Решение по дело №1684/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 764
Дата: 14 април 2021 г. (в сила от 3 декември 2021 г.)
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20207180701684
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 764/14.4.2021г.

Град Пловдив, 14, 04, 2021 година

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. ПЛОВДИВ, V състав, в открито съдебно заседание на 02,03,2021 година, в състав:

                                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СТОИЛ БОТЕВ

участието на секретар В. К., като разгледа докладваното  адм. д. № 1684 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 от АПК във връзка с чл.54, ал.2  от Закона за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/.

Жалбоподателят – „Джи Ел СИ Комерс“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление  в гр. Калофер , ул. Кошовете № 5 , представлявано от управител Г.С.Б., чрез адв.Д. оспорва извършено изменение на кадастралния регистър на подробно описани недвижими имоти,  състоящо се в добавянето на Държавата чрез МОСВ като собственик на имоти в „Централен Балкан“.

  В жалбата, както и в хода по същество адв. Д. твърди че в случая не се касае за спор за собственост, а се оспорва единствено процедурата по механично дописване на държавата като собственик в кадастралния регистър. Твърди се, че  не е спазена процедурата 53, ал.4 от ЗКИР, който изисква когато заявена промяна касае повече от 50 имота уведомяването на съответните лица да се извърши чрез обявление в ДВ, а в случая  Директора на Национален парк е заявил промяна на 154 имота, към заявлението е представен Акт за държавна собственост, който по никакъв начин не съдържа индивидуализация на имотите, за които се отнася. Претендира и присъждане на направените по делото разноски, съгласно приетия по делото списък.

Ответникът – началник на СГКК - Пловдив, в нарочно становище намира жалбата за неоснователна, като счита, че заповедта е правилна и законосъобразна. Твърди, че са неоснователни доводите на жалбоподателя и моли да се потвърди издадената заповед. Прави възражение за прекомерност на основание чл.78, ал.5 ГПК, както и прави искане за присъждане на направените по делото разноски на изпълнителния директор на АГКК – София.

Заинтересованата страна – Държавата чрез Министерството на регионалното развитие и благоустройството, чрез процесуалните си представители, намира жалбата за неоснователна и моли да се остави в сила заповедта. Представя писмена защита. Претендират се направените по делото разноски.

Окръжна прокуратура- Пловдив, редовно уведомена  не встъпва в процеса.

Съдът, след като обсъди събраните  по делото доказателства  и наведените от страните доводи, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

По допустимостта на жалбата, съгласно определението на §1, т.13 от ДР на ЗКИР, „заинтересовани лица“ са собствениците и носителите на други вещни права върху недвижими имоти, а в случаите на предоставени права на управление – ведомствата и общините, на които са предоставени правата.

Според извадка / л. 61/  от кадастрални регистри на неурбанизираната територия в землището на гр. Калофер , както и според представен / л. 67/ нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот, жалбоподателят се явява заинтересовано лице по смисъла на ЗКИР и за него е налице правен интерес по отношение на заявеното оспорване.

Уведомление с Изх.№01-469272 от 26.02.2020г. /л.52и сл./ е изпратено до жалбоподателя по пощата, като пощенската пратка, съдържаща уведомлението, е получена на 05.03.2020г.  лично от лицето, видно от заверено копие на известието за доставяне, поради което следва да се приеме, че подадената жалба чрез СГКК- Пловдив на 17.03.2020г. е направено в законоустановения срок.

Съгласно нормата на чл.53, ал.2 от ЗКИР при наличие на документи, удостоверяващи дублиране на носителите на право на собственост, съответно на друго вещно право, за един и същ имот в кадастралния регистър на недвижимите имоти се записват данните за всички лица и документи. Според чл.53а, пр.1 от ЗКИР, измененията в КК и КР се извършват без издаване на заповед в случаите по чл.52 и 53. Вписването на данни в КР има информационно-оповестително действие по смисъла на чл.2, ал.5 от ЗКИР и като такова представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.3 от АПК, според която, индивидуален административен акт е и волеизявлението за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, както и отказът да се издаде такъв документ, респективно, с които се удостоверяват факти с правно значение. Поради това и за жалбоподателя е налице правен интерес да оспорва направеното вписване.

Разгледана по същество, съдът намира жалбата за неоснователна.

От представените по делото доказателства става ясно, че със заповед №РД-18-615 от 04.09.2019г. на изпълнителния директор на АГКК са одобрени КК и КР на неурбанизираната територия в землището на гр. Калофер. Заповедта е обнародвана в ДВ, бр.74 от 20.09.2019г. /л.58/ и е в сила от същата дата, съгласно §33, ал.2 от ПЗР към Закона за изменение и допълнение на ЗКИР (ЗИДЗКИР, ДВ, бр.57 от 22.07.2016г.).

Със Заявление с изх.№06-00-125 от 08.10.2019г. на директора на Дирекция “Национален парк Централен Балкан“ (Д“НПЦБ“) при МОСВ, адресирано до началника на СГКК- Габрово, на практика  Пловдив, е заявено искане да бъде записана държавата като собственик в КРНИ (кадастрален регистър на недвижимите имоти) на възстановените имоти, от приложения списък (листи 17-20), общо 144 на брой, попадащи на територията на Национален парк “Централен Балкан“, в землищата на гр. Карлово и гр. Калофер, между които са и процесните ПИ.

Към заявлението като приложение, освен посочения списък, са представени: Акт №1 за изключителна държавна собственост от 16.01.1997г., одобрен от министъра на финансите за имот- Народен парк “Централен Балкан“, представляващ планински масив с обща площ от 73261,8 ха, в това число- горски фонд- 44079,8 ха и високопланински пасища и ливади- 29182,0 ха; Заповед №843 от 31.10.1991г. (листи 22-24) на министъра на околната среда, понастоящем министър на околната среда и водите, с която заповед, на основание чл.17, и чл.22 от Закона за защита на природата /отм./, е обявен Народен парк “Централен Балкан“; заповед №РД-396 от 15.10.1999г. на МОСВ, с която заповед, на основание чл.45, ал.2, във връзка с чл.18, чл.41, ал.3 и 4 и §2, ал.1 от ПЗР на Закона за защитените територии, Народен парк “Централен Балкан“ е прекатегоризиран в Национален парк “Централен Балкан“, с обща площ от 71669,5 ха, от които общо 44000,8 ха горска площ и общо 27668,7 ха високопланински пасища и ливади; протокол от 03.08.2015г. от заседание на междуведомствена работна група, назначена със заповед №РД-209 от 31.03.2015г. на МОСВ.

Отделно от това от заявителя са представени: писмо с изх.№04-14 от 30.09.2015г. на изпълнителния директор на АГКК; писмо с Изх.№12-00-1386 от 15.09.2015г. на заместник-министър на околната среда и водите, адресирано до изпълнителния директор на АГКК; справка за възстановени имоти в НП“ЦБ“, между които и процесните; протокол от 03.08.2015г. от заседание на междуведомствена работна група, назначена със заповед №РД-209 от 31.03.2015г. на МОСВ.

Постъпва и заявление с Вх.№01-469272 от 17.10.2019г. от Национален парк “Централен Балкан“, с което е заявено извършването на обикновена  услуга “нанасяне на настъпили промени в КРНИ“ на множество ПИ.

С писмо Изх.№01-469272 от 05.11.2019г. на началника на СГКК- Пловдив се уведомява директорът на Д“НПЦБ“ при МОСВ, че по повод на подадените от страна на Д“НПЦБ“ две заявления, ще бъде направена промяна в КРНИ след представяне на нова актове за изключителна държавна собственост, съставени за поземлените имоти по КККР, както са нормативните изисквания при одобряване на КК. Предоставя се възможност в 14-дневен срок да бъдат заявени скици на имотите, за които ще бъдат съставени актове за изключителна държавна собственост. Заявление с вх.№01-469727 от 17.10.2019г. остава без движение до изтичане на указания срок, след което ще се приключи и архивира.

Според приетото по делото заверено копие на известие за доставяне, писмо с изх.№01-469272 от 05.11.2019г. е получено в Национален парк “Централен Балкан“ на 07.11.2019г.

С писмо изх.№06-00-139 от 07.11.2019г. на директора на Д“НПЦБ“ при МОСВ, се уведомява изпълнителният директор на АГКК за практически постановения отказ от началника на СГКК- Пловдив да бъде регистрирана държавата чрез МОСВ като собственик на посочените в заявлението от 17.10.2019г. имоти въз основа на Акт за изключителна държавна собственост №1 от 16.01.1997г.

По електронна поща на 12.11.2019г. до ответника по делото е отправена молба да изготви мотивиран проект на отговор по приложеното писмо на директора на Д“НПЦБ“ до 14.11.2019г.

С писмо изх.№10-81-156 от 15.11.2019г. на началника на СГКК- Пловдив се уведомява изпълнителният директор на АГКК, че СГКК- Пловдив ще направи промяната в КРНИ на гр. Карлово и гр. Калофер след представяне на нови актове за държавна собственост, съставени за ПИ по КК и КР, както са нормативните изисквания при одобряване на КК. Заявление с Вх.№01-469272 от 17.10.2019г. остава без движение до изтичане на указания срок, след което ще се приключи и архивира. СГКК- Пловдив не отказва да изпълни промяната в КРНИ. СГКК-Пловдив не приема за регистрация представения акт за изключителна държавна собственост, тъй като актът не е съставен по КК и КР с идентификатори, а и не е вписан в Службата по вписванията. Към акта не са приложени графични данни с координати за границата на защитената територия. По описанието на територията (попадаща в обхвата на националния парк), което е направено в акта за държавна собственост, не може да бъде индивидуализиран ПИ по КК.

На 26.11.2019г. в СГКК- Пловдив постъпва  / л. 45/ писмо с Изх.№04-90 от 26.11.2019г. на изпълнителния директор на АГКК, с което се указва на ответника по делото в 7-дневен срок от получаване на писмото да извърши исканото изменение в КРНИ, като регистрира в землищата на гр. Карлово и гр. Калофер държавата като собственик на ПИ по приложения списък, с посочени идентификатори, които попадат на територията на НП“Централен балкан“.

С писмо изх.№01-469272 от 03.12.2019г. се уведомява директорът на Д“НПЦБ“ при МОСВ, че във връзка с процедурата по изменение на КРНИ следва да се снабди и представи на СГКК- Пловдив адресите за заинтересованите лица или техните наследници по приложения списък, в който списък е вписан и жалбоподателят.

На 27.01.2020г. в СГКК- Пловдив постъпва писмо с изх.№04-13 от 27.01.2020г. на изпълнителния директор на АГКК, относно писмо с изх.№01-4692272 от 03.12.2019г., с което се уведомява ответникът по делото, че в АГКК е постъпило писмо с изх.№06-00-7 от 20.01.2020г. на директора на Д“НПЦБ“ относно оплакване, че е оставена без движение част от заявлението на Д“НПЦБ“ до представяне на адресите на заинтересованите лица или техните наследници. На ответника се указва в 7-дневен срок от получаване на писмото да извърши исканото изменение в КРНИ, на основание чл.51, ал.2 и 3 от ЗКИР, като впише в землищата на гр. Карлово и гр. Калофер държавата като собственик в КРНИ на ПИ, по тази част от заявлението (от приложения списък с посочени идентификатори към него), по която то е оставено без движение, след което е извършено оспореното по делото изменение на КР на неурбанизираната територия в землището на гр. Калофер и до заинтересованите лица е изпратено уведомление с изх.№01-469272 от 26.02.2020г.

Настоящият състав на съда намира, че извършеното изменение на КР на неурбанизираната територия в землището на гр. Калофер по отношение имотите на жалбоподателя, е законосъобразно.

Съгласно нормата на чл.51, ал.1, от ЗКИР кадастралната карта и регистър се поддържат в актуално състояние, като се изменят при установяване на: 1. изменения в данните за обектите на кадастъра, настъпили след влизането в сила на КК и КР; 2. непълноти или грешки. 3. явна фактическа грешка. Съгласно ал.2 на същата разпоредба измененията се извършват от СГКК по местонахождение на имота, а според ал.3 измененията в КК и КР се извършват по заявление от собственик, друго лице, когато това е предвидено в закон, или въз основа на служебно постъпила информация от ведомство или община.

Отделно от това нормата на чл.53, ал.2 от ЗКИР предвижда, че при наличие на документи, удостоверяващи дублиране на носителите на право на собственост, съответно на друго вещно право, за един и същ имот в кадастралния регистър на недвижимите имоти се записват данните за всички лица и документи, като съгласно чл.53а, пр.1 от ЗКИР, измененията в КК и КР се извършват без издаване на заповед в случаите по чл.52 и 53.

Съдът намира, че събраните по делото доказателства водят до извода, че е налице хипотезата на чл.53, ал.2 от ЗКИР, предвид представените от страните титули за собственост, легитимиращи както жалбоподателят, така и държавата, чрез МОСВ, за собственици на процесните ПИ. В тази връзка съдът намира възраженията на жалбоподателя относно издадения акт за държавна собственост за ирелевантни. Същите биха били относими в евентуален спор за собственост, какъвто се заяви да е бил предявен пред надлежния съд.

Цитираната норма на чл.53, ал.2 от ЗКИР е императивна, поради което за СГКК- Пловдив е налице задължение да впише в исканите от заявителя данни както на жалбоподателя , така и държавата. С други думи в случая СГКК- Пловдив действа в условията на обвързана компетентност и няма право на преценка кои от лицата, претендиращи притежаването на право на собственост върху процесните ПИ, да впише или да не впише в кадастралния регистър на недвижимите имоти.

Такава е и практиката по  адм. д. № 13735/2020 г. и по адм. д. № 597/2021г. на ВАС, касаеща имоти попадащи в обхвата на Национален парк “Централен Балкан“.

По делото не са ангажирани доказателства за териториалния обхват на Национален парк “Централен Балкан“, но от достъпната в интернет Кадастрално-административна информационна система (КАИС) на АГКК, на адрес: https://kais.cadastre.bg/, е видно и може да се направи извод относно местоположението на процесните ПИ и обстоятелството, че попадат в териториалния обхват на Национален парк “Централен Балкан“.

Предвид изхода от делото, искането на жалбоподателя за присъждане на разноски не следва да бъде уважено.

От страна на ответната администрация се претендират разноски, но предвид липсата на процесуален представител, искането е неоснователно.

В полза на заинтересованото лице държавата, чрез МОСВ, следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева /минимален размер/, определен по реда на чл.78, ал.8 от Гражданския процесуален кодекс, чл.37 от Закона за правната помощ във връзка с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ,  във връзка с чл.144 от АПК.

Така мотивиран, съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Джи Ел СИ Комерс“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление  в гр. Калофер , ул. Кошовете № 5 , представлявано от управител Г.С.Б., срещу извършено изменение на кадастралния регистър по отношение на недвижим имот на жалбоподателя ,  с идентификтор 35496.67.23, представляващ изоставена нива с площ от 14,840дка, в местността „Параджика“ , по кадастралната карта и кадастрални регистри на неурбанизираната територия в землището на гр. Калофер, община Карлово, област Пловдив, одобрен със заповед №РД-18-615 от 04.09.2019г. на изпълнителния директор на АГКК, състоящо се в добавянето на Държавата чрез МОСВ като собственик, без да се заличават записаните в кадастралния регистър собственици.

ОСЪЖДА „Джи Ел СИ Комерс“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление  в гр. Калофер , ул. Кошовете № 5  да заплати на Министерството на околната среда и водите, ЕИК *********, сумата от 100,00 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му с препис за страните.

                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: