Решение по дело №214/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 102
Дата: 11 юни 2020 г. (в сила от 11 юни 2020 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20207130700214
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

       Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

    ……

 

             гр. Ловеч, 11.06. 2020 г.

 

          В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на десети юни две хиляди и двадесета  година в състав:

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ    

 

          при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело   214/2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

          Производството е по реда на чл. 38 от Закона за държавната собственост (ЗДС).

          Административното дело е образувано по жалба  от  „Петрови” ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Угърчин, ул. „Васил Левски” № 103, с посочен съдебен адрес ***, тел. ***, представлявано от управител Ц.П.Ш. срещу Решение № 142/02.03.2020 г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост  за държавна нужда за изграждане на обект „Автомагистрала Хемус”, участък от км. 103+150 до км. 122+260 на територията на област Ловеч, намиращи се в землищата на гр. Угърчин, с. Орляне и с. Каленик, община Угърчин и землищата на с. Радювене и с. Лисец, община Ловеч, област Ловеч в частта относно определеното парично обезщетение за следните поземлените имоти в землището на с. Каленик, община Угърчин, собственост на жалбоподателя:

1.Поземлен имот с идентификатор 35331.111.8, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 19.001 дка,  трайно засегната площ за отчуждаване 2.361 дка и определено обезщетение в размер на 543 лв.

2.Поземлен имот с идентификатор 35331.111.19, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 8.597 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.263 дка и определено обезщетение в размер на 58 лв.

3.Поземлен имот с идентификатор 35331.112.23, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 4.000 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.206 дка и определено  обезщетение в размер на 43 лв.

4.Поземлен имот с идентификатор 35331.112.32, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 10.800 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.786 дка и определено обезщетение в размер на 181 лв.

5.Поземлен имот с идентификатор 35331.122.5, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 3.200 дка,трайно засегната площ за отчуждаване 1.323 дка и определено обезщетение в размер на 695 лв.

6.Поземлен имот с идентификатор 35331.134.21, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 13.474 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.361 дка и определено обезщетение в размер на 202 лв.

7.Поземлен имот с идентификатор 35331.134.36, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 3.198 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 2.039 дка и определено обезщетение в размер на 921 лв.

8.Поземлен имот с идентификатор 35331.135.53, представляващ ниви (орна земя) с обща площ 6.299 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 2.082 дка и определено обезщетение в размер на 985 лв.

9.Поземлен имот с идентификатор 35331.136.24, представляващ ниви (орна земя) с обща площ 9.499 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.389 дка и определено обезщетение в размер на 184 лв.

10.Поземлен имот с идентификатор 35331.140.23, представляващ други изоставени орни земи с обща площ 4.499 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 2.498 дка и определено обезщетение в размер на 813 лв.

11.Поземлен имот с идентификатор 35331.148.2, представляващ пасища и мери с обща площ 2.765 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 1.611 дка и определено обезщетение в размер на 199 лв.

В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощник поддържа жалбата и моли да се постанови решение, с което да се измени определената оценка за всеки един от имотите, които са предмет на отчуждаване. Претендира присъждане на разноските по делото, за размера на които представя списък.

Ответникът по делото – Министерски съвет на Република България – редовно призован – не се представлява в съдебно заседание. Представил е писмени бележки чрез пълномощник, с които оспорва подадената жалба като неоснователна. Претендира присъждане на юрискосултско възнаграждение.

Заинтересованата страна Министърът на регионалното развитие и благоустройството (РРБ)  – редовно призована – не изпраща представител в съдебно заседание. Представила е писмена молба чрез пълномощник, с която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна Министърът на финансите – редовно призована – не  се явява и не се представлява в съдебно заседание.

Заинтересованата страна Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) - – редовно призована – не изпраща представител в съдебно заседание.       

          Настоящият състав на Административен съд Ловеч намира жалбата за процесуално допустима. Подадена е в законоустановения 14-дневен срок по чл. 38, ал.2 от ЗДС от надлежно легитимирана страна - адресат на оспорения акт, която има правен интерес от обжалване в качеството на собственик на процесните имоти, част от които се отчуждава с оспореното решение. Разгледана по същество е основателна.

          По силата на чл.34а, ал.1 от ЗДС, отчуждаването на имоти и части от имоти частна собственост, предназначени за изграждане на национални обекти се извършва с решение на Министерски съвет по предложение на Министъра на РРБ и Министъра на финансите.

