РЕШЕНИЕ
№ 550
Бургас, 23.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XXV-ти състав, в съдебно заседание на двадесет и четвърти април две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ТОДОР
ИКОНОМОВ |
При секретар ВЯРА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия ТОДОР ИКОНОМОВ административно дело № 239 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и следващите от
Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 172, ал. 5 от Закона
за движение по пътищата (ЗДвП).
Образувано е по жалба подадена от Д.Г.Г., ЕГН **********,***,
против заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) №
22-0769-001399/29.12.2022 г., издадена от полицейски инспектор в сектор Пътна
полиция при ОД на МВР – Бургас, с която му е наложена принудителна
административна мярка по чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП – временно отнемане на
свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, до решаване
на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.
Заповедта се обжалва като неправилна и
незаконосъобразна, издадена в нарушение на материалния закон и процесуалните
правила. Оспорва компетентността на издателя на акта. Претендира присъждане на
разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован,
не се явява и не се представлява.
Ответникът - полицейски инспектор в сектор Пътна
полиция при ОД на МВР – Бургас, редовно уведомен, представя административната
преписка по издаване на обжалваната заповед, като моли за отхвърляне на
жалбата.
Административен съд - Бургас намира, че жалбата е
процесуално допустима като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от
надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е
неоснователна по следните причини:
Акт за установяване на административно нарушение серия
АД бл. № 485816 (л.15 от делото) е съставен на Д.Г.Г., за това, че на
25.12.2022 г., около 12:15 часа, по път II-79, до бензиностанция „Нафта
Трейдинг“, на КПП, по посока гр.Бургас, управлява собствения си лек автомобил
БМВ, с рег. № А0358НТ, като е отказал да му бъде извършена проверка с тест за
установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози. На
жалбоподателя бил издаден талон за медицинско изследване № 118823 (л.16 от делото).
Със ЗППАМ № 22-0769-001399/29.12.2022 г., издадена от В.С.-
полицейски инспектор в сектор Пътна полиция при ОД на МВР – Бургас (л.13 от
делото), на основание чл. 171, т. 1, б. "б. " от ЗДвП на Д.Г.Г. е
наложена процесната принудителна административна мярка – временно отнемане на
свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, до решаване
на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.
Заповедта е връчена на 27.01.2023 г., видно от
направеното отбелязване и е обжалвана с жалба вх. № 1470/13.02.2023 г.,
подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.
Ответникът е представил по делото още и заповед №
251з-1821/26.04.2022 г. на директора на ОД на МВР гр. Бургас (л. 20 от делото),
заповед № 8121з-1632/02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи (л. 21-22
от делото), както и справка за водача Д.Г.Г. с ЕГН **********, за отнетите му
контролни точки, съставените му АУАН и фишове, както и за наложените му ПАМ.
При така изложените фактически данни, които се
подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до
следните правни изводи:
Съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът
преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички
основания по чл. 146 от АПК.
Съгласно чл. 172, ал. 1 ЗДвП, принудителните
административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т.
6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол
по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях
длъжностни лица.
Със заповед №
251з-1821/26.04.2022 г. на директора на ОД на МВР гр. Бургас (л. 20 от делото),
издадена на основание заповед № 8121з-1632/02.12.2021 г. на министъра на
вътрешните работи (л. 21-22 от делото), са определени длъжностните лица, в т.ч.
и полицейски инспектор в сектор „Пътна полиция“, които могат да издават
заповеди за прилагане на принудителни административни мерки. В този смисъл
процесната заповед се явява издадена от компетентен орган в рамките на неговата
правомощия и наведените в тази насока възражения са неоснователни.
Оспорената заповед е издадена в предвидената от закона
писмена форма.
В хода на административното производство не са
допуснати съществени процесуални нарушения, които да са довели до нарушаване
правото на защита на жалбоподателя. Като всяка една принудителна
административна мярка, процесната има преустановителен и превантивен характер,
поради което при констатиране на съответното административно нарушение законът
изисква предприемане на незабавни фактически действия, в случая - временно
отнемане на свидетелството за управление на МПС.
Заповедта е издадена в съответствие с материалноправните
разпоредби на закона.
Съгласно чл. 171, т. 1, б. "б." от ЗДвП, за
осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на
административните нарушения се прилагат следните принудителни административни
мерки: 1. временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно
средство на водач, който управлява моторно превозно средство с концентрация на
алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо
лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с
друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез
измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или
техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно
изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо
средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде
биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично
лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не
повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с
доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4
установените стойности са определящи.
В случая е налице третата хипотеза на цитираната
правна норма - жалбоподателят е управлявал собствения си лек автомобил, като
при предприетата проверка е отказал да бъде изследван с техническа средство за
употреба на наркотични вещества респ. не е изпълнил и издадения медицински
талон. Прилагането на ПАМ не предполага изследване на вината (за разлика от
административното нарушение и престъплението), тъй като става въпрос за
индивидуален административен акт, който не изисква във фактическият си състав
виновно поведение, а само проявата на обективни факти и обстоятелства, поради
което безспорно са налице материалноправните предпоставки за налагане на
издадената ПАМ.
Конкретните факти, субсумиращи се в хипотезата на чл. 171, т. 1, б. "б" ЗДвП са установени с АУАН, съставен от компетентни
длъжностни лица, който съгласно чл. 189, ал. 2 ЗДвП
има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното. Констатациите
на административния орган не са оборени по надлежния ред от страна на
жалбоподателя, в чиято тежест е да докаже твърдяната от него липса на
материалноправните предпоставки за издаване на оспорения административен акт.
В
случаите по чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП административният орган действа
при условията на обвързана компетентност, което означава, че при установяване
на фактическите основания, визирани в хипотезата на правната норма, както е в
случая, същият няма право на избор или на свободна преценка дали да наложи принудителната
административна мярка или не, а в условията на обвързана компетентност е длъжен
да издаде административен акт с указаното от закона съдържание.
Съдът
намира, че оспорената заповед съответства и на целта на закона. Анализът на
разпоредбата на чл. 171 от ЗДвП
сочи, че мерките от вида на процесната имат две цели. Те са с превантивен
характер и целят осуетяване възможността на дееца да извърши други подобни
нарушения. Именно с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално
противоправно поведение и обезпечаване положителните действия на субекта на
нарушението, мярката се прилага под прекратително условие – до решаване на
въпроса за отговорността на водача на МПС, но за не повече от 18 месеца.
Съобразно
изложеното съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от
компетентен орган, в рамките на правомощията му, при липса на съществени
нарушения на административно-производствените правила, в съответствие с материалните
разпоредби и целта на закона, поради което жалбата е неоснователна и следва да
бъде отхвърлена.
Водим
от горното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. последно от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на Д.Г.Г., ЕГН **********,***, против заповед за прилагане на
принудителна административна мярка № 22-0769-001399/29.12.2022 г., издадена от
полицейски инспектор в сектор Пътна полиция при ОД на МВР – Бургас, с която му
е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП
– временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно
средство на водач, до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18
месеца.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване съгл. чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.
Съдия: |
||