Р Е Ш Е Н И Е № 260126/4.12.2020 г.
гр. Ямбол, 04.12.2020 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД – наказателна
колегия, VІІІ-ми наказателен състав в публично заседание на четиринадесети
октомври две хиляди и двадесета година:
Председател:
Р.РАДИЕВ
секретар Я. С.,
като разгледа докладваното от
съдия Радиев
АНД № 780/20 г. по описа на ЯРС,
за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по жалба на „Фреш
хауз нани“ ООД, гр. Ямбол,
ЕИК *** против Наказателно постановление № 495436 -F 515851/19.02.2020
г. на Началник отдел „Оперативни дейности“- Бургас в ЦУ на НАП, с което на осн.
чл. 185, ал.2, вр. чл.185, ал.1 ЗДДС на търговското
дружество е наложена имуществена санкция в размер на 1800 лв. за нарушение на чл. 33, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 год./ДВ бр.52/2019 год. в сила от 02.07.2019 год/.
С жалбата се иска отмяна на
наказателното постановление, като издадено в нарушение на материалния закон.
В съдебно заседание, дружеството жалбоподател, редовно призовано, чрез
процесуалния си представител поддържа жалбата, като алтернтивно
се иска намаляне размера на санкцията в минимален
размер. не изпраща представител.
Въззиваемата страна , чрез
процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита атакуваното с нея
наказателно постановление за правилно и законосъобразно и моли за оставянето му
в сила и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като обсъди по отделно и в тяхната съвкупност събраните и
проверени в хода на съдебното следствие доказателства по делото, приема за
установена следната фактическа обстановка:
На 09.10.2019 год. свидетелят С. – служител на ТД на НАП гр. Бургас , заедно
със своя колега Т. Л. извършили проверка на търговски обект – фреш джус бар, находящ се се в гр.
Ямбол, ул. Т. № *** , стопанисван от жалбоподателя. По време на проверката се
установило, че в обекта има монтирано и въведено в експлоатация фискално
устройство модел Datecs DP -05 с инд.№ DT *** и
фискална памет № *** Установено е несъответствие между наличните в касовия
апарат суми и инкасираните такива. Била установена разчетна
касова наличност от 22,55лв., а фактическа наличност – 201,95 лв., въведени
пари в касата и изведени пари от касата – 0,00 лв. Фискалното устройство притежавало функциите
„служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми. Проверката приключила със
съставянето протокол за извършена проверка,
подписан от Д. П. – ***.
На 13.10.2019 год. на дружеството жалбоподател е съставен АУАН за
констатираното нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба Н-18/2006 на МФ вр. чл. 118, ал.4 от ЗДДС.
Въз основа на АУАН е издадено атакуваното
Наказателно постановление, което е връчено на 24.06.2020 год..
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в преклузив-ния
срок по чл. 59 ал.1 ЗАНН от надлежно легитимирано лице. Разгледана по същество
се преценя като основателна, поради
следните съображения:
От събраните доказателства се установява по безспорен начин, че при проверката е установена разлика между касовата наличност в търговския обект, стопанисван от жалбоподателя и отчетената
сума по фискалното
устройство, в размер на
179,40 лв. Липсват констатации и доказателства сочената сумата да е резултат от
неотчетени продажби, поради което установеното
деяние е квалифицирано като нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18, съгласно която извън случаите
на продажби всяка промяна на
касовата наличност /начална сума, въвеждане
и извеждане на пари във и извън
касата/ на ФУ се регистрира във
ФУ чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно
изведени“ суми.
Отговорността
на дружеството е ангажирана на основание разпоредбата на чл.185, ал.2
изр. 2 от ЗДДС. Според чл. 185 ал. 1 на
лице, което не издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за
физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или
имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от
500 до 2000 лв.
Съгласно чл.185, ал.2, изр.второ от ЗДДС, когато нарушението не води до неотразяване
на приходи, се налагат санкциите по ал.1.
Съвкупният анализ на чл.185, ал.1 и чл.185, ал.2 от ЗДДС налага извода, че,
за да се наложи на едно лице имуществена санкция в размерите по чл.185, ал.2 от ЗДДС, следва нарушението по ал.2 да е довело до неотразяване на приходи, факт,
който е елемент от състава на административното нарушение и който подлежи както
на установяване и доказване от наказващия орган, така и на вписването му в
наказателното постановление като част от състава на нарушението от обективна
страна. В процесното наказателно
постановление не е ясно на какво основание административно наказващият орган е
квалифицирал нарушението по чл.185, ал.2, изр. 2, вр.
чл.185, ал.1 от ЗДДС. С оглед
липсата на факти както в АУАН, така и в НП относно обстоятелството дали
нарушението води и ли не води до
неотразяване на приходи е налице несъответствие между фактическото
описание на нарушението и приложения закон. В този смисъл е ЯРС
счита, че нарушението не е доказано съобразно изискванията на
закона, което е основание за отмяна на
наказателното постановление.
Предвид изложеното , съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 495436 -F 515851/19.02.2020 г. на Началник отдел
„Оперативни дейности“- Бургас в ЦУ на НАП, с което с което на „Фреш хауз нани“
ООД, гр. Ямбол, ЕИК *** на осн. чл. 185, ал.2, вр. чл.185,
ал.1 ЗДДС е наложена имуществена санкция
в размер на 1800 лв. за нарушение на на чл. 33, ал.1
от Наредба Н-18/13.12.2006 год./ДВ бр.52/2019 год. в сила от 02.07.2019 год/.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ЯОС в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Районен
съдия: