепосочения КП – от двете страни на черен път /дясно
отклонение от околовръстното шосе на гр. К. в посока с. Г./, водещ до входа
на ПСОВ – гр. Кюстендил, землище на гр. К., с площ най-малко 3 дка, било
замърсено предимно с битови отпадъци, както следва: фотьойл и диван в
кафеникав цвят, различни видове пластмасови опаковки, разноцветни
пластмасови парчета от счупени предмети от бита, текстилни отпадъци,
счупени детски играчки, хартиени и картонени опаковки, стъклени парчета,
стари гуми и пр.; строителни отпадъци: парчета гипсокартон, счупени
керемиди, тухли и керамични плочки, строителна мазилка и пр. Посочените
отпадъци били премесени със слама, коренища, изрязани клони и храсти.
Направен бил снимков материал към КП № ККФОС-ЛД-14/19.05.2022г.
Във връзка с така констатираното, в КП № ККФОС-ЛД-14/19.05.2022г.,
на основание чл.113, ал.3 ЗУО, е дадено предписание на кмета на О. К. за
почистване на незаконните сметища, описани под №№ 1, 2 и 3, в срок до
20.06.2022г. Направено било искане за удължаване на срока, което било
уважено от директора на РИОСВ – София, съответно новият срок за
изпълнение на посоченото предписание бил до 31.07.2022г.
На 30.08.2022г. експерти от РИОСВ – София извършили последваща
проверка на процесните участъци, отразена в констативни протоколи № №
ККФОС-ЛД-34/30.08.2022г., ККФОС-ЛД-35/30.08.2022г. и ККФОС-ЛД-
36/30.08.2022г, като на място било констатирано, че отпадъците, описани при
предходната проверка и спрямо които е дадено предписанието, били още
3
налични. Налични били и нови такива, като в участъка в гр. К., върху
повърхността на черния път, заобикалящ външната страна на сградата на
ПСОВ били натрупани толкова много отпадъци, че било затруднено
преминаването през него. Направен бил и снимков материал. Нямало следи от
почистване или техника, освен в участъка в с. Г. Г., където имало следи от
техника, с която била прибутана част от отпадъците към съседна земеделска
земя. Не била представено никаква информация от страна на нарушителя за
предприети действия по почистване.
На 30.09.2022г. е съставен АУАН № 174/2022г., в отсъствие на
нарушителя, с който е ангажирана административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя, за това, че в качеството си на кмет на О. К. е
нарушил разпоредбата на чл.156, ал.1 във вр. с чл.113, ал.3 ЗУО. Въз основа
на акта е издадено атакуваното НП № 39/10.03.2023г., издадено от Директора
на РИОСВ – София.
В хода на съдебното следствие са разпитани актосъставителят,
свидетелят по акта, както и присъстващият на проверката на 19.05.2022г.. и
тази на 30.08.2022г.
Свидетелят Л. И. Д. е присъствала на проверките и е съставила АУАН в
отсъствие на нарушителя. Същата дава подробни показания, кореспондиращи
с описаното в констативните протоколи от двете проверки, АУАН и НП.
Твърди, че замърсяванията на процесните участъци са големи, като на
последваща проверка са констатирани нови отпадъци и на трите участъка.
Само по отношение на сметището в землището на с. Г. Г. се наблюдавало да
има някаква промяна в смисъл на следи от почистване – прибутване на
отпадъците към ливадата с тежка техника и зариване на земни маси. По
отношение на сметището в близост до сградата на ПСОВ – гр. Кюстендил се
констатирали купчини с височина от 2 до 4 метра. Нямало данни в РИОСВ –
София да е постъпвала информация от О. К. за почистване на процесните
участъци, нито постъпили документи в тази връзка.
Свидетелят С. Г. Й. е присъствала на проверките, като дава подробни
показания за същите. Последните подкрепят описаното в констативните
протоколи, АУАН и НП.
Съдът кредитира показанията на посочените свидетелите, доколкото
същите са подробни, логични и добросъвестно дадени, като са и подкрепени
от целия доказателствен материал по делото.
При така установената фактическа обстановка съдът намира жалбата за
неоснователна по следните съображения: На първо място, не са допуснати
съществени нарушения при съставянето на обжалваното НП. Видно от
Заповед № РД-18/07.02.2022г. на директора на РИОСВ – София ст. експерт Л.