          Обжалваното решение е издадено от Министерски съвет по предложение на  Министъра на РРБ и Министъра на финансите, което означава, че е постановено от компетентен орган по смисъла на чл. 34а, ал.1 от ЗДС.

          То е издадено в предвидената от закона писмена форма. С него са отчуждени части от недвижими имоти, които са собственост на жалбоподателя. Имотите са предназначени за изграждане на национален обект – автомагистрала „Хемус“, която е обявена за национален обект с Решение № 250/25.04.2013 г. на Министерски съвет на Република България.

          Оспореното решение на Министерски съвет е със съдържанието, регламентирано в чл 34б от ЗДС и е мотивирано. Посочена е държавната нужда, за която се отчуждават частите от двата имота, техния вид, местонахождение и размер, стойността на дължимото обезщетение и собственика на имота.

          В производството по издаване на обжалвания акт са спазени административно-производствените правила в съответствние с разпоредбите на чл. 34, чл. 34 а и чл. 34б, ал.2 от ЗДС. От заинтересованото ведомство е изготвено мотивирано искане за отчуждаване до Министъра на финансите и Министъра на РРБ. Към него са приложени необходимите документи,  посочени в чл. 34, ал.2 от ЗДС. Тези двама министри са направили предложение до Министерски съвет за отчуждаване на имотите, към което са приложили съвместен доклад.  Решението  е разгласено по реда на чл. 34а, ал. 3 от ЗДС, а предложението е било придружено с изискуемите от чл. 34а ал. 4 от ЗДС приложения.

          Предпоставка за извършване на отчуждаването е наличието на влязъл в сила подробен устройствен план (ПУП) - парцеларен план, който предвижда изграждането на национален обект автомагистрала "Хемус участък от км. 103+150  до км. 122+260 на територията на област Ловеч, намиращи се в землищата на гр. Угърчин, с.Орляне и с.Каленик, община Угърчин и землищата на с. Радювене и с.Лисец, община Ловеч, област Ловеч, който е одобрен с влязла в сила Заповед №РД-02-15-217/12.12.2019 год. на Министъра на РРБ.

В табличен вид по делото са представени имотите и частите от имоти за отчуждаване с техните характеристики, вид, местонахождение, размер и данни за собствениците. Приложена е и финансова обосновка, както и оценка на имотите (оценителски доклад за определяне на равностойно парично обезщетение) извършена в административното производство от лицензиран оценител   конкретно за отчуждената част от недвижимите имоти, собственост на жалбоподателя.

Видно от приложения по делото оценителски доклад, равностойното парично обезщетение, в т.ч. относно процесните имоти в землището на с. Каленик, община Угърчин, поради липса на подходящи сделки е определено по реда на Наредбата  за реда за определяне на цени на земеделските земи.

Използвания метод и формула са описани в оценителския доклад . Посочено е , че са  ползвани коефициентите по чл. 7б ал. 1, т.2, т. 4, т. 5, т.6 и по чл. 4, ал.2 от Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи, както и рентна  бонификация за ориенталски тютюн и за картофи бонитетен бал по 10 лв.

След запознаване с изготвените оценки, съдът счита, че изготвената от оценителя в административното производство оценка не съответства на нормативните изисквания, поради което не може да се приеме за правилен определения въз основа на нея размер на обезщетението.

Видно от изготвената в административното производство оценка, оценителят е приложил само предвидените в чл.7б от Наредбата коефициенти, без да е приложи коефициент за отстояние от населено място по чл. 4, ал. 1, т. 5 от Наредбата.

Разпоредбата на чл. 7б от Наредбата не изключва изрично прилагането на всички коефициенти по чл. 4 от Наредбата, а въвежда различни стойности на част от приложимите коефициенти и на рентната бонификация, както и изисквания за прилагане на някои коефициенти (напр. поливност по чл.7б, ал.1, т.3 от Наредбата  във връзка с чл.4, ал.1, т.2 от същата). В този смисъл е и разпоредбата на чл. 7б, т. 7 от Наредбата, изрично препращаща към реда за извършване на оценка по чл. 4 от същата.

Съдът счита, че относно коефициента „отстояние, измерено по най-късата въздушна линия от границите на имота до границите на най-близката урбанизирана територия (населено място или селищно образувание), определени с регулационен план, с градоустройствен план или с околовръстен полигон“, при извършване на оценка по чл. 1, т. 5 от Наредбата, с оглед липсата на изрична разпоредба по чл. 7б предвиждаща различна стойност или неприложимост, приложими са стойностите, определени в чл. 4, ал. 1, т. 5 от Наредбата.

Съдът намира, че при извършване на оценката в административното производство са допуснати съществени противоречия с нормативната уредба, които водят до незаконосъобразност на решението в частта, с която въз основа на тази оценка е определен размера на обезщетението за частите от  процесните имоти.

Във връзка с оспорването съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение по чл. 32 от ЗДС, във вр. с §1а, т.1 от ДР на ЗДС.

Заключението на вещото лице е, че действителната пазарна цена на отчуждените части от процесните недвижими имоти в землището на с. Каленик, община Угърчин, собственост на жалбоподателя,  определена по реда на чл. 32, ал.2 и ал.3 във вр. параграф 1а от ДР на ЗДС за процесните имоти е както следва:

1.За ПИ с идентификатор 35331.111.8 – 637.00 лв.

2.За ПИ с идентификатор 35331.111.19 – 68.00 лв.

3.За ПИ с идентификатор 35331.112.23 – 52.00 лв.

4.За ПИ с идентификатор 35331.112.32 – 212.00 лв.

5. За ПИ с идентификатор 35331.122.5  -  827.00 лв.

6. За ПИ с идентификатор 35331.134.21 – 217.00 лв.

7. За ПИ с идентификатор 35331.134.36 – 1008.00 лв.

8. За ПИ с идентификатор 35331.135.53 – 1074.00 лв.

9. За ПИ с идентификатор 35331.136.24 – 201.00 лв.

10. За ПИ с идентификатор 35331.140.23 – 929.00 лв.

11. За ПИ с идентификатор 35331.148.2 – 241.00 лв.

В съдебно заседание вещото лице заявява, че оценката му се различава от тази, която е в оценителския доклад,  тъй като при изготвяне на заключението той е приложил коефициент К5 за отстояние от населеното място, а в оценителския доклад това не е направено.

Заключението е прието без възражения от жалбоподателя чрез пълномощника му. В писмената молба на заинтересованата страна Министър на РРБ е изразено становище да не се приема заключението на вещото лице.

Заключението на вещото лице по допуснатата съдебно-оценителна експертиза е приобщено към доказателствения материал по делото.Съдът кредитира изцяло същото, защото го намира за професионално и обективно.

Неправилността на извода на административния орган относно размера на обезщетението обуславя извод за незаконосъобразност на оспореното решение в частта  относно размера на определеното обезщетение за частите от процесните  поземлени имота.

Това налага извод, че решението на Министерски съвет в оспорената част е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, като се определи законосъобразен размер на равностойното парично обезщетение за отчуждените части от поземлените имоти.

При този изход на делото и с оглед направеното своевременно искане от пълномощникът на жалбоподателя, на същия следва да се присъдят направените разноски по делото.

По изложените съображения и на основание чл. 38, ал. 8 от ЗДС и чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ  РЕШЕНИЕ № 142/02.03.2020 г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост  за държавна нужда за изграждане на обект „Автомагистрала Хемус”, участък от км. 103+150 до км. 122+260 на територията на област Ловеч, намиращи се в землищата на гр. Угърчин, с. Орляне и с. Каленик, община Угърчин и землищата на с. Радювене и с. Лисец, община Ловеч, област Ловеч в частта относно определеното парично обезщетение за следните поземлените имоти в землището на с. Каленик, община Угърчин, собственост на жалбоподателя:

1.Поземлен имот с идентификатор 35331.111.8, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 19.001 дка,  трайно засегната площ за отчуждаване 2.361 дка и определено обезщетение в размер на 543 лв.

2.Поземлен имот с идентификатор 35331.111.19, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 8.597 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.263 дка и определено обезщетение в размер на 58 лв.

3.Поземлен имот с идентификатор 35331.112.23, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 4.000 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.206 дка и определено  обезщетение в размер на 43 лв.

4.Поземлен имот с идентификатор 35331.112.32, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 10.800 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.786 дка и определено обезщетение в размер на 181 лв.

5.Поземлен имот с идентификатор 35331.122.5, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 3.200 дка,трайно засегната площ за отчуждаване 1.323 дка и определено обезщетение в размер на 695 лв.

6.Поземлен имот с идентификатор 35331.134.21, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 13.474 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.361 дка и определено обезщетение в размер на 202 лв.

7.Поземлен имот с идентификатор 35331.134.36, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 3.198 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 2.039 дка и определено обезщетение в размер на 921 лв.

8.Поземлен имот с идентификатор 35331.135.53, представляващ ниви (орна земя) с обща площ 6.299 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 2.082 дка и определено обезщетение в размер на 985 лв.

9.Поземлен имот с идентификатор 35331.136.24, представляващ ниви (орна земя) с обща площ 9.499 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.389 дка и определено обезщетение в размер на 184 лв.

10.Поземлен имот с идентификатор 35331.140.23, представляващ други изоставени орни земи с обща площ 4.499 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 2.498 дка и определено обезщетение в размер на 813 лв.

11.Поземлен имот с идентификатор 35331.148.2, представляващ пасища и мери с обща площ 2.765 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 1.611 дка и определено обезщетение в размер на 199 лв.

и вместо него  ПОСТАНОВЯВА:

ОПРЕДЕЛЯ парично обезщетение за частите от недвижимите имоти, собственост на жалбоподателя,  както следва:

1.Част от ПИ с идентификатор 35331.111.8, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 19.001 дка,  трайно засегната площ за отчуждаване 2.361 дка и цена на обезщетение в размер на 637.00 (шестотин тридесет и седем) лева.

2. Част от  ПИ с идентификатор 35331.111.19, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 8.597 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.263 дка и цена на обезщетение в размер на 68.00 (шестдесет и осем) лева.

3. Част от ПИ  с идентификатор 35331.112.23, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 4.000 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.206 дка и цена на обезщетение в размер на  52.00 (петдесет и два) лева.

4. Част от ПИ  с идентификатор 35331.112.32, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 10.800 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.786 дка и цена на обезщетение в размер на   212.00 (двеста и дванадесет) лева.

5. Част от ПИ  с идентификатор  35331.122.5, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 3.200 дка,трайно засегната площ за отчуждаване 1.323 дка                      и цена на обезщетение в размер на   827.00 (осемстотин двадесет и седем) лева.

6. Част от ПИ  с идентификатор  35331.134.21, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 13.474 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.361 дка и  цена на обезщетение в размер на   217.00 (двеста и седемнадесет) лева.

7. Част от ПИ  с идентификатор 35331.134.36, представляващ ниви  (орна земя) с обща площ 3.198 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 2.039 дка и  цена на обезщетение в размер на   1008.00 (хиляда и осем) лева.

8. Част от ПИ  с идентификатор 35331.135.53, представляващ ниви (орна земя) с обща площ 6.299 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 2.082 дка и  цена на обезщетение в размер на   1074.00 (хиляда и седемдесет и четири) лева.

9. Част от ПИ  с идентификатор 35331.136.24, представляващ ниви (орна земя) с обща площ 9.499 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 0.389 дка и  цена на обезщетение в размер на   201.00 (двеста и един) лева.

10.Част от ПИ  с идентификатор 35331.140.23, представляващ други изоставени орни земи с обща площ 4.499 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 2.498 дка  и  цена на обезщетение в размер на   929.00 (деветстотин двадесет и девет) лева.

11. Част от ПИ  с идентификатор 35331.148.2, представляващ пасища и мери с обща площ 2.765 дка, трайно засегната площ за отчуждаване 1.611 дка и  цена на обезщетение в размер на   241.00 (двеста четиридесет и един) лева.                               

ОСЪЖДА Министерски съвет на Република България да заплати на „Петрови” ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Угърчин, ул. „Васил Левски” № 103, с посочен съдебен адрес ***, представлявано от управител Ц.П.Ш. сумата от общо 2500 (две хиляди и петстотин) лева, от които 50 (петдесет) лева държавна такса за образуване на административно дело, 1500 ( хиляда и петстотин) лева депозит за вещо лице по допуснатата съдебно-оценителна експертиза и 950 (деветстотин и петдесет) лева адвокатско възнаграждение съгласно представен Договор за правна защита и съдействие от 29.05.2020 г.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване съгласно чл. 38, ал. 8 от ЗДС.

Препис от него да се изпрати на страните  на основание чл. 138 от АПК.

 

 

                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: