Р Е Ш Е Н И Е
№ 209
Гр. Перник, 28.11.2023 година.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Административен съд – Перник, в открито съдебно
заседание, проведено на шести ноември през две хиляди двадесет и трета година,
в състав:
Съдия: И.И.
при съдебния секретар А.М., като разгледа докладваното от
съдия И.И. административно дело № 174 по описа за 2023 година на
Административен съд- Перник, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 156 и следващите от
Данъчно – осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), във връзка с чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от Закона за местните
данъци и такси (ЗМДТ).
Образувано е по жалба на Н.С.Н., с ЕГН: **********, с
адрес: *** против Акт да установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 21-1270-1/29.06.2021
година, издаден от Р.Ч.С.– главен експерт ДМДТ при Община Перник, потвърден с
Решение №
21/ММО-2689-1 от 05.08.2021 година на директора на Дирекция „Местни приходи и
такси“ при Община Перник.
Жалбоподателят счита, че оспореният административен акт е
неправилен и незаконосъобразен, като излага подробни съображения за това в
депозираната жалба. С оглед на това иска от съда да отмени Акт за установяване
на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 21-1270-1/29.06.2021 година,
потвърден с решение на директора на дирекция „Местни приходи и такси“.
В проведеното на 06.11.2023 година съдебно заседание,
жалбоподателят редовно призован не се явява, представлява се от адвокат М.К. ***,
която моли съда да постанови съдебен акт, с който депозираната жалба да бъде
уважена, а оспореният административен акт да бъде отменен.
В проведеното на 06.11.2023 година съдебно заседание ответникът
по жалбата – директора на Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Перник
редовно призована не се явява, представлява се от адвокат Р.К. ***, който моли
съда да постанови съдебно решение, с което да отхвърли жалбата като
неоснователна.
Административен съд – Перник, в настоящият съдебен
състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал.
1 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства,
приема за установено от фактическа страна следното:
Производството пред първоинстанционния съд е повторно.
Образувано е след постановяване на Решение № 6079 от 07.06.2023 година по
административно дело № 5406 по описа за 2022 година на Върховен административен
съд на Република България, с което е отменил Решение № 46 от 07.04.2022 година по
описа на Административен съд – Перник, постановено по адм. дело № 414/2021
година, в частта, в която е отхвърлил жалбата на Н.С.Н. срещу Акт за
установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 21-1270-1/29.06.2021
година на главен експерт в дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Перник
относно установени задължения за такса за битови отпадъци за периода 2017
година, 2018 година, 2019 година, 2020 година в общ размер на 1 042,60 лева и
съответни лихви в размер на 248,26 лева, както и в частта на присъдени в полза
на община Перник съдебни разноски в размер на 52,40 лева, съобразно дадените
указания по тълкуването и прилагането на закона.
С Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от
ДОП № 21-1270-1/29.06.2021 година, издаден от Р.Ч.С.на длъжност: главен
експерт, оправомощен със Заповед № 24/08.01.2021 година на Кмета на Община
Перник, съгласно чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ и на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК,
съгласно декларации по чл. 14 и чл. 54 от ЗМДТ е установено по отношение на
лицето Н.С.Н., с ЕГН: **********, с адрес: ***, вх. „Б“, ап. 19, ет. 3 задължения
за данъци, такси и глоби по видове и периоди и лихвите за просрочете към тях,
изчислени към 29.06.2021 година в общ размер на 1 784,45 /хиля седемстотин
осемдесет и четири лева и четиридесет и пет стотинки/, в това число главница в
размер на 1 405,60 лева и лихви за забава в размер на 342, 85 лева, от
които данък върху недвижимите имоти в общ размер на 458,15 лева и такса за
битови отпадъци в размер на 1 290,30 лева, както следва:
-за 2017 година: ТБО- 265,88 лева и лихви за просрочие
103,29 лева, изчислени към 11.01.2021 година в общ размер на 369,17 лева;
-за 2018 година: ТБО-265,88 лева и лихви за просрочие
76,26 лева, изчислени към 11.01.2021 година в общ размер на 342,14 лева;
-за 2019 година: ТБО- 255,14 лева и лихви за просрочие
47,34 лева, изчислени към 11.01.2021 година- общо в размер на 302,48 лева;
-за 2020 година: ТБО- 255,14 лева и лихви за просрочие
21,37 лева, изчислени към 11.01.2021 година- общо в размер на 276,51 лева.
В мотивите на акта е посочено, че задълженията са
определени въз основа на данни от подадена Декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. №
**********/14.06.2018 година за недвижим имот с партиден номер 6404Н42386, с
адрес на имота: гр. Перник, ул. „***“ № 6А, ет. 1, представляващ сграда –
търговски обект с година на построяване 1931 година, с данъчна оценка на обекта
към 2021 година в размер на 52 336,70 лева и данъчна оценка в размер на
39 252,53 лева за притежаваните от жалбоподателката ¾ идеални части
от имота.
АУЗД е връчен на жалбоподателя лично на 02.07.2021
година, видно от представената по делото разписка за получаване на известие за
доставяне.
На 09.07.2021 година от страна на задълженото лице е
депозирана жалба с вх. № 21/ММО-2689 от 09.07.2021 година адресирана до
директора на Дирекция „ Местни данъци и такси“ при Община Перник, с която по
същество са оспорени констатациите в Акта за установяване на задължения по чл. 107,
ал. 3 от ДОПК № 21-1270-1/29.06.2021 година.
С Решение № 21/ММО-2689-1 от 05.08.2021 година директорът
на дирекция „Местни данъци и такси“ е потвърдил изцяло установените задължения
по Акта за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 21-1270-1/29.06.2021
година.
Чрез административната преписка като писмени
доказателства са били представени: Декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. №
**********/14.06.2018 година за недвижим имот с партиден номер 6404Н42386; Решение № 415 от 22.12.2016
година за приемане на План – сметка за дейностите по събиране, извозване,
обезвреждане в депа или други съображения на битови отпадъци и за поддържане
чистотата на териториите за обществено ползване и за определяне на размера на
такса битови отпадъци за жилищни и нежилищни имоти на предприятия и граждани за
2017 година; Заповед № 1645 от 17.10.2019 година, Заповед № 1738 от 30.10.2018 година, Заповед № 1882 от
26.10.2017 година, Заповед № 2368 от 28.10.2015 година, Заповед № 1931 от
28.10.2015 година, издадени на основание чл. 63, ал. 3 от ЗМДТ от кмета на
Община Перник, с които е определен вида на услугите по чл. 62 от ЗМДТ,
извършени от община Перник и честотата на сметоизвозване по райони в
съответните периоди; Наредба за определяне размера на местните данъци на
територията на Община Перник, приета с Решение № 59 от 07.02.2008 година,
изменена и допълнена с Решение № 195/02.07.2020 година; Наредба за определянето
и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община
Перник, приета с Решение №
42/20.12.2011 година на Община Перник, изменена и допълнена с Решение № 373 от
18.12.2020 година.
От Нотариален акт за собственост на недвижим имот № 151,
том III, дело 1643/94 година, съставен от нотариус И.И. при
Районен съд Перник е видно, че на 17.05.1994 година жалбоподателя Н.С.Н. и
нейният съпруг К.Д.Н. са придобили чрез отреждане в дял със съдебно решение по
чл. 288, ал. 2 от ГПК правото на собственост върху първият етаж от масивна
жилищна сграда, построена върху парцел четвърти, пл. № 5487 по плана за град
Перник – централна градска част. Представено е препис – извлечение от Акта за
смърт, издаден въз основа на акт за смърт № 1358 от 13.12.2017 година, от който
се установява, че съпругът на жалбоподателя К.Д.Н. е починал на 13.12.2017
година.
Представени са също така и: Договор № 173 от 28.10.2015
година, сключен между Община Перник и ДЗЗД „***“ ЕИК: *** с предмет: „Услуги по
сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци на територията на Община
Перник, поддържане чистотата на територията на Община Перник, поддържане
чистотата на териториите за обществено ползване, при летни и зимни условия на
урбанизираните територии на Община Перник, в това число снегопочистване“; Договор
за възлагане на обществена поръчка № 163 от 23.10.2020 година, с предмет
„Услуга по сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци на територията на
Община Перник и изпълнител „***“ АД с ЕИК: ***; Разрешение за ползване №
СТ-05-2612 от 29.12.2015 година на „Регионално депо за неопасни отпадъци- гр.
Перник, с обща площ от 140 дка, в землището на с. Л., Община Перник, местност „***“;
Договор за възлагане на обществена поръчка № 119 от 31.07.2015 година с
предмет: „Експлоатация и стопанисване на Регионална система за управление на
отпадъците в регион Перник за общините Перник, Брезник, Земен, Ковачевица,
Радомир и Трън, включваща Клетка №1 на Депо за неопасни отпадъци, инсталация за
предварително сепариране на отпадъци и инсталация за компостиране“, сключен
между Община Перник и „Регионално депо- Перник 2015“ ДЗЗД; Договор за възлагане
на обществена поръчка № 68 от 25.04.2016 година с предмет: „Текущо поддържане
на общински озеленени площи на територията на град Перник“, сключен между
Община Перник и „***“ ООД; Договор № 116 от 25.08.2017 година, сключен между
Община Перник и „***“ ДЗЗД с предмет „Текущо поддържане на общински озеленени
площи по обособена позиция №1- Район I“; Договор № 66 от 01.07.2019 година, сключен между
Община Перник и Обединение „***“ ДЗЗД с предмет „Текущо поддържане на общински
озеленени площи по шест обособени позиции“.
В хода на настоящото съдебно производство, с оглед
дадените указания на Върховен административен съд, са събраните следните
писмени доказателства: фактури за извършено лятно/ зимно почистване, актове за
установяване завършването и заплащането на натурални видове дейности, в т. ч.
събиране и транспортиране на отпадъци от улични кошчета, ръчно метене на
тротоари, улични платна, алеи, тротоари, площади, миене с цистерна с маркуч,
механизирано метене на улици и площади, ръчно почистване на платното от
отпадъци като наноси, пясък, пръст, и др., механизирано обезопасяване на
уличните платна чрез разпръскване на смеси, механизирано почистване от сняг на
улични платна и площади, механизирано опесъчаване, ръчно обработване на
тротоарите чрез разпръскване на смеси и др. отнасящи се до територията на град
Перник, както и документи за отчитане на преработеното количество битови
отпадъци, фактури, справки за приети битови отпадъци, протоколи за извършена
работа и приети количества по източници на регионалното депо за неопасни
отпадъци и др. отнасящо се за процесния период от 2017 до 2020 година. Към
представените отстрана на ответника копия на фактури са приложени и ксерокопия
на платежни нареждания със съответно заплатени парични суми, констативни
протоколи за количествата извършени дейности по сметосъбиране и сметоизвозване,
месечен констативен протокол за дейностите по поддържане чистотата на
териториите за обществено ползване, месечни актове за установяване на подлежащи
на заплащане дейности в община Перник.
Предмет на настоящото съдебно производство е Акт за
установяване на задълженията по чл. 107, ал. 3 от ДОПК с № 21-1270-1 от 29.06.2021
година на главен експерт в дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Перник,
в частта, с която са установени задължения за такса битови отпадъци за периода
2017 година, 2018 година ,2019 година, 2020 година в общ размер на
1 042,60 лева и лихви в размер на 248,26 лева по отношение на недвижим
имот с партиден № 6404Н-42386 за притежаваната от Н.Н. 3/4 идеална част от
имота, в качеството й на собственик.
