Мотиви към Решение
№426/12.09.2019г., постановено по НАХД №605/2019г. по описа на Разградския
районен съд
Разградска районна
прокуратура е внесла постановление по реда на чл.375 от НПК срещу обвиняемия Й.А.К. ***
за това, че на 15/16.12.2017г., в гр. Разград, при
управляване на МПС - л.а. ’’Ауди АЗ” с per. № ***, е нарушил правилата за движение по пътищата:
-
чл.5,ал.1,т.1 от ЗДвП: „Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да
създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност
живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди.“
-чл.20,ал.1 от ЗДвП: “Водачите са длъжни да контролират
непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.“
-
чл.50 от ЗДвП и чл.104,ал.1 от
ППЗДвП: „На кръстовище, на което единият от пътищата е
сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от
другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се
движат по пътя с предимство“,като по непредпазливост е причинил на А. П. К. от
гр.Разград пет средни телесни повреди, изразяващи се в:
-
трайно затрудняване на движението
на десния горен крайник, поради счупване на дясна раменна кост
-
трайно затрудняване на движението
на горния ляв крайник, поради счупване на лява ключица
-
трайно затрудняване на движението
на горния десен крайник, поради счупване на дясна ключица
-
трайно затрудняване на движението
на снагата,поради счупване на 2-ро,3-то и 9-то ребра в дясно и
-
трайно отслабване на слуха на
дясното ухо - престъпление по чл.343, ал.1, б.”б”,пр.2 във вр. с
чл.342, ал.1 от НК.
В заседанието пред РРС представителят на РРП поддържа съдържащото се в
постановлението предложение срещу обвиняемия.
Обвиняемият дава кратки обяснения, в които заявява, че се признава за
виновен, изразява съжаление за случилото се. Защитникът му моли за налагане на
минимално наказание.
Разградският районен съд, след преценка на доводите на страните и събраните по делото доказателства, констатира
от фактическа страна следното:
Обвиняемият Й.А.К. е роден на ***г***.
Същият е със средно образование, неженен, неосъждан, понастоящем студент.
През 2017 г. обв.Й.А.К. бил ученик в 12-ти клас в ПГПЧЕ “Екзарх
Йосиф“-гр.Разград. От 10.10.2017 г. той е правоспособен водач на МПС, категории
„В” и „М”.
Обв.Й.К.
не притежавал автомобил, но управлявал автомобил
собственост на баща му-св.А. К.К. - л.а.
’’Ауди АЗ” с per. № ***.
На 15.12.2017 г.,около 20.00 ч., обв.Й.К. паркирал управляваният от него
л.а. ’’Ауди АЗ” с per. № *** в близост до хотел „Картуун“ в гр. Разград,
след което посетил ресторант “Папараци“. Там имало организирано коледно
тържество за класа му, продължило до около 23.30 ч., след което част от
учениците се уговорили да посетят дискотека "Сохо“ в гр.Разград.
Обвиняемият и неговият съученик и приятел-св.Д. Г. Д. решили да се преоблекат, а
обвиняемият и да остави автомобила на баща си пред дома им. Около 23.40 ч.
двамата потеглили с л.а. ’’Ауди АЗ” с per. № *** към дома на св.Д.Д.,***.
Автомобилът бил управляван от обвиняемия, а св.Д.Д. се возел на предната дясна
седалка. Наближавайки кръстовището между ул.“Жеравна“ и ул.“Бузлуджа“, св.Д.Д.
обяснил на обвиняемия да внимава, защото на това кръстовище често има силен
трафик. Обвиняемият спрял и след като се огледал преминал през посоченото
кръстовище. След като пристигнали до дома на св.Д.Д. той се прибрал за около 5
минути, след което отново седнал на предната дясна седалка и двамата потеглили
към дома на обв.Й.К.,***. Около полунощ обвиняемият управлявал посоченият
автомобил по ул.“Жеравна“, движейки се в посока от автогара-Разград към хотел
„Картуун“. Когато приближил кръстовището с ул.“Бузлуджа“ той не спрял, въпреки
наличието на знак „Б2“, а само намалил скоростта на автомобила и навлязъл в
кръстовището.
В това време по ул.“Бузлуджа“ /в посока от ЖК“Орел“ към центъра на
гр.Разград/ се движел таксиметров л.а.“Дачия Логан“ с рег.№ ***, управляван от
св.А. П. К. Между двата автомобила възникнал сблъсък ,като по отношение на
управляваният от обвиняемия л.а. ’’Ауди АЗ” с per. № *** ударът бил челен, а по
отношение на управлявания от св.А. К. л.а.“Дачия Логан“ с рег.№ ***-в зоната на
десните врати.
При
извършеният на 16.12.2017 г. оглед на местопроизшествие двата катастрофирали
автомобила-л.а.»Ауди АЗ» с рег.№ ***и л.а.“Дачия Логан“ с рег.№ *** били иззети
и приложени като веществени доказателства към настоящото дело.
Същият ден от двамата водачи били взети кръвни
проби, предоставени за химическо изследване, с оглед установяване наличието или
липсата на алкохол в кръвта им.
В
резултат на възникналото пътно-транспортно произшествие на св.А.К. и обв.Й.К. били
причинени травматични увреждания. Двамата били транспортирани с линейка до
„Спешен център“ към МБАЛ“Св.Ив.Рилски“-гр.Разград, където св.А.К. бил настанен
за лечение първоначално в ОАИЛ, а последствие и в отделение по ортопедия и
травматология.
Видно
от заключенията по назначените по делото химически експертизи /л.68 и л.73 от
ДП/, не е установено наличие на етилов алкохол в изпратените за изследване
проби кръв, взети от обв.Й.А.К. и св.А. П. К..
Видно от заключението по назначената по делото съдебно-медицинска
експертиза /л.78-84 от ДП/, в резултат
на възникналото ПТП пострадалият А. К. е получил:
-счупване на дясна раменна кост, последвано от оперативна интервенция -
открито наместване на фрактура с налагане на метална остеосинтеза;
-счупване
на двете ключици;
-счупване
на 2-ро, 3-то и 9-то десни ребра отзад;
-намаление на слуха на дясно ухо към 19.01.2018 г., в границите на
социално-адекватния слух към 15.03.2018 г.;
-разкъсно-контузна
рана в дясно слепоочие;
-малки
плеврални изливи двустранно.
По
своята медико-биологична характеристика:
1.Счупването на дясна раменна кост обуславя трайно затруднение в
движението на десния горен крайник за срок повече от един месец.
2.Счупването на лява и дясна ключица, по отделно и в съвкупност
обуславят трайно затруднение в движението на горните крайници за срок повече от
един месец.
3.Счупването на 2-ро, 3-то и 9-то десни ребра обуславят трайно
затруднение в движението на снагата за срок от един месец.
4.Анамнезата за намаление на слуха на дясно ухо е потвърдена с контролна аудиометрия от
19.01.2018 г. и се отнася към медико-биологичния критерий трайно намаляване на
слуха за срок повече от 30 дена.
5.Разкъсно-контузната
рана в дясно слепоочие и малките плеврални изливи двустранно обуславят временно
разстройство на здравето, неопасно за живота на пострадалия.
Всички
описани в медицинската документация увреждания могат да бъдат получени по
начин, както сочат обстоятелствата по делото-пострадал водач на лек автомобил,
блъснат от друг автомобил - травма в купето на автомобила. Счупването на дясна
раменна кост вероятно е получено по пряк механизъм - удар с/върху твърд тъп
предмет. От този удар е възможно да е счупена и дясната ключица. Лявата ключица
може да е счупена по непряк механизъм - удар или падане върху рамо, лакът,
протегната ръка, притискане на рамото. Счупването на десни ребра отзад може да
се получи:
-пряко
- от удар
-непряко
- от притискане
Видно
от заключението по назначената по делото автотехническаекспертиза /л.97-113 от
ДП/:
1.Разглежданото
ПТП е настъпило на 15.12.2017 г., около 23,30-24,00 ч., в гр. Разград, в
рамките на кръстовището между ул. “Бузлуджа“ и ул. “Жеравна“. Спрямо дължината
на ул. “Жеравна“ ударът е настъпил на около 1,0 м. след навлизане в
кръстовището от л.а.“Ауди АЗ“, т.е. на 5,7 м. след Ориентир № 1, считано спрямо
посоката от автогара-Разград към х-л „Картуун“. Спрямо широчината на ул. “Жеравна“,
контактната зона на удара между процесните МПС представлява отсечка,
перпендикулярна на надлъжната ос на уличното платно, с дължина равна на
широчината на л.а.“Ауди АЗ“ (1,76 м.). Десният край на тази отсечка отстои на
около 0,6 м. от дясната граница на ул. “Жеравна“, считано спрямо посоката от
автогара-Разград към х-л „Картуун“.
2.Скоростта
на л.а.“Ауди АЗ“ с рег.№ ***в момента на сблъсъка е била 38,0 км/ч.
Скоростта на л.а.“Дачия Логан“ с рег.№ ***в
момента на сблъсъка е била 41,8 км/ч. Поради липса на данни за спиране на
процесиите автомобили, скоростите им непосредствено преди ПТП са идентични с
изчислените.
3.
На 15.12.2017 г., около 23,30-24,00 ч., в гр. Разград, по ул. “Жеравна“, по
посока от автогара-Разград към х-л „Картуун“, към кръстовището с ул. “Бузлуджа“
се е движил л. а. “Ауди АЗ“ с рег.№ ***, управляван от Й.А.К.. На предната
дясна седалка в автомобила е пътувал и св.Д. Г. Д..***, по посока от ЖК „Орел“
към центъра на града (към кръстовището с ул.“Жеравна“) се е движил л.а.“Дачия
Логан“ с рег.№ ***, управляван от А. П. К.. И двата автомобила навлизат в
процесното кръстовище без да спират, вследствие на което траекториите им на
движение са се пресекли и между тях е възникнал сблъсък. По отношение на л.а.
„Ауди АЗ“ с рег.№ ***ударът е бил челен, по цялата широчина, а за л.а.“Дачия
Логан“ с рег.№ ***е бил дясно-страничен, в зоната на десните врати. След удара
л.а.“Ауди АЗ“ се е придвижил направо и полунадясно спрямо първоначалната му
посока на движение, едновременно постъпателно и вертеливо около вертикалната си
ос по посока на часовата стрелка. Л.а.“Дачия Логан“ се е придвижил направо и
полуналяво, спрямо първоначалната му посока на движение, едновременно
постъпателно и въртеливо около вертикалната си ос по посока на часовата
стрелка. При това движение, л.а.“Дачия Логан“ се е блъснал със задната си лява
част в ъгъла на масивна ограда разположена в дясно, след кръстовището между
ул.“Жеравна“ и ул.“Бузлуджа“, считано спрямо посоката от автогара-Разград към
х-л „Картуун“. В крайна сметка процесните МПС се установяват в спряно положение
по начина, указан в огледния протокол и скицата приложена към него.
4. Действията
на водача Й.К. непосредствено преди възникване на процесното ПТП не отговарят
на изискванията за безопасност. Движейки се по ул.“Жеравна“, по посока от автогара-Разград
към х-л „Картуун“, И.К. не е спрял на линията на знак Б2 преди кръстовището с
ул.“Бузлуджа“ и не е осигурил предимство на движещия се по нея л.а.“Дачия
Логан“ с рег.№ ***. По този начин с поведението си този водач е създал опасност
от възникване на ПТП.
Водачът на л.а.“Дачия Логан“ с рег.№ ***- А. К., движейки се със скорост
около 41/8 км/ч. е нямал техническа възможност да предотврати процесното
автопроизшествие, поради което неговите действия непосредствено преди ПТП не
следва да се разглеждат като неправилни от техническа гледна точка.
5.Непосредствената причина за настъпване на процесното ПТП е, че водачът
на л.а.“Ауди АЗ“ с рег.№ ***- Й.К.,*** по посока от автогара Разград към х-л
„Картуун“ е предприел навлизане в кръстовището с ул.“Бузлуджа“ без да спре и да
осигури предимство на движещият се по тази улица по посока от ЖК“Орел“ към
центъра на гр.Разград - л.а.“Дачия Логан“ с рег-№ ***и по този начин е създал
опасност от възникване на ПТП.
В контекста на съпричиняване на процесното автопроизшествие,
експертизата установява, че при конкретната пътно-транспортна обстановка
водачът на л.а.“Дачия Логан“ - А. К. е нямал техническата възможност да
предотврати сблъсъка с л.а.“Ауди АЗ“.
Видно от заключението по назначената по делото допълнителна
автотехническа експертиза /л.119-122 от ДП/:
1.Ако на 15.12.2017г., около 23,30-24,00ч., водачът на л.а.“Ауди АЗ“ с
рег.№ ***- Й.К.,***, по посока от автогара Разград към х-л „Картуун“, е спрял
на пътен знак Б2 („Спри! Пропусни движещите се по пътя с предимство!“), преди
да пресече кръстовището с ул.“Бузлуджа“, траекторията му на движение не би се
пресякла с траекторията на движение на л.а.“Дачия Логан“ с рег.№ ***и не би
възникнал сблъсък между процесните МПС.
2.Към момента на навлизане на л.а.“Ауди АЗ“ с рег.№ ***в кръстовището с
ул.“Бузлуджа“, предната част на л.а.“Дачия Логан“ е била пресякла траекторията
му на движение, очертана от левия габарит и е достигнала нивото на десния му
габарит.
3. При разглеждане на възможността за предотвратяване на ПТП от страна
на водача на л.а.“Дачия Логан“ - А. К., в първоначалната ATE е използувана методика състояща се от два основни етапа.
При
първият етап се сравнява времето за видимост на л.а.“Ауди“ и общото време,
необходимо на водача К., за да започне спиране. Когато първата величина е
по-малка от втората, както показват изчисленията в първоначалната експертиза,
анализът завършва със заключението, че водачът К. е нямал техническа възможност
да предотврати ПТП, тъй като е нямал възможност дори да започне спиране на
управлявания от него автомобил.
Приключилият още на първия етап анализ прави безпредметно определянето и
сравняването между опасната зона за спиране и отстоянието на л.а. „Дачия Логан“
от мястото на удара.
Опасната зона на спиране на л.а.“Дачия Логан“ не е функция на
отстоянието му от мястото на удара в момента на възникване на опасността от ПТП
и не подлежи на преизчисляване въз основа на тази величина.
Изложената фактическа обстановка се
установява от събраните на досъдебното производство доказателства – показания
на свидетели, заключенията на назначените експертизи, писмените доказателствени
материали. Фактически изложените обстоятелства не се оспорват, поради което
съдът намира, че фактическата обстановка изложена в постановлението на
прокурора е доказана.
Съдът направи следните правни изводи: С деянието си обвиняемият Й.А.К. е осъществил състава на
престъплението по чл.343, ал.1, б.”б”,пр.2 във вр. с
чл.342, ал.1 от НК, тъй като на 15/16.12.2017г., в гр. Разград, при управляване
на МПС - л.а. ’’Ауди АЗ” с per. № ***, е нарушил правилата за движение по
пътищата:
-
чл.5,ал.1,т.1 от ЗДвП: „Всеки участник в движението по пътищата с
поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва
да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени
вреди.“
-чл.20,ал.1 от ЗДвП: “Водачите
са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които
управляват.“
-
чл.50 от ЗДвП и чл.104,ал.1 от ППЗДвП:
„На кръстовище, на което
единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни
превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни
средства, които се движат по пътя с предимство“, като по непредпазливост е
причинил на А. П. К. от гр.Разград пет средни телесни повреди, изразяващи се в:
-
трайно затрудняване на движението
на десния горен крайник, поради счупване на дясна раменна кост
-
трайно затрудняване на движението
на горния ляв крайник, поради счупване на лява ключица
-
трайно затрудняване на движението
на горния десен крайник, поради счупване на дясна ключица
-
трайно затрудняване на движението
на снагата,поради счупване на 2-ро,3-то и 9-то ребра в дясно и
-
трайно отслабване на слуха на
дясното ухо.
Нарушавайки изброените правила за движение
обвиняемият е предизвикал и
разглежданото автопроизшествие, при което на пострадалия са причинени
посочените увреждания, всяко едно от които се явяват средна телесна повреда по
смисъла на закона. От субективна страна обвиняемият е действал непредпазливо – не е предвиждал
последиците от невнимателното си поведение, но е бил длъжен и е могъл да ги
предвиди.
При определяне на наказанието на обвинаемия съдът
намира, че са налице предпоставките за освобождаването му от наказателна отговорност по реда на чл.78а
от НК с налагане на административно наказание, тъй като за извършеното деяние е
предвидено наказание лишаване от свобода до три години или пробация. Обвиняемият не е осъждан и
не е освобождаван от наказателна отговорност по този ред, извършеното
престъпление не включва в състава си съставомерни имуществени вреди. Чл.78а,
ал.1 от НК в настоящата му редакция предвижда административно
наказание глоба от 1000 до 5000 лв. Съдът отчита характера на уврежданията
причинени на пострадалия. От друга страна обаче съдът отчита, че обвиняемият не е лице с висока обществена опасност, сравнително млад човек е
/едва наръшил пълнолетие към момента на деянието/, признава виновността си и изразява
съжаление, отчита се и изминалия немалък
период от деянието. При това съдът
намира че размерът на глобата в случая следва да е равен на минималния размер
по чл.78, ал.1 от НК, а именно глоба в
размер на 1000 лв, като този размер на гробата в случая е достатъчен
за поправянето на обвиняемия. Разпоредбата на чл.78а, ал.4 от НК предоставя на
преценката на съда и възможността за налагане на наказание лишаване от право да
се упражнява определена професия или дейност. Съдът в случая, като отчита
обстоятелствата около деянието, намира, че последното наказание следва в
конкретния случай да бъде наложено –причинени са сериозни увреждания на
пострадалия – няколко телесни повреди, което само по себе си е тежък резултат.
В случая на обвиняемия следва да се наложи наказание лишаване от право да
управлява МПС за срок от четири месеца. Така наложените наказания според съда
се явяват достатъчни за поправането на обвиняемия.
С оглед изхода на делото обвиняемия следва да
бъде осъден да заплати и разноските по същото.
Съдът се
произнесе и относно вещественото доказателство - л.а. ’’Ауди АЗ” с per. № ***.
Мотивиран
така съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: