Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 533
град Габрово, 06.12.2019
година
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ГАБРОВСКИ
РАЙОНЕН СЪД .................................
колегия в публично съдебно заседание на деветнадесети ноември .................................. през две
хиляди и деветнадесета година ........................... в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПЛАМЕН ДЕНЕВ
при секретаря РОСИЦА НЕНОВА ............................. и в присъствието на прокурора ..................................................................................................... като разгледа докладваното от съдия ДЕНЕВ НАХД № 895 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Жалбоподателката Д.Г.И. *** е обжалвала Наказателно постановление № 158, издадено на 26.06.2019 година от Заместник кмет на Община Габрово, чрез което за нарушение по чл. 4, ал. 2 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред на територията на Община Габрово същата е била санкционирана с „Глоба” в размер на сумата от 100 лева, наложена въз основа на чл. 22, ал. 5 от ЗМСМА във вр. с чл. 18, ал. 1, т. 2 от тази Наредба. По съображения, подробно изложени в подадената жалба, жалбоподателката е възприела издаденото наказателно постановление за незаконосъобразно и го е обжалвала в качеството на такова чрез искания за неговата цялостна отмяна със законните последици, които произтичат от това.
Ответната по жалба страна чрез процесуален представител, който е упълномощен по предвидения за това ред оспорва твърденията и искането в подадената жалба, като застъпва становище за оставянето на последната без уважение, както и за потвърждаване на атакуваното с нея наказателно постановление като правилно и законосъобразно.
След като съпостави събраните в производството писмени и гласни доказателствени материали, съдът намери за установено следното от фактическа страна:
За времето от 19,00 часа на 11.05.2019 г. до 07,00 часа на 12.05.2019 година св. Й.Р. и друг негов колега, също служител на ОД на МВР Габрово, работили съвместно в състав на АПЕ по охрана на обществения ред на територията на Община Габрово.
Около 02,10 часа на 12.05.2019 г. двамата полицейски служители били изпратени от дежурния в ОД на МВР Габрово на ул. ”*****” в гр. Габрово поради наличие на подаден сигнал за нарушаване на нощната тишина от заведение „Тао клуб”. При отиването си на място те установили управителя на заведението – жалбоподателката Д.И., както и лицето – свид. К.П., подало сигнал за нарушаване на нощната тишина на ЕЕН 112. Той им обяснил, че обитава жилище, намиращо се в съседна сграда на тази, в която се помещава заведението „Тао клуб”, работещо като дискотека; че от последното се чува силна музика, която (поради близкото разположение на двете сгради и общата стена между тях) води до невъзможност да се живее в това жилище. Въз основа на данните, съобщени от свид. К.П., на същата дата св. Й.Р. съставил акт за установяване на административно нарушение против жалбоподателката Д.И., в който е отразил, че след като около 02,10 часа на 12.05.2019 година, на ул. „*****” № 16 в град Габрово, от „Тао клуб” в качеството си на управител предизвиква шум (допуска силна музика), с което нарушава спокойствието на живущите наоколо граждани, тя виновно е нарушила чл. 4, ал. 2 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред на територията на Община Габрово. Актът бил съставен в присъствието на жалбоподателката, на която още на 12.05.2019 г. е бил връчен и препис от същия, след като тя го подписала и се запознала с отразените фактически констатации в него. Въз основа на този акт е издадено и посоченото по-горе наказателно постановление, което се явява предмет на обжалване по настоящото дело.
При
така изложената по-горе фактическа обстановка, съдът намира следното от правна
страна:
Приложената на л. 8 от делото разписка сочи, че жалбоподателката е получила екземпляр от наказателното постановление на 15.08.2019 година. Според датата и отбелязания в нея входящ номер жалбата е постъпила при наказващия орган на 20.08.2019 година, или преди края на определения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 дневен срок, започнал (съобразно указаното в чл. 84 от ЗАНН и чл. 183, ал. 2 от НПК) да тече от деня, следващ този за получаване на съответния препис. С оглед на изложеното и заради обстоятелството, че е подадена от правоимащо лице, жалбата следва да се приеме за процесуално допустима, а разгледана по същество – и за основателна по отношение на искането за отмяна на обжалваното постановление.
