Решение по дело №186/2020 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 189
Дата: 11 ноември 2020 г. (в сила от 11 ноември 2020 г.)
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20207070700186
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ189

гр. Видин, 11.11.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

 административнонаказателен състав

в открито заседание на тттридесетиддвадеседва

Втори ноември

през две хиляди и двадесета година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

Членове:

Биляна Панталеева

Росица Славчева

при секретаря

Мария Иванова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

 Касационно АНД №

186

по описа за

2020

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Делото е образувано по жалба с правно основание чл.63,ал.1,изр. ІІ - ро от ЗАНН, подадена от И.Т.К. *** против решение № 260002 / 09.09.2020г. по АНД № 43/2020г. по описа на Районен съд – Белоградчик, с което е потвърдено НП № 1018 от 23.01.2020г. на Директора на РДГ – Берковица, с което на касатора за нарушение на чл.108,ал.3 от Закона за горите /ЗГ/ му е наложено административно наказание, глоба в размер на 300 лева на основание чл.257,ал.1,т.1 от ЗГ.

В жалбата се развиват съображения, че решението на БРС е незаконосъобразно. Твърди се от касатора, че то е неправилно и постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон.

Иска се да бъде отменено решението на БРС и бъде постановено ново, с което да бъде отменено НП.

Ответната по касационната жалба страна не е взела становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура – гр.Видин дава заключение, че жалбата е неоснователна и не следва да бъде уважавана.

Административният съд, от събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност и като взе предвид доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, прие за установено следното :

Жалбата, като подадена в срока, е процесуално допустима.

Разгледана по съществото си, същата е основателна.

Обстоятелствата установени във фактическата обстановка, която районният съд е приел се споделят и от Административният съд.

Установено е, че И.К. е получил позволително за сеч № 0512781/ 01.08.2019г., като лице упражняващо лесовъдска практика.

В това си качество, на 01.08.2019 г. К. получил позволително за сеч № 0512781, с очакван добив на 27.0 плътни куб. м. дърва, от видовете благун, мъждрян и цер, от отдел 174 ”б”, имот № 202007, собственост на ФЛ, в землището на с. Средогрив, обл.Видин. Съгласно даденото позволително, сечта е следвало да се извърши в периода 04.08.2019 г. до 31.10.2019 г., като добитите материали да се извозят от сечището в същия период. На 19.11.2019 г. св.В. и колегите му Иванов и Пенчев – горски инспектори при РДГ-Берковица, извършвали обход и проверка на място на имоти – горски, за които има издадени позволителни за добив на дърва – за сеч, в землището на с.Средогрив, общ.Чупрене, обл.Видин. Така проверили и сечището в отдел „174 б“, за което касатора имал получено позволително за сеч. Били констатирали нередности при провеждане на сечта в имота – отсичане на немаркирани с КГМ дървета, която не била приключила още, за нея нямало освидетелстване на сечището. Съставен е Констативен протокол - № 141594. Касаторът не присъствал на проверката на място в сечището. След сортиментиране, В. установил, че неправомерно отсечените дървета възлизали на общо 7 пл.куб.м. дървесина - цер.

В съставения от актосъставителя В. АУАН с № 1018 /19 от 22.11.2019г. като период на извършване на нарушението е посочен периода от 04.08.2019г. до 19.11.2019г., т.е. от момента на издаването на позволителното за сеч до момента на проверката – 19.11.2019г., която дата е посочена и като такава на откриване на нарушението.

Като нарушена разпоредба е посочена само тази на чл.108,ал.3 от ЗГ.

При връчването на АУАН от страна на К. е направено възражение във връзка със съставения му АУАН, което не е обсъдено от наказващия орган.

Въз основа на така съставения АУАН на 23.01.2020г. Директора на РДГ – Берковица съставил НП № 1018 от 23.01.2020г. срещу К., в което като нарушена разпоредба е посочена само тази на чл.108,ал.3 от ЗГ.

Във връзка с наложеното административно наказание по чл.257,ал.1,т.1 от ЗГ и въз основа на така приетата фактическа обстановка, Белоградчишки районен съд е приел, че К. е осъществил от обективна и субективна страна състава на административното нарушение по чл.108,ал.3, поради което и правилно му е наложено наказание по посочения текст.

Административен съд – Видин не споделя становището на Районен съд - Белоградчик по следните съображения : безспорно е установено, че при съставянето на АУАН и издаването на НП са допуснати нарушения на процесуалния закон, които сами по себе си са достатъчно основание за отмяна на НП, тъй като водят до неговата незаконосъобразност.

При съставянето на АУАН и издаването на НП наказващият орган е нарушил и императивните разпоредби на чл.42,т.5 и чл.57,ал.1,т.6 от ЗАНН, съобразно които следва да са посочени законовите разпоредби, които са нарушени виновно. Разпоредбата, чиито изисквания се твърди, че са нарушени не е достатъчно конкретизирана.

Според текста на чл.108,ал.3 от ЗГ лицето по ал.2, на което е издадено позволителното за сеч, упражнява контрол и взема мерки за предотвратяване и спиране на незаконни действия по извършването на добива на дървесина, както и за транспортирането на остатъците от сечта, по ред, определен с наредбата по чл.148,ал. 11, до освидетелстване на сечището. Това е Наредба № 1 / 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии.

Както в АУАН, така и в НП се сочи, че нарушителят не е осъществил контрол, с което е нарушил разпоредбата на чл.108,ал.3 от ЗГ. Никъде не е спомената Наредба № 1 / 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, нито пък е конкретизирано, кое от изискванията на въпросната Наредба има предвид наказващия орган, че не е спазено и кое от задълженията си за контрол не е изпълнил К.. Така както е описано нарушението и съответно посочена нарушената правна норма няма как да се предположи какво точно е имал предвид наказващия орган, респ. кое точно задължение, като лице упражняващо лесовъдска практика, визирано в Наредбата, не е изпълнено от К..

Така както е формулиран текста от разпоредбата на чл.108,ал.3 от ЗГ препраща към Наредбата, а в Наредбата вече е установен реда, по който се осъществява контрола и опазването на горските територии.

От описаното по – горе не става ясно с деянието си лицето коя точно от визираните в Наредбата хипотези е нарушило лицето, респ. кое точно свое задължение не е изпълнило. Неяснотата в правната квалификация на деянието се отнася и за посочената като нарушена разпоредба на чл.108,ал.3 от ЗГ, тъй като както бе посочено тя препраща към Наредбата.

На следващо място следва да се има предвид и че анализът на нормата на  чл.108,ал.3 вр. с ал.2 от ЗГ, според която лицето, на което е издадено позволителното за сеч, носи отговорност и упражнява контрол по извършване на добива на дървесина до освидетелстване на сечището, води до извода и че добивът на дървесина е сеч и извоз на дървесина до временен склад / арг. т.21 на §1 от ДР на ЗГ/, като правилата за провеждане на сечи в горите са регламентирани подробно в чл.47,ал.1 от Наредба № 8 от 05.08.2011г. за сечите в горите. Визираните разпоредби са задължителни при осъществяване на добив на дървесина и спазването им е част от предмета на контролните правомощия на лицата, упражняващи лесовъдска практика.

Правилата са широкообхватни, както и дължимият контрол, включително по отношение на въведените забрани при провеждане на сечи в горите, сред които са и забраните за сеч само на определените и отбелязани за сеч дървета, а при гола сеч - всички дървета върху площта на сечището без забранените за сеч дървета, указани в позволителното за сеч по чл.47,ал.1,т.1 от Наредба № 8/2011г. От съдържанието на съставния АУАН се установява частично описание на конкретни контролни правомощия, които нарушителят не е изпълнил. Нарушението е описано, но не изцяло и конкретно откъм форма на изпълнително деяние измежду визираните такива в чл.257,ал.1,т.1 от ЗГ / неизпълнение на контролни правомощия, възложени със ЗГ и подзаконовите актове по неговото прилагане/, като не е индивидуализирано в достатъчна степен от гледна точка на установените факти и обстоятелства – неупражнен контрол, вследствие на което е допуснал сеч на немаркирани с КГМ дървета.

В АУАН и НП обаче липсва описание на правните норми, въвеждащи задължения на нарушителя като лице, упражняващо лесовъдска практика, а именно освен нормата на чл.108,ал.3 от ЗГ и тези от Наредба № 1 / 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии и / или от Наредба № 8/2011 год. за сечите в горите. Поради непосочването на въпросните Наредби, респ. на нарушените задължения, то и няма как да се направи преценка дали нарушените разпоредби съответстват на обективните признаци на деянието. Изводите, обратни на тези в оспореното решение, са за неспазване на формалните изисквания относно съдържанието на АУАН по чл.42,т.5 и чл.57,ал.1,т.6 от ЗАНН, с което е нарушена възможността на нарушителя да разбере правните рамки на административното обвинение, респ. да упражни правото си на защита в производството.

Тези обстоятелства неправилно не са съобразени от БРС. Без да е налице коректно и правилно посочена нарушената правна норма, както в АУАН, така и в НП и да се предполага какво е имал предвид при издаването на НП, административно - наказващият орган, както и да се налага наказание въз основа на предположения е недопустимо.

Посочените обстоятелства, относно неконкретизирането на нарушената правна норма и твърденията от страна на наказващият орган в тази насока в АУАН и в НП, водят до незаконосъобразност на НП. Още повече, че едва когато нарушението е коректно и правилно описано, включително и е посочена нарушената правна норма, едва тогава нарушителят би могъл да организира адекватна защита и съответно да ангажира доказателства. В противен случай е налице нарушаване на правото му на защита, което от своя страна е категорията на съществените такива, които не биха могли да бъдат санирани от която и да било съдебна инстанция и при наличието, на които обжалваното НП подлежи на отмяна.

НП е незаконосъобразно и не би могло да се приеме, че това е порок, който може да бъде саниран в съдебното производство.

Според Административния съд посочените по – горе доводи са достатъчни за отмяна на решението на БРС, с което е постановена отмяната на НП, поради което не е необходимо обсъждането на останалите доводи и твърдения на страните във връзка със съществото на спора.

По тези съображения решението на БРС, с което е потвърдено НП, с което е наложено административно наказание – „глоба“ в размер на 300 лева, се явява неправилно и следва да бъде отменено и бъде постановена и отмяна на НП.

Водим от горното и на основание чл.63,ал.1, изр. ІІ - ро от ЗАНН във вр. с чл.208 АПК, Административен съд - Видин

 

                                          Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ РЕШЕНИЕ № 260002 / 09.09.2020г. по АНД № 43/2020г. по описа на Районен съд – Белоградчик, вместо което ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ НП № 1018 от 23.01.2020г. на Директора на РДГ – Берковица, с което на И.Т.К. *** за нарушение по чл.108,ал.3 от Закона за горите е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева на основание чл.257,ал.1,т.1 от ЗГ.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                          ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                           2.