Решение по дело №1086/2021 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 639
Дата: 8 декември 2021 г. (в сила от 9 март 2022 г.)
Съдия: Нели Генчева
Дело: 20213330101086
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 639
гр. Разград, 08.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на двадесет и
четвърти ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:НЕЛИ ГЕНЧЕВА
при участието на секретаря ГАНКА АНГ. АТАНАСОВА
като разгледа докладваното от НЕЛИ ГЕНЧЕВА Гражданско дело №
20213330101086 по описа за 2021 година
Производството е с правно основание чл.203, и чл. 207 ал.1 т.2 от КТ.
Депозирана е искова молба от ОП „Разградлес“ със седалище гр.Разград, с която са
предявени искове срещу ХР. ИВ. Д. за 4 529,56 лв. , претендирани като частичен иск от
сумата 46 805,78 лв. , представляващи вреда на бюджета на ищцовото предприятие - в
резултат на завишаване на разходните норми на горивата за периода 2016-2019 г., ведно със
законната лихва в размер на 572,49 лв. за периода 20.02.2020 г. – 19.05.2021 г. В условията
на евентуалност претендира същите суми като липси на горива в размер на 2 134, 01 л.,
частично от общите липси на горива в размер на 23 563,51 л., установени на 20.02.2020 г. В
исковата молба сочи, че ответникът е работил при ищеца по трудово правоотношение като
„началник, складова база“ от 29.02.2016 г., а от 01.04.2016 г. като „автомонтьор“, като
трудовото правоотношение е прекратено със заповед от 05.05.2021 г. на основание чл.327,
ал.1 т.12 от КТ, че според длъжностна характеристика е отговарял за разходването на
материали и консумативи, за техническата изправност на автомобилите и съответствието
между показанията на километража и вписаните данни в пътния лист, за съответствието
между наличното гориво в резервоара и вписаните данни в пътния лист, като е
удостоверявал това с подписа си в потните листи. Конкретно сочи, че не е поставял подписи
в пътните листи при приключване на работния ден. Твърди, че през 2018 г. ответникът е
натоварени със задачата да отговаря имуществено за съхранението и опазването на целия
наличен парк на предприятието, а в периода 2016 – 2019 г. е бил член на комисията, която
определя основните разходни норми на автомобилите, собственост на ищцовото дружество.
Съответно сочи, че при извършена проверка било констатирано наличие на завишени
разходни норми за гориво на моторните превозни средства, за което е изразходван финансов
ресурс на обща стойност в размер на 46 805,78 лв., заплатени за 23 563 51 л. гориво.
1
Установено било също така, че не е правено замерване на разходните норми от състава на
комисията, чийто член е бил ответника. Също така сочи, че в периода 2016/2019 г.
ответникът е ползвал общинско МПС Сузуки Гранд Витара с рег.№*** с нормиран разход
на гориво за периода 2016 – 2019 г. от 13,2 л. на 100 км., като за сравнение преди този
период тази норма е била 7,4 л/100 км., като по този начин била нанесена вреда на ищеца в
размер на 3 394,45 л. Сочи, че в отчетите, представени пред ответника е била завишена
нормата за разход на гориво – 13 л./100 км. за бензин и 15 л./100 км.за газ пропан – бутан, с
което била нанесена щета в размер на 1 135,11 лв. Счита, че ответникът е действал
умишлено / с пряк или евентуален умисъл/, както и че между деянието на ответника и
вредата е налице причинна връзка. Счита, че придобиването на качеството отчетник не
зависи от вписването в длъжностната характеристика, а е достатъчно длъжността да
съдържа като присъщи действия на работника действия, свързани със събиране, разходване
или отчитане на ценности на работодателя. Конкретно сочи, че са му възложени функции по
контрол на горивото, на пътните листи, да определя основните норми на разход на горивата
като член на комисия, че със заповеди №291/20.09.2018 г. и №037/11.02.2019 г. са му
възложени отчетни функции.
