Решение по дело №192/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 януари 2023 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20227090700192
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

189

Габрово, 23.01.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД- ГАБРОВО в открито съдебно заседание проведено на двадесет и първи декември, две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН  КОСЕВ

                                                              ЧЛЕНОВЕ: ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА

                                                                                   ДАНИЕЛА  ГИШИНА

                                                                                            

при секретаря Мариела Караджова и с участието на прокурор Людмила Рачева от  Окръжна прокуратура Габрово, като разгледа докладваното от съдията КИРОВА к.а.н.д. № 192 от 2022 година по описа на същия съд, за да се произнесе, взе предвид следното:

           

 

Производството е по чл. 63в от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/. Образувано е въз основа на касационна жалба вх. № СДА-01-2075 от 5.12.2022 г., подадена от „****“ ЕАД /с предходно наименование „Българска телекомуникационна компания“/, ЕИК: ****, против съдебно Решение № 130 от 3.11.2022 г., постановено по н.а.х.д. № 558 от 2022 г. по описа на Районен съд Габрово /РСГ/, с искане за неговата отмяна, както и за отмяна на потвърденото с него Наказателно постановление /НП/.

С атакуваното съдебно решение е потвърдено Наказателно постановление /НП / Р-000362 от 21.07.2022 г., издадено от Директора на РД със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара“ към КЗП, с което на „***“ ЕАД, София е наложена имуществена санкция в размер на 6 000.00 лв. на основание чл. 222а и чл. 231 от ЗЗП и дружеството е осъдено да заплати  на РД деловодни разноски 80.00 лв. – юрисконсултско възнаграждение.

Нарушението, за което е издадено процесното НП, се изразяват в следното:

На 8.03.2022 г. е извършена проверка в магазин за мобилни апарати и услуги на дружеството с посочен адрес във връзка с жалба на потребител относно закупен от него на 30.12.2021 г. мобилен апарат. Този апарат в последствие давал дефекти – не работел с някои приложения, поради което бил изпращан в сервиз, но дефектите не били отстранени. При проверката е установено, че рекламацията е била заведена в регистъра, като е отразено, че при тестване на апарата в магазина на 2.02.2022 г. е дал такъв дефект, а след връщането от сервиз и направена инсталация на Вайбър и Месинджър, понеже бил върнат към фабрични настройки, той също давал дефект, макар и не всеки път и е отразено, че „селфи камерата е на черти“. В КП от 16.02.2022 г. обслужващият сервиз е дал препоръка да се изключи услугата VoLTE, както и WI/FI plus. Към датата на проверката в магазина е предложен за продажба същият апарат, за който е записано, че функционира с услугите 5G, VolTE, NFS.

На 21.03.2022 г. на електронна поща на КЗП са изпратени документи, в които се сочи, че апаратът е обслужван двукратно в сервиз и не е дал дефекти. Търговецът е заявил, че ще произнесе по рекламацията в срок.

На 23.03.2022 г. потребителят твърди, че е посетил магазина, за да получи апарата си, но той отново е тестван на място и отново е дал дефект. По този повод е извършена още една проверка в магазина и е установено, че действително телефонът създава отново проблем – при ползването на селфи камерата излиза тъмен екран и в десния край има черти. На 30.03.2022 г. по електронна поща постъпва становище на търговеца, в което отново се заявява, че по предявената рекламация не се установява дефект от обслужващия сервиз и от 22.03.2022 г. стоката е на разположение на собственика й. Дадени са отново препоръки от сервиза да не се ползват горепосочените две приложения, което навежда на извода, че все пак в сервиза е установен дефект при включването им, а тази услуга се рекламира от търговеца като съществена характеристика на апарата в магазина, където той е изложен за продажба.  В КП от 24.03.2022 г. се отразява, че дефектът се проявява при видеоразговор с Вайбър и Месинджър, като проблемът е проявен в срока по чл. 108 от ЗЗП – сита се, че е съществувал към момента на продажбата.

Въз основа на така изложеното е установено нарушение на чл. 113, ал.1, във вр. с чл.105, ал. 2, във вр. с чл. 108 от ЗЗП. За нарушение, извършено на 30.03.2022 г. в магазин за мобилни апарати на дружеството – жалбоподател. Нарушението не е извършено за първи път, в НП е отразено, че е реализирано при условията на повторност, като по този повод са цитирани две НП, влезли в сила за аналогични деяния. На основание чл. 113, ал. 1, чл. 222а, и чл. 231 от ЗЗП на дружеството е наложена санкция от 6 000.00 лв.

В законния срок привлеченото към административно-наказателна отговорност лице подава жалба до районния съд, с която моли за отмяна на процесното НП. В депозираната жалба се сочи, че проблемът на потребителя е при работа с конкретни приложения.  И по-точно с предната камера при ползването на Вайбър и Месинджър. От сервиза отричат наличието на такъв проблем, но въпреки това е предоставена препоръка за изключване на посочените функции, т.к. вероятните причини за смущенията при работа с апарата биха могли да са налице, когато те се активират. НП е издадено при неизяснени от контролните органи факти, по-конкретно недоказано нарушение и неустановено наличие на дефект. Ремонт по рекламациите не е извършван, поради липса на дефект, устройството е преминало през производствените тестове и не е установено отклонение от нормата. При всички предявени рекламации стоката е връщана на потребителя в 30-дневен срок.

За да постанови съдебния си акт, РС е приел, че нарушението е установено по несъмнен начин от обективна и субективна страна. Според съда е установено, че закупеният мобилен апарат нееднократно е проявявал еднотипен дефект, предявени са две рекламации – на 2.02.2022 г. и на 9.03.2022 г., но той не е бил отстранен. Налице са препоръки от сервиза за изключване на посочени функции, които са съществена характеристика на този вид мобилни апарати, рекламирана в магазина. Въпреки установения дефект, проявил в срок от 6 месеца от закупуване на стоката, търговецът е отрекъл наличието му, с което е осъществил съставът на административното нарушение. Съдът е счел, че размерът на санкцията е правилно определен, нарушението се явява четвърто по ред, с оглед на което тя не е несъразмерно висока.

Жалбата против първоинстанционния съдебен акт е депозирана в законния 14-дневен срок, подадена е от заинтересовано лице против подлежащ на касационна проверка съдебен акт, поради което се явява редовна и допустима и следва да бъде разгледана по същество с оглед нейната основателност. Излагат се съображения за необоснованост и неяснота на съдебния акт. Правят се възражения за неправилна интерпретация на фактите от страна на съда – дефект не е установен. Не са отчетени допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административнонаказателното производство: не е посочено място на извършване на нарушението, дата на извършване, липса на пълна и обективна преценка на тежестта на нарушението от АНО. Оспорва се и законосъобразността и справедливостта на наложената санкция, която касаторът счита за прекомерна.

По делото е депозиран отговор на касационната жалба, изготвен от упълномощен юрисконсулт, в който ответникът я оспорва и моли за потвърждаване на първоинстанционното съдебно решение.

В проведеното по делото открито съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Ответната страна не се явява и не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура Габрово намира жалбата за неоснователна.

При направената от настоящата съдебна инстанция за допустимост и законосъобразност на процесното решение на РСС се установи следното:

По делото не е спорно, че касаторът е търговец и като такъв е продал посочения в НП търговски обект процесния телефонен апарат.

По делото няма спор, а и са приложени доказателства, от които е видно, че телефонът е закупен от потребителя на 30.12.2021 г.

Приложена е Сервизна карта от 2.02.2022 г. с описание на проблема според клиента. От съдържанието й е видно, че в сервиза е извършено връщане към заводските настройки на апарата и на същия не е правен ремонт. Затова и не са попълнени опциите за описание на ремонт и констатации на сервиза. Стоката е предадена на клиента на 23.02.2022 г.

На 8.03.2022 г. е съставен Констативен протокол от служители на КЗП, подписан и от служител в търговския обект на „****“ ЕАД, като при проверката е установено, че на място се води регистър с рекламации, като процесната първа такава на клиента е вписана в него. Служителят, работещ в магазина, заявява, че при предявяването на рекламацията  на 2.02.2022 г.  мобилният апарат е тестван и е бил с дефект, установен на място в обекта. След връщането му от сервиз отново е бил тестван на място, инсталирани са били отново Вайбър и Месиндъжр, т.к. в сервиза е бил върнат към заводски настройки и отново дал дефект, който не се проявява всеки път – камерата е на черти при ползването й в разговор с тези приложения. За този апарат, изложен за продажба към момента на проверката в магазина, като характеристики на артикула са посочени налични приложения, част от които сервизът бил дал препоръка да не се ползват, но в търговския обект при представянето на този вид телефон липсва такава препоръка за деактивиране на функции и приложения. Към протокола е приложена снимка от етикет за продажба на този вид телефони, която онагледява изложеното в документа относно описанието на характеристиките на артикула.

В Сервизна карта от 9.03.2022 г. отново е налице описание на проблема според потребителя, непотвърдено от сервиза. Няма данни за извършен ремонт и констатации, не е попълнен реквизита за връщане стоката на клиента.

Констативен протокол от 24.03.2022 г. е съставен при проверка в магазина на „****“ ЕАД. На датата на проверката телефонът се намира в магазина и тестван в присъствието на служители на този обект. Установява се, че при входящо обаждане чрез Месинджър на камерата се появява тъмен екран и в десния му край има черти. Телефонът се връща от обслужващ сервиз за втори път с такъв проблем на селфи камерата при разговори в Месинджър. При проверката са направени снимки, от които е видно, че апаратът не работи съгласно договора за продажба. При направени два опита за ремонт, неуспешни, в КП е вписано, че търговецът трябва да се съобрази с желанието на клиента, който изплаща телефона, без да може да го използва, като търпи значителни неудобства от това. Протоколът е подписан от двама представители на КЗП и служител на магазина.  На л. 33 от делото на РСГ е приложена снимка, на която се вижда появата на черния екран с чертите горе в дясно, потвърждаваща твърденията на клиента.

Констативен протокол от 29.03.2022 г. е неподписан както от сервизен техник, така и от клиент, като в него са отразени констатации за липса на открити проблеми след тестване на уреда във всички режими на работа и е установено, че уредът функционира нормално, съобразно техническите характеристики, заложени от производителя. Съветът е бил да се изключи Vol TE услугата от меню настройки, както и WI/FI Plus да се деактивира, но липсата на подпис на представител на сервиза и клиента води до неустановеност на описаните в него констатации. Буди недоумение фактът, че въпреки липсата на проблеми с апарата се дава съвет за изключване на основни приложения, включени като част от рекламата за продажба на същия артикул в обекта на търговеца.

На 30.03.2022 г. търговецът писмено становище пред контролните органи, в което сочи, че телефонният апарат няма дефекти и че е на разположение на клиента в магазина от 22.03.2022 г., като той може да отиде да си го получи.

По делото като свидетели са разпитани служители на КЗП, участвали в проверките в търговския обект, които лично са констатирали проблемите с телефонния апарат.

Приложените по делото писмени доказателства не са оспорени от страните.

Въз основа на така изложеното правилно първоинстанционният съд е приел, че е налице нарушение, което е установено от обективна страна чрез констативните протоколи на КЗП – официални свидетелстващи документи, неоспорени в съдебно заседание от жалбоподателя, които имат материална доказателствена сила по тази причина. Оправомощени служители на място двукратно са установили проблеми с телефона на потребителя, съответстващи на описаното от него и заявено като рекламация, потвърждават го и като свидетели в о.с.з. По същия начин е установена и липсата на отстраняване на тези дефекти, след предоставяне на стоката за ремонт. До 30.03.2022 г. рекламациите не са били удовлетворени и телефонът не е бил преведен в състоянието, в което е следвало да бъде, съгласно договора за продажба.

Настоящата съдебна инстанция не споделя становището на касатора, че АУАН и НП страдат от пороци на формата. В тях ясно е посочена дата на нарушението – 30.03.2022 г. – на тази дата търговецът е отказал да удовлетвори претенцията на потребителя, като е заявил в КЗП, че не е налице дефект на стоката, който да е гаранционен и че очаква клиентът да се яви в търговския обект и да си я получи обратно, което означава именно изричен отказ от замяна, предоставяне на оборотен апарат, ремонтиране или връщане на платената сума, т.е. удовлетворяване на гаранцията и предоставяне на стоката на клиента в състояние, според договореното, с работещи всички функции и приложения на закупеното устройство.

Нарушението е установено на посоченото място – в магазина на адреса в гр. Габрово и мястото е изрично посочено именно като място на извършване на деянието – „в магазин за мобилни апарати и услуги…“. Няма друг начин, по който да се опише мястото на нарушението, т.к. от този магазин е закупен апаратът, в него са правени рекламациите, там са вписани те в дневника, в него се е явявал клиентът да остави и да получи телефона си и в него е установил, че търговецът не желае да удовлетвори претенцията му на потребител. Затова и правилно се счита, че това е мястото на нарушението и е посочено, че НП подлежи на обжалване пред РС – Габрово като местна подсъдност.

По делото е установено по несъмнен начин, че касаторът е санкциониран за аналогични нарушения по ЗЗП с влезли в сила НП, приложени към преписката. Влизането им в сила е в период по-малък от година до съставянето на процесното НП. С тях са наложени санкции за повторно извършени нарушения, като през 2021 г. е наложена такава от 5 000.00 лв. В тази връзка настоящата съдебна инстанция намира за обосновано и законосъобразно налагането на санкция за повторно нарушение в размер на 6000.00 лв.

Съдът взе предвид, че към датата на извършване на  нарушението – 30.03.2022 г., съставянето на АУАН – 3.05.2022 г., издаване на НП – 21.07.2022 г., обжалването му и издаване на решението на РС, са били отменени както сочената като нарушена норма на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП, така и останалите цитирани такива – чл. 105, ал. 2, чл. 108 и санкционната на чл. 222а от същия нормативен акт. Отмяната на тези норми е в сила от 1.01.2022 г., като в бр. 23 на ДВ от 19.03.2021 г. е публикуван приетият Закон за предоставяне на цифрово съдържание и цифрови услуги и за продажба на стоки, като в §.8, т. 4 от ЗР на същия е предвидено, че в „Закона за защита на потребителите се правят следните изменения и допълнения: … Членове 104 - 121 се отменят.“, а в т.18 е предвидена и отмяната на чл. 222а. Нормата на §.11 от действащия ЗПЦСЦУПС обаче предвижда, че същият влиза в сила от 1 януари 2022 г. и се прилага за договори за продажба на стоки, сключени след тази дата, с изключение на чл. 21 и 22, които се прилагат за договори, сключени след 1 януари 2022 г. Процесният договор за покупка на стоката е от 3.12.2021 г., и влиза в хипотезата на §.11 от ЗПЦСЦУПС, според която по отношение на него следва да се прилага ЗЗП в така цитираните отменени негови части, като към договор, сключен преди 1.01.2022 г., поради което правилно и законосъобразно АНО и Районният съд са приложили ЗЗП по отношение на сочените като нарушени правни норми и санкционната такава, т.к. за заварени правоотношения, възникнали пред 1.01.2022 г. приложение следва да намерят правилата на ЗЗП въз основа на §.11 от новия закон.

Относно приложението на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН, АСГ следва да допълни, че и в сега действащия ЗПЦСЦУПС нарушението е уредено като такова по чл. 34 от новия нормативен акт, т.е. явява се съставомерно и за него се прилагат санкциите по чл. 222а от ЗЗП, регламентирани по настоящем в чл. 70 и чл. 75 от същия, т.е. не е налице нов по-благорприятен нормативен акт, който да се приложи към настоящия случай.

В заключение АСГ намира, че първоинстанционното съдебно решение е мотивирано и законосъобразно и подадената срещу него жалба следва да се остави без уважение.

По делото е депозиран писмен отговор /становище/ на подадената касационна жалба, изготвен и подписан от надлежно упълномощен юрисконсулт, в който се прави своевременно и основателно искане за присъждане в полза на РДГ на юрисконсултско възнаграждение. Такова е дължимо от касационния жалбоподател на основание чл. 63, ал. 4, чл. 63д, ал.2 от ЗАНН във вр. с чл. 143, ал. 3 от АПК. На основание чл. 37 от ЗПП и чл. 25а, ал. 3 от НПП такова се дължи в размер на 50.00 лв. с оглед фактическата и правна сложност на делото.

Въз основа на горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, във вр. с чл.63в от ЗАНН, Административен съд Габрово

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 130 от 30.11.2022 г. по а.н.х.д. № 558 от 2022 г. по описа на Районен съд Габрово, оспорено с касационна жалба вх. № СДА-01-2075 от 5.12.2022г. по описа на  съда, подадена от „****“ ЕАД, със седалище гр. София, ЕИК: ****, с което е потвърдено Наказателно постановление № Р-000362 от 21.07.2022 г. издадено от директора на РД със седалище гр. Русе към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите, с което на касатора е наложена имуществена санкция в размер на 6 000.00 /шест хиляди/ лв. на основание чл.113, ал. 1, във вр. с чл. 105, ал. 2, във вр. с чл. 108 от Закона за защита на потребителите, на основание чл. 222а и чл. 231 от същия нормативен акт, като мотивирано и законосъобразно.

ОСЪЖДА „****“ ЕАД, със седалище гр. София, ЕИК: **** да заплати на Регионална дирекция със седалище гр. Русе, към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите деловодни разноски в размер на 50.00 /петдесет/ лв. юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно. 

Препис от решението следва да се връчи на страните в едно със съобщението.

 

                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                           

                                                                                    ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                      

                                                                                                            2.