Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 188 от 13.10.2023 г., гр. Кюстендил
В И М Е Т О
НА Н А Р О Д А
Административен
съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на четиринадесети септември две хиляди двадесет и
трета година,
в състав:
СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА
при секретар Ирена Симеонова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 176 по описа за 2023
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с
чл. 40 от Закона за достъп до
обществена информация (ЗДОИ).
И.Г.С.,***, ул.
„Цар Борис I” № 39В, обжалва Решение изх. № 97-00-71/16.05.2023 г., Решение
изх. № 97-00-72/16.05.2023 г., Решение изх. № 97-00-73/16.05.2023 г., Решение изх. № 97-00-74/16.05.2023 г., Решение
изх. № 97-00-75/16.05.2023 г. и Решение изх. № 97-00-76/16.05.2023 г. на
главния секретар на Министерството на културата (МК) в частта относно
формата на предоставения достъп до обществена информация съответно по Заявление
за достъп до информация вх. № 97-00-71/02.05.2023 г., Заявление за
достъп до информация вх. № 97-00-72/02.05.2023 г., Заявление за
достъп до информация вх. № 97-00-73/02.05.2023 г., Заявление за
достъп до информация вх. № 97-00-74/02.05.2023 г., Заявление за
достъп до информация вх. № 97-00-75/02.05.2023 г. и Заявление за
достъп до информация вх. №
97-00-76/02.05.2023 г., всички по описа на МК (с определения, постановени на
05.07.2023 г., адм. дело № 176/2023 г., адм. дело № 177/2023 г., адм.
дело № 178/2023 г., адм. дело № 186/2023 г., адм. дело № 187/2023 г. и адм.
дело № 188/2023 г., всички по описа на Административен съд – Кюстендил, са
съединени за разглеждане в едно производство, което да продължи под № 176/2023
г.).
В жалбите са изложени доводи за
незаконосъобразност на решенията в обжалваните части на
основанието по чл. 146, т. 4 от АПК. Претендират се направените разноски по производството.
В съдебното заседание по делото И.С. поддържа жалбите.
Ответникът,
чрез процесуалния си представител по пълномощие юрисконсулт М
К-И,
оспорва жалбите като неоснователни. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Въз
основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема
за установено следното от фактическа страна:
Със Заявление
за достъп до информация вх. №
97-00-71/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-72/02.05.2023 г. и
Заявление за достъп до информация вх. №
97-00-73/02.05.2023 г., трите по описа на МК, И.С. е поискал да му
бъде предоставен достъп до обществената информация, съдържаща се в месечните регистри, с опис на осчетоводените през месеца документи,
годишните и месечните оборотни ведомости, за причините за
изплащането и размера на сумите, изплатени от МК на държавни,
общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и физически
лица (без информация за плащания за финансови операции с гриф „държавна
тайна” или класифицирани по закона, без плащания, породени от трудови договори,
социални плащания и подпомагания), съответно
за времето от 01.01.2020 г. до 31.12.2020
г., включително, от 01.01.2021 г.
до 31.12.2021 г., включително, и от 01.01.2022
г. до 31.12.2022 г., включително, чрез
преглед на оригиналите и копия, предоставени по електронен път на посочения в заявленията електронен адрес. Със Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-74/02.05.2023 г., Заявление
за достъп до информация вх. №
97-00-75/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-76/02.05.2023 г., трите
по описа на МК, С. е поискал да му бъде предоставен достъп до обществената
информация, съдържаща се в първичните счетоводни, касови и банкови документи, за
причините за изплащането и размера на сумите, изплатени от МК
на държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и
физически лица (без информация за плащания за
финансови операции с гриф „държавна
тайна” или класифицирани по закона, без плащания, породени от трудови договори,
социални плащания и подпомагания), съответно
за времето от 01.01.2020 г. до 31.12.2020
г., включително, от 01.01.2021 г. до
31.12.2021 г., включително, и от 01.01.2022
г. до 31.12.2022 г., включително, чрез преглед на оригиналите. Главният секретар на МК се е произнесъл
по Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-71/02.05.2023 г., Заявление за
достъп до информация вх. № 97-00-72/02.05.2023 г., Заявление за достъп до
информация вх. № 97-00-73/02.05.2023 г.,
Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-74/02.05.2023 г., Заявление за
достъп до информация вх. № 97-00-75/02.05.2023 г. и Заявление за
достъп до информация вх. №
97-00-76/02.05.2023 г. съответно с Решение изх. № 97-00-71/16.05.2023 г., Решение изх. № 97-00-72/16.05.2023 г.,
Решение изх. № 97-00-73/16.05.2023 г.,
Решение изх. № 97-00-74/16.05.2023 г., Решение изх. №
97-00-75/16.05.2023 г. и Решение изх. № 97-00-76/16.05.2023 г., като е постановил предоставяне на исканата обществена информация. В решенията е посочено, че исканата от заявителя информация има
характер на обществена информация и може да бъде намерена на електронната
страница на МК в секция „Доклади и отчети” и в секция „Бюджет”.
При
така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
Жалбите са процесуално
допустими – подадени са срещу
актове, подлежащи на оспорване по съдебен ред в
обжалваните части, от лице с правен интерес от оспорването по
смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК, и в
срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.
Разгледани по същество на посоченото
в тях основание и в
обхвата на служебната проверка по чл. 168 от АПК, жалбите са основателни
по следните съображения:
Процесните
решения са издадени от компетентен административен орган – главният секретар на МК, съгласно Заповед № РД 09-377/09.05.2023 г. на
министъра на културата, и в предвидената от закона писмена форма. Същите обаче
са незаконосъобразни в обжалваните части. Процесните решения са постановени в съответствие с чл. 34, ал. 1 от ЗДОИ, но в
същите липсват мотиви за упражненото от органа
правомощие по чл. 27 от ЗДОИ, в приложимата редакция. Формите
за предоставяне на достъп до обществена информация са изброени в чл. 26, ал. 1 от
ЗДОИ. В случая
И.С. е заявил, че предпочита
достъпът до исканата обществена информация по Заявление
за достъп до информация вх. №
97-00-71/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-72/02.05.2023 г. и
Заявление за достъп до информация вх. №
97-00-73/02.05.2023 г. да му
бъде предоставен чрез формите по чл. 26, ал. 1, т. 1 и 4 от ЗДОИ – съответно преглед на информацията
в оригинал и копия, предоставени по електронен път на посочения в заявленията
електронен адрес, а достъпът
до исканата обществена информация по Заявление
за достъп до информация вх. №
97-00-74/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-75/02.05.2023 г. и Заявление
за достъп до информация вх. №
97-00-76/02.05.2023 г. – чрез формата по чл. 26, ал. 1, т. 1 от ЗДОИ
– преглед на информацията в оригинал. Съгласно чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ органите са
длъжни да се съобразят с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до
обществена информация, освен в случаите, когато съответно: за нея няма техническа
възможност; е свързана с необосновано увеличаване на разходите по
предоставянето; води до възможност за неправомерна обработка на тази информация
или до нарушаване на авторски права. В ал. 2 на чл. 27 от ЗДОИ е посочено, че в
случаите по ал. 1, т. 1 – 3 достъп до информацията се предоставя във форма,
която се определя от съответния орган. При издаването на процесните решения органът
не е обосновал приложението на някоя/някои от
хипотезите по чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ. Липсата на мотиви в тази насока
възпрепятства съда да извърши преценка относно наличието на материалноправните
предпоставки на чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ.
Действително, когато са налице тези материалноправни предпоставки, изборът на
форма по чл. 27, ал. 2 от ЗДОИ е въпрос на
оперативна самостоятелност на задължения субект, неподлежаща на съдебен контрол (вж. в т.
см. Решение
№ 12760/29.10.2009 г. на ВАС по адм. д. № 10147/2009 г., 5-членен с-в). В
случая обаче главният секретар на МК не е изложил мотиви в тази насока. Същият
се е произнесъл по същество, с формално позитивни за
заявителя решения, но в противоречие с нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗДОИ –
без да се съобрази с предпочитаната/предпочитаните
от него форма/форми за предоставяне на достъп.
По
изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 от АПК процесните решения в обжалваните части следва да бъдат
отменени.
На основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписките
следва бъдат изпратени на административния орган за ново произнасяне по всяко от заявленията в частта относно формата на
предоставения достъп до обществена информация с
мотивирано решение относно приложението на някоя/някои от хипотезите по чл.
27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ или при съобразяване със заявените форми по чл. 26, ал. 1, т. 1 и 4 от ЗДОИ. На
основание чл. 174, изр. 1 от АПК следва да се се
определи и срок за произнасянето. Съдът намира, че срокът следва да бъде 14-дневен, считано от датата на получаване на
заверен препис от решението.
На
основание чл. 143, ал. 1 от АПК
Министерството на културата следва да бъде осъдено да заплати на И.С.
направените от него разноски по производството в размер на 60
лева за държавна такса.
Воден от гореизложеното, съдът
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ Решение
изх. № 97-00-71/16.05.2023 г., Решение изх. № 97-00-72/16.05.2023
г., Решение изх. № 97-00-73/16.05.2023 г., Решение изх.
№ 97-00-74/16.05.2023 г., Решение изх. № 97-00-75/16.05.2023 г. и Решение изх.
№ 97-00-76/16.05.2023 г. на главния секретар на МК в частта относно формата на
предоставения достъп до обществена информация съответно по Заявление за достъп
до информация вх. № 97-00-71/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация
вх. № 97-00-72/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. №
97-00-73/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. №
97-00-74/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. №
97-00-75/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация вх.
№ 97-00-76/02.05.2023 г., всички по описа на МК, и ИЗПРАЩА преписките
на главния секретар на МК за ново произнасяне по всяко от
заявленията в посочената част, съобразно изложените в
мотивите
на настоящото решение указания по тълкуването и прилагането
на закона, в 14-дневен срок от
получаването на заверен препис от същото.
ОСЪЖДА Министерството на културата да заплати на И.Г.С.,*** размер на 60 (шестдесет) лева – разноски по производството.
Решението е окончателно.
СЪДИЯ: