Решение по дело №457/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 ноември 2021 г. (в сила от 24 ноември 2021 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20217140700457
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 495

 

гр. Монтана, 24 ноември 2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 12.11.2021 г. в състав:

                                                                  Председател: Огнян Евгениев

                                                                         Членове: Соня Камарашка

                                                                                        Рени Цветанова

 

при участието на секретаря: Антоанета Лазарова и Прокурор: Галя Александрова, като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, КАНД № 457 по описа за 2021, за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 208 от АПК.

С Решение № 52/25.08.2021 г., по АНД № 685/2021 г. на районен съд гр. Монтана, е потвърдено Наказателно постановление № ИПТ-01 от 09 06 2021 г. на Началник Регионален отдел НП-СЗБHНачалник Регионален отдел НП-СЗБН, гр. Ловеч, с което на „Хит Електроникс” ООД, гр. Монтана е наложена имуществена санкция, затова че в търговски обект предлага продукти с произход Китай, без нанесено име на производителя върху продуктите или опаковката, или друг документ, който придружава продуктите.

В законния срок против решението е подадена касационна жалба от административнонаказаното дружество. Твърди необоснованост и неправилност на решението спрямо фактическата обстановка и доказателствата по делото. На първо място счита, че обжалваното наказателно постановление е издадено при съществено нарушение на материалния закон, административнопроизводствените правила и подзаконовите разпоредби по прилагането му. Това е така, тъй като в самото Наказателно постановление търговецът "Хит Електроникс" ООД е квалифициран като вносител /лице пускащо на пазара продукт внос от трети страни/, а впоследствие със същото Наказателно постановление му се вменява вина за неизпълнение на задължения в качеството му на дистрибутор, което е недопустимо. В тази връзка счита, че задълженията на вносителя са регламентирани в раздел IV, чл. 23 - чл. 31 от Наредба за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението /Наредбата/, а задълженията на дистрибутора са регламентирани от раздел V, чл. 32 - чл. 37 от Наредбата. Санкционираното юридическо лице е признато за вносител, тъй като във всички документи издадени от наказващия орган е посочено, че и двата проверявани продукта са с СЕ маркировка, RoHs маркировка и етикет с точни данни на вносителя /адрес, телефон, имейл, сайт/, както и име и точни параметри на продуктите, а впоследствие е санкционирано за неизпълнение на задължения по чл. 52г от ЗТИП - Търговец, който предлага продукти без обозначение на наименованието или адреса на управление на лицето, което ги пуска на пазара и/или ги пуска в действие, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв./ Видно от административнонаказателната преписка е, че юридическото лице е изпълнило всички свои задължения в качеството му на вносител и на търговец. В хода на преписката е представена информация относно производителя и неговият адрес, чрез търговските фактури, които са представени след поискване. Важно е да се отбележи и обстоятелството, че поискването от АНО е направено след като е съставен акт за установяване на административно нарушение на дружеството, а не преди това. Това е ново съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което само по себе си води до отмяна на така издаденото Наказателно постановление. Счита, че и след съставянето на акта и след предоставяне на изисканата информация, не е следвало да се издава Наказателно постановление, а преписката е следвало да бъде прекратена на основание разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 1,2,3 и 7 от ЗАНН.  Счита, че не е налице основание за налагане на имуществена санкция в размер от 250 лева на основание чл. 52г от Закона за техническите изисквания към продуктите, тъй като на опаковките на продуктите е имало името на дружеството-вносител, което се явява лице пускащо на пазара посочените стоки, телефон за връзка, електронна поща и адрес за кореспонденция, каквото е изискването на чл. 25 от Наредбата. Всички изисквания, касаещи само и единствено вносителя и дистрибутора са спазени от дружеството, като информация относно производителя и неговият адрес, дружеството е представило след изричното писмено поискване, чрез предоставените търговски фактури на АНО, макар и вече след издаден акт. Отделно от това счита, че са налице предпоставките на чл. 28 от Закона за административните нарушения и наказани /ЗАНН/, в случай че се приеме наличието на нарушение.  Безспорно не са налице настъпили вредни последици от "нарушението" и същото не може да бъде определено като „живото-застрашаващо" и би следвало да се квалифицира, като „маловажно". В случая АНО и PC Монтана не са се съобразили, че наличието на етикет с данните на вносителя, не е нарушение на чл. 52г, както и че е приложим чл. 28 от ЗАНН, поради наличието на многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства, а именно незначителното количество предлагани продукти /по 4 бр. от вид/, тяхната изключително ниска стойност, наличието на всички задължителни маркировки указващи експлоатацията на продукта и определящи неговата безопасност и начин на унищожение, липсата на данни за предходни нарушения на ЗТИП от страна на търговеца. Моли отмяна на въззивното решение и присъждане на разноски по делото. 

            Ответната страна не взема становище по жалбата.

            Представителят на Окръжна прокуратура Монтана дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна. Не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Установена е фактическата обстановка, която правилно е описана в диспозитива на наказателното постановление. Извършеното нарушение е доказано по несъмнен и категоричен начин. Предлага Решението на РС Монтана да бъде потвърдено като обосновано и мотивирано.  

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, поради което е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Настоящият касационен състав при административен съд Монтана след като обсъди наведените в жалбата основания и при извършената служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК намира за установено следното:

За да потвърди издаденото НП, районният съд приема, че установената от наказващият орган фактическа обстановка се доказва безспорно в хода на въззивното производство, а именно, че в търговски обект, стопанисван от санкционираното дружество - магазин за промишлени стоки, находящ се в гр. Монтана, ул. „П. Хитов" 46, търговецът предлага описаните в НП продукти без нанесено име на производителя върху продуктите или върха опаковката или в документ, който придружава продуктите, регистрирано търговско наименование или регистрирана търговска марка и пощенски адрес, на който може да се осъществи връзка с производителя, което е в нарушение на чл. 4б, т. 1 от ЗТИП, във връзка с чл. ЗЗ, т. 3 и чл. 17, ал. 2 и чл. 25, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението. За да приеме тази фактическа обстановка, въззивният се позовава на свидетелските показания на Илияна Петрова Трифонова, Милка Ангелова Шопова и Емил Борисов Зиновиев, които кредитира изцяло като обективни и взаимно свързани, както и на констатациите от съставените при проверката Протоколи. Целта на ЗТИП, посочена в чл. 2, е "...пускането на пазара..на продукти, които не застрашават живота и здравето на хората.., на потребителите". На потребителите следва да се гарантира достъп до продукти с оценено и удостоверено съответствие /следователно и с осигурена безопасност. Правилно в случая е наложено наказание на самото дружество за неизпълнение на задължения, предвидени в ЗТИП. Извършеното от дружеството, административно нарушение не излиза извън общото понятие за такова, дефинирано в чл. 6 от ЗАНН и не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, затова и АНО правилно не е приложил разпоредбата на чл. 28, б. „а" от ЗАНН. АНО е извършил правилно преценката за това по законосъобразност, в съответствие с TP № 1 от 12.12.2007 г. по т.н.д. № 1/2007 г., ОСНК на ВКС. Съдебната практика приема, че с оглед разпоредбата на чл. 93, т. 9 от НК „маловажен случай" по смисъла на чл. 28 от ЗАНН ще е налице само ако съответното нарушение обуславя по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от същия вид. В случая не са представени доказателства, които да установяват обстоятелства, обуславящи по-ниска степен на обществена опасност на конкретно извършеното административно нарушение. Жалбоподателят в качеството си на търговец по смисъла на § 1, ал. 1, т. 10 от ДР на ЗТИП е длъжен да предлага проверените електрически продукти, подробно индивидуализиарани в акта и в НП с нанесени върху продукта наименование и адрес на управление на лицето, пуснало продукта на пазара (производител/вносител), изискваща се съгласно чл. 4б, т. 1 от ЗТИП, във връзка с изискванията, посочени в чл. 33, т. 3 и чл. 17 и чл. 25 от Наредбата. Това е предвидено от законодателя, за да се удостовери оцененото съответствие на продукта със съществените изисквания към него и проследява произхода на проверените продукти. Описаната фактическа обстановка не се оспорва, поради което и правилно е наложено минимално предвиденото в санкционната норма административно наказание - имуществена санкция в размер на 250.00 лева.

Предмет на касационната проверка е първоинстанционното решение и съответствието му с материалния закон, респ. допуснати от този съд съществени процесуални нарушения.   

Този съдебен състав на Административен съд Монтана приема, че въззивният съд не е допуснал съществени процесуални нарушения на съдопроизводствените правила, които да обуславят отмяна на постановеното решение. Фактическата обстановка е правилно установена и подробно описана в решенето на въззивния съд, като въз основа на нея са изведени обосновани правни изводи.

Възраженията в касационната жалба по отношение на качествата на „вносител” и „дистрибутор”, освен че не съответстват на описаното в НП, тъй като касаторът е наказан в качеството си на търговец /чл. 52г от ЗТИП/, без за целта да е определян като вносител или дистрибутор, а от друга тези възражения са ирелевантни и без правно значение спрямо правната квалификация, предвид такава липса на разделение на тези качества в административнонаказателните разпоредби на закона. В тази връзка, освен в разпоредбите на националното законодателство, а именно: чл. 4б, т. 2, вр. с чл. 4а, ал. 1 от ЗТИП, вр. с чл. 17, ал. 2 от Наредбата, така и в чл. 6 от Директива 2014/35/ЕС на ЕП и на Съвета от 26 02 2014 г. за хармонизиране на законодателствата на държавите членки за предоставяне на пазара на електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на напрежението е предвидено, че производителите посочват своето име, регистрирано търговско наименование или регистрирана търговска марка и пощенския адрес, на който може да се осъществи връзка с тях, върху електрическите съоръжения или- когато това не е възможно, върху тяхната опаковка, или в документ, който придружава електрическите съоръжения. Адресът трябва да посочва едно единствено място, където производителят може да бъде намерен. Данните за връзка трябва да са на език, лесно разбираем за крайните ползватели и органите на надзор на пазара. Изискването за посочване на наименованието и адреса на производителя е в отговорността, както за самия производител, така и за търговеца, било той вносител, дистрибутор или упълномощен представител. В тази връзка следва да се има предвид, че фактурата, с която са закупени електрическите съоръжения, не е документ придружаващ тези съоръжения, поради което е без правно значение дали този документ е изискван или не, представен или непредставен от и на контролните органи.

По отношение на алтернативното възражение за приложение на чл. 28 от ЗАНН, то този състав споделя изцяло съображенията на въззивния съд, без да е необходимо тяхното преповтаряне в настоящото решение, към които мотиви съдът препраща, съгласно чл. 221, ал. 2 от АПК. Без правно значение е, че останалите изисквания на закона са били изпълнени, тъй като за изпълнението на закона санкция не се налага, такава се налага само за неговото неизпълнение.

С оглед на изложеното касационната инстанция намира, че жалбата против въззивното решение е неоснователна, а последното правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

От гледна точка валидността и допустимостта на съдебния акт, последният има качествата на такъв.

Мотивиран от горното и на основание чл. 221, ал. 1 и 2, предложение първо от АПК съдът

Р Е Ш И :

            ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 52/25.08.2021 г., по АНД № 685/2021 г. на районен съд гр. Монтана като правилно.

                        РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

     ЧЛЕНОВЕ :