Решение по дело №3/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 52
Дата: 16 март 2020 г. (в сила от 20 май 2020 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20207280700003
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 януари 2020 г.

Съдържание на акта

      Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 52/16.3.2020 г.             гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

        Ямболският административен съд, в публично заседание на пети март 2020 г. в следния състав:

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                    ЧЛЕНОВЕ: 1.  ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                           2. ВАНЯ СТОЯНОВА

                                        

при секретар: Ст. Гюмлиева                     и с участието

на прокурор  Р. ЛЕФТЕРОВА

Като разгледа докладваното от съдия В. Драганов

Административно дело    3 по описа за 2020 година

За да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството по делото е  образувано  по жалба на Областен управител на област Ямбол против разпоредбите на чл.5, ал.2, чл.12, ал.1, чл.20, ал.1, т.2 и §3 от Преходните и заключителни разпоредби на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Болярово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023г., приет с Решение № 3 по т.1 от дневния ред на заседание на Общински съвет Болярово, проведено на 28.11.2019г.

В жалбата се сочи, че съгласно чл.7, ал.1 от Закона за нормативните актове/ЗНА/ правилникът е  подзаконов нормативен акт и като такъв с оглед  разпоредбата на чл. 15 ал. 1 от ЗНА по отношение на същия е налице императивното изискване за съответствие с Конституцията и с другите нормативни актове от по висока степен.  Твърди се, че  оспорените разпоредби противоречат на норми от Закона за  местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ и въпреки, че със Заповед № АК-11-0004 от 12.12.2019г. на Областен управител на област Ямбол са върнати на ново разглеждане, то в предвидения в чл. 45, ал.7 от ЗМСМА 14-дневен срок, Общински съвет –Болярово не ги е преразгледал. Прави се искане за отмяна на оспорените разпоредби като незаконосъобразни, тъй като са приети в нарушение на материалния закон.

В изпълнение на разпоредбата на чл.188 от АПК оспорването е съобщено чрез обявление в Държавен вестник бр.7/24.01.2020 г.

В съдебно заседание за оспорващата страна се явява  * К., която подържа жалбата на посочените основания с искане за уважаване на същата.

Ответната страна по протеста Общински съвет Болярово представя адм. преписка по издаване на обжалвания правилник, но не изпраща процесуален представител в съдебно заседание и не взема становище по  жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура Ямбол пледира за основателност на жалбата и сочи, че оспорените разпоредби на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Болярово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023г. следва да бъдат отменени като противоречащи на норми от по висок ранг.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС приема за установена следната  фактическа обстановка:

         Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Болярово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023г./Правилника/ е приет с Решение № 3 по т.1 от дневния ред на заседание на Общински съвет Болярово, проведено на 28.11.2019г., на основание на чл.21, ал.3 от  Закона за  местното самоуправление и местната администрация/ЗМСМА/.

С докладна записка вх.№ 35/21.11.2019г. председателят на ОбС-Болярово е направил предложение до ОбС- Болярово за приемане на  Правилника, като за целта към докладната записка е  представил проект на същия, изработен от избрана за целта временна комисия. Към докладната записка са приложени мотиви за приемане на Правилника и доказателства, че проекта за същия е публикуван на интернет страницата на Община Болярово на 06.11.2019г. и в определения 14 дневен срок няма постъпили предложения от граждани и организации.

Докладната записка е внесена за разглеждане на  заседание  на  Общински съвет –Болярово, проведено на 28.11.2019г. по протокол № 2, като точка първа от дневния ред.  След проведено обсъждане и гласуване с  Решение  № 3 ОбС-Болярово  е приел следното: На основание  чл. 21, ал.3 от ЗМСМА приема Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Болярово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023г.  Видно от съставения протокол за приемане на Правилника са гласували всички 11 общински съветници, без въздържали се и против.

 При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е против административен акт, който подлежи на съдебен контрол.  С разпоредбите на чл. 8 от ЗНА и чл. 76, ал. 3 от АПК се въвежда общото правило, че общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативни актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение, като чл. 7, ал. 1 от ЗНА предвижда, че правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния ред на тяхната дейност. Следователно Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Болярово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023г., конкретни разпоредби от който са оспорени, по определенията на чл.75, ал.1 от АПК, чл.7, ал.1  от ЗНА и чл.21, ал.3 от ЗМСМА представлява подзаконов нормативен административен акт. Съгласно  разпоредбите  на чл.185, ал.1 и чл.187, ал.1 от АПК той подлежи на безсрочно оспорване пред съда, като това право има и областния управител, който в конкретния случай е сторил това в съответствие с чл. 45, ал.4 вр. с ал.8 от ЗМСМА. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

          Съгласно чл.196 АПК във връзка с чл.168 АПК и чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

          Съгласно чл. 21, ал.3 от ЗМСМА  общинският съвет приема правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. Следователно налице е законова делегация на компетентност за регулиране с подзаконов нормативен акт на обществени отношения, свързани с организацията на дейността на общинския съвет. Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Болярово е  приет от надлежен орган, в кръга на неговата компетентност, в изискуемата писмена форма и при спазване на процесуалните правила визирани в разпоредбите на чл. 26 и чл. 28 от ЗНА, както и на тези досежно изискванията за кворум и мнозинство, предвидени в разпоредбите на чл.27, ал.2 и ал.4 от ЗМСМА при приемането му.

          Оспорена  пред съда от Областен управител на област Ямбол  разпоредба на чл.5, ал.2 на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Болярово,  обаче е в противоречие с материалноправни разпоредби, поради което се явява незаконосъобразна и като такава следва да бъде отменена.

         Съгласно чл.15, ал.1 от ЗНА нормативния акт трябва да съответства на Конституцията и на разпоредбите на по-високия по степен нормативен акт, по приложение на който е издаден, което в случая не е така по отношение на разпоредбата на  чл.5, ал.2 от Правилника. Същата предвижда, че  решенията на ОбС по предходната ал.1, т.1, 2, 3, 15, 16 и 19 се вземат с мнозинство повече от половината от общия брой съветници, съгласно които ОбС Болярово: „ т.1. създава постоянни и временни комисии и избира техните членове; т. 2. одобрява общата численост и структурата на общинската администрация в общината по предложение на кмета на общината; т.3. избира и освобождава председателя на общинския съвет; т.15. създава кметства при условия и по ред, определени със закон; т.16. прави предложения за административно-териториални промени, засягащи територията и границите на общината  и т.19. приема решения за произвеждане на референдуми и общи събрания на населението по въпроси от своята компетентност“. За останалите случаи  по чл.5, ал.1 от Правилника, разпоредбата на ал.2 предвижда решенията на ОбС да се вземат с мнозинство повече от половината присъстващи съветници.

      С разпоредбата на чл. 27, ал.4 от ЗМСМА законодателят е регламентирал кои от  решенията на общинския съвет се вземат с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – това са тези по чл. 21, ал. 1, т. 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 16, 17 и 20 и по чл. 21а, ал. 3 от ЗМСМА, като решенията се считат за приети , когато броят на гласувалите "за" общински съветници е по-голям от останалата част от общия брой на общинските съветници. При тази законова регламентация, освен по изброените в чл.5, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Болярово  основания, с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците следва да бъдат вземани и решенията по т.т.5, 6, 7, 8 и 9 от същия  - тези касаещи приемане и изменяне годишния бюджет на общината; осъществяване на контрол и приемане отчета за изпълнението му; определяне размера на местните такси; приемане решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определяне конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства; приемане решения за създаване, преобразуване и прекратяване на търговски дружества с общинско имущество и избиране представителите на общината в техните органи и приемане решения за ползване на банкови кредити, за предоставяне на безлихвени заеми, както и решения за поемане на общински дълг чрез сключване на договори за заем или емитиране на общински ценни книжа и за издаване на общински гаранции при условия и по ред, определени със закон. Поради изложеното се налага извода за  противоречие на чл.5, ал.1 от Правилника на норма от по висок ранг – тази на чл. 27, ал.4 от ЗМСМА.

        Материално незаконосъобразна е и разпоредбата на чл.12, ал.1 от Правилника, съгласно която правомощията на председателя на общинския съвет се прекратяват предсрочно при: 1. подаване на оставка; 2. трайна невъзможност или системно неизпълнение на задълженията си като председател за повече от три месеца с решение на общинския съвет, взето по реда на ал. 1.  При приемане на разпоредбата в този и вид, не е съобразено обстоятелството, че с разпоредбата на чл.24, ал.3, т. 3 от ЗМСМА(нова -ДВ, бр. 42 от 2009 г., изм., бр. 7 от 2018 г.), като основание за предсрочно прекратяване на правомощията на председателя на общинския съвет е регламентирано и влизането в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.

      Основателна е жалбата на  Областен управител на област Ямбол и досежно незаконосъобразност на разпоредбата на чл. 20, ал.1, т.2 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Болярово, съгласно  която,  пълномощията на общинския съветник се прекратяват предсрочно когато е осъден с влязла в сила присъда на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер. Процесната разпоредба противоречи на разпоредбата на чл.30, ал.4, т.2 от ЗМСМА, съгласно която пълномощията на общинския съветник се прекратяват предсрочно когато след избирането му е осъден с влязла в сила присъда на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер или на лишаване от право да заема държавна длъжност. Видно е, че  законовата норма регламентира предсрочното прекратяване на пълномощията на общинския съветник при осъждането му с влязла в сила присъда на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, което обаче следва да е станало след избирането му за такъв, както и че е въведено още едно основание за предсрочното прекратяване на пълномощията - лишаване от право на общинския съветник да заема държавна длъжност.

       Другата от обжалваните разпоредби е тази на §3 от Преходните и заключителни разпоредби на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Болярово, съгласно която ОбС приема свой бюджет, който се отчита ежегодно и в края на бюджетната година от председателя на общински съвет. Както вече бе посочено, с оглед чл. 15, ал. 1 от ЗНА разпоредбите в акта на общинския съвет следва да са съобразени с действащите нормативни актове от по-висока степен. В случая обжалваната разпоредба  е  в пряко противоречие с  разпоредбата на чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА, съгласно която общинския съвет приема и изменя годишния бюджет на общината, осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му. Видно е, че контрола върху средствата, включени в бюджета на съответната община, част от които са и средствата за издръжка на общинския съвет е предвидено да се осъществява от колективния орган, а не от неговия председател. Правомощията на последния са разписани в чл.25 от ЗМСМА и сред тях липсва такова по упражняване на контрол върху изразходването на средствата предвидени за издръжка на общинския съвет.

         Пред вид изложеното, съдът счита че с обжалваните разпоредби  ОбС-Болярово е уредил обществени отношения свързани с организацията и  вътрешния ред на неговата  дейност, но същите не са съобразени с действащи нормативни актове от по-висока степен, което налага извода, че същите са материално незаконосъобразни и като такива следва да бъдат отменени.

         Независимо от изхода на делото, направените деловодни разноски в размер на 20.00 лв. - платена такса за обнародване на оспорването в Държавен вестник не следва да се присъждат, поради липса на своевременно направено искане за това.

 

Водим от горното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Ямболският административен съд

 

                                             Р   Е   Ш   И   :

 

          ОТМЕНЯ по жалба на Областен управител на област Ямбол  разпоредбите на чл.5, ал.2, чл.12, ал.1, чл.20, ал.1, т.2 и §3 от Преходните и заключителни разпоредби на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Болярово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023г., приет с Решение № 3 по т.1 от дневния ред на заседание на Общински съвет Болярово, проведено на 28.11.2019г.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от съобщаването му по реда на чл.138 АПК.

Решението съгласно чл.194 АПК да се обнародва по начина, по който е бил обнародван акта.

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/не се чете

 

 

                                 ЧЛЕНОВЕ:1./п/не се чете

                                                       2./п/не се чете