Решение по дело №84/2019 на Районен съд - Луковит

Номер на акта: 83
Дата: 20 септември 2019 г. (в сила от 9 декември 2019 г.)
Съдия: Венцислав Стефанов Вълчев
Дело: 20194320200084
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ …

 

гр. Луковит, 20.09.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

 

ЛУКОВИТСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в открито заседание на първи юли през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕНЦИСЛАВ ВЪЛЧЕВ

 

При секретаря: В.П.

като разгледа докладваното от съдията АНД № 84 по описа на съда за 2019 година, и за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на 59 и сл. от ЗАНН.

 

Образувано е по повод обжалвано Наказателно постановление № 2019 – 0048390/ 15.02.2019 г., издадено от Ц.Х.Х.- Д. на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара” към Комисията за защита на потребителите /КЗП/, упълномощен със заповед № 290/ 22.04.2015 г. на Председателя на КЗП, с което на ЕТ „К.-В.А..“***, представляван от В. Б.А. - управител, на основание чл. 27, чл. 28, чл. 53, чл. 83 от ЗАНН и чл. 233, ал. 2 от Закона за защита на потребителя /ЗЗП/, е наложена имуществена санкция в размер на 300.00 лева, за нарушение на чл. 9, ал. 3 от ЗЗП, на основание чл. 198 от ЗЗП.

Недоволен от наказателното постановление останал жалбоподателят ЕТ „К.-В.А..“, които го обжалват в срок, като жалбата е подадена чрез административно-наказващия орган и в нея се излагат конкретни аргументи за незаконосъобразност на издаденото НП.

В съдебно заседание жалбоподателят В. Б.А., действащ в качеството на управител на ЕТ „К.-В.А..“, редовно призован, се явява лично.

Представлява се от адв. С.Х., която моли за отмяна на обжалваното наказателно постановление, като неправилно, незаконосъобразно, тъй като е издадено в нарушение на материалния закон и при съществени процесуални нарушения. Излага доводи, че жалбоподателят не е извършил вмененото нарушение, както и обръща внимание на съда, че АУАН е съставен в нарушение на разпоредбата на чл. 34, ал. 1 ЗАНН, тъй като не е съставен в предвидения от закона срок.

Административно наказващият орган – КЗП РД гр.Русе, редовно призовани не изпращат представител. В депозирана до съда писмена защита молят да се остави жалбата като неоснователна без уважение и се потвърди НП като правилно и законосъобразно. Излагат подробни аргументи.

От приложените по делото акт за установяване на административно нарушение и издадено въз основа на него наказателно постановление, приетите и приложени по делото писмени доказателства, както и от показанията на разпитаните свидетели – актосъставителят К.С.И., свидетелят при установяване на нарушението Е.Е. Е. – Н., свидетелят при съставяне на акта В.Г.Ч., съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Жалбоподателят ЕТ „К.-В.А..“ стопанисва търговски обект - магазин, находящо се в гр.Луковит, област Ловеч, на ул. „Х.Б.“ № **.

На 07.03.2018 г. в гр. Луковит, свидетелите по делото К.С. Иванов – главен инспектор в КЗП, звено Ловеч и Е.Е. Е. – Н. – извънщатен сътрудник към КЗП, РД Русе, извършили проверка в магазин в гр. Луковит, обл. Ловеч, на ул. „Х.Б.“ № **, стопанисван от жалбоподателя. Проверяващите установили, че в обекта се предлагат за продажба три модела детски рокли, предназначени за малки деца до 3-годишна възраст, за които са възникнали съмнения, че не съответстват с изискванията за безопасност на потребителите. Стоките били с етикети със следната информация на български език: артикул: Детска рокля, произход: Турция, вносител: „М. ****“ ЕООД, състав: 50 % памук, 50 % полиестер.

По повод на констатациите при проверката бил изготвен Констативен протокол 2018 № К-2643611/ 07.03.2018 г., като на основание чл. 192 от ЗЗП било наредено на едноличния търговец да се яви на 12.03.2018 г. в 10.30 часа в КЗП, звено Ловеч и да представи документи за произход на гореописаните стоки (доставни фактура). На същата дата – 07.03.2018 г. били съставени и два броя протоколи за вземане на проби.

При проверката по документи, от която е съставен ППД № К- 0103620/ 12.03.2018г., управителката на ЕТ „К.-В.А..“ е представила фактура № 116/02.01.2018 г. и фактура № 117/02.01.2018 г., издадени от ЕТ „К.З.“, гр.Луковит, който декларира, че е прекъснал дейността на фирмата на 01.01.2018 г., като всички стоки са продадени на ЕТ „К.-В.А..“. Представени са и фактура № 000000**82/30.04.2016 г. и фактура № **********/26.06.2015 г., издадени от „М. ****“ ЕООД, гр. София.

Във връзка с докладна записка рег. с изх. № Р-01-84/ 19.03.2018 г. от Ц.Х.Х.– Д. на РД – Русе и представените от жалбоподателя документи за произход е извършена насрещна проверка в дружеството „М. ****“ ЕООД от служители на РД – София.

С писмо изх. № У-02-559/ 11.04.2018 г. на КЗП гр.София до Г-жа Е.Г.– Д. на РД – София, е възложено извършване на насрещна проверка при „М. ****" ЕООД, за установяване произхода и реализацията на описаната стока – три броя детски рокли подробно описани в писмото, като е посочено, че за проследяване произхода на стоките, търговецът /ЕТ „К.-В.А..“/ е представил фактура № 116/ 02.01.2018 г. и фактура № 117/ 02.01.2018           г., издадени от ЕТ „К.З." гр.Луковит. В писмото е посочено, че управителят на ЕТ „К.З.", декларира, че е прекъснал дейността на фирмата на 01.01.2018 г., като всички стоки са продадени на ЕТ "К.-В.А..", който за проследяване на произхода на стоките е представил фактура № 000000**82/ 30.04.2016 г. и фактура № **********/ 26.06.2015 г., издадени от „М. ****" ЕООД гр.София.

За извършената насрещна проверка в дружеството „М. ****“ ЕООД от служители на РД – София е съставен Констативен протокол № К-2650244/ 09.05.2018 г., като в протокола било вписано, че „М. ****“ ЕООД представя декларация, че никога не е осъществявал внос на стоки от Турция. При проверката е установено, че фирмата /„М. ****“ ЕООД/ идентифицирала детските рокли, които продава с код 001, но от приложената фактура не е видно, че са доставени детски рокли на жалбоподателя.

На 06.07.2018 г. бил съставен Протокол за проверка по документи № К-0117818, в който е посочено, че „М. ****“ ЕООД представя два броя фактури - № 2210/ 18.05.2017 г. и № 1182/ 23.04.2015 г.

От докладна записка рег. с изх. № 6-01-132/ 19.07.2018 г. изготвена от Е.Г.– Д. РД – София е видно, че при извършената насрещна проверка е установено, че на „М. ****" ЕООД са доставени бебешки рокли Д., които се идентифицират с код 001 и които се различават от роклите, показани на снимките и продавани от жалбоподателя в търговския обект находящ се в гр.Луковит.

С писмо изх. № Ц-02-559/ 24.08.2018 г. на Главния Д. на ГД „Контрол на пазара“ при КЗП е уведомена РД – Русе за резултатите от насрещната проверка извършена от РД – София, което било получено, регистрирано с вх. № З-01-84/ 28.08.2018 г. в РД – Русе.

На 27.09.2018 г. бил съставен АУАН № К-0048390 в присъствието на упълномощено от едноличния търговец лице, на ЕТ „К.-В.А..“, като актосъставителят К.С.И. възприел установеното при извършената насрещна проверка от служители на РД – София, като на жалбоподателя - търговецът ЕТ „К.-В.А..“ било вменено нарушение – за това че на 07.03.2018 г. в магазин в гр. Луковит, област Ловеч, на ул. „Х.Б.“ № **, предлага на потребителите детски рокли, предназначени за малки деца до 3-годишна възраст, като е поставил етикет с подвеждаща информация относно вносителя. Нарушението било квалифицирано по чл. 9, ал. 3 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/.

Въз основа на съставения акт АНО издал обжалваното НП, с което на ЕТ „К.-В.А..“, на основание чл. 233, ал. 2 от ЗЗП, е наложена имуществена санкция в размер на 300.00 лева, за нарушението на чл. 9, ал. 3 от ЗЗП, на основание чл. 198 от ЗЗП. В наказателното постановление е посочено, че нарушителят е установен на 28.08.2018 г., когато ГД „Контрол на пазара“ към КЗП е уведомила РД - Русе с писмо с вх. № Р-01-84/ 28.08.2018 г. за резултата от извършената насрещна проверка от РД – София – тоест, като дата на установяване на нарушението АНО е посочил - 28.08.2018 г.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по административнонаказателната преписка, както и гласните и писмени доказателства, събрани в хода на съдебното производство, които съдът кредитира изцяло. От обстоятелствената част на акта за нарушение, който като съставен по надлежния ред представлява годно доказателствено средство, се установява гореописаната фактическа обстановка, в каквато насока са и показанията на разпитаните свидетели – актосъставителят К.С.И. - главен инспектор към КЗП, звено в гр.Ловеч, Е.Е. Е. – Н. и В.Г.Ч., които са еднопосочни и безпротиворечиви и които съдът кредитира изцяло.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, тъй като НП е връчено на жалбоподателя на 27.02.2019 г., а жалбата е подадена в КЗП на 01.03.2019 г. Подадена е от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна, като съображенията затова са следните:

АУАН е съставен от служител, който има правомощия да съставя АУАН за нарушения визирани в Закона за защита на потребителите, а НП е издадено от компетентно лице, като по делото са представени и приети като доказателства Заповед № 356 ЛС/ 22.04.2015 г. на Председателя на КЗП, видно от която К.С.И. е упълномощена да съставя АУАН и Заповед № 290/ 22.04.2015 г., видно от която Ц.Х. е оправомощен да издава НП вкл. и за нарушения по ЗЗП. Актът и НП са съставени при спазване изискванията на ЗЗП и ЗАНН. Същите съдържат всички необходими за тяхната редовност от формална страна реквизити, визирани в чл. 42 и чл.57 ЗАНН. В АУАН и в издаденото въз основа на него НП са отразени датата на установяване и мястото на извършването на нарушението. Самото нарушение е описано подробно, както в АУАН, така и в издаденото въз основа на него НП. Посочена е конкретната законова разпоредба, която е нарушена и санкционната норма, въз основа на която е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя.

При служебната проверка на издаденото НП съдът намира да е допуснато съществено процесуално нарушение, изразяващо се в неспазване на преклузивния срок за издаване на АУАН визиран в разпоредбата на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН.

Видно от съдържанието на писмо с изх. № У-02-559/ 11.04.2018 г. на КЗП гр.София до Г-жа Е.Г.– Д. на РД – София, с което е възложено извършване на насрещна проверка при „М. ****" ЕООД, за установяване произхода и реализацията на описаната стока – три броя детски рокли, както и от съдържанието на писмо с изх. № Ц-02-559/ 24.08.2018 г. на КЗП, във връзка с докладна записка с изх. № Р-01-84/ 19.03.2018 г. от Ц.Х.Х.– Д. на РД – Русе, с която същите са били информирани за установеното при извършената на 07.03.2018 г. проверка, в обекта стопанисван от жалбоподателят, длъжностни лица от РД – София, са извършили насрещна проверка при посочения доставчик на детски дрехи „М. ****" ЕООД, отразена в Констативен протокол № К-2650244/ 09.05.2018 г., в който протокол било вписано, че „М. ****“ ЕООД представя декларация, че никога не е осъществявал внос на стоки от Турция. При самата насрещна проверка не било установено предлагането на стоката /три броя детски рокли/ обект на проверката.

Посочено е, че с протокол за проверка по документи № К-0117818/ 06.07.2018 г, от страна на „М. ****“ ЕООД са представени следните документи - два броя фактури - № 2210/ 18.05.2017 г. и № 1182/ 23.04.2015 г., за продукти различаващи се от тези предмет на проверката.

Разпоредбата на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН предвижда, че не се образува административно - наказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушение в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението. Двете хипотези не се намират помежду си в отношения на алтернативност, а са взаимно изключващи се, тоест нормата не предоставя на административния орган възможност да избира в кой от двата срока да извърши процесуалното действие – съставяне на акт за установяване на нарушение.

След като нарушителят е известен, то акт за установяване на административно нарушение следва да бъде съставен в продължение на три месеца от откриването му.

Приложимостта на втората хипотеза, а именно едногодишен срок от извършване на нарушението се предпоставя само при липса на данни у административно наказващия орган за конкретния нарушител. Това е така, тъй като законодателят е предвидил възможност за административно наказващия орган да положи усилия за откриване на нарушителя.

Ето защо тази втора хипотеза ще бъде приложима тогава, когато нарушителят е открит с изтичането на посочените в първата хипотеза три месеца.

Безспорно от установените по делото доказателства се установява, че в случая нарушителят е бил известен на АНО още към 07.03.2018 г., като съгласно цитираната по–горе разпоредба е задължение на АНО, в рамките на три месеца от този момент да състави АУАН, въз основа на който да приключи законосъобразно административно-наказателното производство с издаване на постановление и налагане на санкция. Ако този срок не е спазен, то се преклудира и възможността за реализиране на административно-наказателната отговорност на нарушителя.

Съдът не възприема тезата на АНО, че нарушителят е установен на 28.08.2018 г., когато ГД „Контрол на пазара“ към КЗП е уведомила РД - Русе с писмо с вх. № Р-01-84/ 28.08.2018 г. за резултата от извършената насрещна проверка от РД – София – тоест като дата на установяване на нарушението да се приеме - 28.08.2018 г. В тази връзка следва да се отбележи, че на контролните органи, нарушителят е бил известен дори и на дата 09.05.2018 г., когато длъжностни лица от РД – София, са извършили насрещна проверка при посочения доставчик на детски дрехи „М. ****" ЕООД, отразена в Констативен протокол № К-2650244/ 09.05.2018 г., в който протокол било вписано, че „М. ****“ ЕООД представя декларация, че никога не е осъществявал внос на стоки от Турция. Този протокол е изготвен на дата 09.05.2018 г., а АУАН е съставен на 27.09.2018 г. – отново не в тримесечния срок посочен в разпоредбата на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН.

Освен това при така установената фактическа обстановка съдът приема, че от събраните по делото писмени доказателства и от показанията на разпитаните по делото свидетели не се установява, че констатациите в акта за установяване на административно нарушение съответстват на фактическата обстановка. От приложените по делото писмени доказателства се установява, че жалбоподателят не е извършил нарушение на чл. 9, ал. 3 от Закона за защита на потребителите.

От събраните по делото писмени доказателства и от показанията на разпитаните по делото свидетели се установява, че по време на извършената проверка в стопанисвания от търговеца обект се предлагали за продажба на потребителите детски рокли, предназначени за малки деца до 3-годишна възраст, като е поставил етикет с подвеждаща информация относно вносителя. Същите жалбоподателя е декларирал, че е закупил тези стоки с фактура № 116/ 02.01.2018 г. и фактура № 117/ 02.01.2018 г., от предишния търговец стопанисвал обекта - ЕТ „К.З." гр.Луковит, който от своя страни ги е закупил от „М. ****“ ЕООД, за което при проверката са представени и изследвани – фактура № 000000**82/30.04.2016 г. и фактура № **********/26.06.2015 г., издадени от „М. ****“ ЕООД.

При така установената фактическа обстановка съдът намира, че не е налице осъществен състав на административно нарушение по чл. 9, ал. 3 ЗЗП от страна на жалбоподателя, за това, че предлага на потребителите детски рокли, предназначени за малки деца до 3-годишна възраст, като е поставил етикет с подвеждаща информация относно вносителя. Фактът, че при извършената насрещна проверка органите на КЗП не са могли да проследят произхода на стоките, не е достатъчен да се приеме, че този търговец е предлагал стоки, на които е поставил подвеждаща информация относно вносителя. Проверяващите са се задоволили единствено да изискат от насрещно проверявания търговец да представи фактури /представени са две фактури - № 1182 изд. на 23.04.2015 г. и № 2210 изд. на 18.05.2017 г./, като са пренебрегнали вероятността дружеството „М. ****“ ЕООД да е предлагало на търговците на дребно много по-голямо разнообразие от стоки, в т.ч. е на детски рокли, което е нормална търговска практика.

Съдът намира, че нарушението на едноличния търговец не е доказано, като в тежест на АНО е било да докаже нарушението, за което е издадено НП. Констатациите съдържащи се в АУАН, респ. в НП не се ползват с презумптивна доказателствена сила.

Действително нормата на чл. 9, ал. 3 от ЗЗП регламентира задължение на търговеца да предлага на потребителите стоки с информацията, съдържаща се в етикета, която трябва да бъде разбираема, достъпна, ясна, лесна за отличаване и да не бъде подвеждаща. Безспорно, ЕТ „К.-В.А..“ е търговец, който е предлагал за продажба детски рокли в стопанисвания от него обект. Със закупуването на стоката с фактура № 116/ 02.01.2018 г. и фактура № 117/ 02.01.2018 г., от предишния търговец стопанисвал обекта - ЕТ „К.З." гр.Луковит, на жалбоподателя са били представени от предишния търговец и фактура № 000000**82/ 30.04.2016 г. и фактура № **********/ 26.06.2015 г., издадени от „М. ****“ ЕООД. На базата на информацията за вносителя у жалбоподателя /АНО не е изследвал, кой е поставил етикетите на детските рокли – жалбоподателят или предишният търговец ЕТ „К.З."/ е възникнало задължение на предлаганите на потребителите детски рокли, предназначени за малки деца до 3-годишна възраст, да постави етикет с информация относно вносителя, който му е бил известен - „М. ****“ ЕООД. Тези съждения се подкрепят и от факта, че доколкото представените на проверяващите фактури съдържа всички изискуеми по Закона за счетоводството реквизити, посоченият в тях за доставчик търговец „М. ****“ ЕООД е действащ такъв, а и копията на фискалните бонове към всяка фактура съдържа данни, съответстващи на вписаните във фактурата, в т.ч. данни за заплатената стойност.

По гореизложените съображения съдът намира, че обжалваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно, поради което и следва да бъде отменено.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 2019-0048390, издадено на 15.02.2019 г. от Ц.Х.Х.- Д. на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара” към Комисията за защита на потребителите /КЗП/, упълномощен със заповед № 290/ 22.04.2015 г. на Председателя на КЗП, с което на ЕТ „К.-В.А..“***, представляван от В. Б.А. - управител, на основание чл. 27, чл. 28, чл. 53, чл. 83 от ЗАНН и чл. 233, ал. 2 от Закона за защита на потребителя /ЗЗП/, е наложена имуществена санкция в размер на 300.00 лева, за нарушение на чл. 9, ал. 3 от ЗЗП, на основание чл. 198 от ЗЗП, като незаконосъобразно.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Ловешки Административен съд, в ** дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.                                                   

 

 

                                                                                                                                                                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: