Определение по дело №1771/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2305
Дата: 3 август 2022 г.
Съдия: Красимир Русев Кипров
Дело: 20227050701771
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                      О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

                                                            2022 година,   гр.Варна

 

 

          ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,

          ХVІ-ти състав , в закрито заседание на  3.08.2022 г.,

          като разгледа докладваното от съдия Красимир Кипров

          адм.д. № 1771 / 2022  г. по описа на съда, за да се       произнесе взе       предвид следното :

 

 

          Производството е по реда на чл.188 от ЗДДС във вр. с чл.60, ал.5 от АПК.

Образувано е по жалба на Р.Х.Д. ,срещу разпореждането на началник отдел „Оперативни дейности”-Варна  в ГД „Фискален контрол” при ЦУ на НАП за допускане на предварително изпълнение на издадената  заповед № 132-ФК/28.07.2022 г. за налагане на принудителна административна мярка „запечатване на търговски обект” – сергия, находяща се  в с. Ново Оряхово, община Долни Чифлик, срещу Кметството на селото.

  С така подадената жалба се оспорва самият административен акт, като обжалването на разпореждането за предварителното му изпълнение е отправено като особено искане. С последното е формулиран петитум за спиране на изпълнението на ПАМ.

          Обжалваното разпореждане е част от съдържанието на заповед  за налагане на принудителна административна мярка № 132-ФК/28.07.2022 г., която според приложената в преписката разписка е връчена на 2.08.2022 г., поради което като се има предвид  обстоятелството, че  жалбата е подадена до АС-Варна  на същата дата, то видно е спазването на 3-дневния срок по чл.60, ал.5 от АПК. С оглед последното, съдът намира жалбата за процесуално допустима.

          Разгледана по същество,  жалбата  е  основателна по следните съображения  :

          Със заповед № 132- ФК/28.07.2022 г. на началник отдел „Оперативни дейности” – Варна  е наложена на основание чл.186, ал.1, т.1, б. “б“  от ЗДДС принудителна административна мярка запечатване на търговски обект – сергия, находяща се в с. Ново Оряхово срещу Кметството на селото     и  забрана за достъпа до нея  за срок от 14 дни, във връзка с констатирано  с протокол за извършена проверка серия АА № 0060357/22.07.2022 г.  адм. нарушение на чл.7, ал.1 във вр. с ал.2 и ал.3 във вр. с чл.3, ал.1  от Наредба № Н-18/2006 г., изразяващо се в това, че лицето извършва в обекта търговска дейност без в него да е монтирано , въведено в експлоатация и регистрирано в НАП фискално устройство от датата на започване на дейността – 19.07.2022 год.

          Със същата заповед , на основание чл.188 от ЗДДС във вр. с чл.60 от АПК  е разпоредено  допускане на предварително изпълнение на наложената принудителна административна мярка „запечатване на търговския обект”. Според изложените мотиви , предварителното изпълнение е наложително за предотвратяване и преустановяване на адм. нарушения от същия вид, като допускането му е съобразено с предпоставките, изчерпателно изброени в чл.60, ал.1 от АПК, а именно  : при  защита на особено важен държавен  интерес ; при съществуването на опасност изпълнението на акта да бъде осуетено или сериозно затруднено ; при хипотеза, в която от закъснението на изпълнението могат да последват значителни или трудно поправими вреди за бюджета.

          Защитата на особено важен държавен интерес е описана в мотивите като интерес на държавния бюджет за законосъобразното регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство в проверения търговски обект  от задълженото лице, респективно за правилното определяне на реализираните от същото доходи  и размер на неговите публични задължения. Посочено е, че ако не бъде допуснато предварително изпълнение на ПАМ, то съществува възможност за  извършване на ново нарушение, а опасността за фискалния ред при констатирана подобна практика водеща до отклонение от данъчно облагане би била непосредствена.

