Решение по дело №505/2018 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 425
Дата: 27 ноември 2018 г. (в сила от 2 декември 2019 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20187080700505
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 септември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 425

 

гр. Враца, 27.11. 2018 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  трети  състав, в публично заседание на 15.11.2018г./две хиляди и осемнадесета  година/ в състав:

 

АДМ.СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря  Даниела Ванчикова,  като разгледа докладваното от съдия Василева адм. дело № 505 по описа на АдмС – Враца за 2018г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл.145 и сл. АПК, във връзка  с  чл.76 а, ал.4  Закон за здравното осигуряване /ЗЗО/.

Образувано е по жалба на „Н.М.Ц.“ ЕООД, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от управителя А. Г. против ПИСМЕНА ПОКАНА  изх. № 29-04-663/23.08.2018г., издадена от Директора на РЗОК Враца за възстановяване на суми, получени без правно основание. С жалбата се твърди, че  поканата е незаконосъобразна, поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. Подробни съображения в тази насока се развиват в Писмени бележки с вх.№2323/11.10.2018г. Иска се отмяна на обжалвания акт заедно с всички произтичащи от това законни последици.   

Ответникът Директорът на РЗОК– Враца, чрез процесуалния си представител * Р., в съдебно заседание и в писмена защита  оспорва жалбата, като неоснователна. Твърди се, че при издаване на писмената покана са спазени административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби по издаване на същата, поради което моли за отхвърляне на жалбата. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка  с  доводите  на страните, приема за установено  от  фактическа  страна  следното:

Жалбата е депозирана в законоустановения срок по чл.149, ал.3 АПК, от надлежна страна и срещу индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.Разгледана по същество е  ОСНОВАТЕЛНА.

Между НЗОК-София, представлявана от Директора на РЗОК-Враца /възложител/ и „Н.М.Ц.“ ЕООД /изпълнител/  е сключен договор №060340/05.05.2017г. за оказване на специализирана извънболнична медицинска помощ от медицински център/диагностично-консултативен център, със срок на действие на съответния НРД. Сключени са  три анекса към този договор съответно от 06.06.2017г., от 12.06.2017г. и  от 04.01.2018г. С допълнително споразумение от 20.02.2018г. клаузите на договора са приведени в съответствие с Решение №РД-НС-04-10/29.01.2018г. за изменение и допълнение на НРД за медицинските дейности за 2017г. и Указание №РД-НС-04-2-1/26.01.2018г. Между НЗОК София, представлявана от Директора на РЗОК Враца и жалбодателя е сключен и Договор №060340/15.05.2018г. за оказване на специализирана извънболнична медицинска помощ със срок на действие на съответния НРД.

Със заповед №РД-09-468/16.07.2018г., издадена от Директора на РЗОК-Враца е наредено  извършване на проверка по спазване на броя назначени специализирани медицински дейности /СМД/ и стойността на назначени медико-диагностични дейности /МДД/ за първо тримесечие на 2018г. Посочени са лицата, които следва да извършат проверката и срокове, в които това следва да бъде извършено.В резултат на извършената проверка от проверяващия екип на основание чл.76а от  ЗЗО,  е съставен Протокол  от 17.07.2018г., в който е отразено констатираното от извършващата проверка комисия. Прието е, че е  надвишена сумата за МДД бланка МЗ-НЗОК №4  с  12505.33лв. извън възможностите за компенсиране и същата сума не е възстановена съгласно чл.56ал.1 от сключения договор. Като неразделна част от протокола  са приложени справки  за  назначените СМД и стойността на  назначените МДД. Изготвен е Протокол за неоснователно получени суми/ПНПС/ №56/17.07.2018г., връчен на управителя на дружеството на 17.07.2018г. Срещу съставения протокол  е постъпило възражение от дружеството вх.№ 29-04-576/20.07.2018г.   В резултат на извършената проверка и установените констатации от Директора на РЗОК-Враца  е  издадена оспорената в настоящото производство Писмена покана с изх. №29-04-663/23.08.2018г. за възстановяване на суми, получени без правно основание в размер на 12505.33лв. С поканата е обсъдено и постъпилото възражение от дружеството, като е прието за неоснователно, тъй като изложеното от него становище за възможност надвишенията от  едно тримесечие да бъдат компенсирани с изразходвани по-малко средства от друго тримесечие, в рамките на една година, не  съответства на  законодателната уредба. В поканата са изложени подробни съображения за възстановяване на цитираните по-горе неоснователно получени суми, налице е и позоваване на съставения Протокол за неоснователно получени суми.