Ответникът оспорва иска. Прави възражение за настъпила погасителна давност по
отношение на липсите за 2016 г. с оглед неустановимия им период. Оспорва твърденията в
исковата молба. Сочи, че е искал и получил по съдебен ред отмяна на заповед
№109/25.03.2020 г. на директора на ищцовото предприятие, с която му е било наложено
дисциплинарно наказание уволнение за нарушения, свързани с преразход на гориво, че по
сигнал на същото предприятие е образувано досъдебно производство №330-ЗМ-102/2020 г.
Твърди, че в исковата молба не е посочено как е определен размера на ищцовата претенция,
как е констатиран същия, какви са виновните действия от страна на ответника, кога са били
извършени и как е установено това.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, установи следните фактически
обстоятелства:
Ищецът е общинско предприятие, създадено с решение от 27.03.2—6 г. на Общински съвет
– Разград.
С трудов договор от 29.02.2016 г. ответникът е приел да изпълнява в ищцовото
предприятие длъжността „Началник складова база – началник склад с код по НКПД 4321-
2021 с основно месечно трудово възнаграждение в размер на 650 лв. при пълно работно
време от 8 часа. С допълнително споразумение е променена трудовата функция на
ответника /л.13/ - автомонтьор – шифър по НКПД 7231-2001/8411. Според длъжностната
характеристика автомонтьорът е пряко подчинен на началник АСЧ. Сред основните му
задължения са да приема МПС след приключване на работната смяна и да проверява
бележките на контролните органи, на водача, съответствието на показанията на
километража и вписаните данни, съответствието между наличното гориво в резервоара и
вписаните данни в пътния лист. По отношение на материалните и финансови отговорности
е записано /л.15/, че носи отговорност за съхранението и правилната експлоатация на
2
повереното му имущество – техника, инструменти и материали, носи отговорност за
установени липси на резервни части и материали, поверени му във връзка с работата и носи
отговорност при некачествено извършен ремонт или профилактика на автомобил.
Със заповед №205/15.09.2016 г. /л.19/ директора на ищцовото предприятие е разпоредил
ответникът считано от 16.09.2016 г. да извършва заверка и контрол на пътните листи на
МПС, собственост на ОП „Разградлес“ до назначаване на Началник – АСЧ и да извършва
контрол върху зареждането на горската техника на бензиностанция „Петрол“АД съгласно
договор за обществена поръчка на Община Разград.
Със Заповед №207/20.09.2016 г. /л.20/ е назначена комисия, чийто председател е главния
счетоводител на предприятието, а ответникът е един от тримата члена на същата съсъ задача
да определят основните разходни норми на гориво на 100 км. пробег на автомобили:Сузуки
Джимини с рег.№***; Сузуки Гранд Витара с рег.№*** и Нисан Х Трейд с рег.№***, като за
целта изготвят протоколи и ги представят в срок до 26.09.2016 г. . Контрола по
изпълнението на тази заповед /л.20/ е възложен на главния счетоводител П. М. Й.. Такъв
протокол е съставен на 21.09.2016 г. /л.21/ е в него е записан нормиран разход на гориво на
автомобила 13,2 л. на 100 км., като са посочили и това, че при използване на автомобила
при различни условия следва да се прилагат съответните допълнителни корекции на
Наредба №3 от 25.09.1989 г. за нормиране разхода на горива и смазочни материали на
автомобилите.
Със заповед №224/24.10.2016 г. директора на ищцовото предприятие е определил основни
разходни норми на гориво на 100 км. пробег на МПС, като е посочил, че е направил това на
основание т.II.9 от Заповед №97/27.01.2016 г. на Кмета на Община Разград. В тази заповед
/л.22/ е посочена конкретната основна разходна норма на всяко от моторните превозни
средства.
В нови протоколи – от 04.05. и от 09.05.2017 г. /л.23 и л.24/ комисия в състав П. Й. –
гл.счетоводител и още три лица, сред които и ответника са записали, че са извършили
изследване на разхода на гориво и са установили разход бензин - 13,0 л. на 100 км. и газ
пропан – бутан – 15 л. на 100 км., а за л.а. Сузуки Гранд Витара с рег.№*** – разход 13,2 л.
на 100 км. С нова заповед от 07.06.2017 г. /л.25/ са определени нови разходни норми на
гориво.
В протокол от 02.10.2017 г. /л.26/ е записано изследване, с което е установено за л.а. Сузуки
Гранд Витара с рег.№*** – разход 13,2 л. на 100 км., а за останалите МПС-та - 13,0 л. на 100
км. и газ пропан – бутан – 15 л. на 100 км. Със Заповед №268/28.11.2017 г. /л.28/ са
определени нови разходни норми на гориво. Съответно има нови протоколи на комисията
от 10.12.2018 г. и от 11.12.2018 г. /л.29, 30/, заповед от 21.12.2018 г. /л.31/, протоколи от
29.05.2019 г. и заповед /л.33/ от 18.06.2019 г.
Със заповед №291/20.09.2018 г. /л.34/ на ответника е възложено да отговаря имуществено
за съхранението и опазването на целия наличен автопарк на предприятието, заведен по
счетоводна сметка „машини и съоръжения“, както и ме същият носи материална и
3
дисциплинарна отговорност по реда на Кодекса на труда и Правилника за вътрешния трудов
ред на ОП. Със заповед от 11.02.2019 г. /л.35/ на ответника са начислени Сузуки Гранд
Витара с №***, косачка ***, Фадрома ***, Сузуки Джимини ***, Камион MAN ***. В тази
заповед /т.II/ е посочено, че ответникът става и материално отговорно лице за повереното му
движимо имущество. Със заповед от 18.11.2019 г.на ответника му е възложено да изготви
анализ и отчет за техническото състояние на автопарка и други неотложни задачи, касаещи
длъжността му. В изпълнение на тази заповед ответникът е изготвил доклад /л.183/. Във
връзка със същата заповед главният счетоводител на дружеството е изготвил доклад /л.39/ и
приложил сравнителна справка за гориво. В доклад друг служител /л.43/ е посочил, че при
засичане за лек автомобил Нисан Х Трайл с ДК №*** е установил разход от 8 л. на 100 км.,
а записаната разходна норма е 14,7 л. /на 100 км./ За същия автомобил след изследване е
установен разход 7,87 л./100 км./л.45/ , а в протокол от 08.05.2017 г. и 20.05.2019 г. са
посочени 14 л. на 100 км. /л.46 и л.47/. В протокол от 23.04.2020 г. /л.48 и 49/ е отразено, че
комисия е установила разлика от 389 1717 см. изминати без документи. Ответникът е
подписал инвентаризационен опис за налични стоково-материални ценности – материали за
12 333,51 лв./л.186 - 235/.
Изготвените отчети, протоколи, пътни листи и фактури са предмет на анализ от съдебно-
счетоводната експертиза. Според заключението на същата обем на горивото, което е
възложено на ответника да съхранява, разходва и отчита е 4 226,03 л. дизелово гориво за
периода м. март 2016 г. – м. октомври 2019 г. във връзка с експлоатацията на зачисления му
автомобил Сузуки Гранд Витара с рег.№***. Обемът на горивото, което е отчетено като
ползвано от ответника е 4 226,03 л. дизелово гориво във връзка с експлоатацията на
зачисления му автомобил Сузуки Гранд Витара с рег.№*** за периода м. март 2016 г. – м.
октомври 2019 г. При този отчет са били взети предвид временни разходни норми,
определени със заповеди на директора на предприятието, изключвайки периода м април – м.
септември 2016 г. и разходната норма с корекции за градско каране през м. март 2016 г. – м.
ноември 2016 г. Според заключението основните разходни норми са установени с направени
измервания и съставени протоколи от комисия, определена от директора на предприятието.
Определените норми, утвърдени със заповед на директора на предприятието според
заключението съответства на счетоводните нормативи за съответния период, въпреки
липсата на надлежно попълнени реквизити на първичните счетоводни документи – пътни
листи; спазен е основен принцип на счетоводството – предимство на съдържанието пред
формата; разходът на гориво е отчетен въз основа на касови бележки и фактури от
доставчика и пътни листи и отчети за гориво на автомобила, одобрени от директора на
предприятието. В отговор на зададените по делото въпроси в.л. е пояснила, че нормите,
посочени в заповедта на директора са същите като в мълчаливо отменената наредба, че
отчитането на материално-стокови запаси минава през сметка 302, че няма фактическо
осклаждане на гориво, а платежен документ – касова бележка, от която се установява
количеството закупено гориво и преминава през сметка 302 и е отчетено като разход; че
няма материално отговорно лице, което да зарежда гориво и да изписва гориво. Според
вещото лице стопанският фактор, който счетоводството е отразил е изразходваното гориво и
4
това, че няма подпис на механика върху пътния лист не го прави неверен /сочи, че такъв
подпис липсва на пътния лист и тогава, когато автомобилът е управляван от директора на
предприятието/, а фактите са, че е закупено гориво, автомобилът се е движил и разходът е
одобрен.
Според показанията на свидетелите А. Р., счетоводител в ищцовото предприятие, К. П.в –
служител на същото от 2019 г. и О. К. – работил в периода 2016 – 2019 г. се установява, че
през процесния период от 2016 – 2019 г. на шест месеца са извършвани фактически
замервания на разхода на 100 км., като това е било извършвано от автомонтьора - ответника,
а протоколите са били съставяни в счетоводството. Когато в състава на комисията е била
включена свидетелката Р., и тя е подписвала протоколите, без да участва във фактическото
изминаване на километрите. Горивото е било пресмятано по основната разходна норма,
посочена в протокола. В показанията си свид.Р. съобщава, че за процесния период са
извършвани ревизии в предприятието и те не са констатирали преразходи. Свид.П. е
участвал в комисия за установяване на разходната норма през 2019 г. и тази комисия
установила, че автомобилът Сузуки Гранд Витара с №*** разходва 5,5 л. на 100 км., а при
тежък терен – 7 л. на 100км.
По искане на страните към делото е приложено гр.д.№544/2020 г. по описа на РС Разград. С
решението по това дело е признато за незаконно уволнението на ответника от ищцовото
дружество и същият е възстановен на преди заеманата длъжност, което е потвърдено с
решение по гр.д.№228/2020 по описа на ОС Разград, което не е допуснато до касационно
обжалване.
С уведомително писмо от 01.04.2021 г. ответникът е заявил, че считано от 07.05.2021 г.
прекратява трудовото правоотношение на основание чл.327, ал.1 т.12 от КТ /л.17/, респ. със
заповед №13/05.05.2021 г. на директора на ищцовото дружество трудовото правоотношение
е прекратено /л.18/.
Въз основа на така установената фактическа обстановка, Съдът направи следните правни
изводи: Предявеният иск за заплащане на сумата 4 529,56 лв. установена вреда на бюджета
на ищцовото дружество в резултат на завишаване разходните норми на горивата за периода
2016-2019 г. ведно с лихва за забава в размер на 572,49 лв. за периода 20.02.2020 г. –
19.05.2021 г. е частичен такъв и намира своето правно основание в разпоредбата на чл.203,
ал.2 предл. първо КТ във вр. с чл.45, ал.1 ЗЗД във вр. с чл.82, изр.2 ЗЗД и чл.86 ЗЗД. Така за
вреда, причинена умишлено или в резултата на престъпление или е причинена не при или
по повод изпълнение на трудовите задължения, отговорността се определя по гражданския
закон. В случая не бе доказана нито една от трите алтернативни предпоставки – не е
установено извършване на престъпление от ответника нито по реда на НПК нито чрез иск по
чл.124, ал.5 от ГПК, не са представени доказателства за умисъл у ответника – не бе
установено ответникът да е съзнавал, че уврежда работодателя и да е искал или допускал
това. Ако същият е причинил вреда, то това категорично е било по повод изпълнение на
трудовите задължения. Ето защо Съдът намира, че главните основен и акцесорен иск са
неоснователни и следва да бъдат оставени без уважение.
5
В условията на евентуалност се иска заплащане на сумата 4 529,56 лв. установена липса на
горива в обем на 2 134,01 л. за периода 2016-2019 г. ведно с лихва за забава в размер на
572,49 лв. за периода 20.02.2020 г. – 19.05.2021 г., като предявеният иск отново е частичен
такъв за липса от 23 563,51 л. Приложимата в случая разпоредбата на чл.207 ал.1 т.2 от КТ
сочи, че работник или служител, на когото е възложено като трудово задължение да събира,
съхранява, разходва или отчита парични или материални ценности, отговаря спрямо
работодателя за липса – в пълен размер, заедно със законните лихви от деня на причиняване
на щетата, а ако това не може да се установи – от деня на откриването на липсата. По делото
са представени доказателства за това , че длъжността, заемана от ответника предполага
събиране, съхранение, разходване и отчитане на парични и материални ценности. Така на
ответника са били възложени 4 226,03 л дизелово гориво и и той е отчел същото като
ползвано във връзка с експлоатацията на поверения му автомобил. Ето защо съдът счита че
не е установена липса /недостиг на средства с неустановен произход/, поради което и
предявените в условията на евентуалност основен и акцесорен иск следва да бъдат
отхвърлени.
На основание чл.78, ал.3 от ГПК ищецът следва да заплати на ответника направените от
него разноски в размер на 650 лв.
Воден от гореизложеното, Съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ ИСКОВЕТЕ, предявени от ОП «Разград лес»,ЕИК 000505910351 със седалище
гр.Разград, адрес на управление ул.»Бели лом», №47, ет.1 срещу ХР. ИВ. Д., ЕГН
********** от гр.Р.***** за заплащане на сумата 4 529,56 лв. установена вреда на бюджета
на ищцовото дружество в резултат на завишаване разходните норми на горивата за периода
2016-2019 г. предявен като частичен такъв, както и за заплащане на сумата 572,49 лв.
обезщетение за забава за периода 20.02.2020 г. – 19.05.2021 г. като НЕОСНОВАТЕЛНИ И
НЕДОКАЗАНИ.
ОТХВЪРЛЯ ИСКОВЕТЕ, предявени от ОП «Разград лес»,ЕИК 000505910351 със седалище
гр.Разград, адрес на управление ул.»Бели лом», №47, ет.1 срещу ХР. ИВ. Д., ЕГН
********** от гр.Р.***** за заплащане на сумата 4 529,56 лв. установена липса на горива в
обем на 2 134,01 л. за периода 2016-2019 г. предявен като частичен такъв, както и за
заплащане на сумата 572,49 лв. обезщетение за забава за периода 20.02.2020 г. – 19.05.2021
г. като НЕОСНОВАТЕЛНИ И НЕДОКАЗАНИ.
ОСЪЖДА ОП «Разград лес»,ЕИК 000505910351 със седалище гр.Разград, адрес на
управление ул.»Бели лом», №47, ет.1 ДА ЗАПЛАТИ на ХР. ИВ. Д., ЕГН ********** от
гр.Р.***** сумата 650 лв. /шестстотин и петдесет лева/.
Решението подлежи на обжалване пред Окръжен съд - Разград в двуседмичен срок от
връчването му на страните.
6
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
7