МОТИВИ към ПРИСЪДА №29/23.06.2015
г., постановена по НОХД №174/2015 г. по описа на ОКРЪЖЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА
Обвинението
против подсъдимия Й.Б. /I. B./ е за това, че на 06.03.2015 г. на Главен път
I-5, на километър 246+500 между селата Ястребово и Бъдеще, в област Стара
Загора, в посока юг - север, при управление на моторно превозно средство /МПС/
- товарен автомобил, влекач марка „МАН” с рег. № GR-23-ABC и прикачено към него
полуремарке марка „Шварцмюлер” с рег. № GR-24-ABC, нарушил правилата за
движение по пътищата, предвидени в Закона за движение по пътищата, а именно:
- по чл.5 ал.1 т.1 от ЗДвП – „Всеки участник
в движението по пътищата:
с поведението си не трябва да създава
опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и
здравето на хората и да причинява имуществени вреди” – тъй като Й.Б. /I. B./
като водач предприема навлизане в лентата за насрещно движение при движещ се по
това време в тази лента в посока север – юг лек автомобил марка „Форд Галакси”
с рег. № СН 6758 АК управляван като водач от С.Р.В.;
- по чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП – „На водача на
пътно превозно средство е забранено:
да управлява пътно превозно средство под
въздействие на алкохол, наркотици или други упойващи вещества” – тъй като Й.Б.
/I. B./ като водач управлява пътното превозно средство с концентрация на
алкохол в кръвта от 1.28 %о;
- по чл.16 ал.1 т.1 от ЗДвП – „На пътно
платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено:
когато платното за движение има две пътни
ленти – да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при
изпреварване или заобикаляне” – тъй като Й.Б. /I. B./ като водач предприема
навлизане в лентата за насрещно движение без да извършва маневра изпреварване
или заобикаляне,
като с деянието си по непредпазливост е
причинил смъртта на Д.В.К. с ЕГН**********, както и телесни повреди на повече
от едно лице, а именно: многостепенна средна телесна повреда на С.С.З. с ЕГН**********
изразяваща се в „Счупване на ребра в лява гръдна половина от I до IV и от IX до
XII ребра, в дясна гръдна половина от I до V и VIII ребра. Счупване на
напречния израстък на първи поясен прешлен” и които са причинили трайно
затруднение в движението на снагата за срок по-дълъг от 30 дни; „Счупване на
дясна лъчева кост на типично място на горния крайник” което е причинило трайно
затруднение в движението на горния крайник за срок по-дълъг от 30 дни; средна
телесна повреда на М.С.С. с ЕГН********** изразяваща се в „Контузия на лумбални
прешлени. Спондилолистеза /хлъзгане, изместване/ на Л4 – Л5” които са причинили
трайно затруднение в движението на снагата и долните крайници за срок по-дълъг
от 30 дни; средна телесна повреда на С.Р.В. с ЕГН********** изразяваща се в
„Счупване на лявата бедрена шийка” което е причинило трайно затруднение на
движението на левия долен крайник за повече от 30 дни;
като с деянието си в условията на
независимо съпричинителство със С.Р.В. с ЕГН********** - като водач на моторно
превозно средство /МПС/ - лек автомобил марка „Форд Галакси” с рег. № СН 6758
АК, по непредпазливост причинил смъртта на Л.А.А. с ЕГН**********,
като деянието е извършено в пияно
състояние - с концентрация на алкохол в кръвта от 1.28 %о, установена по
надлежния ред с протокол за химическа експертиза №94 от 06.03.2015г. на БНТЛ
при ОД на МВР гр. Стара Загора - престъпление по чл.343 ал.4 вр.ал.3 предл.1 и
предл.3 б.”б” предл.1 вр.ал.1 вр.чл.342 ал.1 от НК вр.чл.5 ал.1 т.1, ал.3 т.1 и
чл.16 ал.1 т.1 от ЗДвП.
Подсъдимият Й.Б. по реда на чл.371, т.2 НПК признава изцяло
фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт.
Въз основа на самопризнанието, направено
от подсъдимия, което се подкрепя от събраните в хода на досъдебното
производство доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:
Подсъдимият Й.Б. /I. B./ е правоспособен
и професионален водач на МПС от 17 години, притежава валидно румънско СУМПС
издадено на 10.10.2014 г. и е с придобити категории за управление на МПС – АМ
B1 B C1 C BE C1E CE.
На 05.03.2015 г. около 19.30 чaсa,
подсъдимият Й.Б. /I. B./ потеглил с товарен автомобил влекач марка „МАН” с рег.
№ GR-23-ABC и прикачено към него полуремарке марка „Шварцмюлер” с рег. №
GR-24-ABC, собственост на „Космос Транс” ЕООД гр. Гюргево, от РТурция за Румъния,
натоварен с бидони с течност от около 22 тона. Подсъдимият Й.Б. /I. B./ влязал
в Република България през ГКПП „Капитан Андреево” на 05.03.2015 г. около 23.00
часа. Докато чакал да претеглят товара му на граничния пункт, подсъдимият Й.Б.
/I. B./ се срещнал със свой познат, който го почерпил с около 150 грама уиски и
енергийна турска напитка. По същото това време и на същото това място,
подсъдимият приел също така няколко хапчета „Фенобарбитал” и „Димитрол”, както
и пил кафе. Около 04.00 часа на 06.03.2015 г. подс. Й.Б. /I. B./ потеглил с
товарния автомобил от граничния пункт в посока гр. Харманли – гр. Стара Загора
– гр. Русе и Република Румъния. Подсъдимият имал намерение по-късно да спре в
гр. Гурково, област Стара Загора, за почивка. Около 05.15 часа подсъдимият се
движил по Главен път I-5 на километър 246+500 между селата Ястребово и Бъдеще,
в област Стара Загора в посока юг – север. Било е в тъмната част на
денонощието, като времето било облачно, валял дъжд. Подсъдимият управлявал
товарния автомобил с включени къси светлини. Товарният автомобил „Ман” бил управляван в посока на север със скорост
около 63 км/ч, в източната лента на пътя. По същото това време, по път I-55
между селата Бъдеще и Ястребово в област Стара Загора в посока север - юг, се е
движил лек автомобил марка „Форд Галакси” с рег. № СН 6758 АК, управляван от
свид. С.Р.В. ***. В този лек автомобил отпред до водача стояла свид. П.Ц.Б, а
отзад на пода на автомобила, на фабричното място на задните седалки, които
предния ден били демонтирани от автомобила за да се изчистят, били насядали в
два реда свидетелите и пострадали лица, както следва: първи ред отляво надясно,
гледано отгоре по посоката на движение на лекия автомобил – Д.В.К., С.С.З., З.Р.Б.,
М.С.С.; втори ред, зад тях отляво надясно със същото направление – С.Р.Д., Л.А.А.,
С.Щ.Б., М.Ш.П.. Всички те пътували от гр. Нова Загора за гр. Димитровград и
отивали на пазар. Лекият автомобил се движил със скорост от около 93 км/ч. По
направлението и на двата автомобила не е имало зрителни прегради, които да
затрудняват по някакъв начин водачите в осъществяваната от тях транспортна
дейност. В един момент, когато двата автомобила се намирали един от друг на
разстояние 168 метра, водачът на товарния автомобил „Ман” го насочил на северозапад, пресякъл единичната
прекъсната разделителна линия между двете пътни платна и навлязъл в западната
лента за движение. В същия този момент, в западната лента на пътя, в посока юг
се намирал процесният лек автомобил марка „Форд”. Св. С.В. забелязал, че
товарният автомобил изведнъж навлиза в неговата лента за движение. Всичко за
него станало толкова бързо, че той нямал време за друга реакция, освен да се
опита да избяга вдясно и по този начин насочил автомобила си. Когато десните
колела на лекия автомобил били вече стъпили на банкета до пътя, настъпил челен
приплъзващ се между двата автомобила удар, на разстояние в граници от 0.7 - 0.9
метра източно от западния край на асфалтовото покритие. Настъпилият удар бил
изцяло в лентата за движение на л.а. „Форд”. Предвид значително по-голямата си
маса, след удара товарният автомобил
продължил движението си напред, по предварително зададеното си
направление и се установил в покой в западния край на платното за движение.
Лекият автомобил под въздействие на ударните сили, чиято директриса минава от
лявата страна на масовия му център, е придобил кинетичен момент с посока
обратна на часовниковата стрелка, гледано отгоре. След удара л.а. „Форд”
вследствие на изменението на количеството си на движение напуснал асфалтовото
покритие, преминал по банкета и земния терен след него, след което се е
установил извън пътя, насочен югоизточно с предната си част, където
впоследствие е бил фиксиран от разследващия орган с нанесените по него
деформации и разрушения. От момента на първоначалния контакт по време на фазата
на удара и след него, до окончателното установяване на лекия автомобил в покой,
на водача и пътниците вътре в лекия автомобил са действали множество
разнопосочни и с различен интензитет сили, за кратко време, довели до
причиняването им на множество травматични увреждания, в т.ч. и до изхвърляне от
купето и до летален край на един от тях – пострадалата Д.В.К.. Лекият автомобил
не се е преобръщал, но при настъпилия сблъсък с товарния автомобил се откачила
задната му лява врата и от купето през нея изпаднала починалата Д.К.. След
станалия инцидент и установяването на превозните средства в покой, подсъдимият Й.Б.
/I. B./ слязъл от товарния автомобил и отишъл до лекия автомобил марка „Форд”
да види какво е станало. Подсъдимият се шокирал и уплашил от видяното и се
върнал в кабината на автомобила си. Търсил мобилен телефон, за да се обади за
станалото ПТП, но не успял да го намери. Междувременно на мястото на инцидента
преминавали и други автомобили, като водачите на някои от тях, след като видели
какво се е случило на пътя, сигнализирали на тел. 112. Две от свидетелките - З.Р.Б.
