Решение по дело №620/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 50
Дата: 4 март 2020 г. (в сила от 4 март 2020 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20197130700620
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

    ……

 

             гр. Ловеч, 04.03. 2020 г.

 

          В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на четвърти март две хиляди и двадесета  година в състав:

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ    

 

          при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело   620/2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

          Производството е по реда на чл. 38 от Закона за държавната собственост (ЗДС).

          Административното дело е образувано по жалба от  Н.Г.Й. ***  срещу Решение № 671 от 12.11.2019 г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала Хемус”, участък от км 87+800  до км. 103+150, включително пътен възел „Боаза” и пътен възел „Дерманци” , подучастъци от км. 87+800 до км. 94+960 и от км. 96+600 до км. 103+150 на територията на област Ловеч  в частта относно поземлен имот (ПИ) с идентификатор 07357.135  и  ПИ с  идентификатор 07357.108, намиращи се в землището на с.  Български извор, община Тетевен, област Ловеч . Изложени са твърдения, че размера на определеното обезщетение, не е съобразено с пазарните цени на имотите в този район, както и че не е съобразено със законовите изисквания и не е равностойно за имотите. Освен това жалбоподателят е посочил, че няма да може да използва останалата част от имотите, което обосновава и допълнителната сума, с която да бъде обезщетен. По тези съображения иска да бъде отменено обжалваното решение в частта относно определения размер на дължащото обезщетение, като се увеличи размера му съгласно пазарната оценка на имота.

В съдебно заседание жалбоподателят  поддържа жалбата, излага съображения по същество на спора и претендира присъждане на направените разноски по делото.

Ответникът по делото – Министерски съвет на Република България – редовно призован – не се представлява в съдебно заседание. Представил е писмено становище чрез пълномощник, с което оспорва  като неоснователна подадената жалба.

Заинтересованата страна Министърът на регионалното развитие и благоустройството (РРБ)  – редовно призована – не изпраща представител в съдебно заседание. Представила е писмена молба чрез пълномощник, с която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна Министърът на финансите – редовно призован – не изпраща представител в съдебно заседание.

Заинтересованата страна Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) в съдебно заседание чрез пълномощник изразява становище, че депозираната жалба е частично основателна.

          Настоящият състав на Административен съд Ловеч намира жалбата за процесуално допустима. Подадена е в законоустановения 14-дневен срок по чл. 38, ал.2 от ЗДС от надлежно легитимирана страна - адресат на оспорения акт, която има правен интерес от обжалване в качеството на собственик на процесните имоти, част от които се отчуждава с оспореното решение. Разгледана по същество е основателна.

          По силата на чл.34а, ал.1 от ЗДС, отчуждаването на имоти и части от имоти частна собственост, предназначени за изграждане на национални обекти се извършва с решение на Министерски съвет по предложение на Министъра на РРБ и Министъра на финансите.

          Обжалваното решение е издадено от Министерски съвет по предложение на  Министъра на РРБ и Министъра на финансите, което означава, че е постановено от компетентен орган по смисъла на чл. 34а, ал.1 от ЗДС.

          То е издадено в предвидената от закона писмена форма. С него са отчуждени част от недвижими имоти, които са собственост на жалбоподателя. Имотите са предназначени за изграждане на национален обект – автомагистрала „Хемус“, която е обявена за национален обект с Решение № 250/25.04.2013 г. на Министерски съвет на Република България.

          Оспореното решение на Министерски съвет е със съдържанието, регламентирано в чл 34б от ЗДС и е мотивирано. Посочена е държавната нужда, за която се отчуждават частите от двата имота, техния вид, местонахождение и размер, стойността на дължимото обезщетение и собственика на имота.

          В производството по издаване на обжалвания акт са спазени административно-производствените правила в съответствние с разпоредбите на чл. 34, чл. 34 а и чл. 34б, ал.2 от ЗДС. От заинтересованото ведомство е изготвено мотивирано искане за отчуждаване до Министъра на финансите и Министъра на РРБ. Към него са приложени необходимите документи,  посочени в чл. 34, ал.2 от ЗДС. Тези двама министри са направили предложение до Министерски съвет за отчуждаване на имота, към което са приложили съвместен доклад.  Решението  е разгласено по реда на чл. 34а, ал. 3 от ЗДС, а предложението е било придружено с изискуемите от чл. 34а ал. 4 от ЗДС приложения.

Предпоставка за извършване на отчуждаването е наличието на влязъл в сила подробен устройствен план (ПУП) - парцеларен план, който предвижда изграждането на национален обект автомагистрала "Хемус участък от км. 87+800  до км. 103+150, включително пътен възел „Боаза” и пътен възел „Дерманци”, подучастъци от км. 87+800   до км. 94+960 и от км. 96+600 до км. 103+150, землищата на с. Брестница, община Ябланица, с. Български извор, община Тетевен, с. Пещерна, с. Торос и с. Дерманци, община Луковит, област Ловеч, който е одобрен с влязла в сила на 17.08.2019 г.  Заповед № РД-02-15-139/29.07.2019 г. на Зам. министъра на РРБ.

В оспорената му част решение № 671 от 12.11.2019 г. на Министерския съвет постановява отчуждаването на част от недвижими имот, собственост на жалбоподателя, представляващи:

1.Част от ПИ с идентификатор 07357.5.108, находящ се в землището на с.

Български извор, община Тетевен, представляващ нива с обща площ от 7400 дка, от която площ за отчуждаване 2.700 дка и цена на обезщетение в размер на 1248 лв.

          2. Част от ПИ с идентификатор 07357.5.135, находящ се в землището на с.

Български извор, община Тетевен, представляващ друг вид земеделска земя с обща площ от 5.399 дка, от която площ за отчуждаване 1.980 дка и цена на обезщетение в размер на 915 лв.

В табличен вид  по делото са представени имотите и частите от имоти за отчуждаване в землището на с. Български извор с техните характеристики, вид, местонахождение, размер и данни за собствениците. Приложена е  финансова обосновка, както и оценка на имотите /оценителски доклад за определяне на равностойно парично обезщетение , извършена в административното производство от лицензиран оценител.

Видно от приложения по делото оценителски доклад, равностойното парично обезщетение, в т.ч. относно процесните имоти, поради липса на подходящи сделки е определено по реда на Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи.

Ползвания метод и формула са описани в оценителския доклад . Оценителят е посочил в доклада си, че е ползвал коефициентите по чл. 7б ал. 1, т.2, т. 4, т. 5, т.6 и по чл. 4б, ал.1, т.2 от Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи, както и рентна  бонификация за ориенталски тютюн и за картофи бонитетен бал по 10 лв.

След запознаване с изготвените оценки, съдът счита, че изготвената от оценителя в административното производство оценка не съответства на нормативните изисквания, поради което не може да се приеме за правилен определеният въз основа на нея размер на обезщетението.

 Не съществува разпоредба чл. 4б в Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи. Коефициентът за поливност е определен в чл. 4, ал. 1, т. 2 от Наредбата.

Приложимите в конкретния казус коефициенти са определени като видове и стойности в чл. 4 от Наредбата, а предвидените специфични стойности, приложими за някои коефициенти при отчуждаване по реда на чл. 32 от ЗДС са определени в чл. 7б от Наредбата.

Видно от изготвената в административното производство оценка, оценителят е приложил само предвидените в чл.7б от Наредбата коефициенти, без да е приложи коефициент за отстояние от населено място по чл. 4, ал. 1, т. 5 от Наредбата.

Разпоредбата на чл. 7б от Наредбата не изключва изрично прилагането на всички коефициенти по чл. 4 от Наредбата, а въвежда различни стойности на част от приложимите коефициенти и на рентната бонификация, както и изисквания за прилагане на някои коефициенти /напр. поливност по чл.7б, ал.1, т.3 от Наредбата  във връзка с чл.4, ал.1, т.2 от същата/. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 7б, т. 7 от Наредбата, изрично препращаща към реда за извършване на оценка по чл. 4 от същата.

Съдът счита, че относно коефициента „отстояние, измерено по най-късата въздушна линия от границите на имота до границите на най-близката урбанизирана територия (населено място или селищно образувание), определени с регулационен план, с градоустройствен план или с околовръстен полигон“, при извършване на оценка по чл. 1, т. 5 от Наредбата, с оглед липсата на изрична разпоредба по чл. 7б предвиждаща различна стойност или неприложимост, приложими са стойностите, определени в чл. 4, ал. 1, т. 5 от Наредбата.

Съдът счита, че при извършване на оценката в административното производство са допуснати съществени противоречия с нормативната уредба, които водят до незаконосъобразност на решението в частта, с която въз основа на тази оценка е определен размерът на обезщетението за процесния имот.

Във връзка с оспорването съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение по чл. 32 от ЗДС, във вр. с §1а, т.1 от ДР на ЗДС.

Заключението на вещото лице е, че действителната пазарна цена на отчуждените части от процесните недвижими имоти в землището на с. Български извор, община Тетевен, собственост на жалбоподателя,  определена по реда на чл. 32, ал.2 и ал.3 във вр. параграф 1а от ДР на ЗДС е в размер на 1567 лв. за ПИ с идентификатор 07357.5.108 и 1149 лв. за ПИ с идентификатор 07357.5.135.

В съдебно заседание вещото лице заявява, че оценката му се различава от тази, която е приложена в оценителския доклад по два показателя – по отношение на показателя рентна бонификация, който е определен неправилно, както и че в оценителския доклад не е приложен коефициента за отстояние от населено място.

Заключението е прието без възражения от жалбоподателя и не е прието от пълномощникът на АПИ в частта, в която вещото лице е приложило коефициента по чл.4, т.5 от Наредбата за отстояние от населено място.

Заключението е приобщено към доказателствения материал по делото. Съдът кредитира същото, защото го намира за обективно и професионално изготвено.

Според вещото лице при правилно приложение на Наредбата с предвидените в нея диференциращи коефициенти и рентни бонификации, стойността на обезщетението за частите от процесните имоти в с. Български извор, собственост на жалбоподателя са в размер на  1567 лв и 1149 лв., т.е. пазарната стойност на  частите от двата имота е различна от тази, която е определена в хода на административното производство.

Необосноваността на извода на административния орган относно размера на обезщетението обуславя извод за незаконосъобразност на оспореното решение в частта му относно размера на определеното обезщетение за процесните два поземлени имота.

Това налага извод, че решението на Министерски съвет в оспорената част е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, като се определи законосъобразен размер на равностойното парично обезщетение за отчуждената част от двата ПИ, собственост на жалбоподателя.

При този изход на делото и с оглед направеното своевременно искане от процесуалният представител на жалбоподателя, на същия следва да се присъдят направените разноски по делото.

По изложените съображения и на основание чл. 38, ал. 8 от ЗДС и чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ  Решение № 671 от 12.11.2019 г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала Хемус”, участък от км 87+800  до км. 103+150, включително пътен възел „Боаза” и пътен възел „Дерманци” , подучастъци от км. 87+800 до км. 94+960 и от км. 96+600 до км. 103+150 на територията на област Ловеч  землището на с.  Български извор, община Тетевен, област Ловеч в частта относно определеното обезщетение по отношение на недвижими имоти, собственост на жалбоподателя, представляващи: 1.Част от ПИ с идентификатор 07357.5.108, находящ се в землището на с.Български извор, община Тетевен, представляващ нива с обща площ от 7400 дка, от която площ за отчуждаване 2.700 дка и цена на обезщетение в размер на 1248 лв.;2. Част от ПИ с идентификатор 07357.5.135, находящ се в землището на с.Български извор, община Тетевен, представляващ друг вид земеделска земя с обща площ от 5.399 дка, от която площ за отчуждаване 1.980 дка и цена на обезщетение в размер на 915 лв. и вместо него  ПОСТАНОВЯВА:

ОПРЕДЕЛЯ парично обезщетение за недвижими имоти, собственост на жалбоподателя,  както следва:

1.Част от ПИ с идентификатор 07357.5.108, находящ се в землището на с.Български извор, община Тетевен, представляващ нива с обща площ от 7400 дка, от която площ за отчуждаване 2.700 дка в размер на 1567 (хиляда петстотин шестдесет и седем) лева.

2. Част от ПИ с идентификатор 07357.5.135, находящ се в землището на с.

Български извор, община Тетевен, представляващ друг вид земеделска земя с обща площ от 5.399 дка, от която площ за отчуждаване 1.980 дка и цена на обезщетение в размер на 1149 (хиляда сто и четиридесет ) лева.

ОСЪЖДА Министерски съвет на Република България да заплати на Н.Г.Й. ***  сумата от общо 411.90 (четиристотин и единадесет лева и деветдесет стотинки) лева, от които 10 (десет) лева държавна такса за образуване на административно дело, 300 (триста) лева депозит за вещо лице по допуснатата съдебно-оценителна експертиза и 101.90 (сто и един лева и деветдесет стотинки) лева разноски, направени от жалбоподателя пред АГКК за издаване на скици и удостоверения за характеристиките на двата поземлени имота, съгласно представената разписка № 0200010456665121 от 13.02.2020 г.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване съгласно чл. 38, ал. 8 от ЗДС.

Препис от него да се изпрати на страните  на основание чл. 138 от АПК.

 

 

                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: