Решение по дело №745/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 404
Дата: 13 май 2019 г. (в сила от 1 юни 2019 г.)
Съдия: Калин Тифонов Тодоров
Дело: 20191420100745
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  

 

гр. Враца, 13.05.2019 г.

 

В  ИМЕТО НА  НАРОДА

 

          Районен съд - Враца, V граждански състав в публичното заседание на осми май през две хиляди и деветнадесета година в състав:                  

                                                                                

                                                                           Председател:  Калин Тодоров

 

при секретаря М. Богданова, като разгледа докладваното от съдия Тодоров гр. дело № 745 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по иск за отмяна на наложено дисциплинарно наказание с правно основание чл.187, т.8, във връзка с чл.188, т.1 и чл.357 от КТ.

В исковата молба ищецът Н.Ц.Т. от гр. Враца твърди, че работи в Регионален исторически музей (РИМ), гр.Враца по трудов договор като ,,главен уредник”. Поддържа, че на 11.02.2019 г. му била връчена заповед № А7/11.02.2019 г. на Директора на РИМ, с която му е наложено дисциплинарно наказание ,,забележка” - ,,във връзка със системни нарушения на Правилника за вътрешния ред и работата в РИМ Враца, във връзка със системни и груби нарушения на заповед № 9/06.02.2017 г., както и според подадени писмени обяснения ,,сведение” на 26.07.2018 и на 06.02.2019 г. от Н.Т., съдържащи неверни данни”. Сочи, че в заповедта като правни основания за наложеното му наказание са посочени множество текстове на КТ, ПВРР в РИМ Враца, в сила до 05.11.2019 година и същия правилник - утвърден на 05.11.2019 г. Изтъква, че заповедта е незаконосъобразна, каквото е и наложеното му дисциплинарно наказание ,,забележка”, поради което я оспорва. Счита, че в хода на дисциплинарното производство и при издаване на посочената заповед са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които нарушават правото му на защита и са основания за отмяна на наложеното му наказание, а именно: в нарушение на чл. 195, ал. 1 КТ заповедта не е мотивирана, тъй като в нея не са посочени нарушенията, които се твърди, че е извършил, дата и място на тези нарушения; не е ясно кога - на коя/кои дати се твърди да е извършил нарушение на трудовата дисциплина - в самата заповед е налице противоречие - в мотивите й са посочени като дати 26.07.2018 и 06.02.2019, а в диспозитива й е посочено като период на извършване на нарушението юни 2018 - януари 2019 г.; преди налагане на дисциплинарното наказание не е изслушан или не са изисквани писмените му обяснения - нарушение на чл.193, ал.1 КТ; работодателят не е събрал и оценил съответните доказателства. Моли съда, като установи горепосочените обстоятелства, да постанови решение, с което да признае за незаконно наложеното му наказание и да отмени заповедта, с която му е наложено наказание ,,забележка”, като осъди ответника да му заплати направените в процеса разноски.