и С.Щ.Б., возещи се отзад в лекия автомобил и които били получили по-леки
наранявания от останалите пътнички в автомобила, се качили на преминаващи други
автомобили пристигнали на мястото на катастрофата и си заминали за гр. Нова
Загора. След малко, на мястото на ПТП-то пристигнали полицейски патрул от ОД на
МВР – Стара Загора с-р „ПП”, екип на ЦСМП гр. Стара Загора и екип на Гражданска
защита. Полицейските служители и тези от ЦСМП гр. Стара Загора на място
установили настъпилата смърт на Д.К., а останалите пострадали лица от лекия
автомобил - С.Р.В., П.Ц.Б, С.С.З., М.С.С., С.Р.Д., Л.А.А. и М.Ш.П. били качени
на линейки и транспортирани незабавно до Спешния медицински център в гр. Стара
Загора. Тялото на пострадалата Д.К. било прехвърлено на дошлата линейка на
Съдебна медицина в присъствието на
съдебния лекар д-р Тодор Пасев. На мястото на станалото ПТП, пристигналата
дежурна оперативно-следствена група при ОД на МВР гр. Стара Загора, която
извършила оглед на пътно-транспортно местопроизшествие, като резултатите от
него били отразени в съставен за целта протокол за оглед на пътно-транспортно
местопроизшествие от 06.03.2015 г. включително и бил изготвен фотоалбум за
посетено местопроизшествие. На мястото на произшествието подс. Й.Б. /I. B./ бил тестван от полицейските служители за
наличие на алкохол с техническо средство „Дрегер Алкотест 7510", който
отчел положителен резултат от 1.16 промила. На мястото на произшествието подс. Й.Б.
/I. B./ доброволно предал на полицейските органи намиращите се в него ползвани
малко по-рано лекарствени медикаменти, неговите лични документи и тези на
управляваното МПС и тахошайбата на товарния автомобил, като за целта бил
съставен протокол за доброволно предаване. Пострадалите от произшествието лица
останали няколко дни за лечение в УМБАЛ „Проф. д-р Ст.Киркович” АД гр. Стара
Загора, след което били изписани за продължаване на лечението им в домашни
условия. Единствено пострадалата Л.А.А. останала за по-дълъг период от време на
лечение в болничното заведение, тъй като получените от нея травматични
увреждания били много сериозни и същата била настанена в ОАРИЛ на болницата. По
настояване на близките на Антонова, тя през втората половина на месец април
2015 г. била преместена във Военна болница гр. Сливен, където на 22.04.2015 г.
починала от нараняванията си.
Видно от заключението на извършената
съдебномедицинска експертиза на труп № 56/2015 г. от 06.03.2015 г., изготвено
от д-р Тодор Георгиев Пасев, специалист съдебен лекар към отделение „Съдебна
медицина” при УМБАЛ „Проф. д-р Ст. Киркович” АД гр. Стара Загора пострадалата
при ПТП Д.В.К. с ЕГН ********** е получила: черепно-мозъчна – счупвания на
черепния покрив и основа; кръвоизлив под твърдата и меките мозъчни обвивки;
контузия на мозъка; кръв в мозъчните стомахчета; две на брой големи порезни
рани по челото и теменната област на главата. Множество порезни рани по лицето.
Гръдна травма – хемоторакс /свободен излив на кръв/ в гръдната кухина 1100 мл.;
контузия на белия дроб; счупвания на ребра по лява и дясна гръдна половина;
счупвания на израстъци на три гръдни прешлена; кръвонасядане на меките тъкани
около счупванията; счупване на дясната ключица. Счупване на лява раменна кост
на горния крайник. Счупване на костите на лявата предмишница. Счупване на дясна
раменна кост на горния крайник. Счупване на дясното бедро. Счупване на лявото
бедро и лявата подбедрица. Кръвонасядания по гръдния кош. Разкъсно-контузни
рани по левия горен крайник и левия долен крайник. Като причина за смъртта на Д.В.К.
в експертното заключение са посочени тежката съчетана черепно-мозъчна и гръдна
травми. В експертното заключение е посочено също така, че всички описани в него
травматични увреждания отговарят да са получени при станало ПТП от удари в
изпъкналите части в купето на катастрофирал автомобил. Всички травматични
увреждания са прижизнени.
Видно от заключението на извършената съдебномедицинска експертиза
по писмени данни №115/2015 г. от 15.03.2015 г., изготвено от д-р Теодор Танков
Стаматов, специалист съдебен лекар, вещо лице към ОС гр. Стара Загора пострадалата при ПТП Л.А.А. с ЕГН**********
е получила: „Черепномозъчна травма – разкъсноконтузна рана на главата, счупване
на черепа, кръвоизлив в меките мозъчни обвивки, сътресение и контузия на
мозъка”; „Счупване на двете скулни кости и горната челюст”; „Счупване на
долната челюст”; „Счупвания на II, III, IV, V и VI ребра в лява гръдна
половина”; „Счупване на лява лопатка”; “Кръвонасядания на корема”;
„Разкъсноконтузни рани на лицето”. От заключението на извършената
съдебномедицинска експертиза на труп №94/2015г. от 22.04.2015г., изготвено от
д-р Тома А. Чаушев, Началник отделение „Съдебна медицина” при МБАЛ „Д-р Иван
Селимински” АД гр. Сливен, е видно за пострадалата при ПТП Л.А.А. с ЕГН**********
следното: Причината за настъпването на смъртта на пострадалата е тежкият гноен
менингоенцифалит и абседиране на мозъка в областта на базалните участъци.
Установеният тежък гноен възпалителен процес на мозъка и неговите структури е в
причинна връзка с получените травматични увреждания в областта на главата на
пострадалата и настъпването на смъртта е пряка последица на получените травми
при възникналото пътно-транспортно произшествие и настъпилите впоследствие
усложнения. Настъпването на смъртта при такива тежки усложнения е било
неизбежно и неминуемо. Уврежданията са били тежки, съчетани, с обхващане на
няколко области на тялото, със засягане на много важни органи и системи. В
експертното заключение е посочено също така, че всички описани в него
травматични увреждания отговарят да са получени при възникналото
пътно-транспортно произшествие от удари на тялото на пострадалата по вътрешното
обзавеждане на катастрофиралия автомобил. Всички травматични увреждания са
прижизнени. Всички увреждания са получени при възникналото пътно-транспортно
произшествие.
Видно от заключението на извършената съдебномедицинска експертиза
по писмени данни №113/2015 г. от 17.03.2015 г., изготвено от д-р Тодор Георгиев
Пасев, специалист съдебен лекар към отделение „Съдебна медицина” при УМБАЛ
„Проф. д-р Ст. Киркович” АД гр. Стара Загора пострадалата при ПТП М.С.С. с ЕГН**********
е получила: „Контузия на лумбални прешлени.
Спондилолистеза /хлъзгане, изместване/ на Л4 – Л5” които са причинили
трайно затруднение в движението на снагата и долните крайници за срок по-дълъг
от 30 дни. В експертното заключение е
посочено също така, че всички описани в него травматични увреждания отговарят
да са получени при станало ПТП от удари в купето на катастрофирал автомобил.
От заключението на извършената
съдебномедицинска експертиза по писмени данни №117/2015 г. от 13.03.2015 г.,
изготвено от д-р Емил Николов Бъчваров, специалист съдебен лекар към отделение
„Съдебна медицина” при УМБАЛ „Проф. д-р Ст. Киркович” АД гр. Стара Загора, е
видно, че пострадалият при ПТП С.Р.В. с ЕГН ********** е получил: „Счупване на
лявата бедрена шийка” което е причинило трайно затруднение на движението на
левия долен крайник за повече от 30 дни.
В експертното заключение е посочено също така, че всички описани в него
травматични увреждания отговарят да са получени по време и начин посочени в
досъдебното производство.
Видно от заключението по досъдебното
производство на извършената съдебномедицинска експертиза по писмени данни №
118/2015 г. от 18.03.2015 г., изготвено от д-р Тодор Георгиев Пасев, специалист
съдебен лекар към отделение „Съдебна медицина” при УМБАЛ „Проф. д-р Ст.
Киркович” АД гр. Стара Загора
пострадалата при ПТП С.С.З. с ЕГН********** е получила: „Множествена
травма. Разкъсно-контузни рани по главата. Мозъчно сътресение. Контузия на
гръдния кош двустранно. „Счупване на ребра в лява гръдна половина от I до IV и
от IX до XII ребра, в дясна гръдна половина от I до V и VIII ребра. Счупване на
напречния израстък на първи поясен прешлен. Счупване на дясна лъчева кост на
типично място на горния крайник.” „Счупването на ребра в лява гръдна половина
от I до IV и от IX до XII ребра, в дясна гръдна половина от I до V и VIII ребра
и счупването на напречния израстък на първи поясен прешлен” са причинили трайно
затруднение в движението на снагата за срок по-дълъг от 30 дни. В експертното заключение е посочено също
така, че всички описани в него травматични увреждания отговарят да са получени
при станало ПТП от удари в купето на катастрофирал автомобил.
Видно от заключенията на назначените
съдебномедицински експертизи и на останалите пътуващи лица в лек автомобил
марка „Форд Галакси” с рег. № СН 6758 АК – П.Ц.Б с ЕГН**********; С.Щ.Б. с ЕГН**********;
М.Ш.П. с ЕГН********** и С.Р.Д. с ЕГН**********, същите са получили травматични
увреждания извън случаите на чл.128 и чл.129 от НК, т.е. налице са получени от
тези лица несъставомерни травматични увреждания по смисъла на извършено
престъпление по чл.343 ал.4 вр.ал.3 предл.1 и предл.3 б.”б” предл.1 вр.ал.1
вр.чл.342 ал.1 от НК. По отношение на свид. З.Р.Б., също пътник в лек автомобил
марка „Форд Галакси” с рег. № СН 6758 АК, не е
назначавана и съответно извършена съдебномедицинска експертиза, поради
настъпили за същата от ПТП-то явни увреждания извън тези по смисъла на чл.128 и
чл.129 от НК и в тази връзка същите явяващи се несъставомерни за извършеното
престъпление от румънския гражданин Й.Б. /I. B./.
Видно от назначената съдебномедицинска
експертиза по писмени данни №126/2015 г. от 14.03.2015 г., изготвена от д-р
Тодор Георгиев Т., специалист съдебен лекар към отделение „Съдебна медицина”
при УМБАЛ „Проф. д-р Ст. Киркович” АД гр. Стара Загора, лекарството
„Fenobarbital-100 мг” /фенобарбитал/ се назначава при лечение на епилептоидни
гърчове, за профилактика на епилептични пристъпи, при въвеждане в наркоза и
като успокоително и сънотворно средство. Въздействието на горепосоченото
лекарство върху човек е успокоително и сънотворно. Не се допуска управление на
МПС и работа с опасни машини след приема на медикаментите Фенобарбитал и
Димитрол. Въпреки, че Фенобарбиталът успокоява метаболизма на Димитрола и
алкохола, ефектът и на двата медикамента и алкохола при едновременна употреба
се наслагват по отношение на потискане на централната нервна система,
изразяващо се с намаление на активното внимание и рефлексите, забавяне на
реакциите, нарушение в координацията. Недопустима е употребата на всеки един от
посочените два медикамента при шофиране, още по-малко в съчетание с алкохол.
От извършените две химически
експертизи за наличие на алкохол се установява, че подсъдимият Й.Б. /I. B./ е
управлявал МПС с концентрация на алкохол в кръвта от 1.28 %о, установена по
надлежния ред с Протокол за химическа експертиза №94 от 06.03.2015 г. на БНТЛ
при ОД на МВР гр. Стара Загора; свид. С.Р.В. е управлявал МПС с концентрация на
алкохол в кръвта от 0.00 %о /т.е. без наличие на алкохол/, установено по
надлежния ред с Протокол за химическа експертиза №95 от 06.03.2015 г. на БНТЛ
при ОД на МВР гр. Стара Загора.
От заключението на комплексната
медицинска и авто-техническа експертиза се установява следното:
I. Ударът между л.а. „Форд” и т.а. „Ман”
се е реализирал в лентата за движение на л.а. „Форд”. Към момента на удара
товарният автомобил е бил изцяло в лентата за движение на л.а. „Форд”;
II. Скоростта на лекия автомобил към
момента на удара и преди настъпване на ПТП е около 93 км/ч. Скоростта на
товарния автомобил към момента на удара и преди настъпването на ПТП е около 63
км/ч. По делото няма данни за наличие на пътна маркировка, ограничаваща
скоростта на движение и на двете МПС. Следователно максимално допустимата
скорост на движение в този участък съвпада с тази при движение извън населено
място – 90 км/ч. и за двата автомобила. В конкретната ситуация, независимо от
несъобразената с далечината на видимост при включени къси светлини на лек
автомобил марка „Форд” скорост от около 93 км/ч, настъпването на ПТП е
непредотвратимо. Настъпването на ПТП е непредотвратимо и при скорост от 90
км/ч. за лекия автомобил, включително и чрез предприемането на реакция от
шофьора на лекия автомобил към момента на навлизане на товарния автомобил в
лентата му за движение. При движение на лекия автомобил със скорост на движение
25 км/ч и своевременна реакция на водача му, автомобилът би спрял преди
напречната мислена линия, където товарния автомобил с десния си габарит напуска
изцяло лентата му за движение.
III. При конкретната ситуация, при скорост
на лекия автомобил – 93 км/ч, опасната му зона за спиране е от порядъка на 98
метра. При конкретната ситуация, при скорост на товарния автомобил – 63 км/ч,
опасната му зона за спиране е от порядъка на 96 метра.
От показанията на водача на товарния
автомобил „Ман” се установява, че същият до момента на удара не е възприемал
л.а. „Форд” за опасност, респективно за него не е съвместим и въпросът за
своевременното възприемане на опасността, тъй като такава не е съществувала за
този водач. Действията на този водач за предотвратяване на произшествието са
били да продължи управление на ПС в предназначената му източна лента, в посока
на север, без да я напуска. От техническа гледна точка, когато челната част на
т.а. „Ман” е била на 45 метра преди мястото на удара, водачът е реагирал на
опасност, което е определено на база веществени доказателства – спирачни следи.
От показанията на водача на лекия
автомобил „Форд” се установява, че същият след като присветнал и т.а. се прибрал в своята лента, е продължил на юг и
чак когато го е наближил (на около 100 метра от мястото на удара) товарният
автомобил е навлязъл в западната лента – по която е бил управляван л.а. „Форд”.
Към момента на навлизане на товарния автомобил в лентата за движение на лекия
автомобил, водачът на лекия автомобил не е реагирал чрез задействане на
спирачната система, като същият е предприел действия по насочване автомобила си надясно към банкета.
IV. Вследствие на направения оглед на
двете МПС и проверка на предоставените материали се установява, че няма данни
за наличие на техническа неизправност по тях, преди ПТП, които да са в пряка
причинноследствена връзка с настъпилото произшествие или от експертна гледна
точка, двете процесни МПС-та преди произшествието са били технически изправни.
Данните за демонтирани задни седалки на л.а. „Форд” не са такава техническа
неизправност, която да има отношение към механизма на произшествието, а само
към движението и травмирането на пътниците в резултат на настъпилия удар.
V. Челната част на т.а. „Ман” е била на 45
метра преди мястото на удара, когато водачаът му е решил и предприел аварийно
спиране, под ъгъл около 3 градуса, с надлъжната си ос с посока север –
северозапад, навлязъл с левите колела на влекача и ремаркето в лентата за
насрещно движение. Разстоянието на което се е намирала челната част на „Форд”,
когато за водача му е възникнала опасност е 100 метра преди мястото на удара,
но този водач не е предприел аварийно спиране /чрез спирачки/. Л.а. „Форд” е бил
в западната лента, с предница на юг, в относителна успоредност на осовата линия
на пътя. В това му положение, разстоянието между двете МПС е било около 168
метра. Към момента на навлизане на т.а. „Ман” в лентата за движение на лекия
автомобил, когато двете МПС са се намирали един от друг на разстояние 168
метра, при движение на л.а. със скорост 93 или 90 км/ч и аналогични действия на
водача на т.а. „Ман”, ПТП е непредотвратимо, дори и при задействане на
спирачната система от водача на лекия автомобил.
VI.
Видно от фотоматериалите по делото и извършения оглед, спуканата предна лява
гума на товарния автомобил е вследствие на удара с лекия автомобил. От
експертната практика, срязването е типично и характерно за такъв удар. Всички
налични следи по пътното платно, не кореспондират с твърдението на водача на
товарния автомобил в хода на досъдебното производство, че лекият автомобил е
навлязъл в лентата за движение на товарния автомобил, където е настъпил
сблъсъка. Напротив, въпросните установени следи категорично сочат, че товарният
автомобил е навлязъл в западната лента – тази на движение на лекия автомобил,
където е настъпил сблъсъкът между тях.
VII. За травматичните увреждания на
водача на лекия автомобил и пътничката на предна дясна седалка е от значение
поставеният предпазен колан, поради последващото отваряне на въздушните
възглавници. Пътуващите останали осем лица в автомобил Форд на мястото на
задните седалки поради малкото пространство, са били на практика почти
фиксирани в автомобила и липсата на предпазни колани не се е отразила в
значителна степен на тежестта на получените от тях телесни увреждания, с
изключение на пострадалата Л.А.А., която поради липсата на предпазен колан и
поради направлението на породените инерционни сили е политнала напред и наляво
на мястото, което е било заемано от починалата Д.В.К. преди да изпадне от
автомобила и се ударила в седалката на водача и колоната на купето между
предната и задната врата. Травматичните увреждания на пострадалата Д.В.К. в
пряка причинна връзка с настъпилия смъртен изход са вследствие на директния
контакт между лекия и товарния автомобил. Ако пострадалите пътници на втория и
третия ред седалки са били разположени в заводски монтираните седалки и с
поставени предпазни колани, то най-тежките травматични увреждания би получил
пасажера, намиращ се на седалката зад водача на автомобила. Ако пострадалата (Д.В.К.)
е била седнала на мястото зад водача с поставен технически изправен
обезопасителен колан, то най-вероятно тя не би изпаднала от купето на
автомобила.
VIII. За водача на т.а. „Ман” е
съществувала техническа възможност да предотврати настъпването на ПТП, като
технически правилно продължи движението си в предназначената му източна лента,
без да навлиза в западната при наличие на насрещно движещо се ППС. Водачът на
л.а. „Форд” няма техническа възможност да предотврати настъпването на ПТП при
така изчислената му скорост на движение и при максимално разрешената в пътният
участък – 90 км/ч, дори и чрез задействане на спирачната уредба в момента, в
който товарният автомобил е навлязъл в лентата му за движение, когато двете МПС
са се намирали на около 168 м един от друг.
IX. Техническата причина за настъпване на
ПТП е навлизането на товарния автомобил в лентата за насрещно движение при
наличие на насрещно движещо се МПС в момент, в който ударът между тях е бил
неизбежен.
В хода на разследването по досъдебното
производство са били изискани и приложени документи по отношение на двете
моторни превозни средства - участници в настъпилото ПТП, видно от които и двата
автомобила са били технически изправни за движение по републиканската пътна
мрежа, както и това, че и за двата автомобила са налице валидни сключени и
действащи към него момент застраховки „Гражданска отговорност”. За собственика
на лекият автомобил марка „Форд Галакси” с рег. № СН 6758 АК – свид. С.С.З.,
към момента на настъпване на ПТП на 06.03.2015 г. е налице административно
нарушение на ЗДвП по смисъла на чл.181 т.1 свързано с това, че същата без
уважителни причини не е предоставила в определения срок до 14.01.2015 г.
превозното средство за технически преглед. В тази връзка, на 05.05.2015 г. под
формата на заверени преписи от делото, са били изпратени материали от делото на
административнонаказващия орган в лицето на Началника на с-р КАТ-ПП при ОД на
МВР гр. Стара Загора за предприемане на съответната административно-наказателна
отговорност по отношение на свид. С.З..
С оглед гореизложените констатации, на
базата на експертното заключение по назначената и изпълнена комплексна съдебно-
медицинска и авто-техническа експертиза и относно получените травматични
увреждания конкретно на пострадалата Л.А.А. за които виновно поведение е налице
и от страна на свидетеля и пострадал С.Р.В., с постановление на наблюдаващия
прокурор от 05.05.2015 г. на правно основание чл.216 ал.1 от НПК, е разделено
наказателното производство, като са били отделени материали в отделно дело
спрямо лицето С.Р.В. за извършено от него на 06.03.2015 г. на главен път I-5,
на километър 246+500 между селата Бъдеще и Ястребово в област Стара Загора в
посока север - юг, при управление на моторно превозно средство /МПС/ - лек
автомобил марка „Форд Галакси” с рег. № СН 6758 АК престъпление по чл.343 ал.1
б.”в” вр.чл.342 ал.1 от НК вр.чл.5 ал.1т.1, чл.132 т.2 и чл.133 ал.1 от ЗДвП,
при което деяние в условията на независимо съпричинителство с румънския гражданин
Й.Б. /I. B./ - роден на *** г. като водач на моторно превозно средство /МПС/ -
товарен автомобил, влекач марка „МАН” с рег. № GR-23-ABC и прикачено към него
полуремарке марка „Шварцмюлер” с рег. № GR-24-ABC, по непредпазливост е
причинил смъртта на Л.А.А. с ЕГН**********.
Гореизложената фактическа обстановка
се потвърждава от приложените писмени доказателства в том първи и том втори по
досъдебното производство, а именно: Протокол за оглед на местопроизшествие –
ръкописен, препис, ръкописна схема към протокола за ПТП, фотоалбуми към
протоколите за ПТП, Протоколи за разпит на свидетели, пострадали, справки БДС,
Протокол за медицинско изследване, талон за медицинско изследване на двамата
водачи на МПС- С.В. и Й.Б., Протокол за химическа експертиза на нодача С.В.,
рзпечатка на техническо средство, с което е тестван Б., протокол за тестване и
годност на техническото средство, с което са
изследвани двамата водачи, протокол за химическа експертиза за водача Й.Б.,
заключението на комплексната съдебна медицинска и авто-техническа експертиза,
заключенията на множеството извършени съдебномедицински експертизи на
пострадалите лица, както и за влиянието на използваните от Й.Б. /I. B./
лекарства, Справка на УИС на Прокуратурата на република България за Й.Б..
ПРАВНА КВАЛИФИКАЦИЯ:
При така установеното от фактическа
страна с деянието си подсъдимият Й.Б. /I. B./ на 06.03.2015 г. на главен път
I-5, на километър 246+500 между селата Ястребово и Бъдеще в област Стара Загора
в посока юг - север, при управление на моторно превозно средство /МПС/ -
товарен автомобил, влекач марка „МАН” с рег. № GR-23-ABC и прикачено към него
полуремарке марка „Шварцмюлер” с рег. № GR-24-ABC, нарушил правилата за
движение по пътищата, предвидени в Закона за движение по пътищата, а именно:
- по чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП – „На водача на
пътно превозно средство е забранено:
да управлява пътно превозно средство под
въздействие на алкохол, наркотици или други упойващи вещества” – тъй като Й.Б.
/I. B./ като водач управлява пътното превозно средство с концентрация на
алкохол в кръвта от 1.28 %о;
- по чл.16 ал.1 т.1 от ЗДвП – „На пътно
платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено:
когато платното за движение има две пътни
ленти – да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при
изпреварване или заобикаляне” – тъй като Й.Б. /I. B./ като водач предприема
навлизане в лентата за насрещно движение без да извършва маневра изпреварване
или заобикаляне,
като с деянието си по непредпазливост е
причинил смъртта на Д.В.К. с ЕГН**********, както и телесни повреди на повече
от едно лице, а именно: многостепенна средна телесна повреда на С.С.З. с ЕГН**********
изразяваща се в „Счупване на ребра в лява гръдна половина от I до IV и от IX до
XII ребра, в дясна гръдна половина от I до V и VIII ребра. Счупване на
напречния израстък на първи поясен прешлен” и които са причинили трайно
затруднение в движението на снагата за срок по-дълъг от 30 дни; „Счупване на
дясна лъчева кост на типично място на горния крайник” което е причинило трайно
затруднение в движението на горния крайник за срок по-дълъг от 30 дни; средна
телесна повреда на М.С.С. с ЕГН********** изразяваща се в „Контузия на лумбални
прешлени, Спондилолистеза /хлъзгане, изместване/ на Л4 – Л5”, които са
причинили трайно затруднение в движението на снагата и долните крайници за срок
по-дълъг от 30 дни; средна телесна повреда на С.Р.В. с ЕГН********** изразяваща
се в „Счупване на лявата бедрена шийка” което е причинило трайно затруднение на
движението на левия долен крайник за повече от 30 дни;
като
с деянието си в условията на независимо съпричинителство със С.Р.В. с ЕГН**********
- като водач на моторно превозно средство /МПС/ - лек автомобил марка „Форд
Галакси” с рег. № СН 6758 АК, по непредпазливост е причинил смъртта на Л.А.А. с
ЕГН**********, като деянието е извършено в пияно състояние - с концентрация на
алкохол в кръвта от 1.28 %о, установена по надлежния ред с протокол за
химическа експертиза №94 от 06.03.2015 г. на БНТЛ при ОД на МВР гр. Стара
Загора.
По този начин с деянието си
подсъдимият е осъществил от обективна и
субективна страна състава на престъплението
по чл.343 ал.4 вр.ал.3 предл.1 и предл.3 б.”б” предл.1 вр.ал.1 вр.чл.342
ал.1 от НК чл.5 ал.3 т.1 и чл.16 ал.1
т.1 от ЗДвП.
От обективна страна е налице пряка
причинноследствена връзка между допуснатите нарушения на правилата за движение
от страна на подсъдимия и настъпилия вредоносен резултат.
От субективна страна деянието е
извършено виновно, по непредпазливост като форма на вината, като подсъдимият е
бил длъжен и е могъл да предвиди настъпването на общественоопасните последици,
макар и да не е предвиждал настъпването им.
Съдът призна подсъдимия Б. за невинен и
го оправда затова, че е нарушил чл.5 ал.1 т.1 от ЗДвП съгласно който: „Всеки
участник в движението по пътищата:
- с поведението си не трябва да създава
опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и
здравето на хората и да причинява имуществени вреди”. Този текст се явява общ,
при наличие на допуснати конкретни нарушения на правилата за движение по
пътищата по посочените по-горе текстове, които изключват приложението му.
ОТНОСНО
ВИДА И РАЗМЕРА НА НАКАЗАНИЕТО:
За
извършеното от подсъдимия Й.Б. престъпление
/чл.343 ал.4 вр.ал.3 предл.1 и предл.3 б.”б” предл.1 вр.ал.1 вр.чл.342
ал.1 от НК чл.5 ал.3 т.1 и чл.16 ал.1 т.1 от ЗДвП/ законът предвижда наказание
„лишаване от свобода” от три до десет години.
С оглед на това, че съдебното производство се
разви по Глава ХХVІІ НПК и по-конкретно при хипотезата на чл.371 т.2 НПК, в
този случай разпоредбата на 373 ал.2 НПК задължава съда да определи наказанието
на подсъдимия при условията на чл.58а НК.
В случая съдът следва да определи наказанието
в пределите, предвидени от закона за извършеното престъпление, като се ръководи
от разпоредбата на общата част на този кодекс, като има предвид и:
-
степента на обществената опасност на деянието и дееца;
-
подбудите за извършване .
Като смекчаващи вината обстоятелства
следва да се отчетат чистото съдебно минало за подсъдимия Й.Б. /I. B./ по
издаденото и приложено за същия свидетелство за съдимост и независимо от
разполагаемата информация, че същият е бил осъждан в РРумъния преди повече от
10 години и е изтърпял ефективно наказание „Лишаване от свобода”; липсата на
събрани данни по досъдебното производство за извършени от Й.Б. /I. B./
административни нарушения на ЗДвП в Република България и на аналогичния такъв закон
в Република Румъния; в частност посоченото в комплексното експертно заключение
наличие на такова виновно поведение у пострадалия и свидетел С.Р.В. като водач
на лек автомобил марка „Форд Галакси” с рег. № СН 6758 АК, което също се приема
за причина, довела до настъпването на травматичните увреждания и смъртта
конкретно за едно от пострадалите лица, а именно Л.А.А. и което в конкретния
случай следва да се отчете при индивидуализацията на наказанието на обвиняемото
лице.
Отегчаващи отговорността обстоятелства –
употребата на лекарствени продукти в съчетание с не малко количество алкохол,
което от медицинска гледна точка е абсолютно недопустимо за водачи на МПС. Това обстоятелство само по себе си сочи на
изключително висока степен на обществена опасност на личността на подсъдимия.
Преценявайки горепосочените
обстоятелства поотделно и в тяхната съвкупност, отчитайки и високата степен на
обществена опасност на конкретното престъпление с оглед тежестта на настъпилия
вредоносен резултат, съдът прие, че на подсъдимия следва да бъде наложено
наказание при баланс на смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства,
а именно “лишаване от свобода” за срок от шест години и шест месеца години, с
което ще се постигнат целите на индивидуалната и генерална превенция.
В съответствие с изискването на чл.58а,
ал.1 НК съдът намали така определеното
наказание с 1/3.
Редуцираното наказание „лишаване от
свобода” за срок от четири години и четири месеца подсъдимият следва да изтърпи
при първоначален “общ” режим в затворническо общежитие от “открит” тип на
основание чл. 61 т.3 и чл.59 ал.1 от ЗИНЗС.
На основание чл.59 ал.1 от НК, съдът
зачете задържането под стража на подсъдимия Й.Б. /I. B./, персонален код /ЕГН/ *************,
считано от 10.03.2015 г.
На основнаие чл.343г от НК съдът лиши подсъдимия Й.Б. /I.
B./, персонален код /ЕГН/ *************, от право да управлява МПС за срок от
седем години.
Съдът намери, че
лишаването на подсъдимия от право да управлява МПС за по-дълъг период от време,
с оглед допуснатата от него, в качеството му на водач на МПС, употреба на
медикаменти, несъвместими с алкохол, ще въздейства на подсъдимия
предупредително и ще го възпира от извършване на други престъпления по
транспорта.
Съдът осъди подсъдимия
Й.Б. /I. B./, с посочени данни, да заплати на частните обвинители,
както следва:
-
на Р.Й.Р. с ЕГН********** и А.Й.Р., с
ЕГН********** направените от тях
разноски за адвокатски хонорар в размер на 200.00 лева /двеста лева/;
- на А.М. Атонов с ЕГН**********, М.А.М., с ЕГН**********, К.А.М.
с ЕГН********** и А.А.М. с ЕГН********** направените от тях разноски за адвокатски хонорар в размер на
800.00 лева/осемстотин лева/.
Съдът осъди подсъдимия Й.Б. /I. B./, с посочени данни, да заплати в полза на
Държавата, по бюджетната сметка на ОД на МВР - Стара Загора направените по
досъдебното производство разноски в
размер на 1569.45 лева
/хиляда петстотин
шестдесет и девет лева и четиридесет и пет стотинки/, по бюджетната сметка на
Окръжен съд – Стара Загора разноски в размер на 863.00 лева /осемстотин
шестдесет и три лева/.
Причини и условия способствали за извършване
на престъплението – неспазването от подсъдимия на нормативно уредени в ЗДвП на
Република България правила и норми за поведение на участниците в движението по
пътищата, както и допуснатата употребата от негова страна на силно действащи
върху нервната система лекарствени медикаменти, несъвместими с алкохол, при
това в момент когато е управлявал МПС в тъмната част на денонощието.
Мотивиран от горните съображения,
съдът постанови присъдата.
СЪДИЯ: