Решение по дело №177/2019 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 юни 2019 г. (в сила от 17 октомври 2019 г.)
Съдия: Радосвета Добрева Станимирова
Дело: 20194210100177
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 1 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

рЕШЕНИЕ №228

гр. Габрово, 3 юни 2019 г.

 

 

в името на народа

 

 

     РАЙОНЕН СЪД Габрово в открито заседание на 21 май две хиляди и деветнанадесета   година, в състав:

 

                                                           Съдия: радосвета станимирова

 

при секретаря ина георгиева, като разгледа докладваното от съдия станимирова  гр. д. № 177 по описа за 2019 г. на ГРС, за да се произнесе взе предвид следното :

 

Производството е образувано по искова молба на Д.С.Г., ЕГН**********, гр. Габрово, б/ул. осми март № 36, чрез адв. И.С. - ГАК, служебен адрес: гр. Габрово, ул. Ю. Венелин 8; срещу ОД МВР ГАБРОВО;

 

·      Основание: Чл.187 ал.5 т.1 от ЗМВР Чл.86 ЗЗД

 

 

Ответната страна е депозирала писмен отговор в едномесечния срок.

 

В  исковата молба  се твърди, че Ищецът е назначен на длъжност Разузнавач в сектор „Криминална полиция" при РУ Габрово към ОД МВР- Габрово - държавен служител- полицейски орган по смисъла на чл. на чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР. Работното му време е ненормирано. За период от 01.01.2016г. до 01.01.2019г. Д.Г. в изпълнение на служебните си задължения е полагал извънреден труд през празнични и почивни дни от 08.30 ч. до 17.30ч, труд над редовното работно време, съгласно утвърден от началника на РУ Габрово ежемесечен график. Положения извънреден труд е 9 часа за всяко дежурство, което е непрекъснато и не е предвидено време за почивка. Този труд не му е заплащан. С писмо- рапорт УРИ вх.№ 1055 от 23.01.2018г. същият поискал от ОД на МВР- Габрово този труд да му бъде заплатен. С писмо рег.№264р-1651 от 01.02.2018г. Директора на ОДМВР- Габрово му е отговорил, че във връзка с начина, по който е полаган извънредния труд и неговото заплащане се извършва проверка от Дирекция „Инспекторат" при ГД „Национална полиция", която следва да изготви доклад, с който ще бъде запознат. С писмо рег.№264р-4045 от 27.03.2018г. Директора на ОД МВР Габрово го уведомява, че при проверката са направени констатации, сочещи на нарушение трудовото законодателство при възлагане, полагане, отчитане и компенсиране на труда, положен след работно време по време на дежурство, в почивни и празнични дни, но същият получавал възнаграждение, съгласно представените във ФОУССД утвърдени протоколи. Със справката служителят Г. не е запознат и възнаграждение за труд над редовното работно време през почивни и празнични дни не е получавал. Ищецът не е запознат, какви протоколи за отчитане на месечния му труд са представяни в Дирекция ФОУССД. Със Заповед №1752з-68 от 29.08.2016г. на началника на РУ Габрово към ОД МВР Габрово е разпоредено „дните за почивка след дежурство в РУ- Габрово на служители от сектор „КП" и група „ТП" при РУ- Габрово, които полагат труд по време на дежурство". Тази заповед е нищожна, защото противоречи на императивна разпоредба на закона- съгласно чл.187 ал.5 т.1 от ЗМВР работата извън редовното работно време се компенсира с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите на ненормиран работен ден, а съгласно ал. 6 на същия текст извънредният труд по ал. 5 се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение. /Фактически дори и тази незаконна компенсация не е осъществявана, тъй като през това време служителят е следвало да бъде на разположение./ От 01.01.2016г. до 01.01.2019г. ищецът е дал 12 дежурства в празнични и почивни дни по 9 часа всяко което прави 108 часа положен извънреден труд, възнаграждението на което възлиза на 1174.32лв.

