Решение по дело №1040/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 септември 2019 г. (в сила от 4 декември 2019 г.)
Съдия: Богдан Здравков Велев
Дело: 20191720201040
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

      Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  525 /10.09.                          Година 2019                                   Град   Перник

 

                                        В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд                                               III – ти наказателен състав

На  04   септември                                                                                     Година 2019

  

В публичното заседание в следния състав:

                                                            Председател: Богдан Велев

Секретар: Биляна Миткова

Прокурор:

като разгледа докладваното от  съдията административно-наказателно дело №01040  по описа за 2019 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

             С наказателно постановление № ДАИ -0000050/31.05.2019г, издадено от  Заместник изпълнителен директор  на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ гр.София,  на  „ДКЦ-1 РУСЕ“ ЕООД са наложени две имуществени  санкции:

            -на основание  чл.178 в ал.2 ,т.9 от Закона за движението по пътищата,имуществена санкция в размер на 1 500лв.,за нарушение по чл.11 б,т.16 от Наредба №36 от 15.05.2006г.на МТ и

           -на основание  чл.178 в ал.2 ,т.9 от Закона за движението по пътищата,имуществена санкция в размер на 1 500лв.,за нарушение по чл.11 б,т.13 от Наредба №36 от 15.05.2006г.на МТ

Срещу издаденото наказателно постановление в срок е постъпила  жалба от управителя на търговското дружество,чиято административно наказателна отговорност е ангажирана в процеса,в която като доводи са изложени: не е изписан в пълнота нормативният акт,чиито разпоредби се вменяват като нарушени,не е обсъдено подадено възражение,посочените като нарушени разпоредби са общи,визира се дейност на психолог ,а дружеството нямало право да се намесва в неговата дейност.

За съдебно заседание – страните,редовно уведомени,не са изпратили  процесуални   представители.

Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, намира за установено следното:

 

На 10.05.2019 г. Главен експерт към ИААА е съставил акт за установяване на административно нарушение, в който е отразено следното:

На 12.01.2019 г., около 11:00 часа, в Психологическа лаборатория 379 от списъка към УР 0021 от 28.10.2011 г. на „ДКЦ – 1 Русе“ ЕООД, намираща се в град Перник, ул. „Света Петка“ № 63, е било прието за установено, че дружеството не е изпълнило отговорността си за организация провеждане на психологическо изследване в съответствие с нормативните изисквания и не е упражнило контрол за спазване на изискванията за водене на документацията в Психологическа лаборатория 379 от списъка към УР 0021 от 28.10.2011 г. като е допуснато:

 

 

 

1. Да не бъдат нанесени в резултатните карти резултатите от тестовете на Г. Александров, Ахм. К., Р. М., Р. Хисар и Й. А. от графика за 11:00 часа на 12.01.2019 г., да не бъдат нанесени данните от апаратното изследване и да не бъдат описани данни от беседа и наблюдението, заключенията и писмените мотиви за тях.

2. Да бъде проведено апаратно изследване на същите лица без да са нанесени резултатите от груповото изследване в резултатната карта.

 

       Като виновно нарушени разпоредби се сочат:чл.11 б т.16 и чл.11б т.13 от Наредба № 36 от 15.05.2006г. на МТ.

 

Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена като взе предвид показанията И.Й.С.-актосъставител, АУАН Серия А-2018,№255347/10.05.2019г.,Копие на удостоверение за регистрация ,издадено на основание чл.153 в ал.4 от Закона за движението по пътищата,Два списъка към Удостоверението  за организиране и провеждане на първо и второ психологическо изследване по чл.152 ал.1 т.2 и ал.2 от Закона за движението по пътищата/на психолози и на психологически лаборатории/, разпечатка от електронната поща на отдел“Психологически подбор“ дирекция“ ППС и водачи“в ИА АА,което е заявление за корекция в „регистър  на психологическите изследвания на водачите“от посочен психолог ,към Удостоверението за регистрация,Заповед на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията относно правомощията на лицето,в посочено качество,издало обжалваното наказателно постановление,

 

    Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира следното:

  Жалбата е процесуално допустима,като подадена в срок от легитимирано лице.

 

             Приложеният от АНО административно наказателен състав/чл.178 в ал.2 т.9 от Закона за движението по пътищата/ предвижда ангажиране на административно наказателна отговорност на ФЛ или ЮЛ ,което разпореди или допусне неспазването на изискванията за водене на документацията във връзка с организирането и провеждането на психологическите изследвания.

             Тъй като санкцията  е в абсолютен законов размер,съдът не изследва приложението на правилата за индивидуализация на административното наказание.

             Като нарушени разпоредби се сочат две,част от  НАРЕДБА № 36 от 15.05.2006 г. за изискванията за психологическа годност и условията и реда за провеждане на психологическите изследвания на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС, на водачи на МПС и на председатели на изпитни комисии и за издаване на удостоверения за регистрация за извършване на психологически изследвания, установени в чл.11 б ,              /Лицата, притежаващи удостоверение за регистрация за извършване на психологически изследвания/:

 

             /т.13/отговарят за организацията и провеждането на психологическите изследвания в съответствие с нормативната уредба;

 

 

 

             /т.16/упражняват контрол за спазването на изискванията за водене на документацията в психологическите лаборатории от списъка към удостоверението за регистрация за извършване на психологически изследвания по реда на тази наредба.

 

          Административно наказателното производство е образувано със съставянето на акта за установяване на административно нарушение,и то срещу страната-жалбоподател-„ДКЦ-1 РУСЕ“ ЕООД ,при което и със съотнасяне на посочения/приложения/ административно наказателен състав,според съдебния състав,се вменява   допускане   неспазването на изискванията за водене на документацията във връзка с организирането и провеждането на психологическите изследвания.

          Следователно,не Юридическото лице ,а друго ,физическо лице/според съдебния състав-психолог/ е нарушило  определени изискванията за водене на документацията във връзка с организирането и провеждането на психологическите изследвания, а на юридическото лице се вменява   ,че не е изпълнило свои отговорности за организация при провеждането  на психологическо изследване в съответствие с нормативните изисквания и не е упражнило контрол за спазване на изискванията за водене на документацията в посочената психологическа лаборатория.

При описанието на двете вменени административни нарушения  на Юридическото лице-жалбоподател,  в качеството му на лице,притежаващи удостоверение за регистрация за извършване на психологически изследвания  следва освен изискванията в това му качество, установени в посочените като нарушени разпоредби/чл.11 б т.13 и т.16/от Наредба № 36, да се посочи  ,опише  какво е нарушил,какво не е изпълнил ,с какво не се е съобразил психолога,провеждащ психологическото изследване,а оттук и в какво се изразява неупражняването на контрол от страна на юридическото лице,с какво конкретно е нарушена организацията при провеждане  на психологическо изследване, и какви  са съответните, релевантни нормативни изисквания.

Обосновано се сочи в писмената жалба,че  посочените като нарушени разпоредби са общи и не вменяват конкретни задължения за техните адресати.

С чл.11 б се вменяват задължения на лицата, притежаващи удостоверение за регистрация за извършване на психологически изследвания, а в чл.11 в  спрямо психолозите, работещи при лицата, притежаващи удостоверение за регистрация.

Тези разпоредби се намират в  Глава трета "а" -УЧАСТНИЦИ ПРИ ОРГАНИЗАЦИЯТА И ПРОВЕЖДАНЕТО НА ПСИХОЛОГИЧЕСКИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ, а в  Глава пета -РЕД ЗА ПРОВЕЖДАНЕ И ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ОРГАНИЗИРАНЕТО НА ПСИХОЛОГИЧЕСКИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ вече са установени релевантни правила,задължения,които ,според съдебния състав е следвало да намерят приложение при описанието на двете вменени административни нарушения в конкретния случай.

Така например,след като дружеството жалбоподател е допуснало/т.2 от обстоятелствената част на НП/ да бъде проведено апаратно изследване на посочени лица без да са нанесени резултатите от груповото  изследване в резултатната карта,е следвало да се посочи конкретна разпоредба,нарушена от  може би от психолога.

 

 

Конкретно правило, конкретна разпоредба,  част от изискванията за водене на документация във връзка с организирането и провеждането на психологическите изследвания,   за нарушаването на която на дружеството жалбоподател да се вмени че е допуснало нейното неспазване или нарушаване.

Тъй като в горекоментираната точка т.2 от обстоятелствената част  на обжалваното наказателно постановление  се сочат определени обстоятелства,е следвало това правило/ или правила/ при провеждане на психологическото изследване да се конкретизират.

Така например,съгласно чл.25 ал.3 от Наредба №36 , апаратното изследване /като втора част от изследването/се провежда  след приключване на груповото и след нанасяне на резултатите от него в резултатните карти на всички лица,като по нататък се разписва /описва/ обща процедура за изследването.

Или пък,по отношение на описанието в т.1 от обстоятелствената част на наказателното постановление/психологът не е  нанесъл  в  резултатните карти получените резултати   от първата част от  изследването,според текста на  чл.24,ал.3 ,т.6 от Наредба №36/, а вече юридическото лице,като лице, притежаващо удостоверение за регистрация за извършване на психологически изследвания е допуснало това конкретно нарушение.

 Или ,неизпълнение от страна на психолога  на изискването /чл.26 ал.4 от визираната Наредба / да опише в резултатната карта  на изследваното лице на данните от беседата заедно с данните от наблюдението по време на всички части на изследването,като трета част на изследването,  а след това да се вмени на юридическото лице-жалбоподател че е допуснало такова нарушение.

  Ето защо съдът счита,че   акта и наказателното постановление не отговарят на изискванията в чл.42, т.4 и 5, респ. чл.57, ал.1, т.5 и 6 от ЗАНН, тъй като липсва пълно и точно описание на нарушението /по отношение на двете вменени нарушения/с отразяване на  всичките му признаци от обективна и субективна страна, което не само затруднява възможността на нарушителя да разбере какво точно му се вменява във вина, но и не дава възможност за преценка съответстват ли изложените фактически обстоятелства на правното квалифициране на нарушението и правилно ли е приложена санкционната норма, на основание която е реализирана отговорността на  нарушителя.

За съда, а  и за дружеството –нарушител следва да става ясно в какво точно се е изразило „неорганизирането“ на провеждане на психологическо изследване в съответствие с нормативната уредба,по отношение на какво точно се изразява неупражнения контрол.

Следвало е наказващият орган, а преди него – и актосъставителят – да посочат конкретния казус/-и, по повод на което са счели, че има нарушение, кои точно нормативни изисквания не са били спазени или са нарушени и т.н.

 Следва да се посочи, че чл. 11б, т.13 и т.16  от Наредба №36 съдържат обща отговорност за лицата, притежаващи удостоверение за регистрация за извършване на психологически изследвания, които: "отговарят за организацията и провеждането на психологическите изследвания в съответствие с нормативната уредба"и „упражняват контрол за спазването на изискванията за водене на документацията“. Същите  обаче са  твърде общи и не вменяват конкретно задължение за адресатите си.

 

 

 

 

 

За държавните органи, които прилагат административнонаказателните разпоредби е особено важно да извършват това при стриктно съблюдаване на законовите разпоредби. Това е необходимо за постигане целите на индивидуалната и генералната превенция, закрепени в чл. 12 от ЗАНН, тъй като налагането на административни наказания не е самоцел на контролните органи, а стриктното спазване на закона е гаранция за справедливост на процедурата .

Имайки предвид горните съображения съдът намира, че макар и наказателното постановление да е издадено от компетентен орган в рамките на неговите правомощия и в предписаната от закона форма, същото се явява незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено.

 

Мотивиран от горното  и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                                       Р     Е     Ш     И  :

 Отменя наказателно постановление № ДАИ -0000050/31.05.2019г, издадено от  Заместник изпълнителен директор  на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ гр.София, с което  на  „ДКЦ-1 РУСЕ“ ЕООД,гр.Русе,ул.“Независимост“№2,ЕИК *********,представлявано от д-р Ц.Р.са наложени две имуществени  санкции:

            -на основание  чл.178 в ал.2 ,т.9 от Закона за движението по пътищата,имуществена санкция в размер на 1 500лв.,за нарушение по чл.11 б,т.16 от Наредба №36 от 15.05.2006г.на МТ и

           -на основание  чл.178 в ал.2 ,т.9 от Закона за движението по пътищата,имуществена санкция в размер на 1 500лв.,за нарушение по чл.11 б,т.13 от Наредба №36 от 15.05.2006г.на МТ .

 

  РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                  Председател:/П/

                                                   Вярно с оригинала.

                                                             М.С.