РЕШЕНИЕ
№ 2286/12.11.2019г.
гр. Пловдив, 12.11.2019 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на двадесет
и трети октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ
при
секретаря СЕВДАЛИНА ДУНКОВА, като разгледа докладваното от
Председателя адм. дело № 2166 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:
І. За характера на производството,
жалбата и становищата на страните:
1. Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
2. Образувано е по жалба на „Немос“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
с. Руен, обл. Пловдив, местност „Сухото дере“, представлявано от управителя Н.Ф.М.,
срещу Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично
земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014 – 2020 г.
рег. № 01-2600/2906/17.05.2019г., издаден
от зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е
отказана финансова помощ и е прекратен поетият ангажимент от оспорващия за
кампания 2018 г. В
жалбата се твърди незаконосъобразност
на оспорения административен акт поради допуснати съществени процесуални
нарушения и противоречие с материалноправните разпоредби. Не се излагат
конкретни съображения. Иска се отмяна на акта.
3. Ответникът – зам. изпълнителния директор на Държавен
фонд „Земеделие“, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Н., поддържа становище
за неоснователност на жалбата. Претендира са присъждане на юрисконсултско
възнаграждение
4. Окръжна прокуратура - гр. Пловдив,
редовно уведомена за възможността за встъпване в настоящото производство, не
взема участие.
ІІ. За
допустимостта:
5. Жалбата е подадена в предвидения за
това, преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради
което се явява ДОПУСТИМА.
ІІІ. За
фактите:
6. От страна на „Немос“ ЕООД е подадено заявление УИН
16/240616/69851/20.05.2016 г. и УИН 16/240616/69851/02.06.2016 г. за
подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие”, направление „Биологично пчеларство“, като са посочени 216 бр. пчелни
семейства в пчелин № 4102-0024, в имот с ЕКАТТЕ № 63238. Според т. 8 от обща
декларация, неразделна част от заявленията, управителят на „Немос“ ЕООД е
заявил, че приема правилата и е запознат с изискванията на схемите и мерките,
за които кандидатства за подпомагане.
7. Зам. изпълнителният директор на ДФЗ с писмо
изх. № 02-160-2600/8865 от 07.12.2016г. е уведомил „Немос“ ЕООД, че е одобрено
за участие по направление „Биологично
пчеларство“ за пчелините и пчелните семейства, посочени в Таблица № 1
към заявлението. В писмото изрично е указано, че с поемането на 5 – годишен
ангажимент за извършване на биологичните действия по това направление
бенефициентът се задължава да подава заявление за подпомагане/плащане всяка
година до изтичане на многогодишния ангажимент. Върху писмото е положен печат
на дружеството - жалбоподател и подпис.
8. Според справка
от ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция по заявленията за подпомагане на „Немос“
ЕООД са изплатени две директни плащания от дата 13.04.2017г. в размер на
11089,39 лева и 3696,46 лева.
9. „Немос“ ЕООД е
подало заявление за подпомагане от 15.05.2017г. и за втората година от
многогодишния ангажимент.
10. С писмо рег. № 01-2600/6601/14.12.2018г. зам.
изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е уведомил „Немос“ ЕООД, че на
основание чл. 26, ал. 1 от АПК е открито производство по издаване на
административен акт за прекратяване на многогодишния ангажимент, тъй като при
извършена административна проверка е установено, че не е подадено заявление за
подпомагане по мярката през кампания 2018г. Видно от известие за доставяне PS404001EVKK3 писмото е
получено от управителя на дружеството на 17.06.2019г.
11. Издаден е
Акт за
прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от
Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014 – 2020 г. рег. №
01-2600/2906/17.05.2019г., с който на основание чл. 6 вр. чл. 15, ал. 3, т. 4 от
Наредба № 4 от 24.02.2015г. за прилагане на по мярка 11 „Биологично земеделие”
от ПРСР
2014 – 2020 г. е отказана финансова помощ и е прекратен поетият ангажимент от
оспорващия за кампания 2018 г.
12. За
удостоверяване компетентността си да издава актове от категорията на процесния
ответникът представя заповед № 03-РД/715/27.06.2017
г. на изпълнителния директор на ДФЗ, с която на зам. изпълнителния директор на
Фонда са делегирани правомощията да издава и подписва писма за откриване на
производства и да издава актове за прекратяване на многогодишни ангажименти по
мярка 11 „Биологично земеделие”.
IV. За правото:
13. Според чл. 20а, ал. 1 и ал. 4 от
ЗПЗП изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие" е изпълнителен
директор на Разплащателната агенция; изпълнителният директор може да делегира
със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от
националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по
подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване
на договори за финансово подпомагане административни договори по Закона за
управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и
по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори
и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им
компетентност.
Съгласно чл.
46, ал. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за
прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за
развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (приложима ред ДВ, бр. 16 от
27.02.2015 г. ) Държавен
фонд „Земеделие" - Разплащателна агенция, одобрява, намалява или отказва
изплащането на годишната финансова помощ след извършване на административни
проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомаганите
дейности.
Според
чл. 6, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. (ред. ДВ, бр. 16 от 2015 г., в сила от 27.02.2015 г.)
биологичните направления се изпълняват за период от пет последователни години.
Срокът започва да тече от началото на годината на подаване и
одобрение
на "Заявлението за подпомагане", което през първата година на кандидатстване
е и "Заявление за плащане". През всяка следваща година до изтичане на
срока по ал. 1 кандидатите за подпомагане подават "Заявление за плащане".
Посоченото правило е запазило действието си и след изменението на чл. 6, ал. 1
от Наредбата (ред. ДВ, бр. 18 от 2018 г., в сила от 27.02.2018 г.).
По
правилото на чл. 15, ал. 3, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., считано от
27.02.2018 г., Държавен фонд "Земеделие" прекратява поетия ангажимент
и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното
направление, в
случаите когато не са подали заявлението за плащане по чл. 6, ал. 2.
14. При тази фактическа и правна обстановка
съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от материално компетентен
орган в предписаната от закона форма, в съответствие с процесуалните правила,
материалноправните норми и целта на
закона. Оспорващият не представя никакви доказателства в подкрепа на
твърденията си за незаконосъобразност на акта, в частност не удостоверява да е
спазил изисканото за ежегодно подаване на заявление за плащане през 2018г. С
подаване на общото заявление за подпомагане управителят на подпомаганото лице е
декларирал, че е запознат с правилата и изискванията на схемите и мерките, за
които кандидатства. Ответният административен орган изрично, с писмото за
одобряване за заявлението за участие по мярката, е уведомил дружеството за
задължението му да подава ежегодни заявления за плащане в рамките на пет
годишния цикъл от поетия многогодишен ангажимент. От начина, по
който е разписано задължението по чл. 6, ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.,
е видно, че същото има основополагащ характер за получаване на подпомагане по
конкретната мярка и всеки, който кандидатства по нея, следва да е запознат с него.
Действително негативната последица от неподаване на заявлението е предвидена с
изменението на чл. 15, ал. 3, т. 4 от Наредбата през 2018г., т.е. в хода на
изпълнение на поетия от оспорващия ангажимент. Предвид липсата на изискване в
законовите или подзаконовите нормативни актове органите на ДФ „Земеделие“ или
други административни органи текущо да разясняват на кандидатите последиците от
неизпълнение на конкретните задължения, тежестта от неизпълнението е изцяло за
подпомаганото лице (в този смисъл Решение № 4618 от 11.04.2018 г. на ВАС по
адм. д. № 6895/2017 г.). Изискването на чл. 6, ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015
г. представлява нормативно предвидена абсолютна положителна процесуална
предпоставка за изплащане на финансовата помощ, поради което при нейното
неудовлетворяване правилно и законосъобразно ответникът е отказал финансово
подпомагане и е прекратил поетия ангажимент.
V. За разноските
15. С оглед очерталия се изход на делото на ответния административен орган следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определен от съда по реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ /обн., ДВ, бр.5 от 17.01.2006г./. Ето защо, Съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Немос“ ЕООД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: с. Руен, обл. Пловдив, местност „Сухото дере“, представлявано от
управителя Н.Ф.М., срещу Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка
11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/
2014 – 2020 г. рег. № 01-2600/2906/17.05.2019г., издаден от зам. изпълнителния директор на Държавен
фонд „Земеделие.“
ОСЪЖДА „Немос“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: с. Руен, обл. Пловдив,
местност „Сухото дере“, представлявано от управителя Н.Ф.М., да заплати на
Държавен фонд „Земеделие” – Разплащателна агенция, сумата от 100 (сто) лева,
представляваща направени по делото разноски.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок
от съобщаването на страните за неговото изготвяне.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: