Решение по дело №1481/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1704
Дата: 17 октомври 2023 г. (в сила от 17 октомври 2023 г.)
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20237180701481
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юни 2023 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 1704/17.10.2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и първи септември две хиляди двадесет и трета година, в състав :

 

                                                                                Председател : Здравка Диева

Членове : Величка Георгиева      

                                                                                       Светлана Методиева                                

                                                                                                       …………….

при секретаря Г.Г. и с участието на прокурор Т.Павлов, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 1481/2023г., взе предвид следното :

Касационно производство по чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във връзка чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

ТД на НАП – Пловдив с процесуален представител юрисконсулт Я.А. обжалва Решение № 668 от 19.04.2023г., постановено по АНД № 6931 по описа за 2022г. на Пловдивски районен съд. Със съдебният акт е отменено Наказателно постановление /НП/ № 667037-F649846/10.10.2022г. на Директор Дирекция “Контрол” при ТД на НАП-Пловдив, с което на „В 3 стъпки” ЕООД, гр.Стара Загора, ЕИК *********, е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. за административно нарушение на чл.86 ал.1 т.1, т.2 и т.3 и ал.2 вр. чл.180 ал.2 вр. ал.1 вр. чл.102 ал.3 т.1 вр. чл.25 ал.1, ал.2 и ал.6 т.1 ЗДДС, на основание чл.180 ал.2 вр. ал.1 ЗДДС.

Касаторът счита решението за незаконосъобразно поради противоречие със закона - чл.348 ал.1 т.1 НПК : Поддържа, че според констатациите в ревизията, дружеството не е институция в системата на предучилищното и училищно образование, няма лиценз за професионално обучение или професионално ориентиране, не е включено в списък, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията по заетостта за предоставяне на обучение за придобиване на ключови компетентности, не е културно-просветна или научна институция, поради което провежданите от същото обучения не попадат в чл.41 т.1 б.”а” ЗДДС и не се третират като освободени. Дружеството не е начислило ДДС като не е подало заявление за регистрация по ЗДДС в ТД на НАП-Пловдив в срок. При тази фактическа обстановка е оспорен извода на ПРС за неспазване разпоредбите на чл.42 т.4 и чл.57 ЗАНН. Счита се, че не е налице нарушаване правото на защита, тъй като в случая нарушителят е разбрал в какво е обвиняван и за какво е наказан. Доводи за неяснота относно описаната фактическа обстановка в АУАН и в НП не са въведени нито с жалбата, нито в хода на съдебното производство. Твърди се, че в АУАН, НП и преписката се съдържат достатъчно данни, за да се направи безспорен извод за извършване на вмененото административно нарушение. Посочено е, че освен първични документи /фактури/ и обяснения, преписката съдържа Приложения 1 и 2, неразделна част от АУАН. Според същите, оборотът е формиран по касов апарат при фактическа обстановка, която не задължава търговеца да издава фактура за доставките, нито да ги конкретизира. Да се приеме, че е налице неяснота относно описателната част на АУАН, означава такава да възниква всеки път, когато оборотът е формиран по касов апарат и за търговците да не възниква задължение за регистрация по ЗДДС. Липсата на задължение за издаване на фактура е в хипотеза, когато получател на стока или услуга е физическо лице – доставчикът по сделката тогава няма задължение да издава фактура. Броят и стойността на доставките са дефинирани в приложенията. Заявено е, че по силата на общото правило на чл.12 ЗДДС, извършваните от дружеството продажби следва да се третират като облагаеми доставки, доколкото са извършени от данъчно задължено лице и са с място на изпълнение на територията на страната, а предметът им е предоставяне на езиково обучение. Конкретни обстоятелства относно реализираните обороти и размерът на следващия се вследствие на закъснялата регистрация данък, са вписани в приложенията, неразделна част от АУАН. Поискано е решението да бъде отменено с потвърждаване на НП /с позоваване на решение о КАНД № 673/2021г., АС-Пловдив/ и присъждане на юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Ответникът В 3 стъпки” ЕООД се представлява от адв.Е.И. и оспорва касационната жалба. В писмен отговор поддържа законосъобразност на решението на ПРС и на извода за неспазване нормите на чл.42 ал.1 т.4 и чл.57 ЗАНН при описание на деянието в АУАН и НП. В тази вр. – в издадените актове следва да се съдържа индивидуализация на действията, с които е допуснат противоправния резултат и се поддържа, че фактите по цитираното от касатора дело значително се различават от процесния случай. Заявено е, че в случая касаторът неслучайно пропуска останалите мотиви на съда, обосновали решението за отмяна на НП. Поискано е решението на ПРС да бъде оставено в сила с присъждане на направените в настоящото производство разноски, вкл. заплатено адвокатско възнаграждение.

Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от прокурор Павлов поддържа неоснователност на касационната жалба.

Касационната жалба е допустима - подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от страна с право и интерес от оспорване на неблагоприятно съдебно решение. По същество е неоснователна.

1. Наказателно постановление № 667037-F649846/10.10.2022г. е издадено от орган, административнонаказателната компетентност на който произтича от упълномощаване със Заповед № ЗЦУ-1149 от 25.08.2020г. на Изпълнителния директор на НАП - т.1, 1.3, б.”в”. АУАН № F649846 от 28.04.2022г. e съставен от гл.инспектор по приходите в ТД-Пловдив. В това си качество, актосъставителят се явява орган по приходите, съответно на изискването на чл.193 ал.2 ЗДДС.

Според обстоятелствената част на НП : като данъчнозадължено лице, установено на територията на страната, „В 3 стъпки” ЕООД не е начислило следващия се ДДС в размер на 218,97лв. по облагаеми доставки, извършени за данъчни периоди от 01.02.2022г. до 15.02.2022г., когато лицето не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация в срок, въпреки, че е било длъжно.

За периода от 01.01.2021г. към 31.12.2021г. задълженото лице е реализирало облагаем оборот по см. на чл.96 ал.1 изр. 1-во и ал.2 ЗДДС в размер над 50 000лв. /53 882,60лв./, описан в приложение № 1 неразделна част от АУАН. Облагаемият оборот е формиран от обекти /офиси/ в гр.Стара Загора за други услуги, некласифицирани другаде и за предоставяне на образователни услуги, за които са издавани фискални бонове от ЕКАФП /описани с номер на ФУ и ФП/ и приходи, постъпили по б. с-ка в ПИБ. Не са издавани фактури за продажби. Данъчното събитие по описаните в Приложение № 2 доставки е настъпило на основание чл.25 ал.1 и ал.2 ЗДДС на датата, на която е извършена продажбата, като тази дата съвпада с датата на издаване на съответния фискален бон и на същата дата ДДС е станал изискуем съгл. чл.25 ал.6 т.1 ЗДДС. Дружеството е следвало да подаде в ТД на НАП – Пловдив заявление за регистрация по ЗДДС в срок до 07.01.2022г. вкл., съгласно чл.96 ал.1 ЗДДС. Посочено е, че за периода от изтичане на срока за издаване на акт за регистрация /24.01.2022г./ по чл.101 ал.6 и ал.7 ЗДДС, ако лицето беше подало в срок заявление за регистрация по ЗДДС, до дата на регистрация по ЗДДС – 16.02.2022г. е следвало да начислява ДДС за извършените от него облагаеми доставки : за периода 01.02.2022г. до 15.02.2022г., когато лицето не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация в срок, въпреки, че е било длъжно, В 3 стъпки ЕООД не е начислило ДДС в размер на 218,97лв. по облагаеми доставки на услуги към данъчно незадължени физически лица на обща стойност 1 313,80лв., в т.ч. данъчна основа 1094,83лв. Облагаемите доставки са описани в приложение № 2 – неразделна част от АУАН., за които са издавани фискални бонове. Дружеството е в нарушение от 15.03.2022г.

Фактическите установявания са квалифицирани за административно нарушение на чл.86 ал.1 т.1, т.2 и т.3 и ал.2 вр. чл.180 ал.2 вр. ал.1 вр. чл.102 ал.3 т.1 вр. чл.25 ал.1, ал.2 и ал.6 т.1 ЗДДС.

