Решение по дело №636/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 936
Дата: 11 май 2021 г. (в сила от 22 февруари 2022 г.)
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20217180700636
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 936

 

Град Пловдив, 11.05.2021 година

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, Х състав, в публично съдебно заседание на петнадесети април през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЯНКО АНГЕЛОВ

 

при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА, като разгледа докладваното от съдия ЯНКО АНГЕЛОВ, административно  дело № 636 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по чл. 156 и сл. от ДОПК.

Делото е образувано по жалба на Д.Д.Ш., с ЕГН **********, с посочен адрес: ***, чрез адв. М.Е.,***, офис 16, срещу Ревизионен акт № Р-1600169004659-091-001/14.05.2020 г., издаден от И.К. – началник сектор в ТД на НАП – гр. Пловдив и И.Г. – главен инспектор по приходите, ръководител на ревизията, потвърден мълчаливо от Директор дирекция „ОДОП“ – гр. Пловдив с който на жалбоподателя е установена отговорност по чл. 19, ал. 1 от ДОПК за задълженията на дружеството „П.Г. Арт комерс Търново“ ЕООД, с ЕИК *********, възлизаща на общата сума от 96 390,24 лв., в т.ч. главница 66 818,83 лв.  и  лихви в размер на 29 571,41 лв.

В жалбата се твърди, че издаденият акт е незаконосъобразен и неправилен, поради липсата на предпоставките да се реализира персоналната отговорност на Д.Ш. по реда на  чл. 19 от ДОПК за задълженията на „П.Г. Арт комерс Търново“ ЕООД, с ЕИК *********, установени с ревизионен акт № Р-1600169004659-091-001/14.05.2020 г., издаден от И.К. - началник сектор - възложил ревизията и И.Г. - главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията.

В съдебно заседание - пълномощникът на жалбоподателя адв. Е. поддържа жалбата, по същество иска отмяна на обжалвания ревизионен акт и присъждане на разноски.

Ответният административен орган - Директор на дирекция “Обжалване и данъчно – осигурителна практика” /“ОДОП“/  Пловдив, чрез процесуалния си представител юрк. Б., излага становище за неоснователност на жалбата, като моли съда да я отхвърли като неоснователна и да потвърди обжалвания ревизионен акт като правилен и законосъобразен. Иска се  присъждане в полза на Дирекция ”ОДОП” Пловдив на юрисконсултско възнаграждение. Съображения по съществото на спора са изложени в депозирана по делото писмена защита.

Административен съд – Пловдив, десети състав след преценка на становищата на страните и събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, имаща правен интерес от обжалването. Ревизионният акт е обжалван в предвидения за това срок, пред горестоящия в йерархията на приходната администрация орган, който мълчаливо го е потвърдил в обжалваната част.

Така постановеният от Директора на Дирекция "ОДОП” – гр. Пловдив резултат и подаването на жалбата в рамките на предвидения в чл. 156, ал. 7 от ДОПК за това процесуален срок, налагат извод за нейната ДОПУСТИМОСТ.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

С жалбата не са наведени оплаквания, че при възлагане на ревизията, нейното провеждане и издаване на процесния РА са съществено нарушени административнопроизводствените правила, което да би довело до отмяна на акта. Настоящият съдебен състав, обаче, че са налице допуснати съществени нарушения на процесуални правила, водещи до нищожност на РА.

Фактите установени в ревизионното производство, по които не се спори, са следните: Със ЗВР № Р-16001619004659-020-001/18.07.2019г., издадена от орган по приходите, заемащ длъжност началник сектор в ТД на НАП – гр. Пловдив, е възложена ревизия на Ш., с предмет отговорност по чл. 19 от ДОПК за данъчни задължения на дружеството „П.Г. – Арт комерс Търново“ ЕООД, изчерпателно посочени в нея. Определен е краен срок на ревизионното производство до 3 месеца, считано от връчване на заповедта, което е извършено по чл. 32 от ДОПК.

С ревизионен акт № Р-16001619004659-091-001/14.05.2020 г., е определена отговорността по чл. 19 от ДОПК за данъчни задължения по ЗДДС, ЗКПО, данък върху доходите на физически лица по декларации обр.6, данък върху доходите на физически лица по декларации, ДОО по Декларации обр. 6, ЗО по декларации обр. 6, глоби санкции и наказателни постановления от „П.Г. Арт комерс Търново “ ЕООД, , установени с ревизионен акт № Р-02000217000575-091-001/08.12.2017г., издаден от органи по приходите в ТД на НАП – Велико Търново.

"П.Г. арт комерс Търново" ЕООД (с предишно име „Декалог фешън” ООД) с ЕИК ********* е вписано в Агенция по вписванията - Бургас на 13.03.2009 г, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас ж.к. "Възраждане", бл. 6, вх. 3, ет. 3, ап. 37. Управители и собственици на капитала на дружеството са В.Л.Ш. и Д.Д.Ш.. На 07.07.2017г., с договор за покупко-продажба на дружествени дялове от 30.06.2017г. В.Л.Ш. и Д.Д.Ш. прехвърлят собствеността върху всички дялове на „ Декалог фешън“ ООД на П.Г.Г. с ЕГН **********, постоянен адрес: ***. Обстоятелството е вписано в Търговския регистър.

Основен предмет на дейност на дружеството през проверявания период е търговия на дребно с дрехи по интернет с електронен магазин, като към датата на проверката няма дейност.

На 04.12.2012г. е извършена промяна на името на „Декалог фешън" ООД и В.Л.Ш. прехвърля 50% от дяловете в размер на 2500,00лв. на Д.Д.Ш. с ЕГН ********** с дял 2500,00лв. На 07.07.2017г. е извършена промяна на името на дружеството на "П.Г. арт комерс Търново" ЕООД и В.Л.Ш. и Д.Д.Ш. прехвърлят своите дялове в общ размер на 5000,00лв. на П.Г.Г. с ЕГН ********** с договор за продажба на дялове от 30.06.2017г.

Дружеството е регистрирано по ЗДДС от 10.04.2009г. и дерегистрирано по ДДС, по инициатива на данъчен орган при установени обстоятелства по чл.176 от ЗДДС на 25.09.2017г.

"П.Г. арт комерс Търново" ЕООД има установени и изискуеми данъчни задължения по подадени справки декларации по ЗДДС от ЗЛ, към 24.02.2019 г., както следва: - справки декларации и Ревизионен акт № Р-02000217000575-091-001/08.12.2017г. по ЗДДС - в размер на 37 126.36лв. и лихви 16 651.71лв.; - годишни данъчни декларации и Ревизионен акт № Р-02000217000575-091-001/08.12.2017г. по ЗКПО - в размер на 17 043.56 лв. и лихви ЗКПО - 7 203.80лв.; - данък върху доходите на физически лица по декларации обр.6 в размер на 4 383,15лв. и лихви ДФЛ 1 420,16лв.; - данък върху доходите на физически лица по декларации - в размер на 264,38лв. и лихви ДФЛ 59,53лв.; -  ДОО по Декларации обр. 6 - в размер на 5 999.49 лв. и лихви ДОО 1 832.95лв.;  - ЗО по Декларации обр. 6 - в размер на 2 033,73 лв. и лихви ЗО 614.11лв.; - Наказателно постановление ГИТ - в размер на 1 900.00 лв. и лихви 1 533.84лв.

Срещу дружеството е образувано Изпълнително дело ИД № **********/2015 г. за събиране публични задължения, произтичащи от изискуеми суми по декларации обр.6., декларации по ЗДДС, декларация по ЗКПО, наказателно постановление от ГИТ, Ревизионен акт № Р-02000217000575-091-001/08.12.2017г.

След като всички изпълнителни способи са изчерпани и е установена невъзможност за събиране на изискуемите задължения, както и предпоставки за завеждане на иск по чл. 225 от ДОПК, принудителното производство е прекратено и дългът е прекатегоризиран като несъбираем.

В хода на ревизията е извършена проверка в подадените годишни финансови отчети в НСИ - бизнес статистика за 2016г., за която последно има подадени данни при която е установено, че "П.Г. арт комерс Търново" ЕООД има декларирани налични парични средства в счетоводния баланс и паричния поток към 31.12.2016г. в размер на 70 000 лв.

В хода на ревизията с Протокол № 1167896/22.05.2019 г. е приобщен протокол № П-0400041902174-141-001/07.03.2019 г. за извършена проверка на "П.Г. арт комерс Търново"ЕООД, във връзка с ревизионно производство на В.Л.Ш..

Ревизията е пристъпила към установяване отговорност по чл. 19 на Д.Д.Ш. за текущи задължения на "П.Г. арт комерс Търново"ЕООД, поради това, че за периода от 2012 г. до 07.07.2017г., управител на дружеството е именно Ш..

В настоящото производство е извършена проверка в ПП на НАП за осъществени контролни производства /проверки и/или ревизии/ на дружество "П.Г. арт комерс Търново"ЕООД. Установено е, че на дружество "П.Г. арт комерс Търново"ЕООД с Булстат - ********* има извършвана предходна ревизия, приключила с  РА № Р-02000217000575-091- 001/08.12.2017г.

При така установеното от фактическа страна е прието, че са налице извършени действия от жалбоподателя. Въз основа на изложената фактическа обстановка ревизиращият екип е направил извод, че са налице достатъчно обстоятелства по чл. 19 от ДОПК за реализиране на отговорност срещу Д.Ш., в качеството му на управител на "П.Г. арт комерс Търново" ЕООД (с предишно наименование „Декалог фешън" ООД), за задължения на дружеството по ЗДДС, ЗДДФЛ, ЗКПО и за ЗОВ като осигурител, с титули декларации и ревизионен акт. Физическото лице, чиято отговорност се търси, е имало качеството на управител към момента на укриване на известни му факти и обстоятелства, които по закон е било длъжно да обяви пред органите по приходите и за които е знаело. Същевременно, при образувано изпълнително дело и при образувано ревизионно производство е извършена продажба на дружествените дялове на двамата съдружници в „Декалог фешън“ ООД – В.и Д. Ш..

В хода на съдебното обжалване не са ангажирани допълнителни доказателства.

 На първо място, настоящият съдебен състав намира, че в хода на ревизионното производство са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, въпреки че Заповедите за възлагане на ревизия и за нейното изменение са издадени от длъжностно лице, надлежно упълномощено въз основа на заповед № РД-09-1 от 03.01.2017г. на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив, а сроковете за извършването на ревизията са съобразени със сроковете по чл. 114 от ДОПК.

Настоящият съдебен състав констатира, че ревизионният доклад и ревизионният акт са издадени от некомпетентни органи по приходите. Съгласно разпоредбата на чл. 8, ал. 1, т. 3 от ДОПК компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите относно производствата по този кодекс, освен ако е предвидено друго, е териториалната дирекция по седалището на местните юридически лица. В настоящия случай, постоянният адрес на жалбоподателя е в гр. Асеновград, ул. „Отец Паисий“ № 37, от което следва, че компетентната териториална дирекция, която следва да извърши ревизията и състави ревизионен акт  е  ТД на НАП – гр. Пловдив и нейните служители следва да извършат процесуалните действия в ревизионното производство, да съставят ревизионния доклад и да издадат ревизионния акт.

 Съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 8 от ЗНАП при необходимост за изпълнение на възложените на агенцията функции изпълнителният директор или оправомощено от него длъжностно лице може да нареди служители от една териториална дирекция да преминат в друга териториална дирекция, за изпълнение на което съответният териториален директор командирова служители от поверената му дирекция при условия и по ред, определени в Кодекса на труда. Т.е., необходимостта и командироването са задължителни елементи от фактическия състав за възлагане на конкретни задачи на служители от друга териториална дирекция, различна от компетентната.

От представените по делото заповеди за командироване на органите по приходите, извършили ревизията е видно, че те са командировани до град Асеновград и до град Пловдив на конкретни дати – 09.08.2019г., 19.08.2019г., 27.02.2020г. – 28.02.2020г., 02.03.2020г. (за И.Г.), 09.03.2020г., 14.05.2020г. – 15.05.2020г. (за И.Г.), 18.05.2020г., 26.05.2020г., в изпълнение на конкретни задачи (връчване на ЗВР, издаване на ревизионния акт, издаване на ревизионния доклад, извършване на ревизия) по извършването на ревизии, във връзка с писмо до Изпълнителния директор на НАП (л. 188) и до директорите на ТД на НАП – гр. Пловдив и ТД на НАП – гр. Бургас (л. 189).

Същевременно, ревизиращият екип е осъществил процесуални действия по установяване на задълженията на дружеството не само на датите, на които инспекторите са били командировани в гр. Пловдив и гр. Асеновград. Така например, е издадено ИПДПОЗЛ № Р-16001619004659-040-001/29.07.2019г., извършена е проверка в деловодството на ТД на НАП – гр. Пловдив, документирана с протокол № 1303107/30.01.2020г., поставено е съобщение за връчване по реда на чл. 32 от ДОПК от 15.01.2020г. и от 01.06.2020г., присъединени са доказателства, събрани при предхождаща ревизията проверка, документирани с протокол № Р-16001619004659-ППД-001/ 21. 02.2020г., но на тези дати инспекторите не са били командировани в ТД на НАП – гр. Пловдив, което налага извод, че действията са осъществени от териториално некомпетентни лица. Тяхната компетентност се простира единствено до процесуалните действия, извършени на датите, на които са били командировани.

В случая не се установява наличието на предпоставките по чл. 10, ал. 8 от ЗНАП – необходимост ревизията да бъде извършена от органи по приходите от териториална дирекция, различна от тази по седалището на дружеството, и надлежно командировани на ревизиращия екип за целия период на извършване на ревизията или поне в дните, в които са извършени съответните процесуални действия, поради което следва да се приеме, че органите по приходите, извършили ревизията и съставили ревизионния доклад, а единият от тях като ръководител на ревизията участвал при издаването на ревизионния акт, не са били териториално компетентни да извършат ревизията. Т.е., издаденият ревизионен акт е нищожен, тъй като единият от органите по приходите, подписали ревизионния акт, не е притежавал териториална компетентност, а законът предвижда съвместна компетентност на неговите издатели.

Не може да се възприеме становището на процесуалния представител на ответника, че определените да извършат ревизията органи по приходите са били надлежно командировани по реда и условията на ЗДСл., доколкото нормата на чл. 86, ал. 1 от ЗДСл. също изисква да се докаже необходимост от командироването и не игнорира императивно определената териториална компетентност на органите по приходите по чл. 8, ал. 1 от ДОПК.

 За пълнота на изложението следва да бъде посочено, че със ЗИДДОПК (обн. ДВ, бр. 105 от 2020г., в сила от 01.01.2021г.) разпоредбата на чл. 10 от ЗНАП е допълнена с ал. 9 и на изпълнителния директор на НАП или изрично оправомощени от него лица са предоставени правомощията да разпореди служители от една териториална дирекция да осъществяват правомощията си по отношение на лица, за които съгласно правилата на ДОПК компетентни са органите на друга териториална дирекция, включително за части от работното време и без промяна на мястото на работа. Тази промяна в нормативната уредба е последваща възлагането и извършването на настоящата ревизия, съответно изготвянето и издаването на РД и РА, т.е. не може да обоснове различен от направения по-горе извод за некомпетентност на органите по приходите, извършили ревизията и издали РД и на единия от органите по приходите, издал РА.

 Водим от всичко изложено, съдът намира, че жалбата като основателна и доказана следва да се уважи и да се обяви нищожността на обжалвания ревизионен акт. На основание разпоредбата на чл. 160, ал. 5 от ДОПК (в сила от 01.01.2021г.) преписката следва да бъде изпратена на компетентния орган по приходите, възложил ревизията, за възлагане на ново ревизионно производство на жалбоподателя, на териториално компетентни органи по приходите.

С оглед изхода на делото и направеното от процесуалния представител на дружеството-жалбоподател искане за присъждане на разноските по делото същото е основателно и доказано в размер на 3 130лв., съгласно представените договор за правна защита и съдействие и платежно нареждане на л. 15 и л. 16.

Съдът констатира, че е внесена държавна такса в по-висок размер, спрямо посочения в т. 2б, б. „а“ от Тарифа № 1 към Закона за държавните такси, за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и Министерството на правосъдието, която е в размер на 10лв. Внесената в повече сума от жалбоподателя може да му бъде възстановена, при поискване от негова страна.

Водим от горното Съдът,

                                      

                                                Р Е Ш И:

 

 ПРОГЛАСЯВА ЗА НИЩОЖЕН Ревизионен акт № Р-1600169004659-091-001/14.05.2020 г., издаден от И.К. – началник сектор в ТД на НАП – гр. Пловдив и И.Г. – главен инспектор по приходите, ръководител на ревизията, потвърден мълчаливо от Директор дирекция „ОДОП“ – гр. Пловдив с който на Д.Д.Ш. с ЕГН **********, е установена отговорност по чл. 19, ал. 1 от ДОПК за задълженията на дружеството „П.Г. Арт комерс Търново“ ЕООД, с ЕИК *********, възлизаща на общата сума от 96 390,24 лв., в т.ч. главница 66 818,83 лв.  и  лихви в размер на 29 571,41 лв.

 ИЗПРАЩА преписката на компетентния орган по приходите при ТД на НАП Пловдив, възложил ревизията, за възлагане на ново ревизионно производство спрямо Д.Д.Ш., с ЕГН **********.

 ОСЪЖДА НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ – гр. София да заплати на Д.Д.Ш., с ЕГН **********, с постоянен адрес:****** сумата в размер на 3 130лв. (три хиляди сто и тридесет лева) разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му с препис за страните.

 

 

 

 

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: