Решение по дело №1167/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2169
Дата: 29 ноември 2023 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20237180701167
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 май 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 №2169/29.11.2023г.

 

   гр. Пловдив, 29 ноември 2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отд., IV състав в открито заседание на първи ноември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЙОРДАН РУСЕВ

 

         при секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА като разгледа докладваното от съдия Й. Русев адм. дело № 1167 по описа на съда за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното: 

        Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба, подадена от С.Ж.П., ЕГН **********, чрез адв. Сл.Н.-пълномощник, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1030-0000038 от 09.01.2020 г. на началник група към ОДМВР Пловдив, сектор „Пътна полиция“ Пловдив, с която на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.1, б.“д“ ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водач до заплащане на дължимата глоба.

В жалбата оспорената заповед се атакува като незаконосъобразна, издадена в противоречие с материалния закон и в нарушение на процесуалните правила. Иска се заповедта да се отмени. Претендира се присъждане на разноски.  

Ответникът - Началник група към ОДМВР-Пловдив, сектор „Пътна полиция“, в писмена молба- становище оспорва жалбата.    

Съдът намира, че жалбата е подадена в срок от активно легитимирана страна, адресат на оспорената заповед, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати от нея. 

След преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност се установява следното от фактическа страна:

На 09.01.2020г. на жалбоподателя е съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ сер. АА № 028812, за това, че на същата дата около 22:10 часа в гр.Пловдив, на улица „Иван Вазов“ пред № 86 управлява лек автомобил "Шевролет Авео" с рег.№ ****, без да използва обезопасителен колан, с издаден фиш № Н-765637/23.10.2019г. и не е заплатен в срок, не представя СУМПС и контролен талон и не представя СРМПС част втора. 

Деянията са квалифицирани като нарушения на чл. 137а, ал.1 от ЗДвП, чл. 190, ал. 3 от ЗДвП, чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП. АУАН е предявен и подписан от жалбоподателя, като последният не е направил възражения и не е дал обяснения.

Въз основа на горепосочения АУАН е издадено наказателно постановление /НП/ № 20-1030-000046 от 15.01.2020г. на началник група към ОДМВР-Пловдив, с-р „Пътна полиция“, с което на жалбоподателя са наложени наказания на основание чл. 183 и чл. 185 от ЗДвП – 4 броя глоби в общ размер на 90 лв.  

Въз основа на горепосочения АУАН е издадена и обжалваната в настоящото съдебно производство заповед за прилагане на ПАМ. 

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК съдът проверява законосъобразността на обжалвания административен акт, като извършва преценка дали същият е издаден от компетентен орган, в установената от закона форма, при спазване на процесуалните и материалноправните разпоредби и дали е съобразен с целта на закона.

Предмет на обжалване е Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1030-0000038 от 09.01.2020г. на началник група към ОДМВР Пловдив, сектор „Пътна полиция“ Пловдив.

Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП ПАМ по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Оспореният акт е издаден от началник група към ОДМВР-Пловдив, сектор „Пътна полиция“. Видно от Заповед № 317з-391/06.02.2017 г. на Директора на ОДМВР - Пловдив началниците на групи в сектор „Пътна полиция“ са оправомощени да налагат с мотивирана заповед ПАМ по чл. 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т. 4, т. 5, б. "а" и т. 6 от ЗДвП. В този смисъл атакуваната заповед е издадена от компетентен орган.

Оспорваният акт е издаден в изискуемата писмена форма и съдържа необходимите реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК, включително фактически и правни основания за издаването му. Не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да послужат като основание за отмяна на атакуваната заповед. 

Относно спазването на материалноправните разпоредби съдът намира следното:

Съгласно разпоредбата на  чл. 171, т. 1, б. "д" от ЗДвП – "За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: 1. временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач: д) който управлява моторно превозно средство с наложено наказание глоба, незаплатена в срока за доброволно заплащане – до заплащане на дължимата глоба". Този текст на нормата, послужила за основание за издаване на обжалваната заповед, остава непроменен до 30.03.2021 г., когато е обнародвано решение на Конституционния съд на РБ № 3 от 23.03.2021 г. на КС по к. д. № 11/2020 г. (Oбн., ДВ, бр. 26 от 30.03.2021 г.), с което чл. 171, т. 1, б. "д" от ЗДвП е обявен за противоконституционен. Този акт на КС на РБ е обнародван в Държавен вестник, бр. 26 от 30.03.2021 г.

Макар решенията на Конституционния съд на Р.България, с които се обявява закон за противоконституционен, да имат действие занапред, това тяхно действие не е само по отношение на възникнали след влизане в сила на решението юридически факти, а и по отношение на юридически факти, които са възникнали при действието и въз основа на обявената за противоконституционна норма. Т. е. решението на Конституционния съд има действие и по отношение на всички висящи, незавършени, но възникнали на основата на обявената за противоконституционна норма правоотношения.

Към датата на влизане в сила на решението на Конституционния съд, дори да се приеме за безспорно доказано, че П. е управлявал МПС с неплатени глоби, поради което му е било отнето СУМПС, би могло да се приеме, че е било налице валидно правно основание за издаване на процесната ЗППАМ. Преди обявяването на разпоредбата на б. "д" на чл. 171, т. 1 ЗДвП за противоконституционна, е било налице основание да се приеме, че поради неплатените в срок глоби  е налице хипотезата на сочената норма от ЗДвП. 

Основанието за издаване на процесната заповед е възникнало, но правото на държавата да търси изпълнение по тази заповед е погасено с влизане в сила на решението на Конституционния съд. Това погасяване настъпва, защото правото е било породено от противоконституционна норма. Именно това следва от чл. 151, ал. 2 от Конституцията, който изрично установява, че обявеният за противоконституционен акт от деня на влизане на решението в сила не се прилага. Тези правоотношения, които са възникнали въз основа на противоконституционната норма и които са приключили не се ревизират, но тези правоотношения, които не са приключили, не могат да бъдат уреждани от противоконституционна норма. Това намира своето оправдание в противоконституционността на нормата, на която се основават (Решение № 235 от 09.01.2015 г. по адм. д. № 4690/2014 г., ВАС, VII о.). 

Фактически, макар и да има действие ex nung, решението на Конституционния съд, с което се обявява за противоконституционна една правна норма, с оглед на изричната конституционна разпоредба за неприлагане на закона от датата на влизане на решението в сила, въздейства и върху юридически факти, които са възникнали преди влизането в сила на решението. Такъв юридически факт се явява този, че Ст.П. управлявал МПС с неплатени в срок глоби за нарушения по ЗДвП, поради което въз основа на противоконституционната разпоредба от ЗДвП СУМПС му е било отнето. Отнемането на СУМПС на базата на тази противоконституционна норма пък е послужило за основание за издаване на процесната ЗППАМ. Ето защо съдът намира, че оспорената заповед противоречи освен на процесуалния, и на материалния закон и като такава следва да бъде отменена.

Основателно при този изход на делото се явява и претенцията на жалбоподателя за заплащане на разноски, които се установиха в общ размер на 1870 лв.- 70лв. заплатени държавни такси и 1800лв. заплатено адвокатско възнаграждение за настоящото производство и двете разглеждания от ВАС по частни жалби. Възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение е неоснователно, понеже доказаните по делото разноски, в тази насока, са в минималните размери, определени в Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът,

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1030-0000038 от 09.01.2020 г. на началник група към ОДМВР Пловдив, сектор „Пътна полиция“ Пловдив.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Пловдив, да заплати на С.Ж.П., ЕГН **********, разноски по делото в размер на 1870(хиляда осемстотин и седемдесет) лева.

        Решението не подлежи на обжалване.

 

  

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ : /п/