При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва от страните по делото, съдът намира от правна страна следното:

Съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК  съдът е длъжен  да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по   чл.146 т.1-5  АПК, като провери издаден ли е актът от компетентен орган, в предписаната от закона форма, спазени ли са материално правните разпоредби и административно производствените правила  и съответства ли актът на целта на закона.

Оспорената Писмена покана изх.№ 29-04-663/23.08.2018г. на Директора на РЗОК - Враца  е издадена от компетентен административен орган съгласно чл.76а ал.3  от ЗЗО и при спазване на административно производствените правила. Издадена е заповед за извършване на проверка от ответника на обект на дружеството, като резултатите от проверката са обективирани в Протокол за констатации от проверката и впоследствие в Протокол за неоснователно получени суми  №56/17.07.2018г, надлежно връчен. Срещу протокола е постъпило писмено възражение от дружеството, което е разгледано и прието за неоснователно. Административният акт е мотивиран, посочено е препращане към изготвени в административното производство писмени документи. Всичко това прави  издадената  заповед   валиден административен акт, но същият се явява материалнонезаконосъобразен. Не се спори между страните, че за първото тримесечие на 2018г., при действието на НРД за медицински дейности за 2017г. и на  индивидуален Договор 060340/05.05.2017г., жалбодателят в качеството си на изпълнител на специализирана извънболнична медицинска помощ  е надвишил  лимита  заедно с допустимите превишения от 25% за предвидените МДД бл.МЗ-НЗОК  със сумата 12505.33лв. Спорен е въпросът дали връщането на тази сума е дължимо веднага след изтичането на тримесечието, в което е реализирано надвишението, или може да бъде извършена компенсация  в рамките на  календарната година, с оглед реализирано изпълнение през останалите тримесечия. Производството по  чл. 76а от ЗЗО има за цел изпълнителят на медицинска и/или дентална помощ да възстанови суми, които е получил без правно основание и които не са свързани с нарушение на този закон или на НРД. Разходите за видовете медицинска помощ, изплащана от НЗОК, се определят в годишна стойност (чл. 22, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване), а финансовата рамка на НРД съответства на годишните разходи за здравноосигурителни плащания. Тримесечните средства (брой на СМД и стойност на МДД) се определят на всеки изпълнител на първична и специализирана медицинска помощ в рамките на годишните разходи на НЗОК и съответната РЗОК. Целта на тримесечните разпределения на броя на назначаваните СМД и стойността на МДД е да се осигури финансова дисциплина и текущ контрол върху разрешените и изразходваните средства в рамките на финансовата година. С ангажиране отговорността на изпълнителя на извънболнична помощ се цели обезщетяване на нанесените на НЗОК вреди от преразход на средства, допуснат в резултат от назначени и извършени медицински дейности над определения брой СМД или над определената стойност МДД. При определяне на размера на нанесените на НЗОК щети обаче следва да бъде отчетена реализираната икономия през друго тримесечие и да се извърши съответната компенсация на преразхода в рамките на отчетната година. Към датата на издаване на писмената покана за възстановяване на суми  административният орган не е имал възможност да прецени, налице ли е преразход на предварително определения лимит за целия отчетен период от една година, тъй като проверката на лечебното заведение е извършена през м.юли 2018г. Липсата на такива данни изключва възможността да се прецени дали изпълнителят на медицинска помощ действително е нанесъл щета на бюджета на НЗОК, тъй като тя следва да бъде установена и преценена в рамките на годишна база. По тези съображения   оспорената пред съда  покана се явява незаконосъобразна поради неправилно прилагане на материалния закон и несъответствие с целта на закона.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2  вр.чл.146 т.4 и т.5 от АПК, Съдът  

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ ПИСМЕНА ПОКАНА  за възстановяване на суми, получени без правно основание изх.№29-04-663/ 23.08.2018г., издадена от Директора на РЗОК-Враца.

Решението може да се обжалва с касационна жалба, в  14- дневен срок от получаването му от страните, чрез Административен съд Враца, пред  Върховния  административен съд  София.

 

АДМ.СЪДИЯ :