Решение по дело №176/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 188
Дата: 13 октомври 2023 г. (в сила от 13 октомври 2023 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20237110700176
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юни 2023 г.

Съдържание на акта

   Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                                                                                                                                                                                         188 от 13.10.2023 г., гр. Кюстендил

 

      В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на четиринадесети септември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                              СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Ирена Симеонова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 176 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

И.Г.С.,***,    ул. „Цар Борис I” № 39В, обжалва Решение изх. № 97-00-71/16.05.2023 г.,          Решение изх. № 97-00-72/16.05.2023 г., Решение изх. № 97-00-73/16.05.2023 г.,   Решение изх. № 97-00-74/16.05.2023 г., Решение изх. № 97-00-75/16.05.2023 г. и Решение изх. № 97-00-76/16.05.2023 г. на главния секретар на      Министерството на културата (МК) в частта относно формата на предоставения достъп до обществена информация съответно по Заявление за достъп до информация        вх. № 97-00-71/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация     вх. № 97-00-72/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация     вх. № 97-00-73/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация    вх. № 97-00-74/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация       вх. № 97-00-75/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация  вх. № 97-00-76/02.05.2023 г., всички по описа на МК (с определения, постановени      на 05.07.2023 г., адм. дело № 176/2023 г., адм. дело № 177/2023 г.,     адм. дело № 178/2023 г., адм. дело № 186/2023 г., адм. дело № 187/2023 г. и    адм. дело № 188/2023 г., всички по описа на Административен съд – Кюстендил, са съединени за разглеждане в едно производство, което да продължи под № 176/2023 г.).  В жалбите са изложени доводи за незаконосъобразност на решенията в обжалваните части на основанието по чл. 146, т. 4 от АПК. Претендират се направените разноски по производството.

В съдебното заседание по делото И.С. поддържа жалбите.

Ответникът, чрез процесуалния си представител по пълномощие юрисконсулт М К-И, оспорва жалбите като неоснователни. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:   

Със Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-71/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-72/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-73/02.05.2023 г., трите по описа на МК, И.С. е поискал да му бъде предоставен достъп до обществената информация, съдържаща се в месечните регистри, с опис на осчетоводените през месеца документи, годишните и месечните оборотни ведомости, за причините за изплащането и размера на сумите, изплатени от МК на държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и физически лица (без информация за плащания за финансови операции с гриф държавна тайна” или класифицирани по закона, без плащания, породени от трудови договори, социални плащания и подпомагания), съответно за времето от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г., включително, от 01.01.2021 г. до 31.12.2021 г., включително, и от 01.01.2022 г. до 31.12.2022 г., включително, чрез преглед на оригиналите и копия, предоставени по електронен път на посочения в заявленията електронен адрес. Със Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-74/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-75/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация  вх. № 97-00-76/02.05.2023 г., трите по описа на МК, С. е поискал да му бъде предоставен достъп до обществената информация, съдържаща се в първичните счетоводни, касови и банкови документи, за причините за изплащането и размера на сумите, изплатени от МК на държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и физически лица (без информация за плащания за финансови операции с гриф държавна тайна” или класифицирани по закона, без плащания, породени от трудови договори, социални плащания и подпомагания), съответно за времето от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г., включително, от 01.01.2021 г. до 31.12.2021 г., включително, и от 01.01.2022 г. до 31.12.2022 г., включително, чрез  преглед на оригиналите. Главният секретар на МК се е произнесъл по Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-71/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-72/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация  вх. № 97-00-73/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-74/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация    вх. № 97-00-75/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация  вх. № 97-00-76/02.05.2023 г. съответно с Решение изх. № 97-00-71/16.05.2023 г.,   Решение изх. № 97-00-72/16.05.2023 г., Решение изх. № 97-00-73/16.05.2023 г.,   Решение изх. № 97-00-74/16.05.2023 г., Решение изх. № 97-00-75/16.05.2023 г. и Решение изх. № 97-00-76/16.05.2023 г., като е постановил предоставяне на исканата обществена информация. В решенията е посочено, че исканата от заявителя информация има характер на обществена информация и може да бъде намерена на електронната страница на МК в секция „Доклади и отчети” и в секция „Бюджет”.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Жалбите са процесуално допустими – подадени са срещу актове, подлежащи на оспорване по съдебен ред в обжалваните части, от лице с правен интерес от оспорването по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК, и в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК. Разгледани по същество на посоченото в тях основание и в обхвата на служебната проверка по чл. 168 от АПК, жалбите са основателни по следните съображения:           

Процесните решения са издадени от компетентен административен орган – главният секретар на МК, съгласно Заповед № РД 09-377/09.05.2023 г. на министъра на културата, и в предвидената от закона писмена форма. Същите обаче са незаконосъобразни в обжалваните части. Процесните решения са постановени в съответствие с чл. 34, ал. 1 от ЗДОИ, но в същите липсват мотиви за упражненото от органа правомощие по чл. 27 от ЗДОИ, в приложимата редакция. Формите за предоставяне на достъп до обществена информация са изброени в чл. 26, ал. 1 от ЗДОИ. В случая И.С. е заявил, че предпочита достъпът до исканата обществена информация по Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-71/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-72/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-73/02.05.2023 г. да му бъде предоставен чрез формите по чл. 26, ал. 1, т. 1 и 4 от ЗДОИ – съответно преглед на информацията в оригинал и копия, предоставени по електронен път на посочения в заявленията електронен адрес, а достъпът до исканата обществена информация по Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-74/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация   вх. № 97-00-75/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация    вх. № 97-00-76/02.05.2023 г. – чрез формата по чл. 26, ал. 1, т. 1 от ЗДОИ – преглед на информацията в оригинал. Съгласно чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ органите са длъжни да се съобразят с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация, освен в случаите, когато съответно: за нея няма техническа възможност; е свързана с необосновано увеличаване на разходите по предоставянето; води до възможност за неправомерна обработка на тази информация или до нарушаване на авторски права. В ал. 2 на чл. 27 от ЗДОИ е посочено, че в случаите по ал. 1, т. 1 – 3 достъп до информацията се предоставя във форма, която се определя от съответния орган. При издаването на процесните решения органът не е обосновал приложението на някоя/някои от хипотезите по чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ. Липсата на мотиви в тази насока възпрепятства съда да извърши преценка относно наличието на материалноправните предпоставки на чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ. Действително, когато са налице тези материалноправни предпоставки, изборът на форма по чл. 27,           ал. 2 от ЗДОИ е въпрос на оперативна самостоятелност на задължения субект, неподлежаща на съдебен контрол (вж. в т. см. Решение № 12760/29.10.2009 г. на ВАС по адм. д. № 10147/2009 г., 5-членен с-в). В случая обаче главният секретар на МК не е изложил мотиви в тази насока. Същият се е произнесъл по същество, с формално позитивни за заявителя решения, но в противоречие с нормата на чл. 27, ал. 1 от     ЗДОИ – без да се съобрази с предпочитаната/предпочитаните от него форма/форми за предоставяне на достъп.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 от АПК процесните решения в обжалваните части следва да бъдат отменени. На основание  чл. 173, ал. 2 от АПК преписките следва бъдат изпратени на административния орган за ново произнасяне по всяко от заявленията в частта относно формата на предоставения достъп до обществена информация с мотивирано решение относно приложението на някоя/някои от хипотезите по чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ или при съобразяване със заявените форми по чл. 26, ал. 1, т. 1 и 4 от ЗДОИ. На основание чл. 174, изр. 1 от АПК следва да се се определи и срок за произнасянето. Съдът намира, че срокът следва да бъде 14-дневен, считано от датата на получаване на заверен препис от решението. 

На основание чл. 143, ал. 1 от АПК Министерството на културата следва да бъде осъдено да заплати на И.С. направените от него разноски по производството в размер на 60 лева за държавна такса.

Воден от гореизложеното, съдът    

                                                        

                                                                  Р   Е   Ш   И:

           

ОТМЕНЯ Решение изх. № 97-00-71/16.05.2023 г., Решение  изх. № 97-00-72/16.05.2023 г., Решение изх. № 97-00-73/16.05.2023 г.,    Решение изх. № 97-00-74/16.05.2023 г., Решение изх. № 97-00-75/16.05.2023 г. и Решение изх. № 97-00-76/16.05.2023 г. на главния секретар на МК в частта относно формата на предоставения достъп до обществена информация съответно по Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-71/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-72/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация     вх. № 97-00-73/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация    вх. № 97-00-74/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация    вх. № 97-00-75/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация     вх. № 97-00-76/02.05.2023 г., всички по описа на МК, и ИЗПРАЩА преписките на главния секретар на МК за ново произнасяне по всяко от заявленията в посочената част, съобразно изложените в мотивите на настоящото решение указания по тълкуването и прилагането на закона, в 14-дневен срок от получаването на заверен препис от същото.

ОСЪЖДА Министерството на културата да заплати на И.Г.С.,*** размер на 60 (шестдесет) лева – разноски по производството.

Решението е окончателно.

 

 

                           

                             СЪДИЯ: