Р Е Ш Е Н И Е
№277
гр. Велико Търново, 7.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Велико Търново, втори касационен състав в публично заседание на деветнадесети ноември две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИАНА КОСТОВА
ЧЛЕНОВЕ: ЕВТИМ БАНЕВ
ИВЕЛИНА
ЯНЕВА
При секретаря М.Н.и в присъствието на прокурора от Великотърновска окръжна прокуратура - Невена Орманджиева, разгледа докладваното от съдия Костова касационно НАХД № 10270 /2021 г., и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и сл.
от Административно процесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от
Закон за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Делото е образувано по касационна жалба на И.Ю.Ч.
***, чрез адвокат Д. С. от ВТАК, адрес ***, против Решение № 372/06.07.2021г.,
постановено по НАХД №569/21г. по описа на Районен съд - В. Търново, с което е
потвърдено Наказателно постановление НП № 35-0000250 от 02.3.2021г., издадено
от Директора на РД „Автомобилна администрация“, гр. Плевен, с което на И.Ю.Ч. за
нарушение на чл. 8, § 2, изр. Второ от Регламент 561/06 във вр. с чл.4, буква
„ж“, второ тире и във вр. с чл. 78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните
превози (ЗАвПр) и на основание чл. 93б, ал.7, т.3 от същия закон му е наложено
административно наказание „глоба„ в размер на 500 лева.
В жалбата се прави оплакване за неправилност на обжалваното решение,
поради постановяване му в нарушение на материалния закон и на процесуалните
норми –
касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т.2 от НПК. Касаторът намира, че АУАН и НП са
издадени от некомпетентен орган и не отговарят на изискванията за форма - липса на датата на извършване на извършване
на нарушението. Навеждат се оплаквания за неприложимост на регламента и за
недоказаността на административнонаказателното обвинение. Счита че описанието
на нарушението не точно и ясно, с което е накърнено правото на защита на
санкционирания и възможността да разбере за какво нарушение е ангажираната
неговата административнонаказателна отговорност. Развиват се подробни
съображения за наличието на основания за приложимост на чл. 28 от ЗАНН. От съда се иска отмяна на процесното решение и
постановяване на друго по съществото на спора, с което се отмени НП. В о.з. чрез упълномощения адвокат поддържа
касационната жалба. Не претендира разноски.
Ответникът по касация – Регионална Дирекция “Автомобилна
администрация“ – Плевен, редовно призован, не се представлява и не заема становище
по касационната жалба.
Представителят на Окръжна прокуратура – Велико Търново, заема становище за неоснователност на касационната жалба. Намира, че НП е издадено от компетентен орган и отговаря на изискванията за форма. Счита че от събраните доказателства по несъмнен начин се доказва извършеното нарушение, съдът правилно е изяснил фактическата обстановка и правилно е приложил материалния закон. Предлага Решението да бъде оставено в сила.
Съдът, след като се запозна с подадената касационна жалба, представените по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното съдебно решение, прие за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК и отговаря на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от същия кодекс, приложими по силата на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН. Като такава същата е процесуално допустима за разглеждане в настоящото производство. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
При извършената на
основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН проверка,
съдът не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на
обжалвания съдебен акт.
Предмет на настоящото производство е Решение № 372/06.07.2021г., постановено по НАХД №569/21г. по описа на
Районен съд - В. Търново, с което е потвърдено Наказателно постановление НП №
35-0000250 от 02.3.2021г., издадено от Директора на РД „Автомобилна
администрация“, гр. Плевен, с което на И.Ю.Ч. за нарушение на чл. 8, § 2, изр.
Второ от Регламент 561/06 във вр. с чл.4, буква „ж“, второ тире и във вр. с чл.
78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози (ЗАвПр) и на основание чл.
93б, ал.7, т.3 от същия закон му е наложено административно наказание „глоба„ в
размер на 500 лева.
Въз основа
на събраните в хода на административно-наказателното и съдебното производство
доказателства, се установи, че фактическата обстановка по делото е правилно
изяснена от районния съд, а именно: На 16.02.2021 г., около 16.00 часа, екип от
контролни органи на РД „АА“ – Плевен, в състав Й.Д.Й.- инспектор и В.А.М., при
изпълнение на контролни функции на ГП 1-5 Русе – Габрово, в района на км.
101.000 (при входа на гр. В. Търново), са спрели за проверка състав от ППС с
влекач „Скания“, категория N 3 с peг. № ***, и прикачено към него полуремарке с
peг. № ***, управляван от И.Ю.Ч. от гр. В. Търново. При проверката контролните
органи констатирали, че автомобилът е оборудван с дигитален тахограф, а след
извършена контролна разпечатка установили, че на 19.01.2021 г. водачът е извършил международен превоз на товар
(целулоза) от България за Турция с цитираното МПС, оборудвано с дигитален
тахограф, с което се е движил във времето и пространството, и е използвал
дигиталната си карта № 0000000003Р8А000, като по време на период от 24 часа,
който започва от 00,22 ч. на 19.01.2021 г., не е ползвал последователна
непрекъсната намалена дневна почивка от поне 9 часа, като работният му период е
от 00,22 ч. до 17,46 ч. на 19.01.2021 г. (17,24 ч.) и е регистрираната дневна
почивка от 06,36 ч., с над 2 часа по-малко от регламентираната. За нарушението е съставен АУАН, връчен на
нарушителя и подписан без възражения. В срока по чл. 44 от ЗАНН не са подадени
възражения срещу АУАН. На основание съставения АУАН от Директора на РД
„АА“-Плевен е издадено НП, което е връчено на Ч. на 06.04.2021г. и в срока на
чл. 59, ал.2 от ЗАНН същото е оспорено пред ВТРС. В хода на съдебното следствие
са разпитани като свидетели – актосъставителя и свидетел на съставяне на акта.
При така установеното от фактическа страна съдът е формирал извод за законосъобразност на НП.
Въззивният съд е намерил за неоснователни доводите в жалбата, че АНО не е притежавал компетентност на наказващ орган, доколкото в преписката се съдържала Заповед № РД-08-30/24.01.2020г. на Министъра на транспорта, с която директорите на РД „АА“ са оправомощени да издават НП. На следващо място за неоснователен е намерен довода за нарушение на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН досежно реквизитите на АУАН и НП, като самото нарушение е подробно описано и съответства на приложената материалноправна разпоредба. Съдът е приел, че от събраните по делото писмени и гласни доказателства по безспорен начин се установява извършеното от И.Ю.Ч. нарушение и правилно е ангажирана неговата административнонаказателна отговорност. Изложени са съображения, че нарушението не представлява маловажен случай и не са налице основания за прилагане на чл.28 от ЗАНН. С тези мотиви е потвърдил обжалваното пред него НП.
Касационната инстанция намира атакуваното решение
на Районен съд –Велико Търново за правилно, а подадената касационна жалба –
неоснователна.
При постановяване
на обжалваното решение не са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила по смисъла на чл. 348, ал. 3 от НПК, вр. чл. 63 от ЗАНН. Въззивният съд
е формирал изводите си след като е обсъдил значимите за разрешаването на спора обстоятелства,
както и наведените с оспорването доводи и възражения, за което са изложени
мотиви. Съдът е изпълнил задължението си за изясняване на
обективната истина чрез приобщаването на допустими и относими доказателства,
които е обсъдил поотделно и съвкупно. Делото пред въззивната инстанция е
приключено и решението е постановено от законен състав и в границите на
вменената му компетентност, като за заседанието е съставен протокол. Процесуалните права
на жалбоподателя не са ограничени и последният е реализирал правото си на
защита в пълнота.
Правилни
са съжденията по отношение на компетентността на актосъставителя и АНО, за
което на основание чл. 221,ал.2 от АПК във вр. с чл. 63, ал.1 от ЗАНН препраща
към мотивите на ВТРС.
Верни
са и изводите на районният съд, че АУАН и НП отговарят на изискванията за
форма, посочени в закона, а нарушението е описано точно и ясно, както словесно,
така и с посочване на правната му квалификация. Нарушението е описано по начин,
даващ възможност на санкционираното лице да възприеме в цялост признаците на
същото и да организира адекватно правото си на защита. Налице е и пълно
съответствие между описанието на нарушението от фактическа страна и законовата
разпоредба, която е била нарушена, а приложената и посочена от АНО санкционна
норма съответства на установеното нарушение.
В случая се касае за извършване на транспорт без да
се осигури нормативно установената почивка, липсата на която може да установи
нарочна проверка. Т. е. нарушението не е еднократно деяние, а трайно състояние,
което включва шофиране през определен интервал от време без почивка, в рамките
на който период обаче, безспорно съответното превозно средство се е движило в
пространството - т. е. променило е местонахождението си от началната точка до
съответната крайна точка. Предвид спецификата на деянието /неползване на
изискуемата дневна почивка към определен минал период/, в АУАН и НП ясно е
разграничена датата на проверка от контролните органи /16.02.2021г./, при която
е установено извършено нарушение в предходен период, от времето на извършване
на нарушението, което в случая е 24-часов период от време, започвал на
19.01.2021г. в 00:22 часа.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът намира, че по категоричен начин се установява извършеното от касатора нарушение.
Съгласно чл.
78, ал. 1, т. 1 от ЗАвтП при извършване на превози на пътници с автобуси и
превози на товари с автомобили, които самостоятелно или в състав от пътни
превозни средства имат допустима максимална маса над 3,5 тона, лицата, осъществяващи
превози за собствена сметка, лицата по чл. 24е, превозвачите и водачите спазват
изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета
за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с
автомобилния транспорт, за изменение на регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) №
2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета. Съгласно чл. 8, §.
1 от Регламент (ЕО) № 561/2006 на европейския парламент и на съвета от 15 март
2006 година за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство,
свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и
(ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета
/Регламент 516/2006 г. / „водачът ползва дневни и седмични почивки". А
съгласно §. 2 на същия член от регламента "за всеки период от 24 часа след
края на предходната дневна почивка или седмична почивка водачът трябва да е
ползвал следващата дневна почивка. Ако частта от дневната почивка, която попада
в този 24-часов период, е поне девет часа, но е по-къса от 11 часа, въпросната
дневна почивка се разглежда като намалена дневна почивка". Разпоредбата на
Чл. 4 б. "ж" от същия регламент установява какво се разбира под
понятието „дневна почивка – нормална и намалена“. От цитираните разпоредби
става ясно, че за всеки 24 часов период водачът трябва да ползва поне една
почивка, която е с продължителност не по - малко от 9 (девет) часа.
Видно
от приложената по делото разпечатка от дигиталната карта на касатора, отразяваща
времето на осъществяване на превоз и на ползване на почивка от водача на товарния
автомобил, цитирана и в АУАН и НП, същият на 19.01.2021 г. в 00:22 часа е
започнал да управлява описания в извлечението товарен автомобил и в този час е
започнал неговия работен ден съответно да текат посочените в чл. 8, § 2 от
Регламента двадесет и четири часа. В тези 24 часа водачът следва да ползва не
по-малко от 9 часа непрекъсната дневна почивка или казано с други думи –
работния му ден не следва да превишава 15 часа в денонощието, започнало считано
от началото на управлението. Водачът е прекратил управлението на автомобила в
17:46 часа и реално до 00:22 часа на 20.01.2021г., когато са изтекли 24 часа от
започването на работния ден на 19.01.2021 г., е следвало да има поне 9 часа непрекъсната
почивка, която не е ползвал. Работният ден на водача е бил с продължителност над
17 часа и почивка от 6 часа и 36 минути. Като не е ползвал предвидената от
закона намалена дневна почивка от поне 9 последователни часа за всеки период от
24 часа след края на предходната дневна почивка, а е ползвал намалена дневна
почивка от 6 часа и 36 минути, И.Ч. е нарушил чл. 8, § 2, изр. 2
от Регламент № 561/2006 година. Отчитайки общата продължителност на
пътуването, АНО е приложил съответната на това нарушение санкционна разпоредба
на чл. 93б, ал. 7, т.
3 ЗАвтП, като е наложил предвиденото в него административно
наказание в абсолютен размер от 500 лева.
Случаят
не е маловажен по смисъла на чл. 93, т. 9 НК,
тъй като деянието не разкрива по-ниска степен на обществена опасност, в
сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Не се сочат и не се
доказват обстоятелства, които да понижават обществената опасност на
нарушението. Липсата на почивка след управление на ППС с продължителност над 17
часа се отразява пряко върху способността на водача адекватно да възприема
пътната обстановка и да реагира мигновено при внезапно възникване на опасност
да движението, което е предпоставка за възникване на тежки транспортни
произшествия предвид техническите параметри на автомобила.
Не се претендират разноски и такива не следва да бъдат присъждани.
Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2,
пр. І от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН, втори касационен състав,
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 372/06.07.2021г.,
постановено по НАХД №569/21г. по описа на Районен съд - В. Търново, с което е
потвърдено Наказателно постановление НП № 35-0000250 от 02.3.2021г., издадено
от Директора на РД „Автомобилна администрация“, гр. Плевен, с което на И.Ю.Ч.
за нарушение на чл. 8, § 2, изр. Второ от Регламент 561/06 във вр. с чл.4,
буква „ж“, второ тире и във вр. с чл. 78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните
превози (ЗАвПр) и на основание чл. 93б, ал.7, т.3 от същия закон му е наложено
административно наказание „глоба„ в размер на 500 лева.
РЕШЕНИЕТО е окончателно
и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.