          Действително, необходимостта от посочената  в обжалваното разпореждане  защита  на установения фискален ред, представлява защита на важен държавен интерес, гарантирането на който  е скрепено с нормативно въведени задължения, включително такова по цитираната в процесната заповед разпоредба на чл.7 от Наредба № Н-18/13.12.2007г. на МФ.  Допускането на предварително изпълнение е регламентирано в чл.60, ал.1 от АПК с изискването за наличието на необходимост от защита не само на важни  , а на особено важни държавни  или обществени интереси.  Особеността обикновено бива свързвана с изключителност на  конкретните обстоятелства. В това отношение, сред общо развитите от  органа съображения, които са характерни за всеки един негов такъв акт , обжалваното разпореждане не съдържа изложение на конкретни факти обосноваващи изключителност на  процесния случай, наличието на която да го отличава от  всички останали нарушения от същия вид. В този смисъл, като взе предвид , че предпоставките за допускане на предварително изпълнение се предполагат единствено в случаите на допуснато по силата на закона предварително изпълнение,  то   в хипотеза като настоящата когато е налице допуснато с разпореждане на органа предварително изпълнение, същите подлежат на доказване от страна на адм.  орган. Доказателства в тази насока липсват в адм. преписка, поради което съдът намира, че при конкретният казус  не е доказано от страна на адм. орган наличието на  необходимост от защита на  държавен интерес с характера на особено важен такъв, т.е. отсъства първата посочена от органа предпоставка за допускане на предварително изпълнение на адм. акт. По тези съображения, в тази си част обжалваното разпореждане е незаконосъобразно като постановено в противоречие с материалния закон.

          Посочената в обжалваното разпореждане втора предпоставка за допускане на предварителното изпълнение -  наличието на опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на адм. акт е мотивирана  не с изложение на конкретни факти, а с изложение на предположение, определено от органа като „обосновано” – посочва се , че от изграденото поведение на търговеца към действие в нарушение на закона е обосновано да се предположи, че е възможно да възникне хипотеза на промяна на правната форма на стопанисващия обекта, който следва да се запечата или същият  да бъде предоставен за стопанисване на друг данъчен субект. Релевантната за тази предпоставка опасност следва  не само да е обоснована с конкретни факти, а необходимо е и доказване на същите. В случая не е налице нито едното, нито другото, поради което неустановеното от органа съществуване на посочената от  него  втора предпоставка за допускане на предварително изпълнение, налага извода за  липсата  на опасност изпълнението на акта да бъде осуетено или сериозно затруднено. Установеното по тези съображения отсъствие на втората посочена от органа  предпоставка за допускане на предварително изпълнение, води до противоречие с материалния закон на тази част от обжалваното разпореждане.

          По отношение на третата посочена предпоставка, а именно наличието на възможност да последват значителни или трудно поправими вреди от късното изпълнение на адм. акт, обжалваното разпореждане без да  съдържа изложение на конкретни факти за евентуалните вреди , определя възможността от настъпването на такива  с квалификацията за възпрепятстване на нормалната контролна дейност на приходната администрация без възможност за  проследяване на търговския оборот в цялост.   При така съществуващият в обжалваното разпореждане дефицит в изложението  на конкретни данни, които да дават възможност да бъде  преценен  характера на евентуалните вреди като значителни или трудно поправими такива, съдът намира, че същото в  тази си част е постановено при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, изразяващи се в липсата на  мотиви –  това нарушение, несъмнено и категорично ограничава правото на защита на адресата на адм. акт. 

          При така допуснатите от органа нарушения на материалния закон и съществени нарушения на административно-производствените правила, разпореждането на органа за допускане на предварително изпълнение се явява незаконосъобразно  и подлежащо на отмяна като  такова - същото не е влязло в сила по смисъла на чл. 166, ал.2 от АПК , поради което настоящият казус не предполага спиране на предварителното изпълнение.

          Що се касае до жалбата срещу самият адм.  акт, то същата е редовна и допустима, поради което следва да бъде насрочено публично съдебно заседание за разглеждането й.

          С оглед гореизложеното, съдът

 

                                                О П Р Е Д Е Л И  :

 

ОТМЕНЯ съдържащото се в   заповед № 132- ФК/28.07.2022 г. на  началник отдел „Оперативни дейности”-Варна   разпореждане за допускане на предварително   изпълнение на наложената принудителна административна мярка  запечатване на  търговски обект –  сергия, находяща се в с. Ново Оряхово, община Долни Чифлик , срещу Кметството на селото, стопанисвана  от  Р.Х.Д., ЕГН **********.

Насрочва делото за 13.09.2022 г.  от 9.15 ч. , за когато да се призоват жалбоподателя Р.Х.Д. и ответника Началника на отдел „Оперативни дейности“-Варна с указание до последния за правото му да представи писмен отговор и да посочи доказателства  в 14-дневен срок от съобщението.

Определението в частта му за отмяна на разпореждането за допускане на предварително изпълнение подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

 

 

 

                                                АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ :