Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Добрич, 23.12.2019 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ДОБРИЧКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, в публично
съдебно заседание на трети декември две хиляди и деветнадесета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ МИТЕВА
При участието на секретаря Стоянка Петрова, разгледа докладваното
от съдията АНД № 206 по описа на
Добричкия районен съд за 2019 г. и за да се произнесе, взе следното
предвид:
Производството е по реда на чл.
59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Г.Т.Т.
ЕГН ********** *** срещу Наказателно постановление № 18-0851-001657, издадено
на 07.08.2018 г. от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр.
Добрич, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за
движение по пътищата /ЗДвП/, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са му наложени
административни наказания „глоба” в размер на 200 лв. и „лишаване от право да
управлява МПС” за срок от шест месеца, а на основание Наредба № Iз – 2539 на МВР са отнети общо 10 контролни точки.
С жалбата се иска наказателното
постановление, като незаконосъобразно и необосновано да бъде отменено.
В съдебно заседание жалбата се
поддържа изцяло.
Въззиваемата страна редовно
уведомена не се представлява и не изразява становище по жалбата.
Добричкият районен
съд, като обсъди събраните по делото доказателства, както и доводите на
жалбоподателя, изложени в жалбата и изразеното чрез процесуалния му
представител становище, в съдебно заседание, намира за установено следното:
Жалбата е процесуално допустима
като депозирана в законоустановения 7-дневен срок от лице притежаващо активна
процесуална легитимация.
Независимо от основанията,
посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна преценка обжалваното
наказателното постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка и
констатира следното:
От ФАКТИЧЕСКА СТРАНА се установи
следното:
На 20.06.2018 г. около 18,00 ч. Г.Т.Т.
управлявал моторно превозно средство – мотопед, неустановена марка и модел, с
рама № *, което не било регистрирано по
надлежния ред. Докато се придвижвал по ул. „*” в посока ул. „*”, бил забелязан от св. М.К.К. и св. Д.Г.Т. – служители на
Първо РУ на МВР – Добрич. Виждайки, че МПС е без регистрационни табели,
свидетелите спрели за проверка водача му.
В хода на проверката полицейските
служители установили, че водачът е правоспособен, но МПС било без
регистрационни табели. Водачът обяснил, че карал мотопеда понякога на малки
разстояния.
Свидетелите докладвали за случая
в дежурната част на полицейското управление. На място бил изпратен св. Я.П. –
служител на Сектор ПП при ОД на МВР - Добрич, който пристигнал и съставил АУАН
на водача.
С оглед наличието на данни за
извършено престъпление от общ характер е било образувано и досъдебно
производство № 635/2018 г. по описа на Първо РУ на МВР – Добрич, преписка № 1288/2018
г. по описа на РП - Добрич за престъпление по чл. 345, ал. 2, вр. 1 от НК.
С Постановление от 29.06.2018 г.
Районна прокуратура – Добрич прекратила наказателното производство по ДП № 635/2018
г. по описа на Първо РУ на МВР – Добрич, водено за престъпление по чл. 345, ал.
2, вр. ал. 1 от НК на основание чл. 24, ал. 1, т. 1 от НПК. Съгласно обстоятелствената
част на постановлението, извършеното от Т. формално осъществява фактическия
състав на описаното престъпление – управление на МПС, което не е регистрирано
по надлежния ред, но неговата обществена опасност е явно незначителна и
извършеното от него не съставлява престъпление. Представителят
на държавното обвинение постановил препис от постановлението, след влизането му
в сила, ведно с досъдебното производство да се изпратят на Сектор „ПП” при ОД
на МВР – Добрич за реализиране на АНО на нарушителя.
Въз основа на постановлението на
РП – Добрич, съобразно разпоредбата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН е било издадено и
обжалваното наказателно постановление /НП/, което обстоятелство изрично било
посочено в постановлението. С него на Т. е вменено нарушение по чл. 140, ал. 1
от ЗДвП, като на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са му наложени
административни наказания глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да
управлява моторно превозно средство за срок от 6 месеца.
Горната фактическа обстановка се
потвърждава от гласните доказателства, обективирани с показанията на св. Я.П., Д.Т.
и М.К., както и от събраните и приобщени към материалите по делото писмени
доказателства – материалите по ДП
№ 634/2018 г. по описа на Първо РУ при ОД на МВР Добрич: протокол за оглед на
местопроишествие от 20.06.2018 г.; албум към протокол за оглед на
местопроишествие от 20.06.2018 г.; характеристика на Г.Т.Т. от 26.06.2018 г.; справка за
съдимост рег. № 1455/21.06.2018 г.; справка от УИС на прокуратурата на Република България към 21.06.2018 г.; АУАН с бл. №
0700173/20.06.2018 г.
справка за нарушител/водач Г.Т.Т.; справка в регионална база – КАТ Добрич;
постановление за прекратяване на наказателно производство от 29.06.2018 г. ведно с разписка, както и приложените по настоящото дело: Наказателно
постановление № 18-0851-001657/07.08.18 г.; справка картон на водача Г.Т.Т., които
доказателства съдът кредитира изцяло като обективни, пълни и последователни.
При гореописаната фактическа
обстановка и след анализ на събраните доказателства съдът установи следното от ПРАВНА
СТРАНА:
Наказателното постановление е
издадено от компетентния административно-наказващ орган, съобразно разпоредбата
на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и Заповед № 8121з-515 от 14.05.2018 г. на Министъра
на вътрешните работи относно определяне на длъжностни лица от МВР да издават
фишове за налагане на глоби, да съставят актове за установяване на
административни нарушения, да издават наказателни постановления и да
осъществяват контролна дейност по Закона за движението по пътищата, която съдът
намира за ноторно известна, съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН и
е надлежно връчено на нарушителя.
Обстоятелството, че образуваното
с АУАН с бланков № 0700173 от 20.06.2018 г. административно-наказателно
производство не е било прекратено от наказващия орган на основание чл. 33, ал.
2 от ЗАНН, не е съществено процесуално нарушение, тъй като по никакъв начин не
е нарушило правото на защита на наказаното лице.
Предвид изложеното съдът намира,
че наказателното постановление е законосъобразно в процесуален аспект.
По отношение на вмененото нарушение:
Разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП гласи, че по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.
Не се спори от страните в хода на производството, че жалбоподателят се е движил, управлявайки процесното МПС, по път, отворен за обществено ползване. Съгласно разпоредбата на § 6 от ДР на ЗДвП „По смисъла на този закон: 1. „Път” е всяка земна площ или съоръжение, предназначени или обикновено използвани за движение на пътни превозни средства или на пешеходци. Към пътищата се приравняват и улиците.” Съгласно разпоредбата на чл. 2 от ЗДвП „Отворен за обществено ползване е всеки път, условията за използване на който са еднакви за всички участници в движението. Лицата, стопанисващи пътища, които не са отворени за обществено ползване, са длъжни да ги обозначат.”
На следващо място, в хода на съдебното дирене от събраните гласни доказателства, подкрепени от писмените доказателства, приобщени по надлежния ред към доказателствения материал, се установи по безспорен и категоричен начин, че МПС /мотопед/ не е било регистрирано по надлежния ред и е нямал регистрационни табели, които да са били поставени на определените за това места или изобщо на друго място в МПС.
В тази връзка съдът
приема за правилен и изводът на наказващия орган, който се основава на
безспорни писмени доказателства, че с поведението си жалбоподателят е
осъществил състава на административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като
е управлявал МПС, без същото да е регистрирано по надлежния ред.
По отношение на
наложеното наказание:
С обжалваното наказателно
постановление жалбоподателят е санкциониран за административното нарушение с
наказание по чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, съгласно която норма, „Наказва се с лишаване от право да управлява
моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв.
водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по
надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер”.
От събраните по делото
доказателства безспорно се установява, че управляваното от Т. моторно превозно
средство към момента на проверката изобщо не е било регистрирано по надлежния
ред и не е имало издадени регистрационни табели за него.
Административно-наказващият орган
е определил размера на наказанията в предвидения от закона минимум, което
според настоящия съдебен състав е справедливо и съответно на извършеното
нарушение. Същото е от естеството да окаже достатъчно превъзпитателно въздействие
както върху нарушителя, така и върху останалите членове на обществото, в
изпълнение целите на административното наказание, определени в чл. 12 от ЗАНН.
Съдът счита, че конкретното
нарушение не би могло да бъде квалифицирано по чл. 28 от ЗАНН с оглед
значимостта на охраняваните интереси с нарушената материално правна разпоредба.
Извършеното деяние не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. В подкрепа на този
правен извод се явява обстоятелството, че охраняваните обществени отношения са
свързани с осъществяване на пълен контрол на дейността, свързана с
безопасността на движение на пътните превозни средства.
Относно отнетите контролни точки:
Отнемането на контролни точки е
уредено в Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 г. за определяне първоначалния
максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и
възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от
наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки
съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на
разрешение за провеждане на допълнително обучение, издадена от министъра на
вътрешните работи /обн., ДВ, бр. 1 от 4.01.2013 г., в сила от 4.02.2013 г./.
Съобразно чл. 157, ал. 1 от ЗДвП
и чл. 2, ал. 1 от Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 г. тези точки са контролни
точки за отчет на извършваните нарушения. Изхождайки от тази формулировка,
следва да се приеме, че законодателят ги е предвидил единствено като средство
за отчитане на установените нарушения, без да третира отнемането им като
самостоятелно административно наказание или принудителна административна мярка.
Отнемането на контролни точки не фигурира нито сред принудителните
административни мерки, нито сред наказанията по ЗДвП. В тази насока следва да
се приеме, че отнемането на контролни точки не е санкция, която подлежи на
самостоятелно обжалване, а фактическо действие с контролно-отчетен характер,
което изпълнява предупредителна по отношение на водачите и информационно –
статистическа от гледна точка на контролните органи функция. Видно от
разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от Наредбата, при отнемане на контролни точки,
съответният административно-наказващ орган действа в условията на обвързана
компетентност, като поведението му се предопределя от факта на налагане на
административно наказание за извършеното нарушение, т. е. има ли доказано
нарушение, има и отнемане на предвидените за съответното нарушение контролни
точки.
Законосъобразно на основание чл.
6, ал. 1, т. 5 от Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 г. за визираното в НП
нарушение /управление на моторно превозно средство, което не е
регистрирано по надлежния ред/ (чл. 175, ал. 3 ЗДвП) следва
да бъдат отнети 10 контролни точки, което е сторено с НП и е
напълно правилно и законосъобразно.
Така мотивиран, съдът намери, че
обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и следва да бъде
потвърдено, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН,
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № **** г. от Началника на Сектор „Пътна полиция”
към ОД на МВР гр. Добрич, с което на Г.Т.Т. ЕГН ********** *** за нарушение по
чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са му
наложени административни наказания „глоба” в размер на 200 лв. и „лишаване от
право да управлява МПС” за срок от шест месеца, а на основание Наредба № Iз – 2539 на МВР са отнети общо 10 контролни точки.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване с касационна жалба по реда на Административно-процесуалния кодекс
пред Административен съд – Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/Галя Митева/