Решение по дело №15/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 109
Дата: 8 април 2022 г. (в сила от 8 април 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20227120700015
Тип на делото: Касационно административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 08.04.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на девети март две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                               ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                      МАРИЯ БОЖКОВА

 

 

при секретаря Мелиха Халил

и с участието на Димитрина Делчева – заместник-окръжен прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА кас.адм.д.№ 15 по описа за 2022 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.72, ал.4 от ЗМВР.

Образувано е по касационна жалба на Б. М. Е. – *** в РУ – Кирково, срещу Решение № 104/ 09.12.2021 г., постановено по а.н.д. № 233/ 2021 г. на РС – Момчилград. Оспорват се изводите на Районния съд за липса на мотиви в заповедта за задържане. Твърди се, че тя съдържа всички задължителни реквизити, като името, длъжността и местоработата на издателя, основанието за задържането, данни, идентифициращи задържаното лице, датата и часът на задържането. Посочва се, че задържането се предприема с цел започване на разследване срещу вероятния извършител на престъпление.  Разпоредбата на чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР предполага наличието на данни, от които да може да се направи основателно предположение, че конкретно лице е извършило престъпление. Заповедта е издадена на основание чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР спрямо „лице, за което има данни, че е извършило престъпление".

Задържането е разпоредено при установена проверка, сочеща на извършено престъпление от жалбоподателя към момента на издаване на заповедта. Задържането като принудителна административна мярка се предприема с цел започването на разследване срещу вероятния извършител на престъплението. За да се постанови задържане от полицейските органи, не е необходимо да са събрани доказателства, установяващи, че лицето, спрямо което се налага принудителната административна мярка, е извършило престъпление. Наличието на данни, обосноваващи предположението за извършено престъпление, са достатъчно основание и именно това е критерият по смисъла на закона за задържане за срок от 24 часа. Именно с цел проверката на вероятността да е осъществено съответното деяние от НК се налагат и взетите принудителни административни мерки. Въпросът дали конкретно лице е извършител на конкретно деяние и дали то е извършено от него виновно подлежат на доказване в рамките на наказателното производство.

В касационната жалба се посочва още, че законодателят е предоставил на административния орган да извърши преценка за всеки конкретен случай дали да наложи принудителна административна мярка "Задържане за срок от 24 часа" или не. Тази негова преценка е израз на свободна воля и вътрешно убеждение в рамките на предоставената му от закона оперативна самостоятелност.

Изразява се становище, че чрез мерките по чл.72, ал.1, т.1 от ЗМВР органите на МВР реализират законовите си правомощия, свързани с профилактиката, разкриването и разследването на престъпления. Твърди се, че заповедта е законосъобразна, тъй като за това е достатъчно наличието на някоя от материално-правните предпоставки, както и липсата на допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила при издаване на атакувания административен акт. Със задържаното лице са били планирани процесуални действия, но поради бързото му освобождаване, такива не са били извършени. Искането е да се отмени оспореното решение и се постанови решение, с което да се отхвърли жалбата срещу заповедта за задържане.

В съдебно заседание, редовно призован, касаторът чрез пълномощник, поддържа жалбата по съображенията, изложени в нея. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В писмена защита посочва подробни основания за неправилност на оспореното решение.

Ответникът – А.А.П., лично и чрез пълномощник, изразява становище за неоснователност на касационната жалба. Иска присъждане на деловодни разноски.

 Представителят на ОП – Кърджали дава мотивирано заключение за основателност на касационната жалба и неправилност на обжалваното решение на РС – Момчилград.

Касационният съд, след проверка на оспореното решение, констатира следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК, от страна по н.д. № 233/2021 г. по описа на РС – Момчилград, за която оспореното решение е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, е неоснователна по следните съображения:

С оспореното решение е отменена Заповед за задържане на лице, рег. № 318зз-52/ 07.10.2021 г., с която А.А.П. е бил задържан поради това, че е бил заподозрян в извършване на престъпление по чл.167, ал.1 от НК.

Първоинстанционният съд е приел, че заповедта е издадена от компетентен орган, но не в установената форма, тъй като липсват реквизити по смисъла на чл. 72, ал. 2 от ЗМВР – липсва описание на фактите и посочване на правно основание по чл. 72, ал. 1 от ЗМВР и е налице накърняване правото на защита на задържаното лице и не може да бъде извършена проверка за съответствие с материалния закон поради липса на посочване на основанието, на което е издаден актът.

Решението е правилно.

Задържането на лице, на основание  чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, за срок не по-дълъг от 24 часа, представлява принудителна административна мярка по смисъла на чл. 22 от Закона за административните нарушения и наказания, която има за цел да се предотврати възможността лицето да извърши престъпление или да се укрие. За прилагане на нормата е достатъчно наличието на данни за извършено престъпление и данни то да е извършено от задържаното лице, без да е необходимо да се уточнява характерът на престъплението. Следва да се посочи, че понятието "данни" по смисъла ЗМВР е с различно съдържанието от понятието "достатъчно данни" по смисъла на чл. 207, ал. 1 от НПК, като при налагането на принудителната административна мярка "задържане до 24 часа " по  чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР е необходимо наличните данни да са достатъчни за извод, че задържаното лице има вероятност да е извършител на престъпление.

В случая не са представени никакви доказателства, че съществува вероятност задържаното лице да се укрие или да извърши престъпление. Единственото действие, което е извършено на 07.10.2021 г. – при задържането на лицето, е снемане на обяснения от него относно постъпила жалба на 07.10.2021 г. от Б. Б. К. Съгласно изложеното в тази жалба, Б. К. твърди, че е бил заплашен от А. П. на 02.10.2021 г., че ако не дава дърва на негови хора, ще направи така, че да го уволнят. Жалбата е с дата 06.10.2021 г., а е заведена в РУ – Кирково на 07.10.2021 г. При тези доказателства, РС – Момчилград правилно е приел, че оспорената пред него заповед не съответства на предвидената в ЗМВР цел. Задържането за срок от 24 часа по чл. 72 от ЗМВР представлява принудителна административна мярка и като всяка ПАМ налага неблагоприятни последици на адресата с цел постигане на правно определен резултат. Мярката по чл. 72 от ЗМВР, в зависимост от конкретния случай, би могла да има превантивен или преустановителен характер. В случая приложената ПАМ се явява несъответна на целта на закона. Нарушен е един от основните принципи на административния процес, регламентиран в чл. 6 от АПК, а именно принципът за съразмерност при упражняването на административните правомощия. Съгласно разпоредбата на чл. 6, ал. 2 от АПК административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. В контекста на принципа по чл. 6, ал. 2 от АПК прилагането на ПАМ по чл. 72, ал. 1 от ЗМВР следва да е оправдано от гледна точка на съразмерността на налаганото ограничение с необходимостта за постигането на законовата цел. В конкретния случай нито е обосновано, нито е доказано, че за изпълнение на конкретни полицейски правомощия реално е било необходимо и оправдано налагането на принудителната административна мярка "задържане за срок от 24 часа" в хипотезата на чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР. На следващо място, разпоредбите на чл. 6, ал. 1 и ал. 5 от АПК регламентират като проявление на принципа за съразмерността, че административните органи трябва да упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо и да се въздържат от актове и действия, които могат да причинят вреди, явно несъизмерими с преследваната цел. В случая не е спазено изискването осъществяването на преследваната от закона цел с прилагането на ПАМ да не надхвърля необходимото за постигането на тази цел.

Други касационни основания, водещи до отмяна на оспорения съдебен акт, не са наведени в жалбата. При извършена служебна проверка на решението на РС – Момчилград касационният състав установи, че същото е правилно, валидно и допустимо и следва да се остави в сила.

При този изход на спора в полза на ответника се дължат своевременно поисканите деловодни разноски, които съгласно ДПЗС № ***/ *** г. са в размер на 360 лв. с ДДС. Същите следва да се възложат в тежест на ОДМВР – Кърджали на основание чл.143, ал.1 от АПК.

Ето защо и на основание чл. 221, ал.2, изр.1-во, предл.1-во от АПК, Административният съд

         

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

Оставя в сила Решение № 104/ 09.12.2021 г., постановено по а.н.д. № 233/2021 г. по описа на РС – Момчилград.

Осъжда Областна дирекция на министерство на вътрешните работи, град Кърджали да заплати на А.А.П. с ЕГН ********** и адрес: ***, деловодни разноски в размер на 360 лв. с ДДС ( триста и шестдесет лева с ДДС).

          Решението е окончателно.

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                   2.