И. Д. е оправомощена да съставят АУАН по реда на ЗУО. На следващо място,
съдът намира, че не е налице нарушение при съставяне на АУАН, доколкото
това е направено в законоустановения за това 3-месечен срок от датата на
установяване на нарушението – 30.08.2022г., в рамките на 1-годишния срок
от извършване на същото – 01.08.2022г. НП също е издаден в
законоустановения 6-месечен срок от съставянето на АУАН за процесното
нарушение, съответно разпоредбата на чл.34 ЗАНН е спазена. Възражението в
противната насока на жалбоподателя е неоснователно. На следващо място,
4
неоснователно е възражението на жалбоподателя, че са неясно
индивидуализирани местата на извършване на нарушение, доколкото и в
АУАН, и в НП те са ясно описани, както и точно и конкретно е посочено
какъв тип отпадъци са били открити на терен при първата проверка и при
последващата такава. Данните за горното са включени в съдържанието на
констативните протоколи и от двете проверки, които като официален писмен
документ не са оспорени от жалбоподателя и са годно доказателствено
средство за вписаните в тях факти и обстоятелства. Последните са
потвърдени и от приобщените гласни доказателства на проверяващите
длъжностни лица. Неоснователно е възражението на жалбоподателя за липса
на законово изискване в ЗУО, вменяващо му задължение във връзка с
управление на отпадъците и по-конкретно дейност по „почистване“.
Напротив, съгласно чл.19, ал.3, т.15 ЗУО кметът отговаря именно за
организиране на почистването на изхвърлени отпадъци на неразрешени за
това места, както и на незаконни сметища. На следващо място, съдът счита, че
не е допуснато нарушение на материалния закон, както твърди
жалбоподателят, доколкото описаното в НП било относимо единствено към
задължението на кмета на общината, регламентирано в чл.19, ал.3, т.15 ЗУО,
към което съответно не била приложима санкционната разпоредба на чл.156,
ал.1 ЗУО. Видно от съдържанието на АУАН и процесното НП е налице пълно
съответствие между словесното описание на нарушението и дадената му
правна квалификация. Жалбоподателят е привлечен към
административнонаказателна отговорност за неизпълнено предписание,
наказуемо именно на основание чл.156, ал.1 ЗУО, а не за бездействие по
произтичащото от закона задължение да предотвратява изхвърлянето на
отпадъци на неразрешени за това места, визирано в разпоредбата на чл.19,
ал.3, т.15 ЗУО, наказуемо на основание чл.151, ал.2, т.6 ЗУО. Съответно,
деятелността е правилно квалифицирана като административно нарушение по
чл.113 във вр. с чл.156, ал.1 ЗУО. Неоснователни са възраженията на
жалбоподателя, че АУАН е неправилно съставен, а НП е неправилно издаден
на него като нарушител, вместо на кметовете на с. Г.Г. и с. П. ч., доколкото на
последните били предоставени от кмета на Община Кюстендил задълженията
във връзка с управлението на отпадъците. Законът не предвижда
освобождаване от отговорност на последния при възлагане на правомощията
на други длъжностни лица. По отношение на твърденията, че от страна на О.
К. били предприети достатъчно мерки за предотвратяване на изхвърлянето на
отпадъци с оглед на сключените договори с „***“ *** и „***“ ***, същите се
оборват от целия доказателствен материал, събран по делото, включително и
от свидетелските показания на разпитаните свидетели. Не на последно място,
неоснователно се явява възражението на жалбоподателя за нарушение на
материалния закон от страна на административнонаказващия орган,
доколкото последният не бил приложил разпоредбата на чл.28 ЗАНН. Съдът
счита, че правилно административнонаказващият орган е преценил, че не е
налице маловажен случай на извършеното нарушение, доколкото не са
налице предпоставките на чл.93, т.9 НК. Съдът счита обаче, че неправилно е
определен размерът на наложеното наказание, доколкото са взети предвид
само отегчаващите отговорността обстоятелства (като множеството влезли в
сила НП за извършени нарушения по ЗУО), но не и предприетите действия от
страна на жалбоподателя по изпълнение на предписанията на АНО, макар и
5
само по отношение на едно от незаконните сметища, а именно това в
землището на с. Г. Г.. Предвид гореизложеното, съдът счита, че следва да
измени процесното НП като намали административното наказание „глоба“ в
размер под средния, като определя същия на 4 000 лева., считайки, че с
подобен размер на глобата ще бъдат постигнати в най-пълна степен целите на
наказанието.
Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 39/10.03.2023г., издадено от
Директора на РИОСВ – София, с което, на основание чл.156, ал.1 от Закона за
управление на отпадъците, на П. Г. П., ЕГН **********, в качеството му на
кмет на О. К., със служебен адрес – гр. ****, му е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 10 000 лв., КАТО НАМАЛЯВА размера на
наложената глоба от 10 000 лв. на 4000 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - Кюстендил в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Кюстендил: _______________________
6