Ответникът Регионален исторически музей (РИМ), гр.Враца, представляван от директора Г.Г., в писмения отговор по делото и в съдебното заседание, оспорва предявения иск като неоснователен. Твърди, че е наложил на ищеца наказание ,,Забележка" за редица нарушения. На 04.06.2018 год. ищецът Н.Т. входирал в деловодството на музея Докладна с вх. № 47/04.06.2018 год., с която е предявил желание за участие в конкурс за заемане на академична длъжност, обосноваваща ангажираността на РИМ-Враца, като институция в тази процедура, като е цитирал нормативен акт с невярно съдържание в опит да бъде заблуден работодателя в нарушение на чл. 126, т. 9 от КТ, по същество представляващо злоупотреба с доверието на работодателя по чл. 187, т.8 от КТ и на т.2 от Заповед № 9/06.02.2017г. на ИД директор на РИМ-Враца, за което ищецът Н.Т. е получил устна забележка. На 30.08.2018 год. ищецът е входирал в деловодството на музея ново Заявление с вх. № 69/30.08.2018, с предявено ново желание за участие в конкурс за заемане на академична длъжност ,,професор", от което ставало ясно, че е провел ,,две срещи” с Кмета на Община Враца, без предварително съгласуване с прекия си ръководител, в резултат на което РИМ-Враца е получил писмо от Кмета на Община Враца за обявяване на конкурс за придобиване на академична длъжност "професор", каквито правомощия според нормативната уредба институцията РИМ-Враца няма. Така ищецът отново е пренебрегнал прекия си ръководител, като е извършил пореден опит за заблуда, както на работодателя, така и на висшестоящия по закон орган - Кмета на Община Враца, за което отново е получил устна забележка. На 02.10.2018 г. ищецът Н.Т. е подписал декларация, че няма финансови претенции към РИМ-Враца преди, по време на процедурата и след нея, но в пълно несъответствие с тази декларация на 13.11.2018 г. е входирал в деловодството на РИМ-Враца ново Заявление с вх. № 96 от 13.11.18 год., с което е поискал сключване на договор между РИМ-Враца и УниБИТ София за сумата 3100 лв., която щяла да се осигури от споменат спонсор. По същество това би означавало финансов ангажимент на РИМ-Враца за процедура, която по силата на Закона за развитието на академичния състав на Р.България, не съответства на музейните функции и представлява административно нарушение по чл.124 и чл.126, т.9 от КТ, водещо до злоупотреба с доверието на работодателя по чл.187, т.8 от КТ и раздел ,,Ж”, глава IV, чл. 4 от Правилника за вътрешния ред и работата в РИМ-Враца. След 13.11.2018 г. при разговори на директора на РИМ-Враца с ръководството на Община Враца узнал за извършени нови срещи на ищеца с Кмета на Общината, отново без да бъде уведомен прекия ръководител, като отново е разпространявал невярна информация, злепоставяща както прекия си ръководител, така и институцията, и представлява административно нарушение, водещо до злоупотреба с доверието на работодателя по чл.187, т.8 от КТ. Поддържа, че предвид натрупаните нарушения на ищеца е издал Заповед № А5 от 02.02.2019 год., с която е изискал писмено обяснение от ищеца относно срещите му с ръководството на Община Враца. Отговорът на ищеца е представен писмено на 06.02.2019г. във вид на ,,Сведение”. Изтъква, че всички посочени обстоятелства са в пряко нарушение на раздел А, параграф 1, чл.3, т.3.3 от Правилника за вътрешния ред и работата в регионален и исторически музей - Враца, актуализиран на 05.11.2018 г. Твърди също, че на 31.01.2019г. ищецът без да информира прекия си ръководител, е напуснал музея във времето между 10.04 часа и 10.58 часа за ,,ремонт на акумулатор” и във времето от 9.39 часа и 11.15 часа за посещение на "нотариат", което е нарушение на трудовата дисциплина, относно спазване на работното време, конкретно на чл. 139, ал.1 от КТ; на раздел ,,Ж”, глава І, чл. 1 от Правилника за вътрешния ред и работата в РИМ-Враца; на чл.187, т.1; на т.1 и 2 от Заповед № 9/06.02.2017г. на ИД Директор на РИМ-Враца и води до злоупотреба с доверието на работодателя по чл. 187, т.8 от Кодекса на труда. Поддържа, че за посочените нарушения, извършени от ищеца, му е наложил най-лекото административно наказание по чл. 188, ал. 1 от КТ, като при налагане на наказанието ищеца е предупреден, че ако промени отношението си към работодателя и институцията, съобразно с цитираната нормативна уредба, наложеното наказание може да бъде прекратено преди да бъде изтекъл срокът изцяло. В заключение счита, че наложеното наказание на ищеца е правилно и основателно.

Съдът, като прецени събраните по делото писмени доказателства и доводите на страните, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

Не се спори между страните по делото и се установи от приложените доказателства - трудов договор № 109/17.07.1989г. и допълнително споразумение № 4/05.02.2015г. към този трудов договор, че ищецът Н.Ц.Т. от гр. Враца работи по трудово правоотношение в ответния Регионален исторически музей (РИМ), гр.Враца на длъжност ,,главен уредник”. 

Със заповед № А7 от 11.02.2019 г. (л.4 по делото), ,,във връзка със системни нарушения на Правилника за вътрешния ред и работата в РИМ Враца, във връзка със системни и груби нарушения на заповед № 9/06.02.2017 г., както и според подадени писмени обяснения ,,сведение” на 26.07.2018 и на 06.02.2019 г. от Н.Т., съдържащи неверни данни” на ищеца е наложено дисциплинарно наказание "забележка".

В обстоятелствената част на заповедта са посочени редица разпоредби на КТ - чл.126, т.9 и т.10, чл.187, т.7, т.8 и т.10 и чл.188, т.1, както и на Правилника за вътрешния ред и работата в РИМ-Враца, утвърден на 05.11.2019г. и на Правилника за вътрешния ред и работата в РИМ-Враца, в сила до 05.11.2019г. - за злоупотреба с доверието, за уронване доброто име, престижа на музея, както и за разпространение на поверителни сведения, отнасящи се до работодателя през периода юни 2018г. - януари 2019г.

