Решение по дело №9/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 78
Дата: 9 юни 2020 г. (в сила от 1 септември 2020 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20207280700009
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 78/9.6.2020 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на двадесет и седми май две хиляди и двадесета година в състав:

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 9 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Т.С.Г. ***, чрез адв.В.К. ***, съдебен адрес-*** против Ревизионен акт № Р-02002819001277-091-001/27.09.2019 г. издаден на основание чл.119, ал.2 от ДОПК от Г.Д.П.на длъжност началник сектор „Ревизии“ - възложил ревизията и Е.Р.К.на длъжност главен инспектор по приходите - ръководител на ревизията, с който на Т.С.Г. са определени задължения за данъци и осигурителни вноски, потвърден с Решение №217/11.12.2019 г. на Директор на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“-Бургас при ЦУ на НАП в обжалваната част, с която са определени задължения за данъци и осигурителни вноски, както следва:

1.1.Вид задължение: данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ:

Период

  Главница

Лихва

01.01.2017 г.-31.12.2017 г.

  3 529,55 лв.

504,96 лв.

 

 

 

1.2. Вид задължение: данък върху добавената стойност по ЗДДС:

Период:

Главница

     Лихва

от 01.02.2017г. до 28.02.2017 г.

988,50 лв.

254,56 лв.

от 01.03.2017 г. до 31.03.2017 г.

212,35 лв.

52,86 лв.

от 01.04.2017 г. до 30.04.2017 г.

350,00 лв.

84,20 лв.

от 01.05.2017 г. до 31.05.2017 г.

953,17 лв.

221,10 лв.

от 01.06.2017г. до 30.06.2017 г.

682,50 лв.

152,63 лв.

от 01.07.2017 г. до 31.07.2017 г.

1810,83 лв.

389,36 лв.

от 01.08.2017 г. до 31.08.2017 г.

1769,17 лв.

365,17 лв.

от 01.09.2017 г. до 30.09.2017 г.

966,14 лв.

191,36 лв.

от 01.10.2017г. до 31.10.2017 г.

1501,33 лв.

284,44 лв.

от 01.11.2017 г. до 30.11.2017 г,

500,00 лв.

90,56 лв.

от 01.12.2017 г. до 31.12.2017 г.

918,50 лв.

158,45 лв.

 

1.3. Вноски ДОО самоосигуряващи се лица:

 

Период

  Главница

   Лихва

01.01.2017г.-31.12.2017г.

 4299,05 лв.

   615,05 лв.

 

         1.4. Вноски ДЗПО в УнФ самоосигуряващи се лица:

 

Период

  Главница

  Лихва

01.01.2017г.- 31.12.2017г.

   1230,00 лв.

  175,97 лв.

 

          1.5. Вноски ЗО самоосигуряващи се лица в НЗОК:

 

Период                   Главница

  Лихва

01.01-2017г.-31.12.2017г.

   1988,00 лв.

  284,42 лв.

 

В жалбата се твърди, че ревизионният акт е незаконосъобразен, постановен в нарушение на материалния закон и съществено нарушение на административно-производствените правила, т.к. извода на данъчния орган, че в облагаемата основа следва да се включи и сумата от 64632,10 лв., както и че общата облагаема основа е 70 317,95 лв., е неправилен и незаконосъборазен. Сочи се, че за да стигне до определяне на горепосочените суми за довнасяне  ревизиращите органи са приели, че облагаемата основа за 2017г. е 70317,95 лв., а не сочената от оспорващия сума от 5685.85 лв.- услуги с личен труд и за разликата от 64632,10 лв. органите по приходите неправилно са приели, че същата има произход -„услуги с личен труд" а не договор за заем, докато по административната преписка са събрани безспорни доказателства, че постъпила по сметката на Т.С. сума от 64632,10 лв. са върнати заеми от лицата И.Б.К. и Н.Д.К..

По посочените съображения се иска отмяна на ревизионния акт в оспорената му част.

В съдебно заседание за оспорващия се явява адв.К., която претендира да се постанови решение, с което да се уважи жалбата и отмени обжалвания ревизионен акт в атакуваната част и се присъдят направените по делото разноски по подробните съображения, изложени в жалбата и депозираните писмени бележки.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител гл.юрисконсулт Т. прави искане да се отхвърли жалбата като неоснователна и се присъди юрисконсултско възнаграждение, като подържа тезата възприета в ревизионното производство и подробно обсъдена в решението на директора на дирекция „ОДОП“.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Със Заповед за възлагане на ревизия № Р-02002819001277-020 001/01.03.2019 г., изменена със Заповеди №Р-02002819001277-020-002/24.04.2019 г., № Р-02002819001277-020-003/02.05.2019 г., № Р-02002819001277-020- 004/03.06.2019 г., №Р-02002819001277-020-005/11.07.2019 г. и № Р-02002819001277-020-006/12.08.2019 г.,  издадени от Г.Д.П.-началник на сектор при ТД на НАП-Бургас на основание чл.112, ал.2, т.1, чл.113, ал.3 и чл.114, ал.2 ДОПК е възложено да бъде извършена ревизия на Т.С.Г. ***, от екип от ревизори: 1. Е.Р.К.-главен инспектор по приходите (ръководител на ревизията) и 2.2.Г.Е.М.-старши инспектор по приходите, като ревизията обхване следните видове задължения по периоди:

 

№ по ред

Вид задължение

За периода

 

от

до

1

Данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ

  01.01.2017

 31.12.2017

2

Данък върху доходите на ФЛ – свободни професии, граждански договори и др.

 01.01.2017

 31.12.2017

3

ДОО - за самоосигуряващи се

 01.01.2017

 31.12.2017

4

Данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ

 01.01.2016

 31.12.2016

5

Здравно осигуряване - за самоосигуряващи се

 01.01.2016

 31.12.2016

6

Универсален пенсионен фонд-за самоосигуряващи се

 01.01.2017

 31.12.2017

7

Данък върху доходите на ФЛ - свободни професии, граждански договори и др.

 01.01.2016

 31.12.2016

8

Универсален пенсионен фонд - за самоосигуряващи се

 01.01.2016

 31.12.2016

9

Данък върху добавената стойност

 29.01.2017

 31.12.2017

10

ДОО - за самоосигуряващи се

 01.01.2016

 31.12.2016

11

Здравно осигуряване–за самоосигуряващи  се

 01.01.2017

 31.12.2017

 

В хода на ревизията за проверявания период по данни от информационния масив на НАП (справка Регистър на НАП) е установено, че задълженото лице притежава дялове и участва в управлението на следното дружество, което е търговец по смисъла на чл.1 от ТЗ, а именно „Дискрет" ЕООД с ЕИК по Булстат *********, регистрирано по реда на ДОПК на 28.05.2007 г. с капитал 5000 лева, със специална регистрация по ЗДДС-06.06.2007 г. (задължителна регистрация във връзка с облагаем оборот) и  едноличен собственик и представляващ дружеството Т.С.Г., като основната дейност е производство на мебели.

При анализ на движението по банкова сметка № *** в *** ЕАД с титуляр Т.С.Г. и банкова сметка ***** АД с титуляр Т.С.Г. се установило, че лицето е получавало суми от физически лица, както следва:

1.От Н.Д.К. на 05.01.2017г. в размер на 3000лв.

2.От Н.Д.К. на 07.01.2017г. в размер на 3000лв.

3.От Н.Д.К. на 16.02.2017г. в размер на 4000лв.

4.От Н.Д.К. на 28.04.2017г. в размер на 1500лв.

5.От Н.Д.К. на 25.05.2017г. в размер на 3000лв.

6.От Н.Д.К. на 20.06.2017г. в размер на 2500лв.

7.От Н.Д.К. на 18.07.2017г. в размер на 3000лв.

8.От Н.Д.К. на 27.07.2017г. в размер на 3000лв.

9.От Н.Д.К. на 10.08,2017г. в размер на 4000лв.

10.От Н.Д.К. на 23.08.2017г. в размер на 2000лв.

11.От Н.Д.К. на 04.09.2017г. в размер на 4000лв.

12.От Н.Д.К. на 19.09.2017г. в размер на 3000лв.