От показанията, които свид. Й.Р. е дал пред съда, е видно, че към момента за осъществяване на нарушението (02,10 часа на 12.05.2019 г.) той и неговия колега от ОД на МВР Габрово не са извършвали замерване на нивото на шум в заведението по реда, установен в Закона за защита от шума в околната среда (ЗЗШОС, в редакцията на същия към ДВ бр. 12 от 03.02.2019 г.) и Наредба № 6 от 26.06.2006 г. за показателите за шум в околната среда, отчитащи степента на дискомфорт през различните части на денонощието, граничните стойности на показателите за шум в околната среда, методите за оценка на стойностите на показателите за шум и на вредните ефекти от шума върху здравето на населението (Обн. ДВ, бр. 58 от 18.07.2006 г., изм. и доп., бр. 26 от 29.03.2019 г.). Данни за подобно измерване по този ред към същата дата не са изнесени и в показанията на свид. К.П.. Доколкото това е така няма основания да се счита, че на описаните в НП дата и час са били установени превишения на граничните стойности на шума съгласно Приложение № 2 към Наредба № 6, които да са в състояние да наложат заключение за съществуването на извършено нарушение и наличие на предпоставки, водещи до възможност за реализация на административно-наказателна отговорност за него съобразно предвиденото в чл. 34, ал. 1 от ЗЗШОС.
При съществуването на изчерпателна законова регламентация относно допустимите нива на шум, както и при данните за естеството на обсъжданият такъв в настоящия казус, породен от дейността на едно увеселително заведение - локален източник на шум (какъвто, според §1, т. 4 от ДР на ЗЗШОС, се е явявал и намиращият се на ул. ”*****” № 16 в град Габрово „Тао клуб”), свързаните с тях обществени отношения не биха могли да се уреждат с Наредба на общинския съвет, приемана въз основа на чл. 22, ал. 5 от ЗМСМА, защото същата (според чл. 3, ал. 5 от ЗЗШОС) е възможно да регламентира само изискванията към шума, предизвикан от домашни дейности и от съседи в жилищни сгради, но не и тези към посочените в чл. 1, т. 1 от ЗЗШОС дейности, към които спадат и локалните източници на шум. С оглед на изложеното следва да се заключи, че нормата на чл. 4, ал. 2 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред на територията на Община Габрово се явява неприложима в конкретния случай, в т. ч. и поради обстоятелството, че съдържащата се в нея забрана се отнася най-общо за шума, предизвикан от гражданите, който нарушава спокойствието на останалите такива за времето от 22,00 до 06,00 часа и от 14,00 до 16,00 часа, а в почивни или празнични дни от 22,00 до 08,00 часа и от 14,00 до 16,00 часа, а не за шума от заведения – локални източници на шум през този времеви период. Безспорно е, че жалбоподателката също се явява не само гражданин на Република България, но и жител ***. Дори обаче да се приеме, че (от аспект на първото от тези две нейни качества, съседството на „Тао клуб” с жилището на св. К.П. и употребеното обстоятелствено пояснение към шума - независимо от неговия произход) съдържащата се в чл. 4, ал. 2 от Наредба № 3 забрана се отнася и за нея, извършеното от И. отново не би могло да наложи различни правни изводи, тъй като при тази хипотеза посочената норма от Наредба № 3 на Община Габрово ще противоречи на предвиденото в ЗЗШОС, който е нормативен акт от по-висока степен и като такъв следва да се приложи именно той, според предвиденото в чл. 15, ал. 3 от ЗНА. Въз основа на изложеното съдът прие, че няма основания, които да са в състояние да ангажират административно-наказателната отговорност на жалбоподателката, и то не само поради липсата на действия, свързани със замерване на нивото на шума в заведението по реда на ЗЗШОС и Наредба № 6 от 26.06.2006 г., но и вследствие на обстоятелството, че служителите на ОД на МВР Габрово и Заместника кмета на Община Габрово не представляват органи, които са компетентни както да извършват проверки относно конкретните нива на шум от локални източници, така и да налагат наказания за нарушения, свързани с тях, съобразно изрично предвиденото в нормите на чл. 19 и чл. 37 от ЗЗШОС.
Воден от горното, и на основание чл. 63, ал. 1, предложение 3-то от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление №
158, издадено на 26.06.2019
година от Заместник кмет на Община Габрово, чрез което за нарушение по чл. 4,
ал. 2 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред на територията на Община
Габрово, на Д.Г.И. ***, ЕГН **********,
е била наложена ГЛОБА в РАЗМЕР на сумата от 100 (сто) лева – на основание чл. 18, ал. 1, т. 2 от същата Наредба, като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО ПОДЛЕЖИ на обжалване пред
Административен съд – Габрово на основанията, предвидени в НПК, и по реда на
Глава ХІІ-та от АПК, в 14 / четиринадесет / дневен срок от датата за
получаването на съобщението до страните, че същото е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
.................................