Заповедта е връчена на ищеца на 11.02.2019г., което е удостоверено с подписа му.

Изложените обстоятелства са обявени на страните за безспорни и ненуждаещи се от доказване с определение № 788 от 27.03.2019г.

По делото са приложени първите две страници от Правилник за вътрешния ред и работата в РИМ-Враца, утвърден на 05.11.2018г., в които са регламентирани управленската отговорност и контрол на директора на музея, заявления от ищеца до директора на музея, писмо на Кмета на Община Враца до директора на музея, ръкописна декларация от ищеца и две заповеди на директора на музея - Заповед изх. № А5 от 02.02.2019г. и Заповед изх. № 9 от 06.02.2017г. с приложен списък на лицата, запознати с нея.

Въз основа на приетите факти по делото, от правна страна, съдът намира за обосновани следните изводи:

В настоящото производство налагането на наказанието е оспорено от ищеца от формална страна относно императивните изисквания на чл. 193, ал.1 и чл. 195, ал. 1 КТ и по същество, като се отрича извършването от ищеца на дисциплинарни нарушения. В тежест на работодателя е да докаже в процеса с допустимите от ГПК доказателствени средства, с оглед направените с исковата молба доводи, че дисциплинарното производство е проведено съгласно изискванията на закона, при спазване на всички императивни правни норми, съблюдаването на които е необходимо за законосъобразното налагане на наказание, че наказанието е наложено за действително извършено от служителя дисциплинарно нарушение и че съответства на тежестта на това нарушение.

Преди да разгледа спора по същество, с оглед наведените в исковата молба доводи за налагане на наказанието в нарушение на чл. 193, ал. 1 КТ и чл. 195, ал. 1 КТ, съдът следва да провери дали при налагане на наказанието работодателят е спазил тези разпоредби.

Съгласно чл. 195, ал. 1 КТ дисциплинарното наказание се налага с мотивирана писмена заповед, в която се посочват нарушителят, нарушението и кога е извършено, наказанието и законният текст, въз основа на който се налага, т.е. заповедта трябва да съдържа описание на нарушението с индивидуализиращите го като акт на конкретно поведение признаци от обективна и субективна страна, времето на извършването му, вида на наказанието и правното основание /законовия текст/. Законодателят е определил изчерпателно съдържанието на заповедта за дисциплинарно наказание като всеки един от елементите трябва да присъства в обстоятелствената част на издавания акт по чл.188 от КТ. Посочването на реквизитите по чл.195, ал.1 от КТ е изискване за законност на заповедта /р. № 700/10.08.1999 г. на ВКС-III г.о., р. № 1506/10.12.1999 г. по гр.д. № 408/1999 г. на ВКС -III г.о./. Липсата на които и да е от тези реквизити нарушава правото на защита срещу наложеното наказание на работника, а от друга страна прави невъзможна проверката на законосъобразността на заповедта за наказание, която следва да извърши съдът. Съдът не би могъл да разгледа спора по същество, ако не е ясен и точно определен предметът на съдебния контрол.

Наред с това възпроизвеждането на нормативния текст на съответния фактически състав, който е основание за налагане на дисциплинарно наказание, не се приема за мотивиране на заповедта /Р № 448/30.06.1998 г. по гр.д. № 948/1997 г. на ВКС III г.о./. Обстоятелствата, които работодателя навежда в процеса, без да са били отразени в заповедта, са неотносими, защото се въвеждат за пръв път едва в съдебния процес, а в процеса се доказва обоснованост на заповедта за уволнение.

Неспазването на предписаната от закона форма и съдържание на заповедта, с която е наложено дисциплинарното наказание, е абсолютно основание за нейната незаконност и за нейната отмяна. Касае се до нарушение от процесуално естество - неизпълнение на елемент от дисциплинарната процедура по налагане на дисциплинарното наказание. Поради това съдът не разглежда спора по същество, а отменя заповедта на процесуално основание. Нормата на чл. 195, ал. 1 от КТ е императивна и неспазването й е достатъчно основание за незаконността на извършеното уволнение.

В настоящия случай оспорваната заповед не съдържа онези необходими данни, които законодателят императивно предпоставя като условие за законност. В същата работодателят е посочил нарушителят, наказанието и законният текст, въз основа на който се налага, но липсва описание на нарушението с индивидуализиращите го като акт на конкретно поведение признаци от обективна и субективна страна и времето на извършването му. В обстоятелствената част на заповедта формално са посочени нарушения, така, както са формулирани в закона - злоупотреба с доверието, уронване доброто име, престижа на музея, разпространение на поверителни сведения, отнасящи се до работодателя през периода юни 2018г. - януари 2019г., но в същата няма описание на всяко нарушение, така както го е възприел и оценил работодателят, с неговите обективни и субективни признаци, както и точното време на извършване. В обстоятелствената част на заповедта не са посочени онези задължения, съдържащи се в длъжностната характеристика и определящи трудовата функция на ищеца, неизпълнението на които е нарушение на трудовата дисциплина, по смисъла на чл. 187, т. 8 от КТ. Описание на нарушенията работодателят е направил едва в хода на съдебния процес - с отговора на исковата молба, но както бе посочено по-горе, не е допустимо при налагане на дисциплинарно наказание по КТ едва в хода на съдебния процес да се определя какви нарушения е имал предвид работодателя, за да наложи наказанието. Правна значимост имат единствено отразените в акта за налагане на дисциплинарно наказание фактически обстоятелства, формиращи съставите на визираните в чл. 187 от КТ нарушения на трудовата дисциплина.

Поради непосочването в заповедта за налагане на дисциплинарно наказание на времето на извършване на нарушенията, не може да се направи и преценка, а оттам и извод, за спазване на сроковете по чл. 194, ал. 1 от КТ за налагане на дисциплинарно наказание и за спазване изискването на императивната разпоредба на чл. 193, ал. 1 от КТ, защото предвидените в същата обяснения, които работодателят е задължен да изиска от служителя преди налагане на наказанието, следва да са относно конкретизираните в заповедта нарушения с индивидуализиращите ги белези и време на извършването им. Затова, в случая не може да се приеме, че със Заповед изх. № А5 от 02.02.2019г. (л.22), работодателят е изпълнил задължението си по чл. 193, ал. 1 от КТ. Със заповедта е изискано писмено обяснение от ищеца относно посещението му при Кмета на Община Враца преди и след представянето на заявление вх. № 96 от 13.11.2018г. във връзка с изявено желание за участие в конкурс в УниБИТ, но в заповедта за налагане на дисциплинарното наказание не е посочено извършено такова нарушение. В този смисъл, изискването на обяснение не може да се отнесе към конкретизирано с оглед времето на извършването му нарушение в заповедта за налагане на дисциплинарното наказание.

Нормите на чл. 193, ал.1 и чл. 195, ал. 1 КТ са императивни и, съгласно константната съдебна практика, винаги неспазването им от страна на органа на дисциплинарна власт – работодателя, прави заповедта за налагане на дисциплинарно наказание незаконосъобразна и има за последствие отмяната на дисциплинарното наказание, без съда да разглежда спора по същество. Именно такъв е случая и по настоящето дело, поради което настоящия състав намира, че не следва да разглежда спора по същество. Оспорваната заповед е постановена в резултат на съществено нарушение на дисциплинарното производство, което я прави незаконосъобразна и следва да се отмени.

По изложените мотиви, съдът счита оспорваната заповед за незаконосъобразна, а иска за отмяна на наложеното на ищеца дисциплинарно наказание за основателен, поради което наказанието следва да бъде отменено.

По отношение претенцията за разноски, на основание чл. 78, ал.1 от ГПК, с оглед изхода на делото, ответника следва да заплати на ищеца направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение от 300 лв., както и в полза на бюджета на съдебната власт държавна такса за уважения иск в размер 50 лв., съгл. чл.3 от Тарифа за ДТКСС по ГПК на МС от 27.02.2008г.

Водим от изложеното, съдът

 

Р     Е     Ш     И :

 

ОТМЕНЯ дисциплинарното наказание „забележка”, наложено със Заповед изх. № А7 от 11.02.2019 г. на Директора на Регионален исторически музей, гр.Враца с адрес: гр.Враца, пл. "Христо Ботев" № 2, на Н.Ц.Т. с ЕГН ********** с адрес: ***, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

ОСЪЖДА Регионален исторически музей, гр.Враца с адрес: гр.Враца, пл. "Христо Ботев" № 2, представляван от директора Г.В.Г., ДА ЗАПЛАТИ на Н.Ц.Т. с ЕГН ********** с адрес: ***, направените по делото разноски в размер 300 лева.

ОСЪЖДА Регионален исторически музей, гр.Враца с адрес: гр.Враца, пл. "Христо Ботев" № 2, представляван от директора Г.В.Г., ДА ЗАПЛАТИ в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на РС-Враца държавна такса за уважения иск в размер 50 лв., както и 5 лв. държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист.

 

Решението може да се обжалва пред Окръжен съд - Враца в двуседмичен срок от връчването на препис от него на страните.

 

                                                          

РАЙОНЕН СЪДИЯ: