Решение по дело №187/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 380
Дата: 10 май 2021 г. (в сила от 10 май 2021 г.)
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20217150700187
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 380/10.5.2021г.

гр. Пазарджик,

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

Административен съд – Пазарджик – І – административен състав, в открито съдебно заседание на дванадесети април две хиляди двадесет и първа година в състав:

                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

МАРИАНА ШОТЕВА

при секретаря Тодорка Стойнова като разгледа докладваното от съдия Шотева административно дело номер 187 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 13, ал. 6 от Закона за социалното подпомагане / ЗСП /и чл. 16б от Правилника за прилагане на Закона за социалното подпомагане /ППЗСП/.

Производството е образувано по жалба на Н.А.Г. с ЕГН ********** *** ,чрез адв.М.Д. срещу Решение №13-РД06-0008/29.01.2021г. с което се отхвърля жалба срещу Заповед №ЗСП/Д-РА-ПЩ/1823/17.12.2020г., издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане“гр.Пещера.

С въведено твърдение за допусната незаконосъобразност на акта поради противоречие с материалния закон, се претендира за отмяна на отказа. Сочи се, че административният орган неправилно тълкува смисълът на приложимия чл. 16б, ал. 1, т. 2 от ППЗСП, тъй като законодателят не е въвел изискване оставането без работа да е по причина на епидемичната обстановка.

Ответникът - Директорът на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Пещера, чрез явилият се Директор на Дирекция СП – Пещера и в писмено становище, изразява становище за неоснователност на оспорването с поддържане мотивите на оспорения акт, и моли за отхвърляне на жалбата. Твърди, че правилно е приложена разпоредбата на чл. 16б, ал. 1, от ППЗСП, тъй като лицето е останало без работа години преди обявяване на извънредното положение. Моли за отхвърляне на оспорването.

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 13, ал. 6 от Закона за социално подпомагане. Съдът, съобразявайки становищата на страните, твърденията в жалбата и доводите, развити в хода на процеса, извърши преценка на събраните в съдебното производство доказателства и прие за установено следното:

Административното производство е било инициирано със заявление-декларация от 29.01.2021 г., подадено от Н.А.Г. за отпускане на месечна целева помощ при обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична. По подаденото заявление е изготвен социален доклад.

Със Заповед № ЗСП/Д-РА –ПЩ/1823 от 17.12.2020г. Директорът на Дирекция за „Социално подпомагане“ - Пещера е отказал на жалбоподателя Г. отпускане на месечна целева помощ по реда на чл.16б, ал.1 от ППЗСП, тъй като не попада в кръга на лицата посочени в чл.16б, ал.1-4 от ППЗСПЗ. За да достигне до този извод АО е взел в предвид, че жалбоподателят е родител с 1 малолетно дете, което попада в целевата група до 14-годишна възраст – на 13 години, през учебната 2020/2021г. Същото е записано в 7 клас в Средно училище „Георги Бенковски“- Пазарджик.

От друга страна обаче е видно от приетите по делото писмени доказателства, а не се спори и от страните, че жалбоподателят е неосигурен. Последното му трудово правоотношение е било с фирма “Гранд Мебели“ и е прекратено на 01.05.2011г. Не са събрани данни, а такива доказателства не са представени и в съдебно заседание, че липсват данни за осигуряване в периода от месец май 2011 г. до декември 2020 г. На 09.12.2020 г. под № 207861 жалбоподателят се е регистрирал като безработен в ДБТ-Пещера. Не е декларирал доходи за месец ноември 2020 г. Социалният работник е направил предложение за отказ да бъде отпусната помощта с основен мотив: оставането без работа на родител следва да е по причина на обявяване на извънредно положение или извънредна епидемична обстановка в страната, тъй като мярката е целева и е в отговор на обективните ограничения, наложени от държавата за превенция и противодействие на посочената епидемична обстановка, обявена след 13.03.2020 г.

 

След като няма данни лицето да е било в трудови правоотношения или да е било самоосигуряващо, но във връзка с Ковид-19 да е загубил трудовата си заетост, то е издадена и процесната Заповед.

Недоволен от така постановената заповед, жалбоподателят я е оспорил пред Директорът на РД за Социално подпомагане – Пазарджик, в срок, който се е произнесъл с Решение № 13-РД06-0008/29.01.2021 г., с което се отхвърля жалба срещу Заповед № ЗСП/Д-РА-ПЩ/1823/17.12.2020 г., издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Пещера.

Въз основа на така установените факти, съдът извежда следните правни изводи: Оспореният индивидуален административен акт е издаден от компетентен орган, в рамките на нормативните му правомощия, следователно не е налице отменително основание по чл. 146, т. 1 от АПК - липса на компетентност.

Спазена е законоустановената форма – писмена с мотиви, позволяващи извършването на съдебен контрол за законосъобразност. От изложените фактически обстоятелства е възможно да се проследи формирането на съдържанието на волеизявлението по начин, позволяващ на адресата да разбере смисълът на разпоредения отказ. Следователно, не е налице отменително основание по чл. 146, т. 2 от АПК - неспазване на установената форма.

Проверка за спазване на административно-производствените правила:

Спазени са изискванията на чл. 33 и сл. от АПК за изясняване на всички относими към заявлението обстоятелства, събрани са достатъчно доказателства, които са анализирани в своята съвкупност. Не е налице отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК.

Материалният закон е приложен правилно.

Процесната помощ е целева, т. е. помощта е обвързана с определена цел – подпомагане негативните последици от епидемичната обстановка. В тази връзка и нормативът за отпускане на помощта е въведен с изменение на ППЗСП от 01.09.2020 г. - 6 месеца след началото на обявяването на епидемична обстановка.

Приложимите текстове на ППЗСП, приети от 01.09.2020 г. с последващи допълнения, въвеждат следните регламенти:

 

чл. 16б. (Нов – ДВ, бр. 77 от 2020 г.) (1) Право на месечна целева помощ при обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка имат семейства с деца до 14-годишна възраст, когато:

т. 1. (доп. – ДВ, бр. 101 от 2020 г., в сила от 27.11.2020 г.) двамата или единият от работещите родители, или родител, отглеждащ сам дете, не може да извършват дистанционна работа от вкъщи и нямат възможност да ползват платен отпуск или не получава парично обезщетение за временна неработоспособност;

т. 2. (изм. – ДВ, бр. 101 от 2020 г., в сила от 27.11.2020 г.) двамата или единият от родителите, или родителят, отглеждащ сам дете, са останали без работа, но нямат право на обезщетение за безработица или размерът на получаваното обезщетение е по-нисък от средномесечния доход по ал. 4;

т. 3. двамата или единият от родителите, или родителят, отглеждащ сам дете, са самоосигуряващи се лица, които не могат да упражняват занятието си поради въведените ограничения във връзка с извънредното положение или извънредната епидемична обстановка;

т. 4. (изм. – ДВ, бр. 101 от 2020 г., в сила от 27.11.2020 г.) двамата или единият от родителите, или родителят, отглеждащ сам дете, по т. 1, 2 или 3 не получават обезщетение за бременност и раждане.

(3) (Предишна ал. 2 – ДВ, бр. 101 от 2020 г., в сила от 27.11.2020 г.) Помощта по ал. 1 се отпуска, ако:

т. 1. децата не са настанени извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето;

т. 2. (изм. – ДВ, бр. 101 от 2020 г., в сила от 27.11.2020 г.) децата не посещават училище или детска ясла и детска градина, както и предучилищните групи поради въведените ограничения в училището или в детското заведение във връзка с извънредното положение или извънредната епидемична обстановка.

(4) (Предишна ал. 3, изм. – ДВ, бр. 101 от 2020 г., в сила от 27.11.2020 г.) Помощта по ал. 1 се отпуска на семейства със средномесечен доход на член от семейството за месеца, в който в училището/детското заведение са въведени ограничения във връзка с извънредното положение или извънредната епидемична обстановка, по-нисък или равен на 150 % от минималната работна заплата.

Видно е, че заведенията, които децата временно не посещават – Детски градини и училища, следва да се затворени временно по причина на извънредна епидемична обстановка. т. е. налице е връзка между непосещаването на учебните заведения и обявената епидемична обстановка.

Това условие е изпълнено, но не е изпълнено другото комулативно условие- родителят да отговаря на едно от посочените по-горе изисквания.

Разпоредбата на чл. 16б от ППЗСП урежда хипотези /различни житейски варианти/ на лица, останали без работа, като не са налице основания за различно третиране на тези, които получават доходи по трудов договор /чл. 16б, ал. 1, т. 2 от ППЗСПЗ/ респ. от обезщетения спрямо тези, които са самоосигуряващи се /чл. 16б, ал. 1, т. 3 от ППЗСП/. За самоосигуряващите се лица в нормативния текст изрично е вписано, че невъзможността за упражняване на дейността следва да е поради въведената извънредна епидемиологична обстановка. За лицата по трудов договор, респ. за лицата по осигурителни отношения за безработица, такава връзка не е изписана вербално, изрично, но такава връзка следва от тълкуването на нормативния текст. Това е така, тъй като законодателят не въвежда различен режим на една и съща помощ при лица, останали без работа, които са в трудово-правни отношения, респ. които са в отношения на получаване на обезщетения за безработица, и които са самоосигуряващи се. Следователно нормативният текст на чл. 16б, ал. 1, т. 2 от ППЗСП следва да се тълкува разширително и да се приеме, че оставането без работа, респ. без доходи поради оставането без работа, следва да е по причина на обявеното извънредно положение, респ. обявената извънредна епидемична обстановка. В противен случай, ще е налице неравно, дискриминационно нормативно третиране на лица, които имат равен трудовоправен статут-лица по трудов договор и лица, които са самоосигуряващи се. За да не се допусне подобно неравно третиране, следва да се приеме, че идеята на законодателя за равно третиране намира израз и в равните нормативни изисквания – така както самоосигуряващите се лица следва да са преустановили работа поради епидемичната обстановка, така и лицата по трудов договор, респ. лицата, получаващи обезщетение за "безработица" следва да са останали без работа, респ. без доходи, поради същата причина-епидемиологичната обстановка.

В процесния случай жалбоподателя е без доходи от 2011, а се е регистрирал като безработен декември 2020г. следователно оставането без доходи не е по причината на тази обстановка. Разпоредбата на чл. 16б, ал. 1, т. 2 от ППЗСП изисква не само трудовият договор да е прекратен, но изисква и самото прекратяване да е по конкретна причина-епидемиологичната обстановка. В този смисъл, ако трудовият договор е прекратен много преди обявената извънредна обстановка, то целевата помощ няма да е дължима. Това е така, тъй като помощта е целева, обслужваща определена цел-преодоляване на последиците от епидемията, поради което оставането без доходи следва да е поради същата епидемия.видно е, че жалбоподателя не е останал без доходи по тази причина или поне не се представиха такива доказателства.

Предвид изложеното и в обобщение се налага извод, че жалбата е неоснователна, тъй като член на семейството на заявителя не е останал без работа,  по причина на обявената епидемиологична обстановка, в какъвто смисъл са и мотивите в оспорения отказ. В тази връзка оспорването като неоснователно, следва да се отхвърли.

Ответната страна не е въвела искане за присъждане на разноски, поради което съдът не дължи произнасяне.

На основание чл. 13, ал. 6 от ЗСП, в сила от 01.01.2019 г., решението на административния съд е окончателно и не подлежи на касационно оспорване.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 пр. 4 АПК, Административният съд гр. Пазарджик

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.А.Г. с ЕГН ********** ***, чрез адв. М.Д. срещу Заповед № ЗСП/Д-РА-ПЩ/1823/17.12.2020 г., издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Пещера, потвърдена с Решение № 13-РД06-0008/29.01.2021 г. на Директора на РДСП-Пазарджик.

Решението е окончателно.

 

                                              СЪДИЯ: /П/