Решение по дело №725/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 март 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Евтим Станчев Банев
Дело: 20197060700725
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 79

гр. Велико Търново, 20.03.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд Велико Търново, тричленен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и първи февруари две хиляди и двадесета година в състав:

                                                          

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:              ДИАНА КОСТОВА 

            ЧЛЕНОВЕ:  ПАВЛИНА ТОНЕВА                                             ЕВТИМ БАНЕВ

 

при участието на секретаря Даниела С.и прокурора Светлана Иванова, като разгледа докладваното от съдия Банев Адм. дело № 725 по описа на Административния съд за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 191 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по протест, подаден от прокурор в Районна прокуратура – Горна Оряховица, против чл. 60, ал. 5 от Наредбата за определяне размера на местните данъци, приета от Общински съвет - Стражица, в редакция след измененията и допълненията, приети с Решение № 604/ 28.01.2019 г. на Общински съвет – Стражица. /наричана по-долу за краткост Наредбата/. В протеста се излагат съображения, че оспорваната норма от Наредбата е незаконосъобразна поради противоречие с материалноправни разпоредби от по-висок ранг. По-конкретно се твърди, че същата преповтаря дословно разпоредбата на чл. 61с, ал. 5 от Закона за местните данъци и такси, във връзка с алинея четвърта на същия член, които разпоредби са били обявени за противоконституционни с Решение на КС № 5/ 05.04.2012 г. по конст. дело № 13/2011 г. (обн. ДВ, бр. 30 от 2012 година). Изтъква се, че от влизането в сила на решението на Конституционния съд е преустановено действието на на чл. 61с, ал. 4 и ал. 5 от ЗМДТ, при което към настоящия момент липсва годно основание за наличието на чл. 60, ал. 5 от Наредбата в правната действителност, още повече предвид изменението на чл. 60, ал. 4 от Наредбата с Решение № 511/31.07.2014 г. на Общински съвет Стражица, след което между двете разпоредби вече няма смислова връзка. С тези аргументи се иска оспорената норма на чл. 60, ал. 5 от Наредбата да бъде отменена, претендират се разноски. В съдебно заседание оспорващия прокурор не се явява.

Ответникът – Общински съвет – Стражица, редовно призован за открито съдебно заседание, проведено на дата 21.02.2020 г., не изпраща представител. До приключване на устните състезания по делото и до настоящия момент не се установява да е започнала процедура по чл. 75 и сл., вр. с чл. 79 от АПК, за отмяна на атакуваната разпоредба от Наредбата за определяне размера на местните данъци, приета от Общински съвет - Стражица или за изменяне на тази разпоредба.

Участващият в делото прокурор от Окръжна прокуратура – Велико Търново дава мотивирано заключение за основателност на подадения протест поради противоречие на оспорената разпоредба с нормативен акт от по-висока степен. Предлага същата да бъде отменена, претендира ответникът да бъде осъден да заплати на Районна прокуратура – Горна Оряховица направените по делото разноски в размер на 20,00 лв. – внесена такса за обявяване в „Държавен вестник“ на съобщението за оспорването на наредбата. 

 

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

Наредбата за определяне размера на местните данъци е приета от Общински съвет – Стражица с Решение № 59 по Протокол № 5 от 27.02.2008 г., няколкократно изменяна и допълвана с последващи решения от заседания на общинския съвет, последното от които Решение № 604 по Протокол № 54/ 28.01.2019 година. В първоначалната редакция на НОРМД оспореният текст не е съществувал. Същият е приет с Решение № 534/ 27.01.2011 г. като алинея пета на чл. 56. С изменението, прието с Решение № 604 по Протокол № 54 от 28.01.2019, номерацията на текста е променена на чл. 60, ал. 5 от наредбата, след първоначалното създаване на нормата в нея не са извършвани редакционни промени.

