Решение по дело №617/2019 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 декември 2020 г. (в сила от 19 януари 2021 г.)
Съдия: Галена Петкова Чешмеджиева Дякова
Дело: 20197200700617
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

 РЕШЕНИЕ

гр. Русе, 29.12.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, ІV-ти състав, в публично заседание на двадесет и шести ноември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                   СЪДИЯ: ГАЛЕНА ДЯКОВА

 

при секретаря ........ ДИАНА МИХАЙЛОВА ..................и с участието на прокурора ............................................................като разгледа докладваното от ....... съдия Дякова ................................адм. дело 617 ...........по описа за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

         Производството е административно, по чл. 145 и сл. АПК във връзка с §1, т.2, б.“а“ от Допълнителна разпоредба (ДР) от Закона за администрацията(ЗА).

         П. Хр. А. ***, чрез адвокат-пълномощник, е оспорил отказа на директора на Дирекция „Европейски регламенти и международни договори“  при НОИ за издаване на удостоверителен документ за трудова злополука, претърпяна от него на 11.11.2016 г. във Финландия, обективиран в писмо изх.№1023-40-137#1 от 09.08.2019 год. В жалбата си релевира оплаквания за допуснато противоречие с материалния закон поради неспазване на общностното право. Сочи подробни доводи в подкрепа на наведените доводи за незаконосъобразност на отказа предвид норми от специалния закон на Финландия за трудова злополука и професионални заболявания, както  и от Регламент №883/2004 (на Европейския парламент и на Съвета) за координация на системите за социална сигурност. Претендира направените по делото разноски, за чийто размер представя списък.

         Ответникът по жалбата – Директорът на Дирекция „Европейски регламенти и международни договори“ в НОИ оспорва жалбата, като  излага съображения относно липсата на компетентност за това звено от специализираната администрация на Централното управление на НОИ да извършва дейност по разследване и квалифициране на трудови злополуки. Позовава се на влязъл в сила съдебен акт на ВАС. Направено е искане за отхвърляне на жалбата като неоснователна.

         След като обсъди оплакванията в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните, задължителните указания на ВАС в определение №3865/12.03.202 г. по адм.д.№1992/2020 по тълкуване и прилагане на закона и при направената проверка за законосъобразност на оспорения акт съобразно  чл.168, ал.1 АПК, административният съд намира следното:

 

         По допустимостта

         С жалбата се атакува индивидуален административен акт по смисъла на §1, т.2, б. „а“ от ДР към ЗА и чл.21, ал.3 АПК, с който се засягат права и законни интереси на жалбоподателя, поради което подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Жалбата е депозирана преди изтичане на 14-дневен срок от връчване на съобщението за постановения отказ на 03.09.2019 г. – л.7 от делото, л.28 от адм.д.№10702/2019 на АССГ(видно от пощенско клеймо за депозиране на жалбата направо пред съд на 13.09.2019 г.), от надлежна страна с правен интерес, поради което производството е   процесуално допустимо.                            

         Разгледана по същество жалбата е основателна.                          

 

         По фактите

         Не се спори между страните, че жалбоподателят e упражнявал трудова дейност във Финландия като командирован строителен работник на „Българска изолационна компания“ ООД, със седалище в гр.Варна. На 11.11.2016 г. по времена тази трудова дейност, е настъпила злополука, записана в медицинско свидетелство от 16.11.2016 г. за социалноосигурителен номер 150764-953, л.12-13 от адм.д.№10702/2019 като злополука по време на работа. Злополуката е квалифицирана като трудова и в писмата на Финландския център за компенсация на работниците до жалбоподателя и до неговия работодател от 16.12.2016 г. и от 17.01.2017 г.- л.32-34  от адм.д.№10702/2019 АССГ.

         Безспорно е и обстоятелството, че на жалбоподателя бил издаден формуляр Е123 – удостоверение за право на плащания в натура при трудова злополука и професионална болест, въз основа на което са били възстановени медицински разходи за лечебното заведение в размер на 9 329,80 евро – л.33, гръб от адм.д.№10702/2019 АССГ.

         От данните по приключилото производство по адм.д.№1793/2018 г. по описа на Административен съд-Варна, л.41-47 от адм.д.№10702/2019 АССГ, става ясно, че българското дружество-работодател и осигурител не е декларирало пред Териториалното поделение на НОИ в срока по чл.57, ал.1 КСО трудовата злополука. П.А. също не бил упражнил правото да декларира тази злополука в срока по чл.57, ал.2 КСО, поради което подадената

на 28.05.2018 г. декларация за трудова злополука е оставена без разглеждане, като разпореждането на органа от ТП на НОИ-Варна е потвърдено с определение №10174/06.07.2018 г. на АдмС-Варна, последното оставено в сила с акт на касационната инстанция ВАС, Опр. №11061/20.09.2018 г. по адм.д.№10984/18 г.

         При разглеждане на спора пред настоящия съд са представени доказателства за депозиране на искова молба с правно основание чл.200 КТ  срещу работодателя „Българска изолационна компания“ ООД, производството по която е висящо пред Районен съд-Варна, предмет на гр.д.№10347/2019 г., 10-ти състав – л.23-44 от делото.

На 19.07.2019 г. жалбоподателят депозира молба вх.№1023-40-137 – л.29 от адм.д.№10702/2019 за издаване на удостоверение, което да му послужи пред съд относно осъществяване на факт с правно значение - трудова злополука, настъпила на 11.11.2016 г. във Финландия, към която прилага заверени преписи и преводи на 4 броя документи, издадени в тази страна.

         На 09.08.2019 г. ответната страна изпраща на жалбоподателя сега оспореното писмо, изх.№1023-40-137#1, с което го уведомява, че молбата му от 19.07.2019 г. е препратена до ТП на НОИ-Варна по компетентност, тъй като правомощия за деклариране, разследване и квалифицирането на злополука като трудова, са предоставени на териториалните поделения на НОИ с разпоредбите на чл.чл.57-60 КСО. В писмото се съдържат и съображения и коментар по приложение нормите на Регламент №883/2004 (на Европейския парламент и на Съвета) за координация на системите за социална сигурност,   като изрично се сочи, че европейското вторично право не регламентира условията и сроковете за предявяване и определяне на злополука като трудова, поради което по тези въпроси намират приложение националните законодателства. Във връзка с това съображение е изразено становище за наличие на пречка по чл.27, ал.2 АПК да се развие допустимо административно производство, предвид влезлите в сила съдебни актове, с които е потвърдено разпореждането на орган от ТП на НОИ-Варна за оставяне без разглеждане подадената от П.А. на 28.05.2018 год. декларация за трудова злополука.

Касационната инстанция, в отменително си определение №3865 от 12.03.2020 г. е дала задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона, като се акцентира върху разпоредбите на чл.76 §4 от Регламент (ЕО)№883/2004 и чл.2, ал.2 от Регламент (ЕО) №987/2009 относно същността на процедурата по обмен на информация между държавите-членки в сферата на координацията на системите за социална сигурност и необходимостта да бъде изискана и предоставена информация от едната държава-членка към другата чрез компетентните институции за изясняване на обстоятелството за регистриране на трудова злополука.

 

По правото

Съдът, при така установената от фактическа страна, прави следните правни изводи:

Предмет на оспорване в настоящото производство е отказ за извършване  на административна услуга по см. на §1, т.2, б.“а“ ДР на Закона за администрацията. При съобразяване нормата на чл.21, ал.3 от АПК, се налага извод, че е налице индивидуален административен акт – волеизявление за отказ да се издаде документ от значение за признаване и упражняване на права. Депозираната искова молба с правно основание в чл.200 КТ за реализиране на имуществена отговорност на работодател по повод увреждане здравето на работник – жалбоподателя в резултат на трудова злополука, сочи безспорно наличие на правен интерес, който е свързан със задължението на ищцовата страна да сочи доказателства в производството пред общия съд, че в случая е налице трудова злополука.

Оспореният акт е издаден от органа, до когото е адресирано заявлението за извършване на административна услуга. Налице ли е компетентност именно за Дирекция „Европейски регламенти и международни договори“ в случая?

Процедурата по обмен на информация в т.ч. и възможността да се получат микроданни за лицата, претърпели злополука по време на работа през съответния референтен период въз основа на правната регулация в Регламент (ЕС) №349/2011 на Комисията за прилагане на Регламент (ЕО) №1338/2008 на Европейския парламент и на Съвета, следва да се извърши именно от тази дирекция, тъй като съгласно разпоредбите на чл. 26, т.10 от Правилника за организацията и дейността на НОИ, тя поддържа връзки с компетентните органи и осигурителни институции извън страната. Макар и некоректно формулирано искането в заявлението от 19.07.2019 г., се налага провеждане на процедура по обмен на информация между две държави-членки на ЕС, тъй като случаят е с трансграничен елемент и са налице записвания в документи, издадени във Финландия, квалифициращи злополуката от 11.11.2016 г. като трудова, настъпила по време на работа. От друга страна, именно администрацията на ответника е издала нужното удостоверение за наличие на право на обезщетение в натура. При тези данни се налага извод, че едва след получаване на информация от компетентните власти във Финландия дали процесната злополука е била включена в данните, предадени на Комисията (Евростат) въз основа на съответни регистри или други административни източници, евентуално деклариране от страна на работодател – българско търговско дружество, може да се издаде акта по чл.21, ал.3 АПК. В този смисъл са и указанията в съдебния акт на касационната инстанция, а съгласно чл.224 АПК, те са задължителни за първоинстанционния съд.

Като не е съобразил вменените му задължения и правомощия, произтичащи от европейската правната регулация на въпроса и очертаните в Правилника за организацията и дейността на НОИ правомощия, ответникът е постановил немотивиран отказ, в нарушение изискването по чл.59, ал.1 АПК,  който е и в несъответствие с целта на закона. Налице са основания за отмяната му като незаконосъобразен акт предвид чл.146, т.2, т.4 и т.5 АПК. Предвид разпоредбата на чл.173, ал.3 АПК, незаконният отказ следва да бъде отменен и ответникът следва да издаде документ по заявлението от 19.07.2019 г. след приключване на процедура по обмен на информация.

Водим от горното, съдът

        

 

Р   Е   Ш   И:

 

 

ОТМЕНЯ като незаконен отказа на директора на Дирекция „Европейски регламенти и международни договори“ в ЦУ на НОИ да извърши административна услуга по заявление № 1023-40-137 от 19.07.2019 г. от П.Х.А. ***.   

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                               СЪДИЯ: