О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 319/10.9.2020 г.
Ямболският административен съд, първи състав, в закрито
заседание на десети септември две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
при секретаря Д. Димитрова, разгледа докладваното от
съдията ч. адм. д. № 222 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството
е образувано по жалба на „И.Д.С., чрез адв. А.
против Заповед № ОЗ-РД/2383 от
05.08.2020 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с която на осн. чл.
20, ал. 2 и ал. 3, чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП във вр.
с чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК е спряно административното производство по
обработката на подаденото от
жалбоподателката заявление за подпомагане за кампания 2019 г. с УИН
28/230519/93397. Сочи се, че
оспорената заповед е издадена при допуснати нарушения на процесуалните правила,
както и че същата е в противоречие с материалния закон. Иска се отмяна на
оспорената заповед. Претендира се и присъждане на направените по делото
разноски.
Ответната
страна Изпълнителния директор на ДФ – Земеделие, чрез процесуалния си
представител е депозирал писмено становище (вх. № 1776/04.09.2020 г.), в което
е сочи, че жалбата е неоснователна. Иска се отхвърлянето й и присъждане на
направените по делото разноски, като в условията на алтернативност
се прави и възражение за прекомерност на направените и претендирани от страна
на жалбоподателя разноски.
След
като извърши цялостна преценка на жалбата, приложената административна преписка
и становището на ответната страна, съдът констатира следното:
Жалбата
е подадена в срок и е процесуално допустима. Разгледана по същество, тя се
преценява и като ОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:
Жалбоподателката И.С. е подала заявление
за подпомагане по схемите и мерките за директни плащания с УРН 353984 за
кампания 2019 г., което получило УИН 28/230519/93397.
Със
Заповед № ОЗ-РД/2383 от 05.08.2020 г. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“,
на осн. чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК е спрял административното производство по обработката
на заявлението до произнасяне с краен
акт от компетентен орган.
Видно
от мотивите на самата заповед, в ДФЗ е
постъпила жалба с вх. № 02-2600/2981 от
23.05.2019 г. от пет юридически лица, занимаващи се със
земеделие в землището на с. Маломир, където се намират и заявените от С. площи
за подпомагане, че същата, заедно със С.Г.С. и „Аргориис“
ООД, в последните две години обработват
земите комасирано, а не както са ги заявили в реални
граници, като по този начин се създава напрежение сред земеделските стопани в
землището. Сочи се, че при извършена проверка на терен от комисия,
назначена от Директора на ОД „Земеделие“ – гр. Ямбол било установено, че земята
действително се обработва комасирано,
като въпреки констатациите, директорът на областната дирекция отново
разпределил със заповедта по чл. 37в от ЗСПЗЗ за стопанската 2018/2019 г.
въпросните имоти в размер повече от 5400 дка в реални граници, като това дава
правно основание на тримата кандидати да ги заявят за подпомагане, без да са ги
обработили за стопанската 2018/2019 г. Посочено е също така, че при извършени
проверки на място от специализираната дирекция за противодействие на измамите
(ДПИ) в периодите 18.06.2019 г. – 21.06.2019 г. и 14.10.2019 г. – 17.10.2019 г.
е констатирано, че някои от проверените площи, заявени от жалбоподателката,
С.С. и „Аргориис“ ООД се
съдържат в по-големи масиви, видимо обработени, засети и поддържани с една и
съща култура, без реален път до тях. Резултатите от проверката на ДПИ са обективирани в ДЗ № 02-2600/2981 от 23.03.2020 г. с мнение,
че съществуват съмнения за представени от страна на И.С. неверни данни в
заявлението й за подпомагане за кампания 2019 г. като същата посочва, че
обработва площи, които в действителност се обработват от други заявители, но за
които при спазване на изискванията биха се получили финансови средства за
подпомагане. Сочи се, че подадените,
вероятно неверни, данни са с цел неправомерно разпределение на общински мери и
пасища. За потвърждаване или отхвърляне на породените съмнения и изводи е
изпратен сигнал до ВКП с № 02-2600/2981 от 20.05.2020 г. за евентуални
неправомерни действия при подаване на заявленията по схемите и мерките по
директните плащания за кампания 2019 г. от жалбоподателката
И.С..
Към
преписката е приложено писмо рег. № 326-000-4840/19.06.2020 г. по отписа на ОД
на МВР – Ямбол, от което се установява, че с Постановление № 740/2020 г. на ЯОП
на сектор „Противодействие на икономическата престъпност“ е възложено
извършването на проверка по сигнала на Изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“. Няма данни към настоящия момент
проверката да е приключила.
Както
вече бе посочено по-горе, като правно основание за издаване на оспорената
заповед е посочена разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, съобразно която
административният орган спира производството, когато в хода на производството
се разкрият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за
издаването на акта.
Необходимо
условие за приложение на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК е наличие на образувано
наказателно производство, което е от значение за изхода на образуваното вече
административно производство. В конкретния случай, съобразно мотивите на
оспорената заповед, производството е спряно поради наличие на съмнение за
престъпни обстоятелства – посочване на неверни данни в заявлението за
подпомагане за кампания 2019 г., като се посочва, че се обработват площи, които
се обработват от други заявители. Данни за наличието на образувано и висящо
наказателно производство, което да е от значение за образуваното
административно такова, няма. Основание за спиране на производството не може да
бъде евентуална възможност за разкриване на тиква обстоятелства в бъдеще (напр.
при приключване на прокурорската проверка). В този смисъл е и преобладаващата
практика на ВАС на РБ.
От горното следва, че не е налице основание за
спиране на административното производство по чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК и като
е приел обратното, административният орган е тълкувал и приложил неправилно
материалния закон, поради което оспорената заповед подлежи на отмяна.
При
този изход на делото основателно е и искането на жалбоподателката за присъждане
на направените по делото разноски, съставляващи заплатени държавна такса за
образуване на делото и адвокатско възнаграждение. Последното обаче, предвид сложността
на казуса и извършената от страна на процесуалния представител на
жалбоподателката работа, както и с оглед своевременно направеното възражение от
ответната страна, като прекомерно, следва да бъде намалено на 400 лева. Или,
ответната страна следва да бъде осъдена
да заплати на жалбоподателката разноски в общ размер 410 лева, 10 лева
от които, съставляващи държавна такса и 400 лева – заплатено адвокатско
възнаграждение.
Водим
от горното, Я А С, първи състав
О
П Р Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ по
жалба на И.Д.С.,***, със съдебен адрес:***, *, чрез адв. М.А. Заповед № ОЗ-РД/2383 от 05.08.2020 г. на Изпълнителния
директор на ДФ „Земеделие“, с която на осн. чл. 20, ал. 2 и ал. 3, чл. 20а, ал.
1 и ал. 2 от ЗПЗП във вр. с чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК е спряно административното производство по обработката на заявление за подпомагане за кампания 2019 г.
с УИН 28/230519/93397 и ВРЪЩА преписката за
продължаване на административното производство.
ОСЪЖДА ДФ „ЗЕМЕДЕЛИЕ“ – София да заплати на И.Д.С.
сумата от 410 (четиристотин и десет) лева за направените по делото разноски.
Определението
ПОДЛЕЖИ на обжалване с частна жалба пред ВАС на РБ от страните, участвали в
административното производство в 7 – дневен срок от получаване на съобщението,
че е изготвено.
СЪДИЯ: /п/не се чете