Първоначалното производство по приемане на наредбата е започнало във връзка с постъпило предложение с вх. № 51/ 19.02.2008 г. от кмета на Община Стражица.  В преписката се съдържа протокол от дата 07.02.2008 г. от заседание на икономическата комисия на Общински съвет – Стражица, с обсъждане на проекта. Липсват данни за предварително обсъждане на проекта от останалите постоянни комисии. Индикация за предварително запознаване на общинските съветници е изказване на общинския съветник Катя Петрова във връзка с приемането на проекта на заседание на общинския съвет. Липсват доказателства за начина на оповестяване на проекта за нова наредба и за неговото предварително обсъждане. На проведеното на 19.02.2008 г. заседание на Общински съвет – Стражица от общо 17 общински съветници са присъствали 15 души. При приемането на НОРМД, „за“ са гласували между 15 души, не е имало гласували „против“ и „въздържал се“. Гласуването е проведено поименно.

Производството по последното изменение на наредбата през 2019 г. е започнало във връзка с постъпило предложение с вх. № 21/ 21.01.2019 г. от кмета на Община Стражица с приложени проект на нормативния акт и мотиви /л. 5 до л. 10 от делото/. Съгласно представената разпечатка, проектът на наредбата с предложението, мотивите към него и обявление, е бил публикуван на интернет страницата на общината на 19.12.2018 година. Приложени са и пет броя протоколи от заседания на постоянните комисии по ИРФБ, ЗГПМЖВО, ТСУОСЖПП, по Земеделие, гори и опазване на околната среда и КОМДСТ, проведени в периода 18.01.2019 г. – 24.01.2019 година. Съгласно отразеното в протоколите, ПК по ТСУОСЖПП и по Земеделие, гори и опазване на околната среда са подкрепили предложения проект, при останалите комисии липсва произнасяне. На проведеното на 28.01.2019 г. заседание на Общински съвет – Стражица от общо 17 общински съветници са присъствали 16 души. При приемането на измененията в НОРМД, с явно гласуване, „за“ са гласували 15 души, не е имало гласували „против“, един е гласувал „въздържал се“. По делото липсват данни за разгласяването на наредбата по реда на чл. 78, ал. 3 от АПК. Разпоредбата на чл. 60, ал. 5 от същата е оспорена пред АСВТ с Протест рег. № 302/ 19.11.2019 г. от деловодството на ОбС – Стражица, подаден от прокурор в Районна прокуратура – Горна Оряховица. В хода на съдебното дирене от оспорващия прокурор не се ангажираха доказателства извън тези, съдържащи се в административната преписка по приемането на оспорената наредба. От ответника се представиха документите, съдържащи се в тази административна преписка, обсъдени по-горе.

При така установената фактическа обстановка, съдът като взе предвид представените по делото доказателства и становищата на страните, прави следните изводи:

Съгласно чл. 186, ал. 2, вр. с ал. 1 от АПК, прокурорът може да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт. Оспорването е извършено от лице с надлежна процесуална легитимация, пред компетентния да го разгледа съд и от външна страна протестът отговаря на изискванията за редовност по чл. 150 и чл. 151 от АПК, а съгласно  чл. 187, ал. 1 от АПК оспорването на подзаконовите нормативни актове не е ограничено във времето. Няма данни и не се твърди разпоредбата на чл. 60, ал. 5 /преди това чл. 56, ал. 5/ от Наредбата за определяне размера на местните данъци, приета от Общински съвет - Стражица да е била предмет на съдебен контрол. Горните обстоятелства обуславят процесуалната допустимост за разглеждане по същество на протеста, подаден от прокурор в Районна прокуратура – Горна Оряховица.

 

При извършената на основание чл. 168, вр. с чл. 196 от АПК проверка, съдът установи, че оспорения акт е приет от компетентен орган, в рамките на делегираните му от закона правомощия. Общинските съвети като органи на местното самоуправление на територията на съответната община, решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в тяхната компетентност.

 

В изпълнение на предоставените им правомощия по силата на чл. 76, ал. 3 от АПК, чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал. 2 ЗМСМА, същите са овластени да издават нормативни актове с които уреждат съобразно нормативни актове от по-висока степен обществените отношения с местно значение. Съгласно разпоредбата на чл. 22, ал. 2, изр. първо от ЗМСМА в редакцията, приложима при първоначалното приемане на процесната наредба и към последното й изменение, актовете на общинския съвет се разгласяват на населението на общината в срока по ал. 1 чрез средствата за масово осведомяване, чрез интернет страницата на общината и по друг подходящ начин, определен в правилника по чл. 21, ал. 3. Наредбата за определяне размера на местните данъци на Общински съвет – Стражица е издадена на основание чл. 1, ал. 2 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, който делегира правомощия на общинските съвети да определят с наредба размера на данъците по ал. 1 при условията, по реда и в границите, определени с този закон. Тоест, в случая е налице законова делегация, с която се овластява съответният общински съвет да приеме подзаконов нормативен акт за приложението на законовите текстове. По изложените съображения съдът намира, че оспорената наредба е издадена от оправомощен за това орган, в кръга на неговата материална и териториална компетентност. Доколкото конкретната оспорвана норма на чл. 60, ал. 5 от НОРМД, с тази и номерация е приета за пръв път с Наредбата за изменение и допълнение на НОРМД /Решение № 604 по Протокол № 54 от 28.01.2019 г. от заседание на Общински съвет – Стражица/, безпредметно е обсъждането законосъобразността на процедурите по приемането на Решение № 59/ 27.02.2008 г. /за първоначалното приемане на наредбата/, Решение № 534/ 27.01.2011 г./за първоначално приемане на норма с аналогично съдържание/, както и за последващите изменения на нормативния акт, преди приемането на посоченото по-горе решение на общинския съвет от 28.01.2019 година. 

Решение № 604 от 28.01.2019 г. е взето на редовно проведено заседание на общинския съвет при наличие на кворум и мнозинство т.е. при спазване изискванията на чл. 27, ал. 2 и ал. 3 от ЗМСМА. Наредбата, чиято разпоредба се оспорва е валиден акт, приет в изпълнение на цитираните по-горе правомощия на Общински съвет – Стражица. При приемането на измененията в нормативния акт са съобразени изискванията на Глава трета от Указ № 883 за прилагане на Закона за нормативните актове. Спазени са изискванията на чл. 26 и чл. 28 от Закона за нормативните актове /ЗНА/, относно предварителното изготвяне и оповестяване за обществени консултации, чрез публикуване на интернет страницата на общината, на проект с мотиви. Мотивите притежават съдържанието по чл. 28, ал. 2 от ЗНА, преди приемането на измененията е проведено обсъждане на същите в ПК на общинския съвет, както и в пленарно заседание на 28.01.2019 г., в съответствие с изискванията на чл. 77 от АПК, чл. 28, ал. 1 от ЗНА, чл. 13, ал. 1, т. 2, вр. с 20 от Указа за прилагане на ЗНА. При приемането на Наредбата за изменение и допълнение на НОРМД не са допуснати съществени нарушения на процесуални правила. Няма данни тази наредба и извършените изменения и допълнения в НОРМД да са били разгласени по реда на чл. 78, ал. 3 от АПК.

Настоящият съдебен състав намира, че протестираната разпоредба от НОРМД е материално незаконосъобразна.

Оспореният текст на чл. 60, ал. 5 от наредбата гласи „Разликата по ал. 4 се определя по следната формула: Р = (РД х ПК х Д х ЗО/ЮО) -ДД, където: Р е разликата за внасяне; РД — размерът на данъка по ал. 1; ПК - пълният капацитет на броя на леглата в средството за подслон или мястото за настаняване за календарната година; Д — брой дни в годината; ДД - сборът на дължимия данък по ал. 2 за календарната година“. Същевременно разпоредбата на чл. 60, ал. 4 от НОРМД, към която оспорената норма препраща, в актуалната й редакция има следния вид „Лицата, извършващи хотелиерство, са длъжни ежемесечно до 15-о число на месеца, следващ месеца през който са предоставени нощувките да подадат в Община Стражица справка-декларация по чл. 116, ал. 4 от Закона за туризма за реализираните нощувки“. Видно от цитираните текстове е че липсва логическа обвързаност между двете норми, независимо че оспорената такава би следвало да е свързана с чл. 60, ал. 4 от НОРМД, поради своя допълващ и уточняващ характер. Разпоредбата на чл. 60, ал. 5 от наредбата е имала своята смислова обвързаност с алинея четвърта от същия член, но в редакцията му преди изменението, извършено с Решение № 511/ 31.07.2014 г. на Общински съвет Стражица, преди която чл. 60, ал. 4 от НОРМД е гласял, че когато сборът на данъка по ал. 2 за календарната година е по-малък от 30 на сто от данъка, определен при пълен капацитет за средството за подслон или мястото за настаняване, разликата се внася от данъчно задълженото лице в приход на бюджета на общината до 1 март на следващата календарна година, независимо дали обектът се използва“. И двете разпоредби, както и и целите текстове на чл. 59, чл. 60 и чл. 61 от НОРМД касаят облагането на нощувки на територията на общината и в преобладаващата си част буквално възпроизвеждат съответните текстове от чл. 61р – чл. 61т от ЗМДТ, в редакциите им преди последните изменения /обн. ДВ бр. 96 от 2019 г., в сила от 01.01.2020 година/. Конкретно чл. 60, ал. 4 от НОРМД /в редакцията преди изменението с Решение № 511 от 31.07.2014 г. на ОбС – Стражица/ и чл. 60, ал. 5 от НОРМД, възпроизвеждат текстовете на чл. 61с, ал. 4 и ал. 5 от ЗМДТ /Нов - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 01.01.2011 година/.

Както сочи подалият протеста прокурор, нормите на чл. 61с, ал. 4 и ал. 5 от Закона за местните данъци и такси, са обявени за противоконституционни с Решение № 5 от 05.04.2012 г. на Конституционния съд по к. д. № 13/ 2011 година. Съгласно чл. 151, ал. 2 от Конституцията на Република България /КРБ/, решенията на Конституционния съд се обнародват в "Държавен вестник" в 15-дневен срок от приемането им и влизат в сила три дни след обнародването им. Актът, обявен за противоконституционен, не се прилага от деня на влизането на решението в сила. В същия смисъл е и разпоредбата на чл. 22, ал. 2 от Закон за Конституционен съд, съгласно която актовете, обявени за неконституционни, не се прилагат. В случая решението на КС по к. д. № 13/ 2011 г. е обнародвано в ДВ, бр. 30 от 17.04.2012 г. и е влязло в сила на 20.04.2012 година.  След посочената дата, с влизането на решението на КС в сила, обявените за противоконституционни текстове от Закона за местните данъци и такси не се прилагат. Отмяната е занапред, което означава, че от 20.04.2012 г. посочените норми от ЗМДТ са обезсилени и е недопустимо тяхното прилагане. По силата на общото правило на чл. 15, ал. 1 от ЗНА, нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. В случая, с продължилото действие на чл. 60, ал. 5 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на Общински съвет – Стражица, след обявяването на чл. 61с, ал. 5 от ЗМДТ за противоконституционен, посоченото правило на чл. 15, ал. 1 от ЗНА е нарушено. След 30.04.2012 г. оспореният текст от наредбата се обосновава с прилагането на законова норма, която е преустановила действието си, т.е. понастоящем не е част от действащото национално право. Съобразно това, при най-благоприятно за ответника тълкуване е налице  недопустимо първично правно регулиране с наредба на общинския съвет, на отношения, които не са уредени от закон, при това чрез създаване на общозадължителни правила, несъответстващи на Конституцията. Съобразно изложеното разпоредбата на чл. 60, ал. 5 от Наредбата за определяне размера на местните данъци, приета от Общински съвет - Стражица се явява незаконосъобразна по същество, а подаденият срещу нея протест следва да бъде уважен.

Предвид разпоредбата на чл. 194 от АПК, след влизане на решението в сила, същото следва да се обяви по начина, по който е обявена самата наредба.

 

При този изход на спора в полза на Районна прокуратура – Горна Оряховица следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 20,00 лв. – внесена такса за обнародване на съобщение за оспорването в „Държавен вестник“.

 

Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

Отменя като незаконосъобразна разпоредбата на чл. 60, ал. 5 от Наредбата за определяне размера на местните данъци, приета от Общински съвет - Стражица, в редакцията й съгласно Наредбата за изменение и допълнение на НОРМД, приета с Решение № 604/ 28.01.2019 г. на Общински съвет – Стражица.

 

Осъжда Община Стражица да заплати на Районна прокуратура – Горна Оряховица разноски по делото в размер на 20,00 /двадесет/ лева.

 

Решението подлежи на касационно оспорване пред Върховен административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Решението, след влизането му в сила, да се обяви по реда, по който е следвало да бъде обявена Наредбата за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци, приета с Решение № 604/ 28.01.2019 г. на Общински съвет – Стражица.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

2.