Определение по дело №222/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 319
Дата: 10 септември 2020 г. (в сила от 29 октомври 2020 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20207280700222
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 25 август 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  

№ 319/10.9.2020 г.

 

 

 

Ямболският административен съд, първи състав, в закрито заседание на десети септември две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Д. Димитрова, разгледа докладваното от съдията    ч. адм. д. № 222 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:   

 

 

 

Производството е  образувано по жалба на  „И.Д.С., чрез адв. А. против Заповед №  ОЗ-РД/2383 от 05.08.2020 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с която на осн. чл. 20, ал. 2 и ал. 3, чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП във вр. с чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК е спряно административното производство по обработката на  подаденото от жалбоподателката заявление за подпомагане за кампания 2019 г. с УИН 28/230519/93397.    Сочи се, че оспорената заповед е издадена при допуснати нарушения на процесуалните правила, както и че същата е в противоречие с материалния закон. Иска се отмяна на оспорената заповед. Претендира се и присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна Изпълнителния директор на ДФ – Земеделие, чрез процесуалния си представител е депозирал писмено становище (вх. № 1776/04.09.2020 г.), в което е сочи, че жалбата е неоснователна. Иска се отхвърлянето й и присъждане на направените по делото разноски, като в условията на алтернативност се прави и възражение за прекомерност на направените и претендирани от страна на жалбоподателя разноски.

След като извърши цялостна преценка на жалбата, приложената административна преписка и становището на ответната страна, съдът констатира следното:

Жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима. Разгледана по същество, тя се преценява и като ОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:

Жалбоподателката И.С. е подала заявление за подпомагане по схемите и мерките за директни плащания с УРН 353984 за кампания 2019 г., което получило УИН 28/230519/93397.

Със Заповед № ОЗ-РД/2383 от 05.08.2020 г. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, на осн. чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК е спрял административното производство по обработката на заявлението  до произнасяне с краен акт от компетентен орган.

Видно от мотивите на самата заповед,    в ДФЗ е постъпила жалба  с вх. № 02-2600/2981 от 23.05.2019 г.   от пет юридически лица, занимаващи се със земеделие в землището на с. Маломир, където се намират и заявените от С. площи за подпомагане, че същата, заедно със С.Г.С. и „Аргориис“ ООД,  в последните две години обработват земите комасирано, а не както са ги заявили в реални граници, като по този начин се създава напрежение сред земеделските стопани в землището.   Сочи се, че при  извършена проверка на терен от комисия, назначена от Директора на ОД „Земеделие“ – гр. Ямбол било установено, че земята   действително се обработва комасирано, като въпреки констатациите, директорът на областната дирекция отново разпределил със заповедта по чл. 37в от ЗСПЗЗ за стопанската 2018/2019 г. въпросните имоти в размер повече от 5400 дка в реални граници, като това дава правно основание на тримата кандидати да ги заявят за подпомагане, без да са ги обработили за стопанската 2018/2019 г.  Посочено е също така, че при извършени проверки на място от специализираната дирекция за противодействие на измамите (ДПИ) в периодите 18.06.2019 г. – 21.06.2019 г. и 14.10.2019 г. – 17.10.2019 г. е констатирано, че някои от проверените площи, заявени от жалбоподателката, С.С. и „Аргориис“ ООД се съдържат в по-големи масиви, видимо обработени, засети и поддържани с една и съща култура, без реален път до тях. Резултатите от проверката на ДПИ са обективирани в ДЗ № 02-2600/2981 от 23.03.2020 г. с мнение, че съществуват съмнения за представени от страна на И.С. неверни данни в заявлението й за подпомагане за кампания 2019 г. като същата посочва, че обработва площи, които в действителност се обработват от други заявители, но за които при спазване на изискванията биха се получили финансови средства за подпомагане.  Сочи се, че подадените, вероятно неверни, данни са с цел неправомерно разпределение на общински мери и пасища. За потвърждаване или отхвърляне на породените съмнения и изводи е изпратен сигнал до ВКП с № 02-2600/2981 от 20.05.2020 г. за евентуални неправомерни действия при подаване на заявленията по схемите и мерките по директните плащания за кампания 2019 г. от жалбоподателката И.С..

Към преписката е приложено писмо рег. № 326-000-4840/19.06.2020 г. по отписа на ОД на МВР – Ямбол, от което се установява, че с Постановление № 740/2020 г. на ЯОП на сектор „Противодействие на икономическата престъпност“ е възложено извършването на проверка по сигнала на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.  Няма данни към настоящия момент проверката да е приключила.

Както вече бе посочено по-горе, като правно основание за издаване на оспорената заповед е посочена разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, съобразно която административният орган спира производството, когато в хода на производството се разкрият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта.  

Необходимо условие за приложение на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК е наличие на образувано наказателно производство, което е от значение за изхода на образуваното вече административно производство. В конкретния случай, съобразно мотивите на оспорената заповед, производството е спряно поради наличие на съмнение за престъпни обстоятелства – посочване на неверни данни в заявлението за подпомагане за кампания 2019 г., като се посочва, че се обработват площи, които се обработват от други заявители. Данни за наличието на образувано и висящо наказателно производство, което да е от значение за образуваното административно такова, няма. Основание за спиране на производството не може да бъде евентуална възможност за разкриване на тиква обстоятелства в бъдеще (напр. при приключване на прокурорската проверка). В този смисъл е и преобладаващата практика на ВАС на РБ.

 От горното следва, че не е налице основание за спиране на административното производство по чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК и като е приел обратното, административният орган е тълкувал и приложил неправилно материалния закон, поради което оспорената заповед подлежи на отмяна.

При този изход на делото основателно е и искането на жалбоподателката за присъждане на направените по делото разноски, съставляващи заплатени държавна такса за образуване на делото и адвокатско възнаграждение. Последното обаче, предвид сложността на казуса и извършената от страна на процесуалния представител на жалбоподателката работа, както и с оглед своевременно направеното възражение от ответната страна, като прекомерно, следва да бъде намалено на 400 лева. Или, ответната страна следва да бъде осъдена  да заплати на жалбоподателката разноски в общ размер 410 лева, 10 лева от които, съставляващи държавна такса и 400 лева – заплатено адвокатско възнаграждение.

Водим от горното,  Я А С, първи състав

 

 

 

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

 

 

ОТМЕНЯ  по жалба на И.Д.С.,***, със съдебен адрес:***, *, чрез адв. М.А.  Заповед №  ОЗ-РД/2383 от 05.08.2020 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с която на осн. чл. 20, ал. 2 и ал. 3, чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП във вр. с чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК е спряно административното производство по обработката на   заявление за подпомагане за кампания 2019 г. с УИН 28/230519/93397 и ВРЪЩА преписката за продължаване на административното производство.

ОСЪЖДА ДФ „ЗЕМЕДЕЛИЕ“ – София да заплати на И.Д.С. сумата от 410 (четиристотин и десет) лева за направените по делото разноски.

Определението ПОДЛЕЖИ на обжалване с частна жалба  пред ВАС на РБ от страните, участвали в административното производство в 7 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

 

 

 

 

 

 

        СЪДИЯ:  /п/не се чете