Р Е Ш Е Н И Е
№ 2693
Гр. Пловдив, 18.12.2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Пловдив, Първо отделение,
І състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети ноември през две хиляди
и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА МАТЕЕВА
при
секретаря К.Р., като разгледа докладваното от председателя адм.
дело № 2809 по описа за 2018 год. и за
да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във
връзка с чл.73, ал.4 ЗУСЕСИФ.
Образувано е по жалба на Сдружение с нестопанска цел
„Местна инициативна група /СНЦ МИГ/ – Община Марица“, БУЛСТАТ *********, със
седалище и адрес на управление: с.Калековец, общ.Марица, обл.Пловдив,
ул.“Иван Вазов“ № 5, представлявано от Г.Т.– Председател на УС против решение №
16/19/4/0/00033/3/
Според жалбоподателя оспореният акт е издаден при
неспазване на изискванията на чл.73 ал.1 от ЗУСЕСИФ и чл.59 ал.2 т.4 от АПК,
при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила,
в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон, и в
несъответствие с целта на закона. Твърди се, че изложените доводи за налагане
на финансова корекция не са съобразени с конкретните особености за всеки един
от договорите, сключени с посочените лица. Жалбоподателя посочва, че разходите
по всеки един от описаните в решението договори , са включени в онази
тримесечна заявка за плащане, когато вземането на тези лица е станало дължимо и
изискуемо съгласно клаузите на договорите. Изложено е още, че независимо от
факта, че част от дейностите на посочените външни лица и експерти са изпълнени
през отчетен период юли-септември 2017г., поради спецификата в договорните
клаузи, техните вземания по договорите за изпълнената през този период работа
не е станала дължима и изискуема в това тримесечие, а е станала изискуема в
следващия тримесечен период и именно тогава са включени в заявката за плащане.
В жалбата са изложени подробни възражения за настъпването на изискуемост на
вземанията по всеки един от договорите, като в допълнение е посочено, че
принципът на точното изпълнение изисква страната по договора да изпълни пълния
обем от работата, която дължи, както и че съгласно чл.66 от ЗЗД кредиторът не
може да приеме изпълнение на части, макар задължението да е делимо. Според
жалбоподателя преди да е налице пълно изпълнение по този договор, сдружението
не може нито да плати частично, нито да включи съответните разходи в предходен
период. Твърди се липса на конкретни и ясни мотиви за фактическите и правни
основания за определяне на финансовата корекция на сдружението, както и че не
са изложени доводи за наличие на нередност, нито е обоснована евентуална вреда
на средства от европейските фондове. На следващо място е посочено, че отказът
за верификация и определянето на финансова корекция са два напълно различни
правни института и производства, като органът в случая не ги е разграничил. Иска
се отмяна на оспореното решение.
В с.з. процесуалният представител на жалбоподателя, адв.С. – поддържа жалбата. Претендира присъждане на
направените разноски. Подробни съображения се излагат в постъпила по делото
писмена защита.
Ответникът - Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие”
се представлява от юриск. К. и чрез молба становище,
на лист 2332 оспорва жалбата като неоснователна, прави искане за присъждане на юрк. възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на
адвокатското възнаграждение.
Административен съд - Пловдив, като обсъди събраните
по делото доказателства, доводите на страните и след проверка на обжалвания
административен акт по реда на чл.168 от АПК, приема за установено от
фактическа и правна страна следното:
Жалбата е подадена от активно легитимирана страна,
имаща право и интерес от оспорването, доколкото процесното
решение е неблагоприятно за нея, защото съдържа отказ за финансиране със
средства от ЕСИФ и създава допълнителни финансови задължения за сдружението.
Обжалваното решение е съобщено на оспорващото лице на 09.08.2018г.(лист 2012),
а жалбата е изпратена чрез куриер на 22.08.2018г. (лист 2007), т.е. в преклузивния 14-дневен срок от съобщаването. Жалбата е
срещу индивидуален административен акт, който съгласно нормата на чл.73, ал.4
ЗУСЕСИФ може да се оспорва пред съд по реда на АПК, поради което е допустима.
От представените по делото писмени доказателства се
установява, следното:
Между УО на Програмата за развитие на селските райони
за периода 2014-2020 г. и Управляващият орган на Оперативна програма „Иновации
и конкурентноспособност“ за периода 2014-2020 и
Управляващият орган на Оперативна
програма „Развитие на човешките ресурси 2014-2020 г.“ от една страна и от друга
страна Сдружение „МИГ – ОБЩИНА МАРИЦА“ е сключено Споразумение за изпълнение на
стратегии за водено от общностите местно развитие (ВОМР) № РД
50-195/29.11.2016г., сключено между Управляващия орган на Програмата за
развитие на селските райони за периода 2014 - 2020г., Управляващия орган на
оперативна програма Иновации и конкурентоспособност за периода 2014 - 2020 и
Управляващия орган на оперативна програма Развитие на човешките ресурси 2014 -
2020г. и Сдружение Местна инициативна група Община Марица, с предмет –
определяне правата и задълженията на страните във вр.
с изпълнение на Стратегия за водено от общностите местно развитие на „Местна
инициативна група Община Марица ”, на територията на Община Марица, въз основа
и при спазване на заявление с вх.№ 19-19-2-01-37/31.05.2016г. - „одобрено
заявление”, по чл.24 ал.1 от Наредба № 22 от 14.12.2015г. за прилагане на подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии
за водено от общностите местно развитие” на мярка 19 „Водено от общностите
местно развитие” от ПРСР за периода 2014-2020 и на приложимото европейско и
национално право. Съгласно чл.1 ал.2 : Стратегията по ал.1 получава подкрепа от:
1. Европейския земеделски фонд за развитите на селските райони /ЕЗФРСР/ чрез
ПРСР 2014-2020г.; 2.Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (ОПИК 2014-2020),
приоритетна ос 1 „Технологично развитие и иновации“ и приоритетна ос 2
„Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“; и 3. Европейски социален фонд
(ЕСФ) чрез Оперативна програма „Развитие на „Човешките ресурси” 2014-2020 (ОПЧР 2014-2020г.), приоритетна ос 1 и 2.
Със Заповед № РД 09 - 324 от 10.04.2017г. (лист 58) на
заместник - министър на земеделието и храните и ръководител на УО на ПРСР 2014
- 2020г. са одобрени частично предложените дейности и разходи по подмярка 19.4 „Текущи разходи и популяризиране на стратегия
за водено от общностите местно развитие“
по заявление с № 19-19-2-01-37/08.12.2016г. на сдружение „Местна инициативна
група Община Марица” в размер на 192 194,57 лв. за 2017г. съгласно
приложение (лис 59-60).
Със Заповед № РД 09 - 564 от 18.07.2017г. на заместник
- министър на земеделието и храните и ръководител на УП на ПРСР 2014 - 2020г.
(лист 61) е изменена заповед № РД 09 - 324 от 10.04.2017г., като е посочено, че
приложението на заповедта се заменя с приложението на последната заповед (лист
62-66).
По делото са приложени 10 бр. удостоверения за наличие
или липса на задължения на основание чл. 87, ал. 6 от ДОПК (лист 67-76).
Със Доклад (лист 77-91) СНЦ „МИГ – ОБЩИНА МАРИЦА“ е
отчело изпълнените дейности за отчетния период 01.10.2017г.-31.12.2017г. по подмярка 19.4 Текущи разходи и популяризиране на стратегия
за ВОМР, като планираните и извършени дейности са посочени в табличен вид,
ведно с общите стойности на извършените разходи, съгласно подадените заявки за
плащане в лв. за периода 01.10-31.12.2017г., както и общите стойности на
извършените разходи, съгласно подадените заявки за плащане в лв. с натрупване
за периода 01.01-31.12.2017г.
На 30.01.2018г. СНЦ „МИГ – ОБЩИНА МАРИЦА“ е подало Заявка
за междинно плащане № 16/19/4/0/00033/3/05 за отчетен период от 01.10.2017г. до
31.12.2017г. (лист 92 и сл.), с приложени към нея документи (лист 103- 1630 по
делото).
По административната преписка са приложени: Справка от
регистър Сигнали за нередност (лист 1632); Регистрация на резултати от
запитване в регистъра ЛВ (лист 1632); Справки ЦУ (на лист 1633-1840 и на лист 1926-1996).
На 05.02.2018г. двама експерти от РРА извършили
посещение на място, за резултатите от която е съставен Контролен лист ОП 1- ПМ
за посещение на място (лист 1841-1856), като на лист 1852 е отбелязано, че
резултатът от извършеното посещение на място е положителен.
Последвало е издаването на Уведомително писмо за
отстраняване на нередовности
16/19/4/0/00033/3/05/02/01 на зам.изпълнителния директор на ДФЗ с изх. № 01 - 6300/203 от 30.03.2018 г.(лист
1857-1858), с което от СНЦ „МИГ – ОБЩИНА МАРИЦА“ е изискано да се представят
документи. С писмо с изх. № 51/18.04.2018г. на СНЦ МИГ - Община Марица" са
представени изисканите документи (лист 1860-1925).
С Писмо № 16/19/4/0/00033/3/05/22/01 с изх. №
01-6300/377 от 31.05.2018 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, СНЦ „МИГ –
ОБЩИНА МАРИЦА“ е уведомено, че се открива производство по налагане на финансови
корекции (лист 1997-1998). В писмото е посочено, че заявените разходи по
дейност 2.1 „Разходи за външни услуги, възнаграждения и осигуровки, дължими от
МИГ за външни консултанти, физически или юридически лица, свързани с
прилагането на стратегията" /А.А.П. и М.С.М./,
заявените разходи по дейност 12. „Непреките разходи по чл. 9, ал. 2, т. 3, 5,
6, 8, 10, 12 и 18 от НАРЕДБА № 1 от 22 януари 2016 г. на МЗХ** / разходи -
счетоводни услуги и разходи- правни услуги/, както и заявените разходи по
дейност II 3.1.2 „Разходи за организиране на обучения, семинари и информационни
срещи за местни лидери и за уязвими групи и застрашени от бедност целеви групи,
включително роми, свързани с подготовка, изпълнение и отчитане на проекти и
други, свързани с популяризиране на стратегията за ВОМР и прилагане на подхода.
Организиране на информационни срещи за най-малко 10 участника“ /ФЕРНЕТ БЪЛГАРИЯ
ООД/, не отговарят на изискванията на чл. 32, ал.1, т. 3 във връзка с чл. 29,
ал. 3 от Наредба № 1. На лист 1999 по делото е приложено копие от
изпратен имейл за потвърждение на получено писмо с изх. № 01-6300/377 от
31.05.2018 г., а на лист 2000 - потвърждение за получаване по съобщение по
електронна поща от СНЦ "МИГ Община Марица". СНЦ „МИГ - Община
Марица" е подало възражение с вх.№ 01-6300/377 от 25.06.2018 г., в което
подробно са направени възражения за настъпването на изискуемост на вземанията
по всеки един от договорите.
Последвало е и издаването на оспорения административен
акт Решение за изплащане на финансова помощ и налагане на финансови корекции №
16/19/4/0/00033/3/05/03/01 с изх. на ДФЗ № 01-6300/377 от 04.07.2018 г., с
което е одобрено изплащане на финансова помощ по договор № РД 09-58 от
25.01.2017г. съгл. заявка за плащане в размер на 64 383,09лв. и е отказано
частично изплащането на финансова помощ, представляваща плащане по Договор № РД
09-58 от 25.01.2017г., за посочените дейности и активи, общо в размер на 4110
лв.
Решението е издадено
на основание чл. 20а, ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските
производители и чл. 32 от НАРЕДБА № 1 от 22.01.2016г. за условията и реда за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „19.4" от Програмата
за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. и чл.70. ал. 1, т. 10,
във връзка с чл. 72, ал. 1 и чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ.
По делото са приложени още: Уведомление с вх. №
02-6300/485 от 26.09.2017 г. от СНЦ „МИГ Община Марица", ведно с приложен
График за провеждане на еднодневни информационни срещи (лист 2022-2023); Уведомление
c вх. № 02-6300/502 от 04.10.2017 г. от СНЦ „МИГ Община Марица", ведно с
приложен Програма за организиране на обучително пътуване на тема Обмяна на
добри практики за ВОМР с МИГ от ЕС, 18-21 октомври 2017г. (лист 2025-2028); Уведомление
с вх. № 02-6300/520 от 09.10.2017 г. от СНЦ „МИГ Община Марица", ведно с
приложена Програма за двудневно обучение на тема Правила и процедури за
прилагане на стратегия за ВОМР (лист 2029-2037); Уведомление с вх. №
02-6300/588 от 06.11.2017 г. от СНЦ „МИГ Община Марица" (лист 2028); Уведомление
с вх. № 02-6300/669 от 04.12.2017 г. от СНЦ „МИГ Община Марица" до ДФЗ-РА,
ведно с приложен График за провеждане на тридневна мобилна кампания на микропредприятия и земеделски производители „МИГ открива
работно място" (лист 2040-2041);
По делото е допусната и приета съдебно-счетоводна експертиза,
изготвена от вещото лице М.М., която след запознаване
с материалите по делото и на материалите при СНЦ „МИГ Община Марица” –
с.Калековец (справки , отчети , ППП и други по подмярка
19.4 текущи разходи и популяризиране на стратегия за водено от общностите
местно развитие от мярка 19 ПРСР 2014-2020г.) е посочила, че за 2017г. СНЦ „МИГ
– Община Марица“ е подавала заявки за плащане за всяко отделно тримесечие, в
срок до 30 дни след изтичане на всяко тримесечие, като конкретната Заявка за
плащане №16/19/4/0/00033/3/05/03/05 по подмярка 19.4
текущи разходи и популяризиране на стратегия за водено от общностите местно
развитие от мярка 19 ПРСР 2014-2020г. е подадена от СНЦ „МИГ – Община Марица“
на 30.01.2018г. и обхваща отчетния период 01.10.2017г. – 31.12.2017г.
На въпросът кога е извършено разплащането на заявените
за възстановяване разходи по пунктове 1,2,3,4 и 5 от оспорения административен
акт и попада ли извършването на същите в отчетния период 01.10.2017г. –
31.12.2017г., в заключението е изложено следното:
-Заявени разходи по дейност 2.1 „Разходи за външни
услуги, възнаграждения и осигуровки, дължими от МИГ за външни консултанти,
физически или юридически лица, свързани с прилагането на стратегията /А.А.П./: На 08.08.2017г. с А.А.П. е сключен
Договор (лист 327-331) за извършване на експертна работа във връзка с
предоставяне на консултантски услуги относно прилагане на мерки от СВОМР на МИГ
– Община Марица, със срок за изпълнение на дейностите – не по-късно от
31.12.2017г., като е уговорено плащане след предаване на документите по чл. 26,
ал. 1 от ЗУСЕСИФ по всяка мярка (лист 330). Плащането се извършва на основание
отчетен доклад от експерта, удостоверяващ броя на дните с положен труд с
описание на извършените дейности и отработените часове и утвърден от
председателя на УС на СНЦ „МИГ – Община Марица“ (лист 330). Според вещото лице
експертът изпълнява възложените с договора дейности като:
1. С ППП от 18.09.2017г. (лист 342) А.П.предава на
възложителя разработена в периода от 02.09.2017г. до 17.09.2017г., документация
по мярка М08 „Подобряване на производствения капацитет в МСП на територията на
МИГ“ по ОПИК, с което обаче не приключва работата по договора. В заключението е
посочено, че със сключения с МИГ –Община Марица договор, експертът се задължава
да извършва корекции на разработената документация за всяка отделна процедура
при необходимост и във връзка с актуализирани указания на УО. Изложено е, че в
сила от 18.09.2017г., УО на ОПИК публикува актуализирани указания за подбор на
проекти с финансиране по ОПИК в изпълнение на СМР, като във връзка с това след
предаването на пакета документи се налага експертът да извърши корекции на
разработената документация, което е отразено в Отчетния доклад за
положен труд от 29.12.2017г., който обхваща целия период на изпълнение на
дейностите – м. Септември, м. Октомври, м. Ноември, м. Декември 2017г. и който
е основание за плащане на възложената работа. Вещото лице изрично посочва, че в
представения отчетен доклад за
разработване на документацията по мярка М08 „Подобряване на производствения
капацитет в МСП на територията на МИГ“ по ОПИК, експертът отчита 5 дни положен
експертен труд, за които възложителя дължи възнаграждение по 150,00 лв. на ден
или общо 750,00 лв.;
2. С ППП от 25.09.2017г.
(лист 344-345) А.П.предава на възложителя разработена в периода от 05.09.2017г.
до 24.09.2017г., документация по мярка М03 „Добри и безопасни условия на труд“
по ОПРЧР, с което обаче не приключва работата
по договора. Със сключения с МИГ –Община Марица договор, експертът се
задължава да извършва корекции на разработените пакети документи за всяка
отделна процедура при необходимост и във връзка с актуализирани указания на УО.
На 06.10.2017г. са публикувани изменени
указания на УО на ОПРЧР за прием и изпълнение на проекти, подавани по
СВОМР. Във връзка с това след предаването на пакета документи се налага
експертът да извърши корекции на разработената документация, което е отразено в
Отчетния доклад за положен труд от 29.12.2017г., който обхваща целия период на
изпълнение на дейностите – м. Септември, м. Октомври, м. Ноември, м. Декември
2017г. и който е основание за плащане на възложената работа. Според вещото лице
в представения отчетен доклад за
разработване на документацията по мярка М03 „Добри и безопасни условия на труд“
по ОПРЧР, експертът отчита 5 дни положен експертен труд, за които възложителя
дължи възнаграждение по 150,00лв. на ден или общо 750,00лв.;
3. С ППП от 29.12.2017г. (лист 346-347) А.П.предава на възложителя разработена в периода
м. Октомври 2017г. – м. Декември 2017г., документация по мярка М02 „Активно
включване - младежи“, мярка М04 „Социално икономическа интеграция – уязвими
групи“ и мярка М05 „Активно включване уязвими групи“ по ОПРЧР и мярка М06 „Подкрепа
за разработване на иновации от стартиращи предприятия“ и мярка М07 „Насърчаване
на предприемачеството и подобряване нивото на оцеляване на МСП от територията
на МИГ“ по ОПИК. Извършената работа експертът отчита на 29.12.2017г. с един
отчетен доклад за положения труд, който обхваща целия период на изпълнение на
дейностите – м. Септември, м. Октомври, м. Ноември, м. Декември 2017г. Вещото
лице, сочи, че в представения отчетен доклад, за разработване на документацията
по М02, М04, М05, М06 и М07, експертът отчита 25 дни положен експертен труд, за
които възложителя дължи възнаграждение по 150,00 лв. на ден или общо 3750,00
лв. Плащането по сключения договор за експертна работа според експертизата е
извършено на 26.01.2018г. въз основа на Отчетния доклад за положен труд от
29.12.2017г. и въз основа на изготвена сметка за изплатени суми (лист 350).
Според вещото лице плащането е съобразено с чл. 9, ал.5 от Наредба
1/22.01.2016г., а именно „Плащането на разходи за дейности, включени в заявка
за плащане, може да бъде извършено от МИГ в срок до 30 дни след изтичане на
съответния отчетен период“, като целият разход е включен от МИГ в заявката за
плащане за периода 01.10-31.12.2017г., подадена на 30.01.2018г., предвид това,
че: отчитането на изпълнението на дейностите по договора е извършено през м.
Декември 2017г.; разплащането на заявените за възстановяване разходи е извършено
през м. Януари 2018г.; след разплащането на заявените за възстановяване
разходи МИГ разполага с всички
необходими документи, съгласно Приложение № 7 към чл. 29, ал. 2 от Наредба
1/22.01.2016г., доказващи извършените от МИГ дейности. Според заключението разходът
е включен и в доклада по чл. 29, ал. 3 от Наредба 1 от 22.01.2016г. и същият е описан в т.3.1 Дейности, свързани с
управление на стратегията и в Таблица 1 „Планирани и извършени дейности през
отчетния период“, т.2.1 „Разходи за възнаграждения и осигуровки, дължими от
работодателя на експерти и консултанти, свързани с прилагане на стратегията“.
- Заявени
разходи по дейност 2.1 „Разходи за външни услуги, възнаграждения и осигуровки,
дължими от МИГ за външни консултанти, физически или юридически лица, свързани с
прилагането на стратегията /М.С.М./: На 14.08.2017г. с М.С.М. е сключен Договор
(лист 249-253) за извършване на експертна работа във връзка с предоставяне на
консултантски услуги относно прилагане на мерки от СВОМР на МИГ – Община
Марица, със срок за изпълнение на дейностите – не по-късно от 31.12.2017г.,
като е уговорено плащане след предаване на документите по чл. 26, ал. 1 от
ЗУСЕСИФ по всяка мярка. В заключението е посочено, че плащането се извършва на
основание отчетен доклад от експерта, удостоверяващ броя на дните с положен
труд с описание на извършените дейности и отработените часове и утвърден от
Председателя на УС на СНЦ „МИГ – Община Марица“ (лист 252). Според вещото лице експертът
изпълнява възложените с договора дейности като: 1. С ППП от 23.10.2017г. (лист 258-261) М.М.предава на възложителя разработена в периода от 17.08.2017г.
до 21.08.2017г. документация по М7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването
или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ по ПРСР, с
което обаче не приключва работата по договора. Със сключения с МИГ –Община
Марица договор, експертът се задължава да извършва корекции на разработената
документация за всяка отделна процедура при необходимост и във връзка с
актуализирани указания на УО. Според заключението като приложение към Заповед
№09-770 от 03.10. 2017г. са публикувани указания на МЗХГ за приложим режим на
държавни помощи по мерки, финансирани по ПРСР 2014-2020г. в СВОМР и условия,
произтичащи от него. Във връзка с това след предаването на пакета документи се
налага експертът да извърши корекции на разработената документация, което е
отразено в Отчетния доклад за извършена експертна работа от 23.10.2017г., който
е основание за плащане на възложената работа. А плащането по отчетния доклад за
извършена експертна работа по мярка М7.2 (лист 255) според вещото лице е извършено
на 14.11.2017г. въз основа на изготвена сметка за изплатени суми (лист 263),
като в представения отчетен доклад, за разработване на документацията по М7.2,
експертът отчита 5 дни положен експертен труд, за които възложителя дължи
възнаграждение по 150,00 лв. на ден или общо 750,00лв.;
2. С ППП от 31.10.2017г. (лист 276-280) М.М.предава на възложителя разработена в периода от
04.10.2017г. до 08.10.2017г. документация по М01 „Проучвания и инвестиции,
свързани с поддържане, възстановяване на културното и природното наследство на
селата. Съхраняване, развитие и валоризиране на специфичната местна идентичност
и местна култура“ по ПРСР. Извършената работа експертът отчита на 31.10.2017г.
с отчетен доклад за извършена експертна работа (лист 272), но според вещото
лице плащането по отчетния доклад за извършена експертна работа по мярка М01 е
извършено на 07.12.2017г. въз основа на изготвена сметка за изплатени суми
(лист 281), като в представения отчетен доклад за разработване на
документацията по М01, експертът отчита 5 дни положен експертен труд, за които
възложителя дължи възнаграждение по 150,00 лв. на ден или общо 750,00лв.;
3. С два ППП от 22.12.2017г. (лист 291 и сл. и лист
300 и сл.) М.М.предава на възложителя разработена
документация по М4.1 „Инвестиции в земеделските стопанства“ по ПРСР и по М4.2
„Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ по ПРСР, като
за извършената работа експертът е представил два отчетни доклада от
30.11.2017г. (на лист 287 и сл. и лист 296 и сл.).
С ППП от 29.12.2017г. (лист 310) М.М.предава на възложителя разработена документация по М6.4.1
„Инвестиции в подкрепа на неземеделски дейности“ по ПРСР, като за извършената
работа е представила отчетен доклад от 29.12.2017г. (лист 306 и сл.). Според
вещото лице плащане по трите отчетни доклада за положен експертен труд по М4.1,
М4.2 и М6.4.1 е извършено на 19.01.2018г. въз основа на изготвена сметка за
изплатени суми (лист 315). Според заключението в представения отчетен
доклад за разработване на документацията
по М4.1, М4.2 и М6.4.1, експертът отчита 15 дни положен експертен труд, за
които възложителя дължи възнаграждение по 150,00 лв. на ден или общо 2 250,00
лв., като целият разход по сключения договор за експертна работа е включен от
МИГ в заявката за плащане за периода 01.10-31.12.2017г., подадена на
30.01.2018г., предвид това, че: отчитането на изпълнението на дейностите по
договора е извършено в периода м. Октомври - м. Декември 2017г.; разплащането на заявените за възстановяване
разходи е извършено в периода м. Ноември 2017г. - м. Януари 2018г.; след
разплащането на заявените за възстановяване разходи МИГ разполага с всички необходими документи,
съгласно Приложение № 7 към чл. 29, ал. 2 от Наредба 1/22.01.2016г., доказващи
извършените от МИГ дейности. Изложено е, че разходът е включен и в доклада по
чл. 29, ал. 3 от Наредба 1 от 22.01.2016г. и същият е описан в т.3.1 Дейности,
свързани с управление на стратегията и в Таблица 1 „Планирани и извършени
дейности през отчетния период“, т.2.1 „Разходи за възнаграждения и осигуровки,
дължими от работодателя на експерти и консултанти, свързани с прилагане на стратегията“.
- Заявени разходи по дейност 12. „Непреки разходи по
чл. 9, ал. 2, т.3, 5, 6, 8, 10, 12 и 18 от Наредба 1/22.01.2016г. /разходи - правни
услуги/: На 08.08.2017г. с адвокат В.П.А.е сключен
договор (лист 797-800) за извършване на услуга – правно консултиране и
съгласуване на документации за възлагане на дейности по подмярка
19.4 „Водено от общностите местно развитие“ по Програмата за развитие на
селските райони за периода 2014-2020г., който е със срок за изпълнение на
дейностите – 30.09.2017г., като е уговорено плащане след подписване на
двустранен Приемо-предавателен протокол и представяне
на доклад за изпълнение на дейностите от изпълнителя в размер на 840лв. (лист
798). С ППП от 08.08.2017г.(лист 804), от 11.08.2017г.(лист 805), от 14.08.2017г.
(лист 806), от 01.09.2017г. (лист 807-808) и от 05.09.2017г.(лист 809) В.П.А.предава
на възложителя разработена документация. С един общ доклад за изпълнение на
възложените дейности от 02.10.2017г. (лист 802-803) А.отчита извършената работа,
а плащането на възнаграждението на експерта е извършено на 31.10.2017г. след
представяне на отчетен доклад за извършената работа въз основа на сметка за
изплатени суми (лист 812). Според вещото лице разходът по сключения договор за
експертна работа е включен от МИГ в заявката за плащане за периода
01.10-31.12.2017г., подадена на 30.01.2018г., предвид следното: отчитането на
изпълнението на дейностите по договора е извършено през м. Октомври 2017г.; разплащането
на заявените за възстановяване разходи е извършено през м.Октомври 2017г.; след
разплащането на заявените за възстановяване разходи МИГ разполага с всички необходими документи,
съгласно Приложение № 7 към чл. 29, ал. 2 от Наредба 1/22.01.2016г., доказващи
извършените от МИГ дейности. Според заключението разходът е включен и в доклада
по чл. 29, ал. 3 от Наредба 1 от 22.01.2016г., като същият е описан в т.3.1
Дейности, свързани с управление на стратегията и в Таблица 1„Планирани и
извършени дейности през отчетния период“, т.12 „Непреки разходи по чл.9, ал. 2,
т. 3, 5, 6, 8, 10, 12, 18 от Наредба 1 от 22.01.2016г. на МЗХ“.
- Заявени разходи по дейност 12. „Непреки разходи по
чл. 9, ал. 2, т.3, 5, 6, 8, 10, 12 и 18 от Наредба 1/22.01.2016г. /разходи -
счетоводни услуги /: На 03.01.2017г.
е сключен Договор за счетоводни услуги, със срок за изпълнение на дейностите –
31.12.2017г., като е уговорено месечно плащане в размер на 180,00 лв. след
представяне на фактура от страна на изпълнителя. Според вещото лице в заявката
за плащане за периода 01.10.2017г.-31.12.2017г., са включени разходи за
счетоводни услуги, както следва: фактура № 1644 / 04.10.2017г. и приемо-предавателен протокол към фактурата- счетоводни
услуги за м. Септември 2017г. на
стойност 180,00 лв. /плащане на 25.10.2017г./; фактура № 1659 / 07.11.2017г. и приемо-предавателен протокол към фактурата- счетоводни
услуги за м. Октомври 2017г. на стойност 180,00 лв. /плащане на 08.11.2017г./; фактура
№ 1675 / 05.12.2017г. и приемо-предавателен протокол
към фактурата- счетоводни услуги за м. Ноември 2017г. на стойност 180,00 лв.
/плащане на 07.12.2017г./; фактура № 1693 / 31.12.2017г. и приемо-предавателен
протокол към фактурата- счетоводни услуги за м. Декември 2017г. на стойност
180,00 лв. /плащане на 15.01.2018г./. Посочено е , че разходите са включени в
заявката за плащане за периода 01.10.2017г.-31.12.2017г., подадена на
30.01.2018г., предвид следното: фактурите за изпълнените дейностите по договора
са в периода м.Октомври 2017г.-м. Декември 2017г.; разплащането на заявените за
възстановяване разходи е извършено през периода м. Октомври 2017г. – м. Януари
2018г.; след разплащането на заявените за възстановяване разходи МИГ разполага с всички необходими документи,
съгласно Приложение № 7 към чл. 29, ал. 2 от Наредба 1/22.01.2016г., доказващи
извършените от МИГ дейности. Разходът е включен и в доклада по чл. 29, ал. 3 от
Наредба 1 от 22.01.2016г. и същият е описан в т.3.1 Дейности, свързани с
управление на стратегията и в Таблица 1„Планирани и извършени дейности през
отчетния период“, т.12 „Непреки разходи по чл.9, ал. 2, т. 3, 5, 6, 8, 10, 12,
18 от Наредба 1 от 22.01.2016г. на МЗХ“.
- Заявени разходи по дейност II 3.1.2 „Разходи за
организиране на обучения, семинари и информационни срещи за местни лидери и за
уязвими групи и застрашени от бедност целеви групи, включително роми, свързани
с подготовка, изпълнение и отчитане на проекти и други, свързани с популяризиране
на стратегията за ВОМР и прилагане на подхода. Организиране на информационни
срещи за най-малко 10 участника /„Фернет България“ - ООД /: На 07.09.2017г. е сключен
Договор с „Фернет България“ – ООД (лист 1136 – 1140)
за провеждане на отворени форуми преди отваряне на приеми на проектни
предложения към Стратегията за Водено от общностите местно развитие на МИГ –
Община Марица; провеждане на мобилна кампания за микропредприятия
и земеделски производители „МИГ открива работно място“ и за организиране на информационни срещи за най-малко 10
участника, със срок за изпълнение на дейностите – 31.12.2017г., като е
уговорено плащане след извършване на услугите и представяне на изискуемата
документация съгласно сключения договор (лист 1137). По договора е предвидено
провеждане на 19 бр. информационни срещи
всяка от по 210,00 лв. или общата договорена стойност за 19
информационни срещи възлиза на 3 990,00 лв. Според вещото лице информационните
срещи са проведени в периода от 26.09.2017г.-26.10.2017г., както следва: на
26.09.2017г. в с.Ясно поле; на 27.09.2017г. в с. Рогош; на 28.09.2017г. в с.
Желязно; на 29.09.2017г. в с. Труд; на 02.10.2017г. в с. Войводиново; на
03.10.2017г. в с. Войсил; на 04.10.2017г. в с.Калековец; на 05.10.2017г. в
с.Манолско Конаре; на 06.10.2017г. в с.Маноле; на 09.10.2017г. в с.Трилистник;
на 10.10.2017г. в с.Скутаре; на 11.10.2017г. в
с.Динк; на 12.10.2017г. в с.Крислово; на 13.10.2017г. в с.Строево; на
16.10.2017г. в с.Граф Игнатиево; на 23.10.2017г. в с.Царацово; на 24.10.2017г.
в с.Бенковски; на 25.10.2017г. в с.Радиново; на 26.10.2017г. в с.Костиево.
С ППП от 06.12.2017г. (лист 1150) изпълнителят е
предал необходимата документация, съпътстваща изпълнението на всички дейности
по договора, в т.ч. и информационните срещи заедно с Доклад (лист 1148-1149) за
изпълнение на дейностите, с който се отчита свършената работа и фактура, по
която е извършено плащане на 07.12.2017г. Разходите са включени в заявката за
плащане за периода 01.102017г. -31.12.2017г., подадена на 30.01.2018г., предвид
следното: ППП (окомплектован с изискуемата отчетна документация) и фактурата,
относно дейностите по договора са с дата
06.12.2017г.; разплащането на заявените за възстановяване разходи е
извършено на 07.12.2017г.; след разплащането на заявените за възстановяване
разходи МИГ разполага с всички
необходими документи, съгласно Приложение № 7 към чл. 29, ал. 2 от Наредба
1/22.01.2016г., доказващи извършените от МИГ дейности. Според вещото лице разходите
са включени и в доклада по чл. 29, ал. 3 от Наредба 1 от 22.01.2016г. и същите
са описани в т.3.2 Дейности за популяризиране на стратегията за ВОМР на
територията на нейното изпълнение и в Таблица 1„Планирани и извършени дейности
през отчетния период“, т.3.1 „Разходи за организиране на обучения, семинари и
информационни срещи за местни лидери и уязвими групи и застрашени от бедност
целеви групи, включително роми, свързани с подготовка, изпълнение и отчитане на
проекти и други, свързани с популяризиране на стратегията за ВОМР и прилагане
на подхода.
По отношение на това дали правилно е изчислен размерът
на наложената финансова корекция, в заключението е посочено, че в писмо с изх. №
01-6300 / 377 от 31.05.2018г., с което сдружение „МИГ – Община Марица“ е уведомено за наложени
финансови корекции по подадена заявка за плащане № 16/19/4/0/00033/3/05 по
споразумение РД 50-195/29.11.2016г. в общ размер на 4 110,00 лв.:
по т. 1 - не е конкретизирано коя част от целият
разход в размер на 5 250,00 лв. не е верифицирана. Не е конкретизирано и в
какво точно се състои установеното несъответствие с целите, дейностите и
изискванията, определени с Наредба 1.
по т. 2 - не е конкретизирано коя част от целият
разход в размер на 3750,00 лв. не е верифицирана. Не е конкретизирано и в какво
точно се състои установеното несъответствие с целите, дейностите и
изискванията, определени с Наредба 1.
по т. 3 - не е конкретизирано в какво точно се състои
установеното несъответствие с целите, дейностите и изискванията, определени с
Наредба 1.
по т. 4 - не е конкретизирано коя част от целият
разход в размер на 720,00 лв. не е верифицирана. Не е конкретизирано и в какво
точно се състои установеното несъответствие с целите, дейностите и
изискванията, определени с Наредба 1.
по т. 5 - не е
конкретизирано коя част от целият разход в размер на 3990,00 лв. не е
верифицирана. Не е конкретизирано и в какво точно се състои установеното
несъответствие с целите, дейностите и изискванията, определени с Наредба 1.
Според вещото лице, разходите по всеки един от
описаните договори са включени от сдружението в тримесечната заявка за плащане
за периода 01.10.2017-31.12.2017г., когато вземането на изпълнителите е станало
дължимо и изискуемо, съгласно клаузите по договора. Въпреки, че част от
дейностите са извършени през периода юли-септември 2017г., вземанията по
договорите за изпълнената през този период работа са станали дължими и
изискуеми в следващия тримесечен период и същите са включени в заявката за
плащане тогава. Според вещото лице предвид това може да се заключи, че заявените
от МИГ разходи отговарят на изискванията на чл. 32, ал. 1, т.3 от Наредба
1/22.01.2016г. във връзка с чл. 29, ал.3 от Наредба 1. Пак в тази връзка в
заключението е посочено, че с писмо с изх. № 01-6300/377 от 31.05.2018г.
Управляващият орган, налага финансова корекция на СНЦ „МИГ – Община Марица“,
като не излага довод за наличие на нередност, нито обосновава евентуална вреда
на средства от европейските фондове, както и че в мотивите за издаване на акта
е посочено, че разходите са недопустими за верификация, което не е основание за
налагане на финансова корекция.
Съдът кредитира съдебно-счетоводната експертиза, като
компетентно и безпристрастно изготвена. Макар и приета с възражение от
процесуалния представител на ответника, следва да се отбележи, че същата е
подробна и ясна, и напълно в съответствие с приетите по делото доказателства.
Що се отнася до трети въпрос дали правилно е изчислен размерът на наложената
финансова корекция, в действителност този въпрос е правен и не следва вещото
лице да дава отговор. А по втори въпрос съдът цени експертизата в частта, в
която са посочени датите на сключените договори, приемо-предавателните
протоколи, докладите и извършването на плащанията.
При тези фактически установености, съдът направи
следните правни изводи:
На първо място съдът намира за необходимо да изясни,
че в оспореното решение е допусната техническа грешка като в оспорената част на
диспозитива е посочено „…по Договор № РД 09-58 от
25.01.2017г.“, вместо споразумение/ договор № РД 50-195/29.11.2016г. В тази насока не се формира спор между
страните, а и за съда не възниква съмнение, че е отказано частично изплащането
на финансова помощ представляваща плащане именно по споразумение № РД
50-195/29.11.2016г., макар и във Уведомителното писмо за отстраняване на нередовности 16/19/4/0/00033/3/05/02/01 на
зам.изпълнителния директор на ДФЗ с изх.
№ 01 - 6300/203 от 30.03.2018 г.(лист 1857-1858) да е посочено „във връзка с
договор № РД 09-58 от 29.11.2016г.“, но пак там е посочено „№ на заявка за
плащане: № 16/19/4/0/00033/3/05“.
Видно от съдържанието на тази заявка за плащане (лист 92), тя е именно по
споразумение за финансово подпомагане № РД 50-195/29.11.2016г. Пак в тази насока на първа страница в
отговора на посоченото Уведомително писмо за отстраняване на нередовности (лист 1860), от страна на СНЦ „МИГ – ОБЩИНА
МАРИЦА“ е посочено „Относно: Уведомително писмо с Ваш изх. № 01 - 6300/203 от
30.03.2018 г., във връзка със заявка за плащане № 16/19/4/0/00033/3/05 по
споразумение РД 50-195/29.11.2016г.“. От
изложеното следва несъмнения извод, че отказа за частично плащане на финансова
помощ в оспореното решение е именно по споразумение № РД 50-195/29.11.2016г., и
че с посочването на Договор № РД 09-58 от 25.01.2017г. е допусната техническа
грешка.
Оспореното Решение е издадено от И.М., видно от
отразеното в печата на стр.3 от акта „за Изпълнителен директор на ДФ Земеделие
–съгласно Заповед № 03-РД/2521 от 26.06.2018г. на Изпълнителния директор на ДФ
Земеделие“. Във връзка с компетентността на органа издал оспорения
административен акт по делото е приложена 3аповед № 03-РД/2521 от 26.06.2018 г.
на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" (лист 2042), с която на
основание чл.11 ал.3 вр. с чл.10 т.1 от УП на ДФЗ във
вр. с чл.20 и чл.20а от ЗПЗП и с оглед осъществяването
на дейността на ДФЗ при изпълнението на всички функции на изпълнителния
директор за срока на отсъствието му е възложено на И.А.Б.– М., в качеството й
на заместник изпълнителен директор на ДФЗ, за периода от 02.07.2018г. до 06.07.2018г.
включително – да замества изпълнителния директор на ДФЗ, в съответствие с
действащото в страната законодателство при осъществяване на всички правомощия
на Изпълнителния директор, свързани с дейността на фонда. Следователно в случая
е налице заместване, при която заместващият орган изпълнява всички правомощия
на Изпълнителния директор на ДФЗ за периода на отсъстването му – оспореното
решение е издадено в рамките на периода на заместването. Ето защо, решението е
издадено от компетентен орган.
На следващо място оспореният
акт е издаден в писмена форма, но същият е немотивиран, което обуславя неговата
незаконосъобразност – основание за отмяна по чл. 146, т. 2 от АПК.
Според разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, административният
акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от
което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е
мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от
фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява да
са разбере волята на административния орган. Мотивите имат съществено значение
и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им
възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на
издадения административен акт. С оглед трайната съдебна практика, мотивите
могат да се съдържат, както в самия акт, така и в друг документ, към който
актът препраща и който се намира в административната преписка.
В обжалвания акт са изложени факти, от които са
изведени кратки бланкетни мотиви, въз основа на които
е отказано частично изплащането на финансовата помощ. Административният орган
се е задоволил с посочването, че заявените разходи и по петте точки не
отговарят на изискванията на чл. 32, ал.1, т. 3 във връзка с чл. 29, ал. 3 от
Наредба № 1, в следствие на което е определена финансова корекция.
Съгласно чл. 32,
ал.1, т. 3 от Наредба № 1 от 22.01.2016г. за прилагане на подмярка
19.4 "Текущи разходи и популяризиране на стратегия за Водено от общностите
местно развитие" на мярка 19 "Водено от общностите местно
развитие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 –
2020 г., ДФЗ отказва изплащането на част или на цялата помощ, когато установи
несъответствие с целите, дейностите и изискванията, определени с тази наредба.
А съгласно чл. 29, ал. 3 от същата
наредба, докладът за отчитане на изпълнението съдържа пълна информация за
всички извършени дейности и разходи за съответния отчетен период, за който се
иска възстановяване на разходи. От решението не става ясно какво е установеното
несъответствие с целите, дейностите и изискванията, определени в наредбата,
като това неможе да се извлече и от чл.29 ал.3 на наредбата, в която се говори
за съдържанието на докладът за отчитане на изпълнението. В случая няма спор, че
и по петте дейности посочени в решението е представен отчетен доклад, както
следва:
-По заявените разходи по дейност 2.1 „Разходи за
външни услуги, възнаграждения и осигуровки, дължими от МИГ за външни
консултанти, физически или юридически лица, свързани с прилагането на
стратегията /А.А.П./, за които на 08.08.2017г. с А.А.П. е сключен
Договор (лист 327-331) за извършване на експертна работа във връзка с
предоставяне на консултантски услуги относно прилагане на мерки от СВОМР на МИГ
– Община Марица, със срок за изпълнение на дейностите – не по-късно от
31.12.2017г., като извършената работа експертът е отчел на 29.12.2017г. с един
отчетен доклад за положения труд, който обхваща целия период на изпълнение на
дейностите – м. Септември, м. Октомври, м. Ноември, м. Декември 2017г. за
разработване на документацията по М02, М04, М05, М06 и М07. Отчетени са 25 дни
положен експертен труд, за които възложителя дължи възнаграждение по 150,00 лв.
на ден или общо 3750,00 лв. Разходът е включен в доклада по чл. 29, ал. 3 от
Наредба 1 от 22.01.2016г. в т.3.1
Дейности, свързани с управление на стратегията и в Таблица 1 „Планирани и
извършени дейности през отчетния период“, т.2.1 „Разходи за възнаграждения и
осигуровки, дължими от работодателя на експерти и консултанти, свързани с
прилагане на стратегията“.
- По заявените разходи по дейност 2.1 „Разходи за
външни услуги, възнаграждения и осигуровки, дължими от МИГ за външни
консултанти, физически или юридически лица, свързани с прилагането на
стратегията /М.С.М./, за които на 14.08.2017г. с М.С.М. е сключен Договор (лист
249-253) за извършване на експертна работа във връзка с предоставяне на
консултантски услуги относно прилагане на мерки от СВОМР на МИГ – Община
Марица, като са представени следните отчетни доклада за извършена експертна
работа: от 23.10.2017г., от 31.10.2017г. ,два отчетни доклада от 30.11.2017г.,
от 29.12.2017г. Разходът е включен и в доклада по чл. 29, ал. 3 от Наредба 1 от
22.01.2016г. и е описан в т.3.1 Дейности, свързани с управление на стратегията
и в Таблица 1 „Планирани и извършени дейности през отчетния период", т.2.1
„Разходи за възнаграждения и осигуровки, дължими от работодателя на експерти и
консултанти, свързани с прилагане на стратегията".
- По заявените разходи по дейност 12. „Непреки разходи
по чл. 9, ал. 2, т.3, 5, 6, 8, 10, 12 и 18 от Наредба 1/22.01.2016г. /разходи -
правни услуги/, във връзка с които на 08.08.2017г. с
адвокат В.П.А.е сключен договор (лист 797-800) за извършване на услуга – правно
консултиране и съгласуване на документации за възлагане на дейности по подмярка 19.4 „Водено от общностите местно развитие“ по
Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., който е със
срок за изпълнение на дейностите – 30.09.2017г., като е уговорено плащане след
подписване на двустранен Приемо-предавателен протокол
и представяне на доклад за изпълнение на дейностите от изпълнителя в размер на
840лв. (лист 798). С един общ доклад за изпълнение на възложените дейности от
02.10.2017г. (лист 802-803) А.е отчела извършената работа, а плащането на
възнаграждението на експерта е извършено на 31.10.2017г. Разходът е включен и в
доклада по чл. 29, ал. 3 от Наредба 1 от 22.01.2016г. Същият е описан в т.3.1
Дейности, свързани с управление на стратегията и в Таблица 1 „Планирани и
извършени дейности през отчетния период", т.12 „Непреки разходи по чл.9,
ал. 2, т. 3, 5, 6, 8, 10, 12, 18 от Наредба 1 от 22.01.2016г. наМЗХ".
- По заявените
разходи по дейност 12. „Непреки разходи по чл. 9, ал. 2, т.3, 5, 6, 8, 10, 12 и
18 от Наредба 1/22.01.2016г. /разходи - счетоводни услуги /, във връзка с които
на 03.01.2017г. е сключен Договор за счетоводни услуги, със срок за изпълнение
на дейностите – 31.12.2017г., като е уговорено месечно плащане в размер на
180,00 лв. след представяне на фактура от страна на изпълнителя, като такива са
представени както следва: фактура № 1644 / 04.10.2017г. и приемо-предавателен
протокол към фактурата- счетоводни услуги за м. Септември 2017г. на стойност 180,00 лв. /плащане на
25.10.2017г./; фактура № 1659 / 07.11.2017г. и приемо-предавателен
протокол към фактурата- счетоводни услуги за м. Октомври 2017г. на стойност
180,00 лв. /плащане на 08.11.2017г./; фактура № 1675 / 05.12.2017г. и приемо-предавателен протокол към фактурата- счетоводни
услуги за м. Ноември 2017г. на стойност 180,00 лв. /плащане на 07.12.2017г./;
фактура № 1693 / 31.12.2017г. и приемо-предавателен
протокол към фактурата- счетоводни услуги за м. Декември 2017г. на стойност
180,00 лв. /плащане на 15.01.2018г./. Разходът е включен и в доклада по чл. 29,
ал. 3 от Наредба 1 от 22.01.2016г. и същият е описан в т.3.1 Дейности, свързани
с управление на стратегията и в Таблица 1„Планирани и извършени дейности през
отчетния период“, т.12 „Непреки разходи по чл.9, ал. 2, т. 3, 5, 6, 8, 10, 12,
18 от Наредба 1 от 22.01.2016г. на МЗХ“.
- По заявените разходи по дейност II 3.1.2 „Разходи за
организиране на обучения, семинари и информационни срещи за местни лидери и за
уязвими групи и застрашени от бедност целеви групи, включително роми, свързани
с подготовка, изпълнение и отчитане на проекти и други, свързани с
популяризиране на стратегията за ВОМР и прилагане на подхода. Организиране на
информационни срещи за най-малко 10 участника /„Фернет
България“ - ООД /, във връзка с което на 07.09.2017г. е сключен Договор с „Фернет България“ – ООД (лист 1136 – 1140) за провеждане на
отворени форуми преди отваряне на приеми на проектни предложения към
Стратегията за Водено от общностите местно развитие на МИГ – Община Марица;
провеждане на мобилна кампания за микропредприятия и
земеделски производители „МИГ открива работно място“ и за организиране на информационни срещи за най-малко 10
участника, със срок за изпълнение на дейностите – 31.12.2017г. По договора е
предвидено провеждане на 19 бр. информационни срещи всяка от по 210,00 лв. или общата договорена
стойност за 19 информационни срещи възлиза на 3 990,00 лв. Представен е Доклад
за изпълнение на дейностите, с който се отчита свършената работа и фактура, по
която е извършено плащане на 07.12.2017г. Разходите са включени и в доклада по
чл. 29, ал. 3 от Наредба 1 от 22.01.2016г. и същите са описани в т.3.2 Дейности
за популяризиране на стратегията за ВОМР на територията на нейното изпълнение и
в Таблица 1„Планирани и извършени дейности през отчетния период“, т.3.1
„Разходи за организиране на обучения, семинари и информационни срещи за местни
лидери и уязвими групи и застрашени от бедност целеви групи, включително роми,
свързани с подготовка, изпълнение и отчитане на проекти и други, свързани с
популяризиране на стратегията за ВОМР и прилагане на подхода.
Установява се, че разходите и по петте точки посочени
в оспореното решение са включени в Доклада на лист 77-91, с който СНЦ „МИГ –
ОБЩИНА МАРИЦА“ е отчело изпълнените дейности за отчетния период
01.10.2017г.-31.12.2017г. по подмярка 19.4 Текущи разходи и популяризиране на стратегия
за ВОМР, като планираните и извършени дейности са посочени в табличен вид,
ведно с общите стойности на извършените разходи, съгласно подадените заявки за
плащане в лв. за периода 01.10-31.12.2017г., както и общите стойности на
извършените разходи, съгласно подадените заявки за плащане в лв. с натрупване
за периода 01.01-31.12.2017г.
Не може да се направи категоричен извод как в действителност
органът е определил размера на финансовата корекция, тъй като не е
конкретизирано коя точно част от целия разход по всяка точка касае отказа за
изплащане.
Същественото тук е кога вземанията по договорите за
изпълнената през този период юли – септември 2017г. работа са станали дължими и
изискуеми и в коя заявка за плащане следва да се включат. В тази връзка следва
да се разгледат клаузите на сключените договори. Съгласно, сключения на 08.08.2017г.
с А.А.П. Договор за извършване на експертна работа във
връзка с предоставяне на консултантски услуги относно прилагане на мерки от
СВОМР на МИГ - Община Марица, със срок за изпълнение на дейностите - не
по-късно от 31.12.2017г. е уговорено плащане
след предаване на документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ по всяка мярка. В
договорът е посочено, че плащането се извършва на основание отчетен доклад от
експерта, удостоверяващ броя на дните с положен труд с описание на извършените
дейности и отработените часове и утвърден от председателя на УС на СНЦ „МИГ -
Община Марица". В сключения на 14.08.2017г. с М.С.М. Договор за извършване
на експертна работа във връзка с предоставяне на консултантски услуги относно
прилагане на мерки от СВОМР на МИГ - Община Марица, със срок за изпълнение на
дейностите - не по-късно от 31.12.2017г., е уговорено плащане след предаване на
документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ по всяка мярка. В договорът е посочено,
че плащането се извършва на основание отчетен доклад от експерта, удостоверяващ
броя на дните с положен труд с описание на извършените дейности и отработените
часове и утвърден от Председателя на УС на СНЦ „МИГ - Община Марица". В
сключения на 08.08.2017г. с адвокат В.П.А., договор
за извършване на услуга - правно консултиране и съгласуване на документации за възлагане на дейности по подмярка 19.4 „Водено от общностите местно развитие"
по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., със срок
за изпълнение на дейностите - 30.09.2017г., е уговорено плащане след подписване
на двустранен Приемо-предавателен протокол и
представяне на доклад за изпълнение на дейностите от изпълнителя в размер на
840лв. В сключения на 03.01.2017г. Договор за счетоводни услуги, със срок за
изпълнение на дейностите - 31.12.2017г., е уговорено месечно плащане в размер
на 180,00 лв. след представяне на фактура от страна на изпълнителя. В
сключения на 07.09.2017г. Договор с „Фернет
България" - ООД за провеждане на отворени форуми преди отваряне на приеми на проектни предложения към Стратегията
за Водено от общностите местно развитие на МИГ - Община Марица; провеждане на
мобилна кампания за микропредприятия и земеделски
производители „МИГ открива работно място" и за организиране на
информационни срещи за най-малко 10 участника, със срок за изпълнение на
дейностите - 31.12.2017г., е уговорено плащане след извършване на услугите и
представяне на изискуемата документация съгласно сключения договор.
Тук е мястото да се съобрази и кога са изпълнени
договорите от страна на изпълнителите.
По сключения на 08.08.2017г.
с А.А.П. Договор за извършване на експертна работа: с
ППП от 18.09.2017г. П. предава на възложителя разработена в периода от
02.09.2017г. до 17.09.2017г., документация по мярка М08 „Подобряване на
производствения капацитет в МСП на територията на МИГ" по ОПИК, с което
обаче не приключва работата по договора. Със сключения с МИГ -Община Марица
договор, експертът се задължава да извършва корекции на разработената
документация за всяка отделна процедура при необходимост и във връзка с
актуализирани указания на УО; с ППП от 25.09.2017 предава на възложителя
разработена в периода от 05.09.2017г. до 24.09.2017г., документация по мярка
М03 „Добри и безопасни условия на труд" по ОПРЧР, с което обаче не приключва
работата по договора; с ППП от 29.12.2017 предава на възложителя разработена в
периода м. Октомври 2017г. - м. Декември 2017г., документация по мярка М02
„Активно включване - младежи", мярка М04 „Социално икономическа интеграция
– уязвими групи" и мярка М05 „Активно включване уязвими групи" по
ОПРЧР и мярка М06 „Подкрепа за разработване на иновации от стартиращи
предприятия" и мярка М07 „Насърчаване на предприемачеството и подобряване
нивото на оцеляване на МСП от територията на МИГ" по ОПИК. Извършената
работа експертът отчита на 29.12.2017г. с един отчетен доклад за положения
труд, който обхваща целия период на изпълнение на дейностите -м. Септември, м.
Октомври, м. Ноември, м. Декември 2017г., като
целият разход е в размер на 5 250,00 лв. Плащането по сключения договор
за експертна работа е извършено на 26.01.2018г. въз основа на Отчетния доклад
за положен труд от 29.12.2017г. и въз основа на изготвена сметка за изплатени
суми.
По сключения на 14.08.2017г. с М.С.М. Договор за
извършване на експертна работа: с
ППП от 23.10.2017г. предава на възложителя разработена в периода от 17.08.2017г.
до 21.08.2017г. документация по М7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването
или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура" по
ПРСР, с което обаче не приключва работата по договора. Предаден е Отчетен
доклад за извършена експертна работа от 23.10.2017г., като плащането по
отчетния доклад за извършена експертна работа по мярка М7.2 е извършено на
14.11.2017г. въз основа на изготвена сметка за изплатени суми; с ППП от
31.10.2017 предава на възложителя разработена в периода от 04.10.2017г. до
08.10.2017г. документация по М01 „Проучвания и инвестиции, свързани с
поддържане, възстановяване на културното и природното наследство на
селата.Съхраняване, развитие и валоризиране на специфичната местна идентичност
и местна култура" по ПРСР. Извършената работа експертът отчита на
31.10.2017г. с отчетен доклад за извършена експертна работа, като плащането по
отчетния доклад за извършена експертна работа по мярка М01 е извършено на
07.12.2017г. въз основа на изготвена сметка за изплатени суми; с два ППП от
22.12.2017 предава на възложителя разработена документация по М4.1 „Инвестиции
в земеделските стопанства" по ПРСР и по М4.2 „Инвестиции в
преработка/маркетинг на селскостопански продукти" по ПРСР, като за
извършената работа експертът е представил два отчетни доклада от 30.11.2017г.;
с ППП от 29.12.2017 предава на възложителя разработена документация по М6.4.1
„Инвестиции в подкрепа на неземеделски дейности" по ПРСР, като за
извършената работа експертът е представил
отчетен доклад от 29.12.2017г. Плащане по трите отчетни доклада за
положен експертен труд по М4.1, М4.2 и М6.4.1 е извършено на 19.01.2018г. въз
основа на изготвена сметка за изплатени суми.
По сключения на 08.08.2017г.
с адвокат В.П.А., договор за извършване на услуга - правно консултиране:
с ППП от 08.08.2017г.,
от 11.08.2017г., от 14.08.2017г., от 01.09.2017г. и от 05.09.2017г. предава на
възложителя разработена документация. Извършената работа експертът отчита на
02.10.2017г. с един общ доклад за изпълнение на възложените дейности. Плащането
на възнаграждението на експерта е извършено на 31.10.2017г. след представяне на
отчетен доклад за извършената работа въз основа на сметка за изплатени суми.
По сключения на 03.01.2017г. Договор за счетоводни
услуги: В заявката за плащане за
периода 01.10.2017г.-31.12.2017г., са включени разходи за счетоводни услуги,
както следва: фактура № 1644 / 04.10.2017г. и приемо-предавателен
протокол към фактурата- счетоводни услуги за м. Септември 2017г. на стойност
180,00 лв. /плащане на25.10.2017г./; фактура № 1659 / 07.11.2017г. и приемо-предавателен протокол към фактурата- счетоводни
услуги за м. Октомври 2017г. на стойност 180,00 лв. /плащане на08.11.2017г./;
фактура № 1675 / 05.12.2017г. и приемо-предавателен
протокол към фактурата- счетоводни услуги за м. Ноември 2017г. на стойност
180,00 лв. /плащане на 07.12.2017г./; фактура № 1693 / 31.12.2017г. и приемо-предавателен протокол към фактурата- счетоводни
услуги за м. Декември 2017г. на стойност 180,00 лв. /плащане на 15.01.2018г./.
По сключения на 07.09.2017г. Договор с „Фернет България" – ООД: информационните срещи са проведени в периода от
26.09.2017г.-26.10.2017г., както следва: на 26.09.2017г. в с.Ясно поле; на
27.09.2017г. в с. Рогош; на 28.09.2017г. в с. Желязно; на 29.09.2017г. в с.
Труд; на 02.10.2017г. в с. Войводиново; на 03.10.2017г. в с. Войсил; на
04.10.2017г. в с.Калековец; на 05.10.2017г. в с.Манолско Конаре; на
06.10.2017г. в с.Маноле; на 09.10.2017г. в с.Трилистник; на 10.10.2017г. в с.Скутаре; на 11.10.2017г. в с.Динк; на
12.10.2017г. в с.Крислово; на 13.10.2017г. в с.Строево; на 16.10.2017г. в
с.Граф Игнатиево; на 23.10.2017г. в с.Царацово; на 24.10.2017г. в с.Бенковски;
на 25.10.2017г. в с.Радиново; на 26.10.2017г. в с.Костиево. С ППП от
06.12.2017г. изпълнителят е
предал необходимата документация, съпътстваща изпълнението на всички дейности
по договора, в т.ч. и информационните срещи заедно с доклад за изпълнение на
дейностите, с който се отчита свършената работа и фактура, по която е извършено
плащане на 07.12.2017г.
От изложеното става ясно, че в случая задълженията по
всички договори са делими. Но следва да се съобрази и разпоредбата на чл. 66 от ЗЗД, съгласно която възложителят не може да бъде принуден да приеме изпълнение
на части, макар задължението да е делимо. Така възложителят по договорите СНЦ
„МИГ – ОБЩИНА МАРИЦА“ е приел изпълнението, като съгласно клаузите на
подписаните договори с изпълнителите, е платил уговорените възнаграждения след
представяне на отчетен доклад за извършената работа въз основа на сметка за
изплатени суми. От изключително значение в случая е, че едва след разплащането
на заявените за възстановяване разходи
МИГ разполага с всички необходими документи, съгласно Приложение № 7 към
чл. 29, ал. 2 от Наредба 1/22.01.2016г., доказващи извършените от МИГ дейности.
Въпреки, че част от дейностите са извършени през
периода юли-септември 2017г., вземанията по договорите за изпълнената през този
период работа са станали дължими и изискуеми в следващия тримесечен период и
същите са включени в заявката за плащане тогава. Поради което, настоящия
съдебен състав счита, че правилно жалбоподателят е включил описаните по – горе
разходи в доклада за отчитане и изпълнение на дейности за отчетния период
01.10.2017г.-31.12.2017г. по подмярка 19.4 Текущи
разходи и популяризиране на стратегия за ВОМР, като планираните и извършени
дейности са посочени в табличен вид, ведно с общите стойности на извършените
разходи, който доклад е приложен и към заявката за плащане за периода
01.01-31.12.2017г.
Не на последно място следва да се отбележи, че ответният
орган в своето решение е посочил като правно основание и чл.32 ал.2 от Наредба
№ 1/22.01.2016г., съгласно който Държавен фонд "Земеделие" отказва
изплащането на финансова помощ, когато по отношение на МИГ, член на колективния
управителен орган и представляващ по закон и пълномощие член на колективния
управителен орган на МИГ, включително и когато член е юридическо лице, член на
контролен орган на МИГ или персонала на МИГ, се установи несъответствие с
изискване на чл. 12 или 13 от Наредба № 22 от 2015 г., а в мотивите на
решението не е посочено, кое точно е несъответствието (дали по чл.12 или чл.13
на Наредба № 22 от 2015 г.), нито по отношение на кой е установено. Изобщо
липсват мотиви в тази насока. Поради което, съдът счита, че позоваването на чл.32
ал.2 от Наредба № 1/22.01.2016г. е напълно незаконосъобразно.
Съдът счита, за неоснователно възражението на жалбоподателя
във връзка с наличието на нередност. В оспорения административен акт в
оспорената част, органът е определил финансова корекция по заявени разходи по различни
дейности и е отказал частично изплащането на финансова помощ представляваща
плащане по споразумение № РД 50-195/29.11.2016г. Като правно основание в
оспореното решение е посочен чл.70 ал.1 т.10 от ЗУСЕСИФ, съгласно който
финансова подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или
частично чрез извършване на финансова корекция, за друга нередност,
съставляваща нарушение на приложимото право на Европейския съюз и/или
българското законодателство, извършено чрез действие или бездействие от страна
на бенефициента, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на
средства от ЕСИФ. Тук е мястото да се отбележи, че финансовата корекция е
инструмент за възстановяване в бюджета на Съюза на неоправдан разход, извършен
в следствие на нарушение на правото на Съюза или на свързаното с него
национално право, за да се гарантира, че финансовия ресурс на Съюза е използван
при спазване на правото на Съюза, в какъвто смисъл е и цитираното в писмената
защита на жалбоподателя решение на ВАС. А що се отнася до вредата на средства
от ЕСИФ, в действителност в оспорения административен акт не са изложени мотиви
в тази насока, но следва да се отбележи, че нередност има и тогава, когато е
налице възможност за нанасянето на вреда на общия бюджет, и няма изискване да
се докаже наличието на точно финансово изражение, което следва от буквалното
езиково (семантично) тълкуване на разпоредбата на чл. 2 (36) от Регламент №
1303/2013, което не оставя никакво съмнение за тази възможност - "има или
би могло да има". Изложеното обаче не променя извода на съда за
незаконосъобразност на оспореното решение, с оглед липсата на мотиви и
противоречието му с материалния закон. Предвид гореизложено, съдът намира, че
жалбата против това решение е основателна и следва да бъде уважена.
При този изход на делото съгласно разпоредбата на чл.
143, ал. 1 АПК, в тежест ответника следва да бъдат възложени направените по
делото разноски от жалбоподателя които се констатираха в размер на 551, 10 лв.,
от които 41,10 лева - държавна такса и
510 лева адвокатски хонорар (съобразно приложеният договор за правна защита и
съдействие на лист 2351 по делото, както и платежно нареждане на лист 2350). Съдът
намира направеното възражение на пълномощника на ответника за прекомерност на
адвокатското възнаграждение за неоснователно, тъй като претендираният
размер е дори малко под определения съобразно разпоредбата на чл. 8, ал.1, т.2
от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните адвокатски възнаграждения
размер.
Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал.2 АПК,
Административен съд, Първо отделение ,I
състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 16/19/4/0/00033/3/05/03/01, с изх. №
01-6300/377 от 04.07.2018 г. на И.М. За Изпълнителния директор на ДФ
"Земеделие“ – в частта, с която на СНЦ „МИГ ОБЩИНА МАРИЦА“ се отказва
частично плащане на финансовата помощ по Договор № РД 09-58/25.01.2017г. и са
наложени финансови корекции в общ размер на 4110 лв.
ОСЪЖДА
Държавен фонд „Земеделие" да плати на Сдружение с нестопанска цел „Местна
инициативна група – Община Марица“, БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на
управление: с.Калековец, общ.Марица, обл.Пловдив,
ул.“Иван Вазов“ № 5 разноски в производството в размер на 551, 10 лв. /петстотин
петдесет и един лева и десет стотинки/.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд в 14-дневен срок от съобщаването.
СЪДИЯ: