Решение по дело №1429/2023 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 9
Дата: 8 януари 2024 г.
Съдия: Светлана Кирилова Димова
Дело: 20232230201429
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 9
гр. Сливен, 08.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, III СЪСТАВ, в публично заседание на
четиринадесети декември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Светлана К. Д.а
при участието на секретаря ВИКТОРИЯ В. МУСТАКОВА
като разгледа докладваното от Светлана К. Д.а Административно
наказателно дело № 20232230201429 по описа за 2023 година
Производството е образувано по повод жалба на Х. Ф. Ш. с ЕГН
**********, против НП издадено от Директора на Агенцията за държавна
финансова инспекция-гр.София, с което на жалбоподателя е наложена глоба в
размер на 768 лева за нарушение на чл. 112 ал. 1 т. 2 на Закона за
обществените поръчки.
В с.з. жалбоподателят се явява лично и с процесуален представител,
който моли за отмяна на НП.
В с.з.административно – наказващият орган, редовно призован не
изпраща свой представител.
От събраните по делото доказателства, съдът прие за установена
следната фактическа обстановка:
„Държавно горско стопанство - Стара река“ с. Стара река, с ЕИК
2016176540065, като териториално поделение към „Югоизточно държавно
предприятие“ гр. Сливен попада в обхвата на Държавната финансова
инспекция, като държавно предприятие по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон и
по смисъла на чл. 4, т. 2 от ЗДФИ.
За проверявания период от време „ДГС – Стара река“ с.Стара река
се представлявало от жалбоподателя Х. Ф. Ш., който съгласно разпоредбите
на чл. 5, ал. 2, т. 14 от ЗОП, в качеството си на публичен възложител на
обществени поръчки отговорен за правилното прогнозиране, планиране,
провеждане, приключване и отчитане на резултатите от обществените
поръчки. ДГС с.Стара река е организирало дейността си по възлагане на
обществените поръчки, въз основа на „Вътрешни правила за управление на
1
цикъла на обществените поръчки в Югоизточно държавно предприятие гр.
Сливен, в сила от 15.04.2016 г., утвърдени със Заповед № № РД-10-
158/14.05.2016 г. на Директора на „Югоизточно държавно предприятие“ гр.
Сливен.
Със Заповед № РД-10-9/14.01.2020 г. Директора на „Югоизточно
държавно предприятие“ гр. Сливен е упълномощил, директорите на
държавните горски и държавните ловни стопанства - териториални поделения
на Югоизточно държавно предприятие, гр. Сливен да организират и възлагат
обществени поръчки, включително да изпращат документите по чл. 36, ал. 1
от ЗОП за публикуване в „Официален вестник“ на Европейския съюз, в
Регистъра на обществените поръчки /РОП/, да публикуват необходимата
информация в „Профила на купувача“ /ПК/, да провеждат пазарни
консултации и да сключват договори по реда на Закона за обществените
поръчки и Правилника за приложението му.
Със Заповед № РД-10-8/13.01.2021 г. е упълномощил директорите
на държавните горски и държавните ловни стопанства - териториални
поделения на Югоизточно държавно предприятие, гр. Сливен да организират
и възлагат обществени поръчки, включително да изпращат документите по
чл. 36, ал. 1 от ЗОП за публикуване, чрез централизираната електронна
платформа (ЦАИС) по чл. 39а, ал. 1 от ЗОП, в „Официален вестник“ на
Европейския съюз /когато е приложимо/, в Регистъра на обществените
поръчки /РОП/ и в „Профила на купувача“ /ПК/, да провеждат пазарни
консултации/пазарни проучвания и да сключват договори за възложените
поръчки.
Със Заповед № РД-10-19/13.01.2022 г. и Заповед № РД-10-
64/18.01.2023 г. Директорите на държавните горски и държавните ловни
стопанства - териториални поделения на Югоизточно държавно предприятие,
гр. Сливен били упълномощени да организират и възлагат обществени
поръчки, включително да изпращат документите по чл. 36, ал. 1 от ЗОП за
публикуване, чрез централизираната електронна платформа (ЦАИС) по чл.
39а, ал. 1 от ЗОП, в „Официален вестник“ на Европейския съюз /когато е
приложимо/, в Регистъра на обществените поръчки /РОП/ и в „Профила на
купувача“ /ПК/, да провеждат пазарни консултации/пазарни проучвания и да
сключват договори за възложените поръчки.
При извършена проверка за законосъобразност на възложена
обществена поръчка УИН 02716-2020-0179 с предмет „Техническо
обслужване на МПС, включващо основен и текущ ремонт, и профилактика на
МПС, включително доставка на резервни части по заявка на възложителя за
срок от 24 месеца“, било установено следното:
С Решение № ПО-05-66/26.10.2020 г., на основание чл. 73, ал. 1 от
ЗОП, Директора на ДГС - Стара река, жалбоподателят Х. Ш. е открил
процедура за възлагане на обществена поръчка, чрез открита процедура, с
предмет „Техническо обслужване на МПС, включващо основен и текущ
2
ремонт, и профилактика на МПС, включително доставка на резервни части по
заявка на възложителя за срок от 24 месеца“.Прогнозната стойност на
поръчката била 32 000,00 лева без ДДС. С решението за откриване
възложителят Ш. е одобрил обявлението за оповестяване откриването на
процедурата и документацията за участие, в съответствие с изискването на
чл. 22, ал. 3 от ЗОП.
В специфичните изисквания и условия за участие в процедурата, а
именно Част VI: „Заключителни положения” от документацията за възлагане
на обществената поръчка, възложителят е утвърдил следните критерии за
подбор „Изпълнителят следва да разполага и/или да ползва не по-малко от
една специализирана/и (ремонтна/и, сервизна/и) база/и за извършване на
ремонта на МПС - предмет на поръчката, разположени в териториалния
обхват на ТП „ДГС Стара река“, като една сервизна база задължително следва
да бъде на територията на Община Сливен или Община Елена, съгласно
изискванията и условията посочени в техническата спецификация.
Кандидатът доказва наличието на заявените бази при сключване на договора
или при поискване от възложителя в хода на процедурата, чрез валиден
документ - към датата на подаване на заявленията за участие (оферти),
указващ местоположението на обекта - скица, план и др. годен документ,
съгласно българското законодателство.“
С оглед доказване на наличието на всички посочени по –горе
критерии било указано,че на етап „Подбор на кандидатите и допускане до
участие“ кандидатът посочва това обстоятелство в техническото предложение
за изпълнение, а на етап сключване на договор,представя заверени копия на
документи за собственост, договори за наем или други документи.“
В хода на проверката било установено, че в Техническото
предложение за изпълнение, още на етап подбор на кандидатите и допускане
до участие, определеният за изпълнител участник „Ауто Черкезов“ ООД, гр.
Сливен не е декларирал, че разполага и/или ползва не по-малко от една
специализирана/и (ремонтна/и, сервизна/и) база/и за извършване на ремонта
на МПС -ва предмет на поръчката, разположени в териториалния обхват на
ТП „ДГС Стара река“.
В резултат на проведената обществена поръчка и въпреки
неизпълнението на заложените и посочени по –горе изисквания бил сключен
договор № 12 от 23.12.2020 г., с обща стойност 32 000 лв. без ДДС (38 400 лв.
с вкл. ДДС) с определения за изпълнител участник „Ауто Черкезов“ ООД, гр.
Сливен.
В хода на финансовата инспекция бил съставен Констативен
протокол от 09.03.2023 г., в който било удостоверено,че в досието на
обществена поръчка УИН: 02716-2020-0179 с предмет: „Техническо
обслужване на МПС, включващо: основен и текущ ремонт и профилактика на
МПС, включително доставка на резервни части по заявка на възложителя за
срок от 24 месеца, не се съдържат Документи за съответствие с поставените
3
от възложителя критерии за подбор , а именно че изпълнителя разполага
и/или ползва не по- малко от една специализирана/и (ремонтна/и, сервизна/и)
база/и за извършване на ремонта на МПС - предмет на поръчката,
разположени в териториалния обхват на ТП „ДГС Стара река“ както и
заверени копия на документи за собственост, договори за наем или други
документи, които да удостоверяват горепосочените обстоятелства.
Въз основа на горепосоченото на жалбоподателят е издадено
атакуваното Наказателното постановление, което е връчено по надлежния ред
на жалбоподателя.Със същото, АНО е приел,че от представените писмени
доказателства е безспорно установено неспазване на изискванията на ЗОП
като не е съобразена разпоредбата на чл. 112, ал. 1.т. 2 от ЗОП.
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена
въз основа на събраните по делото доказателства, взети в тяхната
съвкупност и поотделно като безпротиворечиви и относими към
предмета на делото
Съдът кредитира свидетелските показания на всички разпитани по
делото свидетели ,тъй като са в отношение на допълване както помежду си
така и с писмените доказателства по делото.
Съдът дава вяра на събраните по делото писмени доказателства
приложени по делото и приобщени по съответния процесуален ред като
напълно безпротиворечиви и в съответствие на събраните по делото гласни
доказателства, а именно Заповед № ФК-10-168/21.02.2023 г. на директора на
АДФИ;Справка за отговорните длъжностни лица изх. № КДВК-03-
5/27.02.2023г.; Решение за публикуване по чл. 22, ал. 1 от ЗОП изх. № ПО-05-
66/26.10.2020г.,Обявление за възложена поръчка № ПО-09-1/07.0! .2021
г.,Договор № 12 от 23.12.2020 г.; Констативен протокол от 09.03.2023 г.;
Писмо за искане на писмени обяснения; Писмени обяснения изх. № КДВК-
03-16/09.03.2023 г.;Документация за възлагане на обществена поръчка както и
Техническо предложение от „Ауто Черкезов“ ООД, гр, Сливен.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в
своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към
предмета на делото съдът изведе следните правни изводи:
Жалбата е допустима, а разгледана по същество – основателна.
Безспорно се установи от събраните по делото писмени и гласни
доказателства, че от ОБЕКТИВНА СТРАНА жалбоподателя е извършил
описаното в акта нарушение.
Наказателното постановление е издадено на основание чл.261,
ал.2 от ЗОП, при извършена финансова инспекция на ДГС- Стара река,
възложена възложена със Заповед № ФК-10-168/21.02.2023 г., на Директора
на Агенцията за държавна финансова инспекция на основание чл. 10, ал. 1, т.
3 и чл. 5, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ във връзка с Решение № 25-ИД 5,6/10.02.2022 г.
на Постоянната комисия по чл. 5, ал. 1 от Правилник за прилагане на ЗДФИ,
4
Съгласно чл. 57, ал. 1 от ЗОП, възложителят отстранява от
процедурата кандидат или участник, за когото са налице основанията по чл.
54, ал. 1 и посочените от възложителя обстоятелства по чл. 55, ал. 1,
възникнали преди или по време на процедурата. Съгласно чл. 112, ал. 1, т. 2
от ЗОП, възложителят сключва с определения изпълнител писмен договор за
обществена поръчка при условие, че при подписване на договора
определеният изпълнител представи документи, удостоверяващи липсата на
основанията за отстраняване от процедурата, както и съответствието с
поставените критерии за подбор, включително за третите лица и
подизпълнителите, ако има такива.
По делото е безспорно установено, че на 23.12.2020 г. в ДГС-Стара
река, с. Стара река, жалбоподателят Х. Ф. Ш., в качеството си на Директор на
ДГС-Стара река, с.Стара река и като лице по чл. 7, ал. 1 от ЗОП на публичен
възложител по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 14 от Закона за обществените
поръчки е сключил Договор №12/23.12,2020 г. с предмет „Техническо
обслужване на МПС, включващо основен и текущ ремонт и профилактика на
МПС, включително доставка на резервни части по заявка на възложителя за
срок от 24 месеца“. Посоченият договор е сключен след проведена
обществена поръчка по реда на чл. 18, ал. 1, т. 1 от ЗОП, а именно открита
процедура като е определен изпълнител „Ауто Черкезов“ ООД гр. Сливен.
По делото е безспорно установено, че при подписване на договора,
определения изпълнител не е представил документи за съответствие с
поставените от възложителя критерии за подбор, а именно, документ
удостоверяващ, че изпълнителят разполага и/или ползва не по-малко от една
специализирана/и (ремонтна/и, сервизна/и) база/и за извършване на ремонта
на МПС–ва предмет на поръчката, разположени в териториалния обхват на
ТП „ДГС Стара река“с. Стара река.
Съдът счита,че при така установеното АНО правилно е
квалифицирал извършеното от жалбоподателя като нарушение на чл. 112, ал.
1, т. 2 от ЗОП.
Въпреки горното, обаче съдът счита, че по делото е установено и
наличие на допусната техническа грешка при попълване и подписване на
изискуемите документи по обществената поръчка.
В т. 5 от Заповед №РД10-79/13.10.2020 г. за откриване на
процедурата „Техническо обслужване на МПС, включващо основен и текущ
ремонт и профилактика на МПС, включително доставка на резервни части по
заявка на възложителя за срок от 24 месеца“ е посочено като условие
мястото на изпълнение на поръчката, а именно територията на Община
гр.Сливен и Община гр.Елена.В цялата документация за възлагане на
обществената поръчка, както в т.5.2 „Място на изпълнение на поръчката“
така и във всички други документи е посочено като задължително условие
кандидатите да разполагат със сервизна база на територията на Община
гр.Сливен или Община гр.Елена. Единствено в т.3.3.4. в документацията за
5
възлагане е посочено, че кандидатите трябва да разполагат със сервизна база
в териториалния обхват на ТП „ДГС Стара река“. Това обстоятелство
безспорно указва наличието на допусната техническа грешка при
изготвянето на документацията по т.3.3.4.
Воден от горното, съдът счита, че АНО неправилно е приел, че в
конкретния случай липсват основания за квалифициране на деянието като
„маловажно“ по смисъла на закона и е ангажирал административната
отговорност на жалбоподателя. По делото няма данни жалбоподателят да е
извършил други административни нарушения, процесното се явява първо,
поради което следва да се квалифицира като такова с по-ниска степен на
обществена опасност от останалите случаи на подобни нарушения.
Воден от горното, съдът намира, че в конкретния случай следва да се
приложи разпоредбата на чл. 63, ал. 2, т. 2 от ЗАНН като наказателното
постановление се отмени, а нарушителя се предупреди, че при извършване
на друго административно нарушение от същия вид, представляващо
маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила на съдебния акт,
за това друго нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
В настоящия случай своевременно се явява искането за присъждане
на разноски във вид на адвокатско възнаграждение като същите следва да се
възложат в тежест на въззиваемата страна.
Ръководен от гореизложеното и на осн. чл. 63 ал.1 от ЗАНН, съдът



РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 1101334/14.09.2023 г.на Директора на Агенцията за
държавна финансова инспекция-гр.София, с което на Х. Ф. Ш., ЕГН
**********, адрес: с. Стрелци, община Котел, Област Сливен е наложена
ГЛОБА в размер на 768 /седемстотин шестдесет и осем/ лева за нарушение на
чл.112 ал. 1 т. 2от Закона за обществените поръчки като НЕПРАВИЛНО и
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ПРЕДУПРЕЖДАВА на осн. чл.63, ал.2, т.2 от ЗАНН Х. Ф. Ш., ЕГН
**********, адрес: с. Стрелци, община Котел, Област Сливен , че при
извършване на друго административно нарушение от същия вид,
представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила
на съдебния акт, за това друго нарушение ще му бъде наложено
административно наказание.
ОСЪЖДА Агенцията за държавна финансова инспекция-гр.София
да заплати на Х. Ф. Ш., ЕГН **********, адрес: с. Стрелци, община Котел,
6
Област Сливен сумата от 400 лв., представляваща заплатено адвокатско
възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд-гр. Сливен в 14-дневен срок от получаването му от
страните.

Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
7