 

ИСКА  на осн. чл.187, ал. 5 т.1 от ЗМВР, да се осъди ОД на МВР Габрово да плати на Д.С.Г. сумата в размер на

·      1174.32 лева представляваща възнаграждение за положен от него извънреден труд за периода от януари 2016г. до декември 2018г., които не са компенсирани, чрез заплащане по съответния ред, както и

·      лихва за забава за периода от възникване на задължението за изплащане на трудовите възнаграждения от януари 2016 г. до декември 2018г. в размер на 204 лв., на осн. Чл.86 от ЗЗД

·      законна лихва от подаване на исковата молба до изплащане на задължението.

·      Моля, на осиоваиие чл. 38 ал. 2 от ЗА да осъдите ответника да заплати адвокатско възнаграждение съгласно наредбата за минимални адвокатски възнаграждения.

 

Ответната  страна  ОД МВР Габрово; представлявано от Б.Б.; със седалище гр. Габрово; ул. "Орловска" № 50; чрез пълномощника си И.С.; взема  становище в писмен отговор в срока по чл.131 от ГПК: Считам така предявения иск за неоснователен и недоказан. За периода от 01.01.2016 г. до 31.12.2016 г. ищеца е отработил на смени по графици и заповеди,съобразно приложени като писмени доказателства към писмения отговор справка по смисъла на чл.366 от ГПК както следва: 23.01.2016 г,- от 08,30 ч. до 17,30 ч. - събота 20.03.2016 г. от 08,30 ч. до 17,30 ч. - неделя 22.05.2016 г.- от 08,30 ч. до 17,30 ч. - неделя 29.10.2016 г.- от 08,30 ч. до 17,30 ч. - събота 26.12.2016 г.- ПОНЕДЕЛНИК НАЦИОНАЛЕН ПРАЗНИК. За периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г. е отработил на смени по графици и заповеди, съобразно приложени като писмени доказателства към писмения отговор справка по смисъла на чл. 366 от ГПК .Графиците са изготвени от началник сектор „КП" - главен инспектор Н.Д.,от началник на група „ПКП" Габрово - ст. инспектор К.Х. и от началник група „ТП" ст. инспектор Е.П.. Същите са утвърдени от Началник РУ Габрово Л.С..На лист втори от графиците в графа ЗАБЕЛЕЖКА: е посочено: Дежурният в РУ Габрово носи дежурство както следва:

1. В работни дни за времето:

- от 08,30 ч.-17,30 ч. местопроизшествията се посещават и постъпилите сигнали се отработват от служителите, обслужващи съответните райони. Местопроизшествията се посещават задължително от ОР и ПИ.

- от 17,30 ч. до 08,30 ч. на следващия ден дежурството се носи от дежурният,който е на разположение.

В т.10 от същия график е отбелязано,че Оперативните дежурни след отстъпване от дежурство почиват през първия работен ден.

Съгласно установената практика всеки служител работещ на ненормиран работен ден в РУ Габрово е запознаван с графиците от изготвилия графика или от Н-к РУ Габрово за следващия месец,в края на предхождащия го календарен месец.

Съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица.

Твърдим, че съгласно гореизложеното за положения извънреден труд от ищеца, същия е почивал през първия работен ден след дежурство. През месец 08.2016 г. е издадена Заповед № 1752з-68/29.08.2016 г. на Началник РУ Габрово Л.С. на основание чл.54 от ЗМВР, в която „дните за почивка след дежурство в РУ Габрово на служителите от сектор „Криминална полиция" и от група „Териториална полиция" при РУ Габрово, работещи на ненормиран работен ден полагащи труд по време на дежурство са както следва:

·                 положен труд по време на дежурство в деннеделя- служителя почива в ден понеделник през следващата седмица

·                 положен труд по време на дежурство в ден събота- служителя почива в ден - вторник през следващата седмица

·                 положен труд по време на дежурство в петък- служителя почива в ден сряда през следващата седмица.

В т. 10 от същата заповед се сочи, че „оперативните дежурни след отстъпване от дежурство почиват през първия работен ден,извън случаите посочени в Заповед № 1752з-68/29.08.2016 г. на Началник РУ Габрово.

За целия период от две години, считано от 01.01.2016 г. до 31.12.2017 г. ищеца нито един път не е заявил нито писмено, нито устно, че не желае да почива след отстъпване от дежурство в първия работен ден,а напротив възползвал се е от това свое право,съгласно графика.

 

Правна квалификация- Предвид изложеното съдът намира, че предявения иск е заплащане на възнаграждение на държавен служител с ненормиран работен ден, за работа извън редовното работно време на основание чл. 187, ал. 5, т. 1 изр. посл.  и ал. 6 от ЗМВР-  1174.32 лева, за периода от януари 2016г. до декември 2018г.; лихва за забава за периода от възникване на задължението за изплащане на трудовите възнаграждения от януари 2016 г. до декември 2018г. в размер на 204 лв., на осн. Чл.86 от ЗЗД законна лихва от подаване на исковата молба до изплащане на задължението.

 

С протоколно определение от 21 май 2019 г. е допуснато  изменение на иска,  на основание чл. 214 от ГПК, като същия се счита предявен за 1073,88 лева ведно с лихвата за забава в общ размер на 212,51 лева.

 

Обстоятелствата, от които произтичат претендираните права и задължения  са:

  • съществуването на служебното правоотношение по ЗМВР за периода от януари 2016г. до декември 2018г.
  • дължимостта на възнаграждение за държавен служител с ненормиран работен ден, за работа извън редовното работно време, на основание чл. 187, ал. 5, т. 1, изр. посл. и ал. 6 от ЗМВР;
  • дължимостта на лихва за забава за периода от възникване на задължението за изплащане на трудовите възнаграждения от януари 2016 г. до декември 2018г.

 

Оспоравния и Възражения на ответника-

  • За положения извънреден труд от ищеца, същия е почивал през първия работен ден след дежурство.
  • Ищецът нито един път не е заявил нито писмено, нито устно, че не желае да почива след отстъпване от дежурство в първия работен ден, а напротив възползвал се е от това свое право, съгласно графика.
  • Съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица.

 

Обстоятелства,  които не се нуждаят от доказване:

·        Съществуването на служебното правоотношение по ЗМВР за процесния период;

·     За периода от ищецът е отработил Общо 11 дни извън редовното работно време;

 

От писмените доказателствата- рапорт УРИ вх.№ 1055 от 23.01.2018г., писмо рег.№264р-1651 от 01.02.2018г., писмо рег. №264р-4045 от 27.03.2018г.; График за инструктаж през м.01.2016 г. на дежурен РУ-Габрово и оперативен дежурен с рег.№ 1752р-1354/28.01.2016 г.; График за инструктаж през м.03.2016 г. на дежурен РУ-Габрово и оперативен дежурен с рег.№ 1752р-4194/30.03.2016 г.; График за инструктаж през м.05.2016 г. на дежурен РУ-Габрово и оперативен дежурен с рег.№ 1752р-8125/30.06.2016 г.; График за инструктаж през м. 10.2016 г. на дежурен РУ-Габрово и оперативен дежурен с рег.№ 1752р-13003/28.10.2016 г.; График за инструктаж през м. 12.2016 г. на дежурен РУ-Габрово и оперативен дежурен с рег.№ 1752р-13003/28.10.2016 г.; График за инструктаж през м.01.2017 г. на дежурен РУ-Габрово и оперативен дежурен с рег.№ 1752р-15360/29.12.2016 г.; График за инструктаж през м.03.2017 г. на дежурен РУ-Габрово и оперативен дежурен с рег.№ 1752р-4276/31.03.2017 г.; График за инструктаж през м.06.2017 г. на дежурен РУ-Габрово и оперативен дежурен с рег.№ 1752р-5213/27.04.2017 г.; График за инструктаж през м.08.2017 г. на дежурен РУ-Габрово и оперативен дежурен с рег.№ 1752р-7424/30.06.2017 г.; График за инструктаж през м. 10.2017 г. на дежурен РУ-Габрово и оперативен дежурен с рег.№ 1752р-10512/28.09.2017 г.; График за инструктаж през м.11.2017 г. на дежурен РУ-Габрово и оперативен дежурен с рег.№ 1752р-12889/30.11.2017 г. 11.6 бр. листи касаещи платежни бележки за периода 01.2015 г.- 12.2017 г.; Заповед № 1752з-68/29.08.2016 г.на Началник РУ Габрово;Заповед 264з-289/29.12.2014 г. на Директор ОД МВР Габрово; Заповед № 264з-684/26.06.2015 г. на Директор ОД МВР Габрово; Заповед №264з-1082/18.08.2016 г. на Директор ОД МВР Габрово; Удостоверение с рег.№264р-3053/27.02.2019 г.; Типова длъжностна характеристика на длъжността  „разузнавач" в сектор „Криминална полиция" в РУ Габрово при ОД МВР Габрово, копие от Доклада на Инспектората на МВР на л. 93 до л. 102 на делото и заключението на съдебно- счетоводна експертиза, извършена от вещото лице И.Ц., въз основа на приложените писмени доказателства и проверка в счетоводството на ответника, се установява следното от фактическа  страна:

 

Съгласно утвърдените и приложени към делото Графици и Заповед № 1752з- 68/29.08.2016 г., размера на положената от ищеца, работещ на ненормиран работен ден, работа извън редовното работно време, през почивните дни и официалните празници ежемесечно за процесния период е 11 дни.

Възнаграждението, което следва да се начисли 

·        на базата на основнъто възнаграждение с добавката за извънреден труд, при 9 часов работен ден, е 812,79 лв., 

·        с добавка за прослужено време - 1073,88 лв.,

·        а при 8 часов работен ден е 722,48 лв.

 

Извънредният труд от 11 дни в почивни и празнични дни и официални празници не е начислен и заплатен на ищеца

 

Като взе предвид гореизложеното, съдът от правна страна приема следното:

Съгласно чл. 151, ал. 1 от КТ, работното време на работника или служителя се прекъсва с една или няколко почивки.

Работодателят осигурява на работника или служителя почивка за хранене, която не може да бъде по-малко от 30 минути.

Според ал. 2 на същия текст, почивките не се включват в работното време.

В т. 1 от Тълкувателно решение № 8 от 14.11.2014 г. на ВКС по тълк. д. № 8/2013 г., ОСГК е прието, че при непрекъсваем производствен процес /смени, дежурства/ нормативно определеното време за хранене се включва в работното време, ако работникът или служителят е длъжен да присъства физически на място, определено от работодателя. За да постанови взетото решение, съдът се е аргументирал с хипотезите, при които се касае за заплащане на извънреден труд при непрекъсваем процес на работа /надзиратели и пожарникари/. Разликата между двете организационни форми е, че в първата хипотеза работникът или служителят може да разполага както намери за добре с времето за почивка, а във втория случай е длъжен да присъства физически на място, определено от работодателя.

Директива № 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 4.11.2003 г., регламентира някои аспекти на организацията на работното време. Според т. 2 от Директивата, работно време е всеки период, през който работникът или служителят работи или е на разположение на работодателя, без да полага фактически труд през цялото време, за да изпълнява своите задължения, докато почивката е всеки период, който не е работно време.

Решенията на Съда на Европейския съюз, постановени по преюдициални запитвания - решение от 3.10.2000 г. по дело С-303/98, решение от 9.09.2003 г. по дело С-151/02, решение от 11.01.2007 г. по дело С- 437/05,  са били взети предвид при постановяване на ТР № 8/2014 на ОСТК на ВКС, заедно с решение от 25.11.2010 г. по дело С-429/09 г.

Основният разграничителен критерий, който се поставя в тези решения е дали по време на дежурството работникът или служителят е длъжен да бъде на разположение на място, определено от работодателя. Ако работникът или служителят има такова задължение, цялото дежурство, включително и неактивната част /време за спане, храна и физиологични нужди/, се счита за работно време. В този смисъл е и чл. 151, ал. 3 от КТ.

В хипотезата на ал. 3 се има предвид непрекъсваемия процес на работа /смени и дежурства/, когато почивката се включва в работното време, докато при ал. 2 на чл. 151 КТ, същата не се включва в работното време.

При формулиране на отговора на въпроса по ТР № 8/2014 г., ОСТК на ВКС е взел предвид, че легалният термин, използван в разпоредбата на  чл. 151, ал. 3 от КТ е "време за хранене", а не "почивка за хранене" по смисъла на  чл. 151, ал. 1 от КТ. Ето защо, за да се разграничи ясно хипотезата, предвидена в  чл. 151, ал. 1 от КТ, отнасяща се за прекъсваем работен процес, от хипотезата на  чл. 151, ал. 3 от КТ, приложима при непрекъсваем работен процес, в отговора на въпроса "почивка за хранене" трябва да се замести от "време за хранене".

В Наредба № 8121з -776 от 29.07.2012016  г. за реда за организацията и разпределението на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители, която е издадено от Министъра на вътрешните работи /обн. ДВ, бр. 60/02.08.2016 г./ е регламентирано и работното време на държавните служители, работещи на ненормиран работен ден, както и времето, през което те дават дежурства, като са въведени по-горните понятия "време за хранене" и "обедна почивка". За част от процесния период е била в сила и Наредба № 8121з -407 от 11.08.2014 г.  

Съгласно чл. 7 от Наредбата от 2016 г., наричана по-долу Наредбата, работното време на работещите на ненормиран работен ден държавни служители е от 8,30 до 17,30 ч. с един час обедна почивка. В чл. 10, ал. 1 от същата е уреден реда, при който може да се установява време на разположение или режим на дежурство. За тези случай е необходимо да бъде издадена заповед на длъжностното лице с ръководни функции, а по изключение режимът на дежурството може да се организира в седмични и месечни графици - чл. 10, ал. 2. В ал. 3 на същия член изрично е разпоредено, че в графиците за дежурство не могат да бъдат включвани държавни служители, работещи на смени.

Изпълнението на служебните задължени на държавните служители, извън редовното работно време, следва да се извършва въз основа на заповед издадена от ръководителя на структурата по чл. 37 от ЗМВР, каквото е изискването на чл. 18, ал. 1 от Наредбата. Заповедта се издава за всеки конкретен случай.

Видно от представените по делото Заповеди и Графици, за всяко дежурство през процесния период е била издавана съответната заповед и график. В приложените графици е предвидено, че в почивните и празничните дни дежурният в РУ носи дежурството от 8,30 ч. до 17,30 ч. в сградата на РУ, с почивка от 12,30 ч. до 13,30 ч., а за времето от 17,30 ч. до 8,30 ч. на следващия ден е на разположение.

Изрично в заповедите и графиците, които са издадени от оправомощеното за това лице е предвидено, че се полага дежурство от ищеца.

Съгласно § 1 от ДР на Наредбата, където са дадени легалните дефиниции на използваните термини, в т. 2 е посочено, че по смисъла на тази наредба "дежурство" е специфична организация на работата при подневно отчитане на работното време. През времето на дежурство служителят се явява на работното си място и изпълнява служебните си задължения в рамките  на продължителността на дежурството. Според дефиницията в т. 7 "обедна почивка" или "почивка за хранене" е период от време в рамките на установен ненормиран работен ден, през който служителят не изпълнява служебните си задължения. В случаите, когато поради служебна необходимост ръководителят на съответната структура в МВР не може да осигури ползването от служителя на обедна почивка, ръководителят е длъжен да му осигури почивка за хранене. Обедната почивка е 1 час, а почивката за хранене е не по-малко от 30 минути.

В същата Наредба се дава дефиниция на "време за хранене", "смяна" и "непрекъсваем работен процес". От така дадените дефиниции на използваните в Наредбата термини се установява, че "време за хранене" е различно от "обедна почивка" или "почивка за хранене" и времето за хранене е предвидено при сменно работно време, когато има непрекъсваем процес на работа.

 В чл. 22, ал. 2 от Наредбата е регламентирано, че времето за обедна почивка и почивките за хранене не са работно време.

От представените по делото доказателства не се установява, че даващият дежурство полицейски инспектор е бил със сменно работно време или с непрекъсваем процес на работа, за да могат да разполагат с "време за хранене", което по смисъла на всички цитирани по-горе нормативни актове се заплаща. Регламентираният 1 час "обедна почивка" не е работно време за даващите дежурства, поради което не се дължи и заплащането му.

 

Съгласно чл. 187, ал.6 от ЗМВР Извънредният труд по ал. 5 се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение.

 

Възнаграждението на ищеца като държавен служител с ненормиран работен ден, за работа извън редовното работно време на основание чл. 187, ал. 5, т. 1 изр. посл.  и ал. 6 от ЗМВР, за периода от януари 2016г. до декември 2018г., което е дължимо, но не е изплатено към момента на ищеца, е за 8 часов работен ден, с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение е в размер на 722,48 лв.

В останалата част иска за трудово възнаграждение следва да се отхвърли, като недоказан и неоснователен.

Дължима е и лихва за забава за периода от възникване на задължението за изплащане на трудовите възнаграждения от януари 2016 г. до декември 2018г, поради което този иск следвада се уважи в претендирания размер от  212,51 лева,на осн. Чл.86 от ЗЗД законна лихва от подаване на исковата молба до изплащане на задължението.

 

Възраженията на ответника, че за работата извън редовното работно време, извършена от ищеца, не следва да се изплаща допълнително възнаграждение, тъй като същият е почивал през първия работен ден след дежурство и че ищецът нито един път не е заявил нито писмено, нито устно, че не желае да почива след отстъпване от дежурство в първия работен ден, а напротив възползвал се е от това свое право, съгласно графика, са неоснователни, тъй като съгласно  чл. 187, ал. 5, т. 1, изр. посл.  и ал. 6 от ЗМВР допълнителния платен годишен отпуск /почивен ден в първия работен ден след дежурството/, даван от работодателя, не може да замести единсвено допустимата според закона компенсация- с възнаграждение за извънреден труд. Законовата норма не дава избор на ответника да компенсира с отпуск или възнаграждение, а го задължава да дава възнаграждение за извънреден труд. Ако работодателят дава и отпуск на служителя, това е една допълнителна незабранена от закона компенсация, която не може да замести дължимото възнаграждение.

 

Такси и  Разноски

Ответникът следва да бъде осъден да заплати ДТ в размер на 100 лв.  и разноски за вещо лице от бюджета на ГРС- 300 лв. или общо 400 чрез ГРС

Ответникът следва да бъде осъден да заплати възнаграждение на адв. С.  на основание чл. 38 от ЗА за двата уважани иска по 300 лв. - в общ размер на 600 лв.

 

Водим от горното съдът

Реши:

осъжда ОД МВР ГАБРОВО да заплати на Д.С.Г., ЕГН**********, гр. Габрово, б/ул. осми март № 36, чрез адв. И.С. - ГАК, служебен адрес: гр. Габрово, ул. Ю. Венелин 8; 722,48 лв.- възнаграждение за работа извън редовното работно време, на основание чл. 187, ал. 5, т. 1 изр. посл.  и ал. 6 от ЗМВР, за периода от януари 2016г. до декември 2018г.., за 8 часов работен ден, като отхвърля иска в останалата част, като неоснователен и недоказан, ведно със законната лихва от подаване на исковата молба на 1 февруари 2019 г. до окончателното изплащане, и лихва за забава от от януари 2016 г. до декември 2018 г., в размер на 212,51 лева.

 

осъжда ОД МВР ГАБРОВО да заплати на адв. И.С. - ГАК, служебен адрес: гр. Габрово, ул. Ю. Венелин 8; сумата от 600 лв.-  възнаграждение, на основание чл. 38 от ЗА .

 

осъжда ОД МВР ГАБРОВО да заплати Държавна такса- 100 лв. и разноски за вещо лице в размер на 300 лв. чрез ГРС.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване в двуседмичен срок от  обявяването му на 5 юни 2019 г., пред ГОС.

 

 

 

СЪДИЯ :