При така установената фактическа обстановка, настоящият
съдебен състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168,
ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален
административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК достигна до следните
правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена в
срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице което има правен интерес от оспорване
на акт, който пряко засяга неговите права и законни интереси, съответно подлежи
на обжалване по съдебен ред, поради което съдът държи разглеждането й по
същество.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна по
следните аргументи:
Безспорно доказан факт е, че жалбоподателя е собственик
на 3/4 идеални части от недвижим имот, представляващ първи етаж от масивна
жилищна сграда, построена върху парцел IV-ти, пл. № 5487, в кв. 228 по плана на гр. Перник – централна градска част,
находящ се в гр. Перник, ул. „***“ № 6,
който тя е придобила в режим на съпружеска имуществена общност заедно с К.Д.Н.
на 17.05.1994 година, за което е представен и Нотариален акт за собственост на
недвижим имот № 151, том III, дело 1643/94
година. Подадена е Декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** от
14.06.2018 година, в която са отбелязани собствениците на процесния имот и
идеалните части, които те притежават.
По делото не е спорно, че задълженията за такса за битови
отпадъци не са заплатени в срок. С оглед на това и съгласно чл. 107, ал. 3 от ДОПК органът по приходите може да инициира производство за установяване размера
на дължимата такса за битови отпадъци за годините 2017 година, 2018 година,
2019 година и 2020 година.
Предмет на настоящото съдебно производство, както вече се
посочи е Акт за установяване на задълженията по чл. 107, ал. 3 от ДОПК с №
21-1270-1 от 29.06.2021 година на главен експерт в дирекция „Местни данъци и
такси“ при община Перник, в частта, с която са установени задължения за такса
битови отпадъци за периода 2017 година, 2018 година ,2019 година, 2020 година в
общ размер на 1 042,60 лева и лихви в размер на 248,26 лева по отношение на
недвижим имот с партиден № 6404Н-42386 за притежаваната от Н.Н. 3/4 идеална
част от имота, в качеството й на собственик.
Относно компетентността на административния орган:
Оспореният индивидуален административен акт е издаден от
компетентен за това административен орган. Актът за установяване на задължения
№ 21-1270-1 от 29.06.2021 година е издаден от Р.Ч.С.на длъжност: главен експерт
в Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Перник. Посоченото като издател на
акта лице е оправомощено със Заповед № 24 от 08.01.2021 година на кмета на
Община Перник, а решението, с което актът за установяване на задължения е
потвърден е постановено също от компетентен орган, който се явява и по –
горестоящ административен орган на издателя на административния акт, а именно
директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ при община Перник, действащ като
териториален директор на НАП и изрично посочен в Заповед № 392/25.03.2020
година на кмета на Община Перник. Предвид изложеното АУЗД е издаден от
компетентен орган по смисъла на чл. 9б от Закона за местните данъци и такси,
във връзка с чл. 4 от Закона за местните данъци и такси. Настоящият съдебен
състав не констатира да са налице основания за отмяна на акта по смисъла на чл.
146, т. 1 от АПК.
Относно формата на административния акт:
АУЗД е издаден в предвидената от закона писмена форма и съдържа
реквизитите, посочени в чл. 59, ал. 2 от АПК. Оспореният акт е мотивиран в
обстоятелствената си част, позовава се на правнорелевантни факти, които са
установено на база приложените по делото доказателства, включително и събраните
в настоящото съдебно производства. За да издаде оспореният акт
административният орган в частта си касаеща установените дължими задължения
досежно такса за битови отпадъци, същият се е позовал на чл. 62 от ЗМДТ и
Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на
услугите на територията на Община Перник, както и на декларация по чл. 14 от ЗМДТ, подадена на 14.06.2018 година. Съдът отчита факт, че в акта не са
посочени отделни компоненти, участващи при формиране на размера на такса за
битови отпадъци, но този порок не е от вида на съществените и поради това не
представлява основание за неговата отмяна. Предвид изложеното, не се констатира
да са налице нарушения, които са от категорията на съществените и представляват
основание за отмяна по чл. 146, т. 2 от АПК.
Относно съответствието на акта с
административнопроизводствените правила:
В хода на административното производство не са допуснати
съществени процесуални нарушения, поради което не е налице основание за отмяна
на акта по чл. 146, т. 3 от АПК.
Относно съответствието с материалноправните разпоредби на
закона:
Съобразно разпоредбата на чл. 11 от ЗМДТ данъчнозадължени
лица за такса битови отпадъци са тези лица, които са собственици на облагаеми с
данък недвижими имоти. В тази връзка жалбоподателя Н.С.Д. се явява
данъчнозадължено лице, доколкото същата е декларирала имот, който се явява
нейна собственост и се намира в границите на град Перник. Имотът безспорно
подлежи на облагане с такса за битови отпадъци. Размерът на таксата се определя
по реда на чл. 66 от ЗМДТ за всяка една услуга поотделно – сметосъбиране и
сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци и депа или други съоръжения, а
така също и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване.
Кметът на Община Перник е издал на основание чл. 63, ал. 2
от ЗМДТ няколко заповеди, с което са определни границите на районите, видът на
предлаганите услуги, като и честотата на сметоизвозване, както следва: Заповед
№ 1645 от 17.10.2019 година, касаеща честота на сметоизвозване за периода
01.01.2020 година до 31.12.2020 година;
Заповед № 1738 от 30.10.2018 година, касаеща честотата на сметоизвозване
за периода 01.01.2019 година до 31.12.2019 година; Заповед № 1882 от 26.10.2017
година, касаеща честотата на сметоизвозване за периода от 01.01.2018 година до
31.12.2018 година и Заповед № 2368 от 28.10.2016 година, която предвижда
честотата на сметоизвозване за периода от 01.01.2017 година до 31.12.2017
година. От съдържанието на посочените заповеди са изчерпателно посочени
районите, в които ще се извършват услуги само по обезвреждане на битови
отпадъци в депо и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване.
Доколкото се установи в настоящото съдебно производство, имотът на жалбоподателя
се намира именно в централната градска част в град Перник, който район не
попада в изключенията. Процесният имот от друга страна е предназначен за
нежилищни нужди, представляващ търговски обект.
Разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ предвижда, че такса за
битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и
обезвреждането в депа или други съоръжения на битови отпадъци, както и за
поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените
места, като размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга
поотделно- сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци и
депа или други съоръжения, чистотата на териториите за обществено ползване.
От анализа на тази разпоредба се установява, че не се
събират такси относно първата и втората услуга – сметосъбиране и сметоизвозване
и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване само когато същите
не се предоставят от страна на общината, а относно третата услуга –
обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други
съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци когато няма такива. В настоящият
случай такива предпоставки не са установени, а напротив. Видно от представения
писмен доказателствен материал на територията на община Перник, и в частност в
централната градска част, където се намира процесния имот от страна на община
Перник е предоставена услуга по сметосъбиране и сметоизвозване, а така също и
поддържане чистота на териториите за обществено ползване. Това се доказва от
представените договори – Договор № 173 от 28.10.2015 година, сключен между
Община Перник, в качеството на възложител и ДЗЗД „***“ с ЕИК: ***, в качеството
н изпълнител, чийто предмет е предоставяне на услуги по сметосъбиране и
сметоизвозване на битови отпадъци на територията на Община Перник, поддържане
чистотата на териториите за обществено ползване, при летни и зимни условия на
урбанизираните територии на Община Перник, в това число снегопочистване, който
е със срок на изпълнение 60-месца. От друга страна е налице Договор № 163 от
23.10.2020 година за възлагане на обществена поръчка с предмет услуги по
сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци на територията на Община
Перник, със страни – Община Перник, в качеството на възложител и „***“ АД ,в качеството
на изпълнител със срок до шест месеца от датата на неговото сключване. Налице е
Договор № 63 от 25.04.2016 година за възлагане на обществена поръчка с предмет
текущо поддържане на общински озеленени площи на територията на град Перник,
сключен между Община Перник и избрания за изпълнител „***“ ООД с ЕИК: *** със
срок до 12.08.2017 година, освен това отново във връзка с поддържане чистотата
на обществените терени е сключен от страна на общината и Договор № 116 от 25.08.2017
година с „***“ ДЗЗД, със срок две години и Договор № 66 от 01.07.2019 година
отново между Община Перник и Обединение „***“ ДЗЗД със срок две
години.Изпълнението по тези договори е осъществено, за което са налице събрани
в съдебното производство доказателства, съдържащи се в депозирания отговор от
страна на административен орган, обективиран в депозираното Писмо с вх. № 1934
от 07.07.2023 година и приложените към него осем броя приложения, в които се
съдържат копие на фактури, издадени от съответни доставчици, които се явяват
изпълнители по горецитираните договори, в едно със платежни и съпроводителни
документи, в това число актове за завършване и заплащане на натурални видове
дейности, констативни протоколи и месечни отчетни протоколи. Предвид което
съдът счита, че от страна на община Перник е предоставена и услуга по
поддържане чистота на териториите за обществено ползване и услуга, свързана със
сметосъбирането и сметоизвозването, поради което за тях е правилно, че са били
събрани такси.
Що се отнася до третата услуга, а именно обезвреждане на
битови отпадъци и поддържане на депа за отпадъци, нормативната уредба
прокламира, че такса във връзка с такава услуга няма да се дължи единствено, ако
на територията на общината няма изградени депа за отпадъци, което в настоящият
случай не е така, тъй като са налице множество доказателства, в това число
Разрешение за ползване № СТ-05-2612 от 29.12.2015 година, относно разрешаване
ползването на строеж „регионално депо за неопасни отпадъци- гр. Перник с обща
площ от 140 дка, в землището на с. Л., Община Перник, местност „***“ и „Завод
за сепариране и компостиране на битови отпадъци“, а така също и Договор № 119
от 31.07.2015 година с предмет свързан с експлоатация и стопанисване на
Регионална система за управление на отпадъците в региона на Перник, община
Перник, Брезник, Земен, Ковачевци, Радомир и Трън, включващ Клетка № 1 на Депо
за неопасни отпадъци, инсталация за предварително сепариране на отпадъци и
инсталация за компостиране. Като с цел доказване изпълнението на поръчката по
този договор от страна на ответника бяха представени писмени доказателства, в
това число платени нареждания и протоколи за изпълнение. Въз основа на всичко
това следва да се посочи, че тази услуга е била реализирана от страна на община
Перник, тъй като съществуват надлежни доказателства във връзка с нейното
изпълнение, предвид което и във връзка с нея следва да се дължи заплащане на
съответния размер такса от страна на данъчнозадълженото лице.
Определянето на размера на таксите за битови отпадъци за
процесните 2017 година, 2018 година, 2019 година и 2020 година следва да бъде
съобразено с изискванията, посочени в Наредба за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община
Перник и Решение № 415 от 22.12.2016 година на Общински съвет Перник. С
цитираното решение Общински съвет Перник е приел основата за определяне на
такса за битови отпадъци и промилите за съответните услуги. Съгласно т. 3 от
решението, за нежилищни имоти на предприятията и нежилищни имоти на гражданите
таксата за битови отпадъци се определя в промили върху по- високото между
отчетната им стойност и данъчната оценка, както следва: 1) за сметосъбиране и
сметоизвозване – 3 промила; 2) за обезвреждане на битови отпадъци в депа – 1
промил; 3) за чистота на териториите за обществено ползване – 2,5 промила, т.е.
за трите вида услуги се получават общо 6,5 промила.
Отчитайки обстоятелството, че по отношение на процесния
имот размерът на таксата за битови отпадъци следва да се формира от посочените,
в предходния абзац, три компонента, съдът установи, че за 2017 и 2018 година
дължимата такса за битови отпадъци е в размер на по 265,88 лева за всяка от
годините, а за 2019 и 2020 година е в размер на по 255,14 лева за всяка от
годините. Тези изводи се правят въз основа на правните основания, които са
посочени и в самия оспорен административен акт и от нарочна справка, която е
приложена към него, от което се установява, че: за 2017 и 2018 година при
облагаема основа данъчна оценка за целия имот в размер на 54 540,30 лева,
съответно данъчна оценка на притежаваните от страна на жалбоподателя 3/4
идеални части за същите години в размер на 40 905,23 лева е определено
задължение за такса за битови отпадъци в общ размер на по 265,88 лева-
съответно за 2017 и 2018 година, в която са включени 122,72 лева за
сметосъбиране и сметоизвозване, 40,90 лева за обезвреждане на битови отпадъци в
депа и 102,26 лева за чистота на териториите за обществено ползване. Съответно
за 2019 и 2020 година такси за битови отпадъци са изчислени при облагаема
основа данъчна оценка за целия имот в размер на 52 336,70 лева при данъчна
оценка на притежаваните от страна на жалбоподателката ¾ идеални части за
същите години, като е определен общ размер за такса за битови отпадъци за 2019
година в размер на 255,14 лева, включваща 117,76 лева за сметосъбиране и
сметоизвозване; 39,25 лева за обезвреждане на битови отпадъци в депа и 98,13
лева за чистотата на териториите за обществено ползване, като този начин на
пресмятане важи и досежно размера на таксите за битови отпадъци касателно 2020
година. Правилни са изводите на административния орган и относно определеният
размер на лихвата за забава, възлизащ на 248,26 лева, определен към датата на
издаване на АУЗД – 29.06.2021 година.
С оглед на горното настоящия съдебен състав не констатира
да са налице основания за отмяна на акта по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК.
Актът е съобразен и с целта на закона, предвид което
липсват основания за отмяната му и по чл. 146, т. 5 от АПК.
При така установеното от страна на настоящият съдебен
състав, оспореният Акт за установяване на задълженията по чл. 107, ал. 3 от ДОПК с № 21-1270-1 от 29.06.2021 година на главен експерт в дирекция „Местни
данъци и такси“ при община Перник, в частта, с която са установени задължения
за такса битови отпадъци за периода 2017 година, 2018 година, 2019 година и 2020
година в общ размер на 1 042,60 лева и лихви в размер на 248,26 лева по
отношение на недвижим имот с партиден № 6404Н-42386 за притежаваната от Н.Н. 3/4
идеална част от имота, в качеството й на собственик се явява законосъобразен и
като такъв следва да бъде потвърден, а депозираната срещу него жалба да бъде
отхвърлена като неоснователна.
Относно разноските:
Предвид липсата на претенции от страна на процесуалния
представител на ответника по жалбата, съдът не дължи произнасяне по този
въпрос.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 160, ал. 1
от ДОПК, настоящия съдебен състав на Административен съд – Перник
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.С.Н.,
с ЕГН: **********, с адрес: *** против Акт за установяване на задълженията по
чл. 107, ал. 3 от ДОПК с № 21-1270-1 от 29.06.2021 година на главен експерт в
дирекция „Местни данъци и такси“ при община Перник, в частта, с която са
установени задължения за такса битови отпадъци за периода 2017 година, 2018
година, 2019 година и 2020 година в общ размер на 1 042,60 лева и лихви в
размер на 248,26 лева по отношение на недвижим имот с партиден № 6404Н-42386 за
притежаваната от Н.Н. 3/4 идеална част от имота, в качеството й на собственик, като
неоснователна.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва
пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от
връчването му на страните.
Съдия:/п/