Решение по дело №107/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 501
Дата: 21 март 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180700107
Тип на делото: Касационно частно административно дело
Дата на образуване: 18 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№501/21.03.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и четвърти февруари две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

                                                                               Председател : Здравка Диева             

                                                                                       Членове: Величка Георгиева

Светлана Методиева                               

                                                                      

            при секретаря В.Петкова и с участието на прокурор Б.Мендев, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 107/2022г., взе предвид следното:

            Производство по реда на чл.306 ал.6 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

            Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ с процесуален представител гл.юрисконсулт К.Н. обжалва Разпореждане № 7559 от 09.12.2021г., постановено по ЧАД № 2924 по описа за 2021г. на Административен съд – Пловдив, с което Председателят на АС – Пловдив е наложил на Б.М. – Изпълнителен директор /ИД/ на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/, глоба в размер на 200лв. за неизпълнение на влязло в сила съдебно Решение № 2290 от 10.12.2020г., постановено по адм.д.№ 2758/2019г. по описа на АС-Пловдив, оставено в сила с Решение № 9201/16.08.2021г. по адм.д.№ 1891/2021г. по описа на ВАС.

            Разпореждането е оспорено като неправилно поради липса на предпоставките по чл.304 АПК. Заявено е, че с Решение № 2290 от 10.12.2020г., постановено по адм.д.№ 2758/2019г. на АС-Пловдив, оставено в сила с Решение № 9201/16.08.2021г. по адм.д.№ 1891/2021г. на ВАС, е отменено Уведомително писмо /УП/ № 02-160-2600/2362 от 06.08.2019г. в частта му, с която на Р. ООД са наложени санкции и редукции в общ размер на 33 582,01лв. и е осъден ДФЗ да заплати на дружеството-жалбоподател направените съдебни разноски. С посоченото съдебно решение е постановено и изпращане на преписката по заявлението на Р. ООД по компетентност на ДФЗ за ново произнасяне при спазване на изложените от съда съображения. Поддържа се, че в случая неправилно е прието наличие на кумулативните предпоставки на чл.304 ал.1 АПК спрямо длъжностното лице – ИД на ДФЗ. В тази вр. - в диспозитива на Решение № 2290 от 10.12.2020г. по адм.д.№ 2758/2019г. на АС-Пловдив не е указано на органа в какъв срок следва да се произнесе по заявлението за подпомагане на търговското дружество, като в ДФЗ е утвърдена „Инструкция относно реда и начина на действие в случаите на влязло в сила решение по дела срещу ДФЗ от кандидати за подпомагане по директни плащания, с което се отменя отказът на фонда за изплащането на финансовата помощ“. След влизане в сила на съдебното решение ДФЗ действа чрез своите органи, извършва и редица действия, за които по обективни причини /голям брой документооборот в областните дирекции и централното управление на ДФЗ/ няма как да бъде спазен 14-дневният срок за изпълнение на съдебното решение. Поддържа се, че по см. на чл.304 ал.1 АПК е необходимо неизпълнението да е в резултат на виновно поведение на длъжностното лице, но изпълнителният директор на фонда не участва пряко в процедурата по възобновяването на обработката по заявлението от 30.03.2016г., поради което не е налице основание за налагане на административно наказание на този орган. Извън това е отразено, че по подаденото заявление от Р. ООД с УИН 16/040716/70581 от 30.03.2016г. са предприети действия с издаване на писмо изх.№ 02-160-2600/2362-2 от 29.12.2021г., с което дружеството е уведомено, че следва след изплащане на сумата по заявлението от ДФЗ – изпращане на уведомително писмо за оторизация.

Ответникът Председател на АС - Пловдив не е изразил становище по касационната жалба и не се представлява в съдебно заседание.

            Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Мендев счита жалбата за неоснователна.

            Касационната жалба е подадена в срока по чл. 306 ал. 5 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятен съдебен акт и е процесуално допустима.

1. Според фактическата установеност, въз основа на която е издадено оспореното разпореждане : Р. ООД, с. Труд, ул.Бачо Киро № 6 е подало молба за ангажиране административнонаказателна отговорност на длъжностното лице – Изпълнителен директор на ДФ Земеделие за неизпълнение на влязло в сила Решение № 2290 от 10.12.2020г., постановено по адм. дело № 2758/2019г. по описа на Административен съд – Пловдив, VIII състав, оставено в сила с Решение № 9201 от 16.08.2021г. по адм. дело №1891/2021г. по описа на ВАС, V отд. В молбата е заявено, че влязлото в сила съдебно решение е изпратено на ДФ Земеделие на 18.08.2021г., като до момента на входиране на молбата – 10.11.2021г., административният орган не е изпълнил задълженията си, произтичащи от съдебното решение.

По предоставена възможност на Изпълнителния директор на ДФ Земеделие – Разплащателна агенция /РА/ да даде писмени обяснения и представи доказателства в 14-дневен срок от получаване на препис от молбата по чл.304 АПК за изпълнение на съдебното решение /чл.306 ал.3 АПК/ е постъпило становище. В същото /л.8/ е посочено, че във връзка с постановеното решение по адм. дело № 2758/2019г. по описа на Административен съд – Пловдив, от страна на Дирекция Директни плащания към ДФ Земеделие се подготвя издаване на повторно уведомително писмо, съобразено изцяло с мотивите на съдебното решение. Заявено е, че към настоящия момент все още се извършват съгласувателни действия и административни проверки и предстои в най-кратък срок издаване на новия административен акт, който ще бъде своевременно съобщен на кандидата.

За целите на произнасяне по молбата на Р. ООД е изискано служебно от Председателя на АС-Пловдив и приложено адм. дело № 2758/2019г. по описа на АС - Пловдив, ведно с адм. дело № 1891/2021г. по описа на ВАС.

Констатирано е, че Р. ООД е обжалвал Уведомително писмо /УП/ с Изх.№02-160-2600/2362 от 06.08.2019г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 Агроекологични плащания от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г. /ПРСР 2007-2013/ за кампания 2016г., издадено от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд Земеделие, в частта, с която на жалбоподателя са наложени санкции и редукции в общ размер от 33 582,01 лв. по заявление за подпомагане с уникален идентификационен номер /УИН/ 16/ 040716/70581 от 30.03.2016г., уникален регистрационен номер /УРН/ 180370. С Решение № 2290/10.12.2020г. по адм. дело №2758/2019г., АС - Пловдив е отменил Уведомително писмо с Изх.№02-160-2600/2362 от 06.08.2019г. в обжалваната част, осъдил е  ДФ Земеделие да заплати на дружеството-жалбоподател направените разноски и е постановено изпращане на преписката по заявление за подпомагане с УИН 16/040716/70581 от 30.03.2016г., УРН 180370, подадено от Р. ООД, по компетентност на ДФ Земеделие за ново произнасяне при спазване на изложените в решението съображения. Решението на АС – Пловдив е оспорено от заместник изпълнителен директор на ДФ Земеделие и оставено в сила с Решение № 9201/16.08.2021г., постановено по адм. дело №1891/ 2021г. по описа на ВАС, като решението на ВАС е окончателно и влязло в сила на 16.08.2021г.

Делото е върнато в Административен съд – Пловдив на 18.08.2021г. и с писмо изх.№ 3209 от същата дата - заверен препис от влязлото в сила решение е изпратен на ДФ Земеделие за сведение и изпълнение, като отсъстват данни кога същото е било получено от органа.

Председателят на АС – Пловдив е съобразил, че за прилагане нормата на чл.304 ал.1 АПК следва да е налице задължение за административен орган, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, което да не е изпълнено и неизпълнението да е в резултат на виновно поведение на длъжностното лице. Прието е, че с влязлото в сила Решение № 2290 от 10.12.2020г. по адм. дело № 2758/2019г. по описа на АС - Пловдив, оставено в сила с Решение № 9201 от 16.08.2021г. по адм. дело №1891/2021г. по описа на ВАС, е възникнало пряко задължение за Изпълнителния директор на ДФ Земеделие - да се произнесе по заявление за подпомагане с УИН 16/040716/70581 от 30.03.2016г., УРН 180370, подадено от Р. ООД, съобразно дадените задължителни указания по приложението на материалния закон в решението. Предвид отсъствието на данни относно дата, на която влязлото в сила съдебно решение е достигнало до знанието на ИД на ДФ Земеделие е отчетено, че административният орган не твърди да не е бил надлежно уведомен. Посочено е, че в диспозитива на Решение № 2290 от 10.12.2020г., по адм. дело № 2758/2019г. на АС - Пловдив не е указано на органа в какъв срок следва да се произнесе по заявлението от 30.03.2016г. на Р. ООД според нормата на чл.174 АПК и в тази вр. не е поискано от дружеството -жалбоподател допълване на решението в сочения смисъл, поради което са приложими сроковете, регламентирани в АПК, респ. в специалните закони. В реда на изложеното е съобразено, че отмененото УП е издадено на основание чл.43 ал.3 т.4, т.5 и т.6 ЗПЗП, чл.17 ал.1 т.4 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 Агроекологични плащания от ПРСР 2007-2013, чл.16а ал.6 и чл.16г ал.5 от Наредба № 105 от 22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол и т.V. Намаления при неспазване на базови изисквания за дейностите от мярка 214 от ПРСР 2007-2013 от Методиката за намаляване и отказване на агроекологичните плащания, утвърдена на основание чл.16 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. със Заповед №РД 09-243 от 17.03.2017г., издадена от Министъра на земеделието и храните. В тази вр. е посочена разпоредбата на чл.65 ал.1 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 Агроекологични плащания от ПРСР 2007-2013, съгласно която ДФ Земеделие - РА одобрява, намалява или отказва изплащането на годишната финансова помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомагане на агроекологичните дейности. Съответно в ал.2 и ал.6 на същия чл.65 е предоставена възможност на кандидатите да представят документи и/или направят възражения, вкл. съгласно чл.65 ал.7 от същата наредба, ДФ Земеделие - РА писмено информира кандидатите за подпомагане за изплатената им финансова помощ всяка година в срок до три месеца след датата на оторизация на плащането.

С основание е възприето, че в случая, считано от датата на влизане в сила на съдебното решение - 16.08.2021г., вкл. и от датата на изпращане на писмото до ДФ Земеделие, до постановяване на разпореждането, са изминали повече от три месеца и няма данни през този период да са били извършвани административни или проверки на място, които да са наложили удължаване на сроковете за произнасяне. Правилно е посочено, че отсъстват и данни Р. ООД да е бил уведомяван по реда на чл.57 ал.8 АПК за удължаване на срока. Ведно с това не са налице и доказателства ИД на ДФ Земеделие да се е произнесъл по заявлението, с което е бил сезиран.

По отношение конкретното длъжностно лице прецизно е посочено, че според ЗПЗП - ИД на ДФ Земеделие разполага с правомощия да издава актове от категорията на процесното уведомително писмо, независимо от това, че към момента на издаването му е делегирал тези си правомощия на заместник изпълнителния директор на ДФ Земеделие, поради което отговорността за неизпълнение на влязлото в сила съдебно решение е на длъжностното лице – изпълнителен директор на ДФ Земеделие. Като аргумент в подкрепа на тезата е отразен фактът, че с влязлото в сила съдебно решение преписката е изпратена на ДФ Земеделие, изпълняващ функциите на Разплащателна агенция /чл.11 ал.2 т.4 ЗПЗП/, чийто изпълнителен директор е и изпълнителният директор на ДФ Земеделие /чл.20а ал.1 ЗПЗП/, който именно е бездействал относно извършването на дължимото действие, като не го е извършил лично, респ. не е делегирал правомощията си на друго длъжностно лице. Наложената глоба е в минимален размер – 200 лв., с оглед липсата на отегчаващи обстоятелства.

2. Жалбата е неоснователна.

В случая няма спор по фактическата установеност. Оспореното разпореждане е постановено от компетентен орган, провел регламентираното производство без ограничаване правата на страните. Съобразно нормата на чл.306 ал.2 АПК, Председателят на Административен съд Пловдив е изпълнил процедурата, предвидена в чл.306 ал.3 от АПК и след преценка на събраните доказателства правилно е приел наличие на извършено административно нарушение, изразяващо се в неизпълнение от страна на изпълнителния директор на ДФ Земеделие на задължението му, произтичащо от Решение № 2290 от 10.12.2020г., по адм. дело № 2758/2019г. на АС - Пловдив, за ново произнасяне по заявлението от Р. ООД с УИН 16/040716/70581 от 30.03.2016г., УРН 180370. Съответен на данните е изводът - считано от датата на влизане в сила на съдебното решение - 16.08.2021г., вкл. и от датата на изпращане на писмото до ДФ Земеделие, до постановяване на разпореждането, са изминали повече от три месеца и няма информация през този период да са били извършвани административни или проверки на място, които да са наложили удължаване на сроковете за произнасяне.

Съгласно чл.177 ал.1 АПК, влезлите в сила съдебни решения са задължителни за страните, а в случай на отмяна на административен акт имат действие по отношение на всички. Административният орган е длъжен да изпълни влязло в сила съдебно решение. Разпоредбата на чл.304 ал.1 от АПК предвижда административно -наказателна отговорност за длъжностно лице, което не е изпълнило свое задължение произтичащо от влязъл в сила съдебен акт. В разглеждания случай са били налице трите кумулативни предпоставки на чл.304 ал.1 АПК : 1. влязъл в сила съдебен акт, който предписва определено поведение за административния орган; 2. изпращане на препис от влезлия в сила съдебен акт и/или преписка на задължения административен орган, с оглед узнаване на задължението, което следва да изпълни; 3. неизпълнение на този съдебен акт от страна на административния орган – адресат на дължимото поведение. Същите пряко са обвързани с длъжностното лице – Изпълнителен директор на ДФ Земеделие - Б.Михайлов при съобразяване правомощията на този орган, произтичащи от ЗПЗП, независимо от делегирането им на заместник изпълнителния директор на ДФ Земеделие.

            В конкретиката на случая влязлото в сила съдебно решение не съдържа произнасяне по см. на чл.174 пр.1-во АПК /“Когато задължи органа да издаде административен акт или документ, съдът определя и срок за това.“/ и не е поискано допълването му, при което в обжалваното разпореждане са изложени мотиви за обвързаност на административния орган със срок за произнасяне, изцяло споделими от касационния състав. Отсъствието на определен срок по см. на чл.174 АПК в случаите, когато съдът задължава органа да издаде административен акт, не означава, че административният орган не е обвързан въобще със срок за произнасяне – посоченото от Председателя на АС – Пловдив съответства на нормите за сроковете, установени за различни хипотези в АПК, като спазването на сроковете е в пряка връзка с изпълняване от административния орган на принципите в Кодекса – чл.6, чл.11, чл.13. В реда на изложеното, правилно е направено позоваване на сроковете по чл.57 АПК и задължението по чл.57 ал.8 АПК – „В случаите по ал. 5, 6 и 7 административният орган незабавно уведомява заявителя за удължаването на срока.“. Посочените разпоредби са императивни – гарантират упражняване от административните органи на правомощията им по разумен начин, добросъвестно и справедливо, при осъществяване на процесуалните действия в сроковете, определени от закона, и за най-краткото време, необходимо според конкретните обстоятелства и целта на действието или на административния акт. При постановяване на разпореждането са съобразени и спецификите на административното производство по издаване на конкретното УП, регламентирани със специалния ЗПЗП и приложимите наредби.

Сроковете за произнасяне на административния орган са инструктивни и с изтичането им не се преклудира възможността за произнасяне по заявлението, което не означава, че административният орган не е обвързан със срок за произнасяне. Правилно Председателят на Административен съд – Пловдив е констатирал, че считано от датата на влизане в сила на съдебното решение - 16.08.2021г., вкл. и от датата на изпращане на писмото до ДФ Земеделие, до постановяване на разпореждането – 09.12.2021г., са изминали повече от три месеца и няма информация през този период да са били извършвани проверки, които да са наложили удължаване на сроковете за произнасяне.

С касационната жалба е представено уведомление до Р. ООД, което от една страна е с изх.номер от 29.12.2021г. /след дата на постановяване на разпореждането – 09.12.2021г./, а от друга – според съдържанието му, управителят на дружеството е уведомен за отмененото УП с влязлото в сила решение на АС -Пловдив, която информация е известна на дружеството, тъй като същото е било страна в съдебното производство, като е посочено, че ДФЗ е предприел действия по изпълнение на съдебните решения – „След като се изплати сумата, ДФ „Земеделие“ ще изпрати на „Р.“ ООД уведомително писмо за оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013 за кампания 2016“. В уведомлението не са отразени предприети действия по изпълнение на влязлото в сила съдебното решение и не са посочени конкретни или определяеми от относими обстоятелства срокове, които органът прилага в съответното административно производство. Отсъстват и съображения за причини, които обективно са възпрепятствали произнасянето на административния орган или наложили забавяне на производството. Няма и доказателства удължаване на срока по правилото, предвидено в чл.57 ал.8 АПК.

Предвид изложеното следва извод за правилна преценка относно наличие на съставомерните елементи на нарушението по чл.304 ал.1 АПК : налице е влязъл в сила съдебен акт, който предписва определено поведение за административен орган - ново произнасяне по заявление за подпомагане с УИН 16/040716/70581 от 30.03.2016г., УРН 180370, депозирано от Р. ООД; изпратен е заверен препис от влезлия в сила съдебен акт и в сроковете по чл.57 АПК, респ. в сроковете по чл.65 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 Агроекологични плащания от ПРСР 2007-2013, не са предприети действия, с оглед изпълнение указанията на съда. Разпореждането е законосъобразно и по отношение размер на наложената глоба, която е в минимално предвидения в чл.304 ал.1 АПК размер, съобразен с тежестта на нарушението.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.306 ал.6 АПК, Административен съд-Пловдив, XXIV състав

 

 

Р Е Ш И :

 

Оставя в сила Разпореждане № 7559 от 09.12.2021г. постановено от Председателя на Административен съд - Пловдив по ЧАД № 2924 по описа за 2021г. на Административен съд – Пловдив.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

Председател :

 

 

 

                                                                                               Членове :