Съгласно чл.180 ал.1 и ал.2 ЗДДС : Регистрирано лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер на неначисления данък, но не по-малко от 500 лв. При повторно нарушение размерът на глобата или имуществената санкция е в двоен размер на неначисления данък, но не по-малко от 1 000 лв.;  Алинея 1 се прилага и когато лицето не е начислило данък, тъй като не е подало заявление за регистрация и не се е регистрирало по този закон в срок.”. Според чл.86 ал.1 и ал.2 ЗДДС : „ Регистрирано лице, за което данъкът е станал изискуем, е длъжно да го начисли, като: 1. издаде данъчен документ, в който посочи данъка на отделен ред; 2. включи размера на данъка при определяне на резултата за съответния данъчен период в справка-декларацията по чл. 125 за този данъчен период; 3. посочи документа по т. 1 в дневника за продажбите за съответния данъчен период.; Данъкът е дължим от регистрираното лице за данъчния период, през който е издаден данъчният документ, а в случаите, когато не е издаден такъв документ или не е издаден в срока по този закон - за данъчния период, през който данъкът е станал изискуем.”.

2. ПРС приел, че фактическата обстановка е установена от представените по делото писмени доказателства и от показанията на актосъставителя, вкл. АУАН с приложение № 1 и № 2, справка за оборота на дружеството, оборотна ведомост за периода 01.01.2022г. – 31.01.2022г. и др., но това не преодолява констатацията за съществено нарушение на процесуалните правила по отношение изискванията на чл.42 и чл.57 ЗАНН за задължителното съдържание на АУАН и НП. В тази вр. е изтъкнато с основание, че нито в акта, нито в НП е посочено в какво се изразява конкретното нарушение, не е конкретизирана получената услуга. Поради това липсва пълно, точно и ясно описание на нарушението и посочване на обстоятелствата, при които е извършено. В тази вр. е прието наличие на нарушение на чл.42 ал.1 т.4 и чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН.

Правилно ПРС е посочил, че актосъставителят и наказващият орган не са посочени всички релевантни около нарушението обстоятелства, които подлежат на установяване в производството и следва да бъдат посочени от сезиращите органи, за да могат да бъдат проверени и доказани в процеса по проверка и налагане на санкция. Действително, в тази насока отсъстват – „броя на доставките, датата на извършването им (за да се обвържат с данъчния период, предмет на проверка по делото – от 01.02.2022 г. до 15.02.2022 г.) и естеството на доставките, за които се твърди, че са облагаеми.”. Във вр. с приложение № 2 е посочено, че дори да бъде прието документът да е неразделна част от НП, което изрично не е вписано, приложението не съдържа брой на доставките, а общият дневен оборот. В реда на изложеното съдът се е позовал на ППВС № 1/1953г., изискващо всеки правораздавателен акт, с който се ангажира отговорността на даден правен субект, задължително да съдържа пълно, точно и ясно изложение на всички съставомерни фактически положения, които се приемат за установени, както и приложимите към тях правни норми. Този минимум от правнорелевантна за наказания субект информация следва да се съдържа в самия правораздавателен акт, а не да се извлича от доказателствата по делото.

3. Решението е законосъобразно. В случая НП изцяло припокрива съдържанието на АУАН, като не е изразено самостоятелно волеизявление на административно -наказващия орган /напр. – „ За периода от 01.01.2021г. до 31.12.2021г. задълженото лице е реализирало облагаем оборот по см. на чл.96 ал.1 изр.1-во и ал.2 от ЗДДС в размер над 50 000лв. /53 882,60лв./, описан в приложение № 1 неразделна част от настоящия АУАН”;  „Облагаемите доставки са описани в приложение № 2, неразделна част от настоящия АУАН, …”/. Дори в тази хипотеза да бъде прието, че е възприета в пълнота фактическата установеност с АУАН, формално изискуемо е при описание на приложените в преписката доказателства, потвърждаващи установеното нарушение, да бъдат изрично посочени двете приложения. АУАН и НП не съдържат информацията от приложенията, като НП не препраща изрично към тях. Както правилно е посочил ПРС, единствената индиция за дейността на дружеството, но не за всяка конкретна доставка, се съдържа в акта за регистрация по ЗДДС. Не е допустимо в касационната жалба да се допълват факти и обстоятелства от значение за съставомерност на деянието, квалифицирано за административно нарушение : в тази вр. в касационната жалба са отразени констатации при ревизията на ответника, според които провежданите от дружеството обучения не попадат в обхвата на чл.41 т.1 б.”а” ЗДДС и не се третират като освободени, при обвръзка с нормата на чл.12 ЗДДС. Затова правилно ПРС е посочил, че при отсъствие в НП и в АУАН на каквито и да било факти, не е възможно да бъде проверено дали получените доставки действително са били облагаеми по см. на чл.12 ЗДДС и дали в зависимост от конкретния вид и предмет на доставката тя не е с нулева ставка по см. на чл.28-37 ЗДДС или е освободена по см. на чл.38-50 ЗДДС. Предвид изложеното следва да бъде отбелязано, че за изпълнение изискванията на чл.42 т.4 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН не е достатъчно в касационната жалба да се правят позовавания на фактическа установеност при ревизия, тъй като административно-наказателното производство е самостоятелно и ЗАНН съдържа ясни правила. Тоест, привнасяне на констатации от ревизията следва да съответства изцяло на изискванията за съдържание на АУАН и НП. Административно – наказващият орган дължи яснота при описание на нарушението и убедително доказване на същото. Съдържанието на НП е дефинирано по закон и не поставя под съмнение необходимостта от пълно описание на посочените в чл.57 ЗАНН реквизити – в частност чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН относно доказателствата, които потвърждават нарушението. Отсъствието на доказателства, потвърждаващи нарушението води до извод, че волята на административния орган не е конкретизирана в степен, позволяваща разбиране относно юридическите факти на упражненото правомощие. Правилни са изводите на ПРС по отношение конкретизирането на фактите, касаещи административното нарушение – в етап на съдебно оспорване на НП: индивидуализирани факти и обстоятелства следва да са отразени в АУАН с предявяването му, или в НП. Не е възможно отговорност на нарушител да бъде ангажирана въз основа на обстоятелства, разкрити в хода на съдебното производство. Отбелязва се, че дори при безспорна фактическа установеност, нарушителят има право на оспорване на НП, за законосъобразността на което в случая ПРС е осъществил дължимата проверка в цялост. Изискването за обоснованост на НП е една от гаранциите за законосъобразност на същото, които законът е установил за защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите - страни в административнонаказателното производство. Във вр. със съображенията в касационната жалба и приложенията към АУАН, съставът се позовава на Решение № 2510/2021г. по КАНД № 2534/2021г., АС – Пловдив : „ … В този смисъл са без значение индициите, че лицето на което е наложено административното наказание, вероятно е разбрало кои са фактите и обстоятелствата, въз основа на които е ангажирана административнонаказателната му отговорност. Правоприлагането не може да почива на предположения, а на конкретни факти, обстоятелства и данни. Необходимо е да се посочи още, че дори и да се приеме, че протоколите цитирани в процесното НП съдържат обстоятелствата, при които е извършено нарушението, недопустимо е за описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, да се препраща към други документи, без тяхното съдържание да е възпроизведено в обстоятелствената част на АУАН, съответно на НП. …”.

Според изхода от спора се присъждат разноски на ответника в размер на претендирните и заплатени 400лв. – чл.18 ал.2 вр. с чл.7 ал.2 от Наредба № 1 от 2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения /изм. ДВ бр.45 в сила от 15.05.2020г./ и чл.63д ал.3 ЗАНН.

Мотивиран така и на основание чл. 221 ал. 2 пр.1-во АПК, АС – Пловдив, XXIV състав

 

Р Е Ш И :

 

            Оставя в сила Решение № 668 от 19.04.2023г., постановено по АНД № 6931 по описа за 2022г. на Пловдивски районен съд.

Осъжда НАП да заплати на В 3 стъпки ЕООД, ЕИК *********, гр.Стара Загора, съдебни разноски в размер на 400 лв. /адвокатско възнаграждение/.

            Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                                                Председател :

 

 

                                                                                                       Членове :