13.От Н.Д.К. на 24.10.2017г. в размер на 5000лв.

14.От Н.Д.К. на 08.11.2017г. в размер на 3000лв.

15.От Н.Д.К. на 13.12.2017г. в размер на 3500лв.

16.От ЕТ „С. К.-Изида" на 07.04.2017г. в размер на 600.00лв.

     Всичко:48100.00лв.

 

По банкова сметка № *** в *** АД Т.С.Г. е получил суми, както следва:

1.От И.Б.К. на 16.01.2017г. в размер на 403.00лв.

2.От И.Б.К. на 10.02.2017г. в размер на 1931.00лв.

3.От И.Б.К. на 20.03.2017г. в размер на 1274.10лв.

4.От И.Б.К. на 29.05.2017г. в размер на 2719.00лв.

5.От И.Б.К. на 29.06.2017г. в размер на 1595.00лв.

6.От И.Б.К. на 28.07.2017г. в размер на 3632.00лв.

7.От И.Б.К. на 06.10.2017г. в размер на 3567.00лв.

8.От И.Б.К. на 07.12.2017г. в размер на 2011.00лв.

9.От Д.В.Я. на 31.07.2017г. в размер на 1233лв.

10.От Г.Н.Ч. на 04.08.2017г. в размер на 615лв.

12.От Р.Г.Я. на 01.09.2017г. в размер на 1796.85лв.

13.От С.Г.Б. на 18.09.2017г. в размер на 1000лв.

14.От С.Г.Б. на 09.10.2017г. в размер на 441.00лв.

                                                                           Всичко: 22217.95лв.

През 2017г. са били получени парични средства общо в размер на 70317.95 лв.

С ИПДПОЗЛ № Р-02002819001277-040-003/18.06.2019 г. от лицето са поискани писмени обяснения относно произхода на получените по банковите сметки парични средства. Представени са писмени обяснения за получени приходи от извършени услуги на монтаж и демонтаж и ремонт на мебели в размер на 5685,85 лв., Справка за дадените и върнати заеми през 2017 г. на И.К.Б. и Н.Д.К..

Съгласно писмените обяснения ревизираното лице е получил приходи от услуги с личен труд в размер на всичко 5685,85 лв., като е дал на И.К.Б. заем в размер на всичко 17132 лв., която сума е върната от И.К.Б. на вноски, както и че Т.Г. е дал на Н.Д.К. заем в размер на всичко 47500 лв., която сума също е върната от Н.Д.К. на Т.Г. на вноски.

При ревизията с ПИНП №П-22000119119138-141-001/16.07.2019 г. и с ПИНП №П-22000119119120-141-001/30.07.2019 г. са извършени насрещни проверки на И.Б.К. и Н.Д.К., при които последните са дали обяснения, че са получавали в заем от Т.С.Г. и са му връщали парични суми, като са се издължили в пълен размер.

Прието е, че през периода 2017 г. по данни от банковите извлечения на лицето в *** и **** са получени суми в размер на 70317.95 лв., като за сумата в размер на 5685.85 лв. лицето декларирало, че е облагаем доход от друга стопанска дейност, който е получило от услуги с личен труд. След анализ на информацията от банковите извлечения по банковите сметки на които лицето е титуляр се установило, че периодично е получавал суми от физически лица, за които твърди, че са заеми, но както заемодателят-Т.Г., така и заемополучателите - И.Б.К. и Н.Д.К. не са представили годни доказателства за произхода на паричните средства.

Ревизиращият екип е счел, че представените от Т.Г. и Н.К. договори за паричен заем нямат материална доказателствена сила относно съдържанието на документа, тьй като не са официален документ и нямат достоверно съдържание като такива, т.е. те не могат да докажат по безспорен начин датата и мястото на предаване на сумите, размерът на сумите и въз основа на изложените факти и обстоятелства е направил извода, че ревизираното лице получава сума, за която не може да докаже произхода й по безспорен начин и следователно получаваните през 2017 г. суми по банковите сметки на лицето не са от предоставен паричен заем, а са от извършени услуги с личен труд, а договорите за паричен заем са съставени единствено и само за целите на ревизията, с цел прикриване на стопанска дейност, извършвана от ревизираното лице и са документи с невярно съдържание, поради което е прието, че получените парични средства в размер на 70317,95 лв. през 2017 г. по банковите сметки на Т.С.Г. са облагаем доход от стопанска дейност на лицето, което не е търговец по смисъла на Търговския закон.

За резултатите от ревизията е съставен Ревизионният доклад № Р-02002819001277-092-001/28.08.2019 г., с който предвид горното е направено предложение за установяване на задължения за Данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ главница 6548,44 лв., лихви 1186,58 лв.; Данък върху добавената стойност главница 10652,49 лв., лихви 2152,96 лв.; ДОО - за самоосигуряващи се главница 8308,85 лв., лихви 1523,75 лв.; Здравно осигуряване - за самоосигуряващи се главница 3956 лв., лихви 731,46лв. и Универсален пенсионен фонд-за самоосигуряващи се главница 2472,50 лв., лихви 457,16 лв.

Ревизионния доклад  е връчен на 31.08.2019 г. по електронен път чрез ИС "Контрол", като против него е подадено възражение № ВхК 8345/13.09.2019 г.

Последното е прието за неоснователно и на база ревизионния доклад производството е приключило с Ревизионен акт № Р-02002819001277-091-001/ 27.09.2019 г. издаден от Г.Д.П.на длъжност Началник на сектор, възложил ревизията и Е.Р.К.на длъжност главен инспектор по приходите - ръководител на ревизията, като акта е връчен електронно на 01.10.2019 г.

В ревизионният акт е прието, че преводите, които Т.Г. е получавал през 2016 г. от И.Б. и Н.К. са приходи от извършени услуги с личен труд, но видно от банковите извлечения за 2017 г. през тази година Г. е продължил да получава пари по личните си банкови сметки от същите лица и следователно получените през 2017 г. суми по банковите сметки на лицето не са от предоставени парични заеми, а са услуги, които ревизираното лице е извършвало, за което е получавало парични средства по личните си банкови сметки, докато  договорите за паричен заем, както и допълнително представените с възражението 13 бр. разписки за предоставени суми от Т.С.Г. са съставени единствено и само за целите на ревизията с цел прикриване на стопанска дейност, извършвана от ревизираното лице и са документи с невярно съдържание. Посочено е, че всички извършени в хода на ревизията процесуални действия и установените факти и обстоятелства са подробно описани в констативната част на издадения ревизионен доклад, който е неразделна част от оспорения ревизионен акт.

Въз основа на това е направен извод, че получените парични средства в размер на 70317,95 лв. през 2017 г. по личните банкови сметки на Т.С.Г. са облагаем доход от стопанска дейност на лицето, което не е търговец по смисъла на Търговския закон, на която база са определени и допълнителните задължения на лицето за заплащане на данъци по посочените в ревизионния акт видове и размери.

С жалба с вх. №04-Т-Ж-195/18.10.2019 г. ревизионният акт е оспорен по реда на чл.152 от ДОПК частично по отношение само на задълженията определени за периода 2017 г. и е постановено Решение № 217/11.12.2019 г. на Директор на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“-Бургас при ЦУ на НАП, с което е потвърден равизионния акт в оспорената част.

За да достигне до този резултат решаващият орган е възприел констатациите от ревизионния доклад и ревизионния акт и направените изводи, че облагаемият доход на Т.С.Г. през 2017 г. е в размер на 70317,95 лв. и върху него следва да се определят дължимите данъци както това правилно е сторено в акта. Прието е, че се касае за средства от стопанската дейност на лицето, което не е търговец по смисъла на Търговския закон, а приложените договори за заем и разписки са съставени само за да прикирият тази дейност, като са изложени доводи, че въпросните документи са бланкетни и не уреждат в пълнота правата и задълженията на страните по тях. Наведен е и довода, че през 2017 година Т.С.Г. е заплащал ежемесечно такса към Фейсбук, което предполагало, че е рекламирал извършваната от него стопанска дейност в качеството си на физическо лице и било още едно доказателство, че е осъществявал стопанска дейност, но не е декларирал получените от тази дейност доходи.

По искане на оспорващия е назначена съдебно-техническа експертиза, която да се изготви от вещо лице графолог и даде заключение на въпроса дали подписите на представените в ревизионното производство договори за заем са изпълнени съответно от Н.Д.К. и от И.К.Б., за която цел по настоящото дело са приложени оригиналите на въпросните документи.

В производството е изслушана и съдебно-икономическа експертиза, която отговаря на въпроса за дължимите от Т.С.Г. данъци-главница и лихви по чл.17 от ЗДДФЛ, данък по ЗДДС, вноски ДОО, вноски ДЗПО в УнФ, вноски ЗО за периода 01.01.2017 г.-31.12.2017 г., в зависимост от облагаемата за 2017 г. основа.

В качеството им на свитедели по делото са разпитани лицата Н.Д.К. и И.К.Б., които дават показания, че през 2016 г. са ползвали и заплатили на Т.С.Г. за производство и монтаж на мебели, които са били за лични нужди, а не за търговска дейност. Свидетелите твърдят, че през 2017 г. са получавали на няколко пъти от Г. пари на заем, като за това и с цел съставяне и подписване на договори са идвали до гр.Ямбол, където са вземали парите в брой, както и че през същата година са върнали изцяло задълженията си по банков път. Разпитаните лица са категорични, че договорите са подписани от тях през 2017 г., когато са получавали и отразените суми, които са били получен и респективно върнат паричен заем, а не представляват плащане за извършени услуги като производство или монтаж на мебели, което да е предмет на търговска дейност. Свителите дават обяснение, че изработваните от Т.Г. мебели са извън ценовия клас на предлаганите в мебелните магазини, където са работели, а голямото разстояние между гр.Ямбол и гр.С. допълнително е затруднявало и правело нерентабилно предлагането на тези мебели за продажба и ползването им в търговската дейност.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорения административен акт, съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК и §2 от ДР на ДОПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването, в преклузивния срок по чл.156 ДОПК и при наличието на визираните в него предпоставки - ревизионен акт, който е обжалван по административен ред и не е отменен с решението по чл.155 ДОПК, като разгледана по същество е основателна по следните съображения:

Съгласно чл.156, ал.1 и ал.2 ДОПК ревизионният акт в частта, която не е отменена с решението по чл.155 ДОПК, може да се обжалва чрез решаващия орган в 14-дневен срок от получаването на решението, като ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред, поради което предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Ревизионен акт № Р-02002819001277-091-001/27.09.2019 г. издаден на основание чл.119, ал.2 от ДОПК от Г.Д.П.на длъжност началник сектор „Ревизии“ - възложил ревизията и Е.Р.К.на длъжност главен инспектор по приходите - ръководител на ревизията, с който на Т.С.Г. са определени задължения за данъци и осигурителни вноски, потвърден с Решение №217/11.12.2019 г. на Директор на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“-Бургас при ЦУ на НАП в обжалваната част, с която са определени задължения за данъци и осигурителни вноски, както следва:

 

1.1.Вцд задължение: данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ:

Период

  Главница

Лихва

01.01.2017 г.-31.12.2017 г.

  3 529,55 лв.

504,96 лв.

 

 

 

1.2. Вид задължение: данък върху добавената стойност по ЗДДС:

Период:

Главница

     Лихва

от 01.02.2017г. до 28.02.2017 г.

988,50 лв.

254,56 лв.

от 01.03.2017 г. до 31.03.2017 г.

212,35 лв.

52,86 лв.

от 01.04.2017 г. до 30.04.2017 г.

350,00 лв.

84,20 лв.

от 01.05.2017 г. до 31.05.2017 г.

953,17 лв.

221,10 лв.

от 01.06.2017г. до 30.06.2017 г.

682,50 лв.

152,63 лв.

от 01.07.2017 г. до 31.07.2017 г.

1810,83 лв.

389,36 лв.

от 01.08.2017 г. до 31.08.2017 г.

1769,17 лв.

365,17 лв.

от 01.09.2017 г. до 30.09.2017 г.

966,14 лв.

191,36 лв.

от 01.10.2017г. до 31.10.2017 г.

1501,33 лв.

284,44 лв.

от 01.11.2017 г. до 30.11.2017 г,

500,00 лв.

90,56 лв.

от 01.12.2017 г. до 31.12.2017 г.

918,50 лв.

158,45 лв.

1.3. Вноски ДОО самоосигуряващи се лица:

 

Период

  Главница

   Лихва

01.01.2017г.-31.12.2017г.

 4299,05 лв.

   615,05 лв.

 

         1.4. Вноски ДЗПО в УнФ самоосигуряващи се лица:

 

Период

  Главница

  Лихва

01.01.2017г.- 31.12.2017г.

   1230,00 лв.

  175,97 лв.

 

          1.5. Вноски ЗО самоосигуряващи се лица в НЗОК:

 

Период                   Главница

  Лихва

01.01-2017г.-31.12.2017г.

   1988,00 лв.

  284,42 лв.

 

При извършване на задължителната проверка по чл.160, ал.2 ДОПК, съдът констатира, че ревизията е възложена от компетентен орган, управомощен със Заповед № РД-1/02.01.2018 г. на Директора на ТД на НАП и е приключила в определения от него срок, РА определя данъчни задължения за периода, за който е възложена, поради което обжалваният РА не страда от пороци, водещи до неговата нищожност, като РА съдържа всички реквизити, предвидени в чл.120 ДОПК.

Ревизионния доклад е съставен в срока по 117, ал.1 ДОПК и на основание чл.117, ал.4 ДОПК е връчен на ревизираното лице по електронен път, съгласно Разписка за извършвано връчване по електронен път. В законоустановения срок, материално компетентните орани по чл.119, ал.2 ДОПК- Г.Д.П.на длъжност началник сектор „Ревизии“ - възложил ревизията и Е.Р.К.на длъжност главен инспектор по приходите - ръководител на ревизията, са издали оспорения в настоящото съдебно производство ревизионен акт и същия формално отговаря изцяло на изискванията на чл. 120, ал.1 ДОПК, определящ задължителните елементи от съдържанието му, като съгласно чл.120, ал.2 ДОПК ревизионният доклад е приложен като неразделна част.  

В хода на ревизионното производство, органите по приходи са приели, че със сумите в общ размер на 64632,10 лева, получени през 2017 г. по банкова сметка № *** в * ЕАД и банкова сметка **** АД с титуляр Т.С.Г. от физическите лица Н.Д.К. и И.К.Б. следва да увеличи от 5685,85 лв. на 70317,95 лв. облагаем доход на Т.С.Г. за 2017 г.

Спорен в хода на ревизионното и съдебно призводство е въпроса дали тези суми са от извършвана от Т.С.Г. стопанска дейност или са върнат от трети лица паричен заем, който им е бил предоставен от задълженото лице.

В подкрепа на тезата си, че се касае за доходи от стопанска дейност органът по приходите се позовава на предишни отношения между Т.С.Г. от една страна и Н.Д.К. и И.К.Б. от друга, при които първия през 2016 г. им е извършвал с личен труд услуги по изработка и монтаж на мебели, като се счита, че паричните преводи от К. и Б. към Г. през 2017 г. са в продължение на тези отношения и продължаващо предоставяне на същата услуга.

Така развитите доводи не се установяват от доказателствата събрани в ревизионното и съдебното производство.

От една страна липсват каквито и да е данни мебелите изработени и монтирани от Г. на К. и Б. да не са за лична употреба, а за търговска дейност извършвана от последните, т.е. Г. да е изработвал мебели, които последните са продавали в техни търговски обекти. Поради това не може да се направи връзка или да се предполага, че са продължили между тях търговски отношения, за които не е безспорно доказано да са съществували в предходен период.

В тази насока направените от административния орган изводи почиват не на безспорни данни, а на предположения, които не установяват по никакъв начин твърдените от него и възприети в ревизионния акт и потвърждаващото го решение факти и обстоятелства.

От друга страна единствено факта на изпращани от К. и Б. на Г. парични преводи сам по себе си не доказва заплащането на извършени услуги, за да се касае за средства от стопанската дейност на лицето, което не е търговец по смисъла на търговския закон.

В случая не са събрани и не се твърдят каквито и да е било данни, още по-малко подкрепени с доказателства, за фактическото извършване на каквито и да е услуги по изработка и монтаж на мебели или други в полза на въпросните лица. Доколкото се касае за материални обекти, каквито са мебелите, то всичко свързано с тях като закупуване на материали, наличие или наемане на помещение, машини и съоръжения за обработката им, транспорт и т.н. са факти от обективната действителност, които подлежат на доказване от ревизиращия орган, каквото той не е направил.

Следва да се отбележи, че няма подкрепа и на тезата, че тези мебели са били предлагани за продажба в магазините на К. и Б., т.к. не е подкрепена с каквито и да е доказателства, макар да се касае за действия, които не могат да не оставят документален отпечатък под формата на стокови разписки, транспорти документи и други.

На свой ред оспорващия в рамките на носената от него доказателствена тежест проведе доказване, установяващо че получените по банков път през 2017 г. суми от К. и Б. представляват връщане на предоставен им паричен заем.

На първо място в подкрепа на това са представените договори за паричен заем, за които безспорно от заключението на изслушаната съдебно-почеркова експертиза, което съдът приема за обективно, компетентно и правилно, се установи че положените подписи са изпълнени от Н.Д.К. и И.К.Б..

На второ място последните разпитани като свидетели дават убедителни, категорични и непротиворечиви показания, че са идвали в град Ямбол за подписване на договорите и получаване в брой на посочените в тях суми.

Дадените сведения са логични, че е било необходимо страните да се срещнат при получаване на сумите, за да оформят документите, което вече не е било наложително при връщането им и е можело да се извърши и по банков път.

С гласните доказателства се установява момента на съставяне на документите и се оборва тезата, че това е станало за целите на ревизионното производство. Дадените обяснения изясняват и цялостните отношения между К., Б. и Г. по отношение на предоставяните от последния услуги по изработка и монтаж на мебели, като установяват, че са касае за такива за лично ползване, а не за извършване на търговска дейност.

С оглед разпоредбата на чл.158, ал.1 ДОПК във връзка с чл.57, ал.2, т.2, изр.посл. ДОПК в случая свидетелските показания са допустими, защото установяват факти и обстоятелства, за доказването на които законът не изисква писмен документ, какъвто е договора за заем, а още по-малко на такъв с достоверна дата, поради което последната може да се установява и с гласни доказателства.

В тази връзка съдът приема, че оспорващия в производтвото по чл.193, ал.1 ГПК е доказал истиността на ползвания от него частен документ в т.ч. и по отношение датата на съставянето му.

На трето място нито заключението на графолога, нито свидетелските показания бяха оспорени или оборени с други годни доказателства, за да не им се даде вяра. Довод в обратна насока не може да бъде и това, че през 2017 година Т.С.Г. е заплащал ежемесечно такса към Фейсбук, което предполагало, че е рекламирал извършваната от него стопанска дейност в качеството си на физическо лице и било още едно доказателство, че е осъществявал стопанска дейност, но не е декларирал получените от тази дейност доходи, т.к. не се предоставиха данни за съдържанието на въпросната фейсбук страница и дали наистина се касае за реклама и то стопанска дейност извършвана от физическото лице или за реклама на представляваното от него дружество.

Доколкото са необходими годни и относими доказателства, за да се приеме, че се касае за стопанска дейност, извършвана от физическото лице, а в настоящия случай липсват безспорни документи за тези обстоятелства, на база на които да се извърши промяна на облагаемата основа, то съдът приема, че това е било направено неправилно от органа по приходите и не са обосновани изводите за допълнително дължими данъци.

В тази насока е и становището на съдебно-икономическа експертиза, която дава заключение, че дължимите от Т.С.Г. данъци – главница и лихви по чл.17 от ЗДДФЛ, данък по ЗДДС, вноски ДОО, вноски ДЗПО в УнФ, вноски ЗО за периода 01.01.2017 г.-31.12.2017 г. не съвпадат с приетото в ревизионния акт при положение, че няма основание за увеличаване на облагаемата за 2017 г. основа.

В случая доказателствената тежест за установяване истинност на фактическите констатации в ревизионния акт и на всички релевантни факти за установяване на претендираните публични задължения се носи от приходната администрация, но такова пълно главно доказване не бе проведено от ответника в настоящото производство.

Поради това с наличните по делото доказателства не се потвърдиха залегналите в ревизионния акт и потвърждаващото го решение изводи на органите по приходите и на директора на дирекция „ОДОП“ и същите са в протиречие с приложимите материално правни норми и обуславят незаконосъобразността и основанието за отмяна.

С оглед на всичко посочено дотук съдът счита, че неправилно с ревизията са определени задълженията за допълнително дължими посочени по видове и размер данъци за данъчния период 2017 г., поради което ревизионният акт в тази си част е незаконосъобразен и следва да бъде отменен.

Предвид изхода на спора и направеното искане ответната страна дължи да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в общ размер на  2697,68 (две хиляди шестстотин  деветдесет и седем лв. и шестдесет и осем ст.) лева, от които 10 лева държавна такса, 2000 лева хонорар за един адвокат, 387,68 лв. за изготвяне на съдебно-почеркова експертиза и 300 лв. за изготвяне на съдебно-икономическа експертиза

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Ревизионен акт № Р-02002819001277-091-001/27.09.2019 г. издаден на основание чл.119, ал.2 от ДОПК от Г.Д.П.на длъжност началник сектор „Ревизии“ - възложил ревизията и Е.Р.К.на длъжност главен инспектор по приходите - ръководител на ревизията, с който на Т.С.Г. са определени задължения за данъци и осигурителни вноски, потвърден с Решение №217/11.12.2019 г. на Директор на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“-Бургас при ЦУ на НАП в обжалваната част, с която са определени задължения за данъци и осигурителни вноски, както следва:

1.1.Вид задължение: данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ:

Период

  Главница

Лихва

01.01.2017 г.-31.12.2017 г.

  3 529,55 лв.

504,96 лв.

 

 

 

1.2. Вид задължение: данък върху добавената стойност по ЗДДС:

Период:

Главница

     Лихва

от 01.02.2017г. до 28.02.2017 г.

988,50 лв.

254,56 лв.

от 01.03.2017 г. до 31.03.2017 г.

212,35 лв.

52,86 лв.

от 01.04.2017 г. до 30.04.2017 г.

350,00 лв.

84,20 лв.

от 01.05.2017 г. до 31.05.2017 г.

953,17 лв.

221,10 лв.

от 01.06.2017г. до 30.06.2017 г.

682,50 лв.

152,63 лв.

от 01.07.2017 г. до 31.07.2017 г.

1810,83 лв.

389,36 лв.

от 01.08.2017 г. до 31.08.2017 г.

1769,17 лв.

365,17 лв.

от 01.09.2017 г. до 30.09.2017 г.

966,14 лв.

191,36 лв.

от 01.10.2017г. до 31.10.2017 г.

1501,33 лв.

284,44 лв.

от 01.11.2017 г. до 30.11.2017 г,

500,00 лв.

90,56 лв.

от 01.12,2017 г. до 31.12.2017 г.

918,50 лв.

158,45 лв.

1.3. Вноски ДОО самоосигуряващи се лица:

Период

  Главница

   Лихва

01.01.2017г.-31.12.2017г.

 4299,05 лв.

   615,05 лв.

1.4. Вноски ДЗПО в УнФ самоосигуряващи се лица:

Период

  Главница

  Лихва

01.01.2017г.- 31.12.2017г.

   1230,00 лв.

  175,97 лв.

1.5. Вноски ЗО самоосигуряващи се лица в НЗОК:

 

Период                   Главница

  Лихва

01.01-2017г.-31.12.2017г.

   1988,00 лв.

  284,42 лв.

 

ОСЪЖДА „Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“-Бургас при ЦУ на НАП да заплати на Т.С.Г. ***, чрез адв.В.К. ***, съдебен адрес-*** направените по делото разноски в размер на 2697,68 (две хиляди шестстотин  деветдесет и седем лв. и шестдесет и осем ст.) лева. 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                    СЪДИЯ: /п/ не се чете