Решение по дело №7401/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260328
Дата: 4 март 2021 г. (в сила от 6 април 2021 г.)
Съдия: Светослав Николаев Узунов
Дело: 20205330207401
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

   № 260328

гр. Пловдив, 04.03.2021 г.

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на 04.02.2021 г. в състав:

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОСЛАВ УЗУНОВ

          при участието на секретаря Анелия Деведжиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 7401/2020 г. по описа на ПРС, X наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН

Обжалван е Електронен фиш серия К № 3683247, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  Л.Й.П. е наложена глоба в размер на 800 лева за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДвП.

          В жалбата се излагат конкретни  съображения за незаконосъобразност на ЕФ и се моли за неговата отмяна и присъждане на разноски.

          Въззиваемата страна взема становище за неоснователност на жалбата.  Моли да бъде потвърден обжалваният електронен фиш като правилен и законосъобразен. Прави възражение за прекомерност. Претендира направените разноски.

          Съдът, като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:

          Съгласно представената разписка, обжалваният електронен фиш е връчен на жалбоподателката на 21.09.2020г. Жалбата е входирана в съда на 30.09.2020г., т.е. в законоустановения 14-дневен срок за обжалване на електронни фишове. Жалбата освен това е подадена от процесуално легитимирана страна, против акт, подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество. Следва да се направи уточнението, че с жалбата са обжалвани 2 електронни фиша – Серия К № 3683191 и Серия К № 3683247, издадени от ОДМВР-Пловдив. По отношение на първия обжалван фиш – този с номер 3683191, за същият е образувано АНД № 7407/2020г. по описа на РС-Пловдив, IV  н.с. Предмет на настоящото производство е електронният фиш Серия К № 3683247.

          Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакувания ЕФ намери, че са налице основания за неговата отмяна по следните съображения:

          Електронният фиш е издаден за това, че на 27.05.2020 г. в 14,39 ч. в гр. Стамболийски, на ул. „Тракия“ № 16 в населено място, при максимално разрешена скорост за движение от 40 км/ч, въведено ограничение на скоростта с пътен знак B 26,   при отчетен толеранс от минус 3 км/ч в полза на водача, лек автомобил с рег. №  ****, се движел с установена наказуема скорост- 78 км/ч., тоест с превишаване на скоростта от 38 км/ч. като собственик е бил Л.Й.П..

           Изложената в Електронния фиш фактическа обстановка за движението на процесния автомобил с посочената скорост на посоченото място се доказва от приложеното по административната преписка статично изображение,  което съгласно чл. 16, ал. 3 от  Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. е годно доказателствено средство за обстоятелствата, свързани с упражнения с АТСС видеоконтрол.

          В статичното изображение е посочено с координатни точки мястото на извършване на нарушението и измерената скорост на процесния автомобил в размер на 81 км/ч. След правилно приспаднат толеранс от 3 км/ч., установената от АНО скорост се явява в размер на 78 км/ч. 

          С ТР 1/2014г. на ВАС се потвърди принципното положение, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Правилата трябва да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дадат на гражданите съответно указание за условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват.

          Тези правила бяха законодателно уредени с приемането на Наредба № 8121з-532/12.05.2015г, съгласно която, за да е законосъобразно използването на мобилно средство за видео контрол,  съгласно приложимата към датата на нарушението редакция на Наредбата (след изменението с ДВ. бр.6 от 16 Януари 2018г) следва да са налице следните условия:

          -   използваното техническо средство да е от одобрен тип;

          - техническото средство да е вписано в Българския институт по метрология;

          - техническото средство  да е преминало през първоначална и последваща метрологична проверка;

          - автоматизираното техническо средство да е използвано съгласно инструкцията на производителя и изискванията, посочени в удостоверението за одобрен тип;

          - при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта- чл. 8 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г.;

          - да са спазени изискванията на чл. 10, ал.1  от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. като надлежно е попълнен Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или система.

          С оглед духа на ТР 1/2014г. на ВАС съдебната практика трайно приема, че всяко едно от гореизброените изисквания е императивно, като само при кумулативната им наличност, използването на АТСС е законно, а липсата на което и да е от изискванията опорочава процедурата и предпоставя отмяна на наложената санкция.

          В конкретния случай, според съда, не е налице неспазване на пътен знак B26 от страна на жалбоподателя, поради което и същият не е извършил вмененото му административно нарушение.

          Съгласно чл. 8 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта. За доказването на това обстоятелство е необходимо административнонаказващият орган да представи надлежни доказателства, които да установяват мястото на поставяне на АТСС и по-конкретно позиционирането му след посочения пътен знак за ограничение на скоростта и в позиция, при която съответното ограничение е приложимо за пътните превозни средства. Такова доказателство би могло да е посочването на разстоянието от пътния знак с ограничение до АТСС в метри, удостоверено в протокола за използване на АТСС. Доказване на точното разположение на техническото средство може да се извърши и чрез представяне на снимка, видеозапис, разпечатка или друго годно доказателствено средство.

          В случая, видно от представения Протокол по чл. 10 от Наредбата, АТСС е било позиционирано в гр. Стамболийски, на бул. Тракия № 16, на 100 метра от пътен знак B26. Като посока на движение на контролирани МПС било посочено от север към юг, а посоката за задействане била посочена като П-приближаващ, като с кръг били оградени от контролния орган О-отдалечаващ и П-приближаващ.

          Доколкото от представената снимка не се вижда позиционирането на пътния знак, при спазване принципа на служебното начало и с оглед направеното възражение в жалбата по отношение на фактическата обстановка и позиционирането на знаците, в хода на съдебното производство била изискана справка от община Стамболийски дали участъкът от пътя с административен адрес ул. Тракия № 16, гр. Стамболийски, в посока от север към юг, попада под действието на пътен знак В26. Съгласно писмо изх. № 039/08.01.2021г. от Община Стамболийски, се установява, че пътен знак В26 – ограничение на скоростта до 40 км/ч е поставен на стълб за улично осветление на път III-866 на км 117+712 вдясно, посока юг-север, пред имот с административен адрес ул. Тракия №6. От община Стамболийски не посочват да е наличен пътен знак за ограничение на скоростта в посока от север към юг.

          В тази насока напълно основателно се явява възражението на жалбоподателя, че не е бил наличен знак В 26 за ограничение на скоростта и неправилно е било констатирано нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП по обжалвания в настоящото производство електронен фиш. Изложените твърдения в жалбата за действително осъществилата се фактическа обстановка напълно се подкрепят от представените по делото доказателства, а същите освен това се явяват и напълно логични.

          Действително на процесната дата на едно и също място – бул. Тракия № 16, по време на осъществяван един и същ контрол с техническо средство, са били констатирани две нарушения в рамките на 7 минути, извършени от автомобил с рег. № ****, като това се потвърждава и от показанията на гърба на Протокола по чл. 10 от Наредбата, където двете нарушения на процесния автомобил са констатирани в 14,32 и в 14,39ч. Жалбоподателят изрично е посочил, че първото констатирано нарушение на скоростта е извършено при движение в посока юг-север (при излизане от кръгово движение и насочване към надлез над ж.п. линията София-Пловдив), при поставен пътен знак В 26 от 40 км/ч, което напълно се подкрепя от справката от Община Стамболийски. Възраженията на жалбоподателя за начина на поставяне на съответния пътен знак са ирелевантни в настоящото производство, доколкото това нарушение както вече се посочи е предмет на АНД № 7407/2020г. по описа на РС-Пловдив, IV  н.с.

          По отношение на процесното нарушение, напълно логична с оглед краткия период от време между двете нарушения, се явява тезата на жалбоподателя същото да е констатирано при движение на контролираното МПС в обратната посока, след посещението на бензиностанция, находяща се от северната страна на надлеза. Същата се подкрепя както от Протокола по чл. 10 от Наредбата, където е посочено че посоката на движение на контролираните МПС е от север към юг, така и от самата снимка, от която е видно, че процесният автомобил се спуска от посочения надлез. Възражението на жалбоподателя, че в тази посока е липсвал пътен знак, според настоящия състав се явява напълно и безспорно доказано като същото кореспондира в пълна степен както със справката от община Стамболийски, от която изрично се установява, че въведеното ограничение е единствено в посока юг-север, така и от косвените доказателства – приложените по делото електронни фишове серия К № 3312081, серия К № 3510471 и серия К № 3900692 за установени нарушения на същите и на съседни адреси (гр. Стамболийски, бул. Тракия № 16 и № 18), както непосредствено преди процесното нарушение (10.01.2020г. и 27.03.2020г.), така и непосредствено след нарушението (25.07.2020г.), когато административнонаказсащият орган е наказвал нарушителите за установено превишение на максимално разрешената скорост в населено място от 50 км/ч, а не за въведено с пътен знак ограничение от 40 км/ч.

           В тази насока неправилно административнонаказващият орган е ангажирал отговорността на жалбоподателя за неспазване на ограничение на скоростта, въведена с пътен знак – чл. 21, ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДвП. Така нарушението, за което е издаден електронният фиш, се явява неизвършено от жалбоподателя, поради което и обжалваният електронен фиш подлежи на отмяна.

          Следва да се отбележи, че в случая в хода на съдебното следствие се установява извършено нарушение, доколкото автомобилът се е движил със скорост от 78 км/ч в населено място, т.е. с 28 км/ч над разрешената по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП скорост. В случая обаче такова нарушение не е било предявявано на нарушителя нито в буквеното описание на нарушението, нито при дадената му законова правна квалификация, нито пък е била описана законоустановената санкция за същото. Съдът, съгласно настоящата нормативна уредба в България, в производството по обжалване на наказателни постановление действа като контролно-отменителна инстанция и няма как да наказва нарушители за установени едва в хода на съдебното следствие пред въззивната инстанция нарушения, които не са били надлежно предявени на нарушителя с електронния фиш.

          В тази връзка следва да се посочи, че лошо впечатление прави практика, при която административнонаказващите органи, в желанието си да наложат по-високи санкции за неизвършени нарушения, пропускат да накажат нарушители за действително извършени от тях нарушения, като им наложат съответните, макар и в по-нисък размер, но законосъобразни наказания.

          Стремежът на административнонаказващият орган в настоящия случай за налагане на незаконосъобразно висока санкция личи и от обърканата в електронния фиш санкционна разпоредба. Наложено е било наказание „Глоба“ в размер на 800 лв. на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 4 от ЗДвП. Съгласно чл. 182, ал. 4 от ЗДвП когато нарушението по ал. 1, т. 1 - 5, ал. 2 и ал. 3, т. 1 – 5 на чл. 182 от ЗДвП е повторно, наказанието е предвидената за съответното нарушение глоба в двоен размер. Така за налагането на санкция по чл. 182, ал. 4 от ЗДвП трябва да са посочени в съответния санкционен акт три обстоятелства:

1.     доколкото чл. 182, ал. 4 от ЗДвП е бланкетна, трябва да се направи съответната привръзка с нормата, с която се запълва бланкета (в случай на превишаване на максимално разрешената скорост в населено място от 31 до 40 km/hчл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП);

2.     описание от фактическа страна, че нарушението е извършено повторно;

3.     описание от фактическа страна защо е прието, че нарушението е извършено повторно, като се посочи съответният санкционен акт, който определя тази квалификация.

          Макар и да не е било описано в обжалвания електронен фиш никое от изброените три обстоятелства, съдът с оглед засиленото служебно начало, в хода на съдебното производство е изискал справка за нарушител водач на жалбоподателката. Видно от получената справка, същата е била наказвана с Наказателно постановление, влязло в сила на 08.05.2015г., за нарушение на чл. 179, ал. 2 от ЗДвП. Единствените други издавани санкционни актове са двата електронни фиша - Серия К № 3683191 и Серия К № 3683247, издадени от ОДМВР-Пловдив. По отношение на електронния фиш със Серия К № 3683191, същият не е издаден за повторно нарушение, нито е влязъл в сила, тъй като, както вече се посочи, е обжалван и е предмет на АНД № 7407/20г. по описа на РС-Пловдив. Така не са налице основанията за ангажиране на наказателна отговорност на жалбоподателката за извършено от нея нарушение при условията на повторност по смисъла на § 6, т. 33 от ДР на ЗДвП, тъй като същата не е извършила твърдяното нарушение, след като е била наказвана 1. с наказателно постановление, 2. в едногодишен срок 3. от влизането в сила на наказателното постановление 4. с което на нарушителя е наложено наказание за същото по вид нарушение. Единственото издадено наказателно постановление не е за нарушение на скорост, и същото е влязло в сила 5 години преди извършване на твърдяното нарушение. Същевременно електронният фиш със Серия К № 3683191 също не може да обоснове квалифициране на деянието като повторно, доколкото същият не е наказателно постановление, нито е влязъл в сила.

          С оглед принципа на законоустановеност на наказанието, посочването на грешна санкционна норма и определянето на незаконосъобразно наказание на самостоятелно основание се явява причина за отмяна на обжалвания електронен фиш, като порокът не може да бъде саниран от съда с посочване за първи път във въззивния акт едновременно на правилната нарушена норма и правилната санкционна норма.

          С оглед на изложеното, процесният електронен фиш се явява незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

          По разноските:

          С оглед изхода на спора, разноски се дължат от въззиваемата страна на жалбоподателя. По делото е представен договор за правна защита и съдействие за оказване на правна помощ и съдействие на жалбоподателя от адвокат, видно от който е било уговорено и заплатено в брой адвокатско възнаграждение в размер на 300 лв. за процесуално представителство при обжалването на два електронни фиша. Доколкото предмет на настоящото производство е само един от двата фиша, то и възнаграждението следва да се определи наполовина и въззиваемата страна следва да бъде осъдена да заплати сумата от 150 лв. на жалбоподателя, като в противен случай би се стигнало до неоснователно обогатяване на същия, доколкото останалата част от възнаграждението представлява представителството по обжалването на електронния фиш, който е предмет на разглеждане в друго производство. Съдът разгледа и възражението за прекомерност, сторено от въззиваемата страна, но намери същото за неоснователно, доколкото уговореното възнаграждение се явява по-ниско от минимално предвиденото в Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

          Мотивиран от горното Пловдивският районен съд, X н. с.,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

          ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К № 3683247, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  Л.Й.П. е наложена глоба в размер на 800 лева за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДвП.

ОСЪЖДА ОДМВР-Пловдив да заплати на Л.Й.П., ЕГН ********** сума в размер на 150 лв., представляваща разноски в производството пред РС-Пловдив.

          Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

                         

 РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

 

Вярно с оригинала!

М.М.