Решение по дело №65/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 април 2020 г.
Съдия: Ивайло Йосифов Иванов
Дело: 20207200700065
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                    

гр.Русе, 14.04.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на четвърти март през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                               Председател: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

     Членове: ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

                                                                         ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

при секретаря Цветелина Димитрова и с участието на прокурора Мирослав Маринов, като разгледа докладваното от съдия Йосифов к.а.н.д № 65 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е касационно по чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН във вр. чл.208 и сл. от глава XII от АПК.

Образувано е по касационна жалба на „Рубинекс – Русе“ ООД, чрез процесуалния му представител, против решение № 941/13.12.2019 г., постановено по АНД № 1533/2019 г. по описа на РРС, с което е потвърдено наказателно постановление № 18-001402/10.07.2019 г. на директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Русе. С наказателното постановление (НП), на основание чл.414, ал.3 от КТ, за нарушение по чл.63, ал.2 от същия кодекс, на касатора е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500 лева. Като касационно основание се сочи неправилно приложение на материалния закон и конкретно на чл.9, ал.2 от НК вр.чл.11 от ЗАНН. В хода на съдебните прения пред касационната инстанция се прави възражение за неприложимост на разпоредбата на чл.63, ал.5 от ЗАНН, тъй като отговорността за разноски била уредена с материалноправни норми, макар и в процесуален закон, поради което същите имали действие само занапред и не се прилагали по отношение на заварени случаи, какъвто бил настоящия.  По тази причина касаторът счита искането за присъждането на юрисконсултско възнаграждение в полза на ответника по касационната жалба за неоснователно, независимо от изхода на делото. Иска се отмяната на обжалваното решение и решаване на делото по същество чрез отмяната на наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба – Дирекция „Инспекция по труда“ – Русе, чрез процесуалния си представител, счита същата неоснователна и моли решението на районния съд да бъде оставено в сила. Поддържа, че въззивната инстанция правилно е приела, че по отношение на извършеното административно нарушение е неприложим както чл.28 от ЗАНН, така и чл.9, ал.2 от НК вр.чл.11 от ЗАНН. Претендира присъждането на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на жалбата и оставяне в сила решението на РРС.

Съдът, като взе предвид изложените в жалбата оплаквания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, след касационна проверка на обжалваното решение по чл.218, ал.2 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което подлежи на разглеждане. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Въз основа на събраните доказателства районният съд е приел, че на 01.07.2019 г., касаторът, в качеството на работодател, сключил писмен трудов договор със служителката С.К.И.за длъжността „технически сътрудник“. В изпълнение на така възложените й трудови функции още на същия ден – 01.07.2019 г., от 09:00 часа, последната започнала да полагала труд в офиса на санкционираното дружество. При извършената проверка от контролните органи, а и от разпита на свид. И. било установено, че  преди започване на работа на посочената служителка не били предоставени екземпляри от сключения трудов договор и от заверено от ТД на НАП – Варна уведомление по чл.62, ал.5 от КТ. Такова уведомление било представено пред контролните органи, но изведено на следващия ден - с изх. № 18388193028949/02.07.2019 г. като било подадено в ТД на НАП на последната дата, в 12:17 часа, т.е. след деня на извършената проверка. При това положение обосновано въззивната инстанция е приела, че е осъществен състава на нарушение по чл.63, ал.2 от КТ, което обстоятелство не се и оспорва от касатора.

Спорът се концентрира по въпроса дали в случая е приложима разпоредбата на чл.9, ал.2 от НК вр.чл.11 от ЗАНН. За да приеме, че същата е неприложима, въззивната инстанция е посочила, че самият закон – чл.415в, ал.2 от КТ, изключва приложението на чл.28 от ЗАНН, поради което и по аргумент от по-силното основание при нарушението по чл.63, ал.2 от КТ, каквото е и процесното, е изключено приложението и на чл.9, ал.2 от НК.

Този извод е законосъобразен и следва да бъде споделен. При прилагане на закона по аргумент от по-силното основание (argumentum a fortiori) се изхожда от разликата в приложното поле на разглежданите два случая, от които единият е по-широк по обхват и с уредени правни последици, а другият, по – тесен по своя обхват, е неуреден. Така е и в случая. Щом чл.415в, ал.2 от КТ a priori предвижда, че нарушението по чл.63, ал.2 от КТ не е маловажно, поради което за него е неприложим чл.28 от ЗАНН (по въпроса за неговата неприложимост вж. и Тълкувателно решение № 3 от 10.05.2011 г. по по тълк. д. № 7/2010 г. на ВАС), то очевидно е, че същото нарушение не може да бъде квалифицирано и като малозначително по смисъла на чл.9, ал.2 от НК. Разграничителният критерий, както правилно е приела въззивната инстанция, е степента на обществена опасност на деянието. Маловажното нарушение разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид – чл.93, т.9 от НК, докато обществената опасност при малозначителното нарушение е явно незначителна или пък липсва въобще.

Не може да бъде споделена и развитата в касационната жалба теза, че обстоятелството, че на касатора са дадени задължителни предписания за отстраняване на описаните в протокола от извършената проверка нарушения като за тях не е съставен АУАН и не е издадено НП, означава, че се касае не за същински нарушения, които да изключват приложимостта на чл.9, ал.2 от НК, а за „дребни недостатъци“, които следвало да бъдат отстранени от проверяваното лице. Това становище не държи сметка, че задължителните предписания нямат пожелателен характер, а съставляват принудителна административна мярка по чл.404, ал.1 от КТ, която се прилага при установени административни нарушения и чието неизпълнение също е обвързано с налагане на административна санкция – чл.415, ал.1 от КТ. Тези мерки се налагат за нарушения на трудовото законодателство, които могат да бъдат предотвратени или преустановени и които не могат да бъдат определени като такива, които разкриват ниска степен на обществена опасност.

Неоснователно е възражението на касатора за неприложимост на чл.63, ал.3 и ал.5 от ЗАНН, тъй като нормата била материалноправна и не намирала приложение в заварените при създаването й съдебни производства. Принципно правилно е становището на касатора, че отговорността за разноските има материалноправно, облигационно естество. Задължението за заплащане на направените по делото разноски е задължение за заплащане на понесените от съответната страна вреди и то почива на вината на противната страна, която с поведението си е причинила възникването на съдебния спор (така още т.1 от Тълкувателно решение № 119 от 1.12.1956 г. на ВС по гр. д. № 112/1956 г., ОСГК).

 Това възражение обаче не държи сметка за разликата между обратното действие (ex tunc) на правната норма, която действително е изключение от общото правило – чл.14, ал.1 от ЗНА, и действието й върху заварени правоотношения, както е в случая. Разликата се състои в това, че обратната сила на нормата се изразява в това, че под нея се субсумират юридически факти, възникнали и завършили до влизането в сила на новия закон, докато при нейното действие върху заварените правоотношения се касае за юридически факти, които са настъпили до влизането в сила на гражданския закон, но не са завършили действието си. В този случай юридическият факт придобива онези правни последици, които са предписани от новата правна норма, т.е. нейното действие тук е занапред (ex nunc). Допълнението на закона чрез създаването на новите ал.3 – ал.5 на чл.63 от ЗАНН е извършено по силата на § 9 от ПЗР на ЗИДЗОДОВ (обн., ДВ, бр.94 от 29.11.2019 г.) и има действие занапред. Следователно, тези норми изцяло намират приложение по завареното процесуално правоотношение, в неговата касационна фаза.

По изложените съображения и на основание чл.63, ал.5 от ЗАНН вр.чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, в полза на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, която е самостоятелно юридическо лице съгласно чл.2, ал.1 от Устройствения правилник на ИА „Главна инспекция по труда“, следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, което съдът определя в размер на 100 лева. Както се приема и в Тълкувателно решение № 3 от 13.05.2010 г. по тълк. д. № 5/2009 г.на ВАС, възнаграждението се присъжда в полза на юридическото лице, в чиято структура се намира представляваният от юрисконсулта едноличен административен орган.

Като е достигнал до същите изводи районният съд е постановил едно правилно и съответно на материалния закон решение, което следва да бъде оставено в сила.

Така мотивиран и на осн. чл.221, ал.2, изр.1, пр.1 от АПК, съдът

Р   Е   Ш   И  :

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 941/13.12.2019 г., постановено по АНД № 1533 по описа за 2019 г. на Районен съд - Русе.

ОСЪЖДА „Рубинекс-Русе“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Русе, ул.“Димитър Гичев“ № 3А, представлявано заедно и поотделно от управителите Р.П.Н.и С.И.П., да заплати на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда", със седалище гр.София, бул."Княз Александър Дондуков" № 3, представлявано от изпълнителния директор Р.М., сумата от 100 лева – юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:                       

 

ЧЛЕНОВЕ: