РАЗПОРЕЖДАНЕ
№ 2580
Плевен, 07.12.2023 г.
Административният съд - Плевен - VI състав, в закрито заседание на седми декември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: СНЕЖИНА ИВАНОВА |
като разгледа докладваното от
съдията административно дело № 474 по описа за 2023 година на Административен съд -
Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:
С определение № 11258/16.11.2023 година по
адм. дело № 9613/2023 г на ВАС –Седмо отделение е отменено разпореждане №
2139/14.09.2023 година на АС Плевен, с което е върната жалба на „Аутотест“ ЕООД
гр.Белене и делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените действия.
В определението е посочено, че
касационната инстанция намира, че исковата молба на „Аутотест“ ЕООД, гр.Белене
е насочена срещу Министерство на транспорта и съобщенията и претенцията е за
нарушение на правото на ЕС и се претендира обезщетение от неизпълнение на
задължение на министъра на транспорта да създаде условия за прилагане на
Регламент № 858/2018 година. Претендира се обезщетение в размер на 500 евро.
Посочва, че нарушението се изразява в неприлагането на чл. 68 от регламент
2018/858 на Европейски парламент и на Съвета от 30 май 2018 г, в сила от
01.09.2020 г..
В молба уточнение се посочва период на
претенцията – 07.02.2022 г. до 13.04.2023 г., когато е платена неустойка и до
05.05.2023 година – окончателно плащане на неустойка по договор за поръчка и
съвместна дейност от 19.08.2027 година между „Аутотест“ ЕООД, гр.Белене и В.К.А..
Съдът намира, че жалбата е недопустима.
Според чл. 2в, ал. 1, т. 1 от ЗОДОВ (Нов –
ДВ, бр. 94 от 2019 г. ) когато вредите са причинени от достатъчно съществено
нарушение на правото на Европейския съюз, исковете се разглеждат от съдилищата
по реда на Административно-процесуалния кодекс – за вреди по чл. 1, ал. 1,
както и за вреди от правораздавателната дейност на административните съдилища и
Върховния административен съд.
Съгласно чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ (Доп. – ДВ,
бр. 94 от 2019 г.), държавата и общините отговарят за вредите, причинени на
граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или
бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на
административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на
отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни
актове.
В сочената като нарушена норма на чл. 68
от Регламент (ЕС) 2018/858 на европейския парламент и на Съвета от 30 май 2018
година относно одобряването и надзора на пазара на моторни превозни средства и
техните ремаркета, както и на системи, компоненти и отделни технически възли,
предназначени за такива превозни средства, за изменение на регламенти (ЕО) №
715/2007 и (ЕО) № 595/2009 и за отмяна на Директива 2007/46/ЕО се регламентират
правила по оправомощаване от орган по одобряване на техническите служби, като
се регламентира статут на тези технически служби, а не се създават права за
частноправни субекти.
Съгласно чл. 138, ал. 2 от ЗДвП
изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна
администрация" е компетентният орган за одобряване на типа на нови
превозни средства, системи, компоненти и отделни технически възли т.е. орган по
одобряването.
Съгласно чл. 54, ал. 1 от Закон за
администрация изпълнителната агенция е администрация към определен министър за
административно обслужване на физически и юридически лица, както и за
изпълнение на дейности и услуги, свързани с осигуряването на дейността на органите
на държавната власт и на администрацията.
Съгласно чл. 2 от Устройствен правилник на
ИА „Автомобилна администрация“ агенцията е юридическо лице на бюджетна издръжка
към Министерството на транспорта и съобщенията със седалище София и с областни
отдели във всички областни градове т.е. налице е ненадлежен ответник, посочен
от ищеца, тъй като дейността по одобряване на технически служби е в
компетентност на ИА „АА“, която е юридическо лице, но в случая не е налице
посочване на правна норма от Регламент 2018/588, която да създава права за
частно правни субекти.
Съдът намира, че исковата претенция е
недопустима, тъй като съгласно чл. 91, ал. 3 от Регламента -настоящият
регламент е задължителен в своята цялост и се прилага пряко във всички държави
членки т.е. поради самото си естество и функцията си в системата на източниците
на правото на Съюза той може да предостави на частноправните субекти права,
които националните юрисдикции са длъжни да защитават , в случая исковата
претенция е насочена срещу действия/бездействие на Министерство на транспорта,
тъй като процесът по осигуряване на прилагането на регламента не е приключил,
претенцията е срещу действия и бездействия по отношение на акт, който има
пряко, а не опосредено, зависещо от администрацията действие.
Предвид горното съдът намира, че следва да
бъде оставена без разглеждане исковата молба на „Аутотест“ ЕООД гр.Белене.
Мотивиран от изложеното, Административен
съд – Плевен, шести състав,
ОПРЕДЕЛИ:
Оставя без разглеждане искова молба на
„Аутотест“ ЕООД гр.Белене, гр.Белене, ул. „Хан Аспарух“ № 9 чрез представляващ С.Й.Д.
срещу Министерство на транспорта и съобщенията с искане за присъждане на
обезщетение в размер на 500 евро за нарушение на правото на ЕС - неизпълнение
на задължение на министъра на транспорта да създаде условия за прилагане на чл.
68 от Регламент 2018/858 на Европейски парламент и на Съвета от 30 май 2018 г.,
в сила от 01.09.2020 г. с период – 07.02.2022 г. до 13.04.2023 г., когато е
платена неустойка и до 05.05.2023 година – окончателно плащане на неустойка по
договор за поръчка и съвместна дейност от 19.08.2027 година между „Аутотест“
ЕООД, гр.Белене и В.К.А..
Прекратява съдебното производство по и.
адм. дело № 474 по описа за 2023 година на Административен съд-Плевен.
Препис от
определението да се връчи на ищеца и Министерство на транспорта и съобщенията.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен
срок от съобщаването му.
Съдия: |
/п/ |