№ 57
гр. Перник, 09.04.2020
г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд – Перник, в открито съдебно заседание на осемнадесети февруари две хиляди и
деветнадесета година, в състав:
СЪДИЯ: СИЛВИЯ Д.А
при
участието на секретар Н. С., като разгледа административно дело № 798/2019 г.
по описа на Административен съд – Перник, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр.
чл.27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.
Образувано
е по жалба на **** ЕООД с ЕИК ***, седалище и адрес на управление: гр. П., ул.
„***“ бл.**, вх.**, ап.**, представлявано от управителя Д.С.М., срещу Решение №
РД 05-284/11.11.2019 г. на заместник-министъра на труда и социалната политика и
ръководител на Управителния орган на Оперативна програма „Развитие на човешките
ресурси“ 2014-2020, с което е решено да се приеме становището на оценителната
комисия за прекратяване на производството по отношение на проектно предложение
с рег. № BG05M9OP001-1.054-0007, подадено от ****
ЕООД.
Жалбоподателят
счита оспорения акт за неправилен и незаконосъобразен и моли за неговата
отмяна. Твърди, че не са налице материалноправните предпоставки за издаването
му, тъй като отговаря на условията за „допустим кандидат“ – дружеството **** е
регистрирано на 09.10.2017 г., но е стартирало дейност на 01.02.2019 г.
В открито съдебно заседание и представени по делото писмени
бележки, жалбоподателят чрез управителя Д.С.М. и юрисконсулт М.М., поддържа
жалбата и доразвива доводите в нея. Моли за отмяна на процесното решение и
присъждане на направените по делото разноски за внесена държавна такса и
юрисконсултско възнаграждение.
Ответникът по оспорването - заместник-министъра на труда и
социалната политика и ръководител на Управителния орган на Оперативна програма
„Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020, моли за отхвърлянето на жалбата като
недопустима. Счита, че не са налице касационните основания за отмяна на оспорения
административен акт, в т.ч. и противоречие с материалноправните разпоредби.
В съдебно
заседание същият се представлява от гл.експерт Д., който оспорва жалбата.
Представя писмени бележки. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Административният
съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в
административната преписка и при служебна проверка на оспорения административен
акт съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК,
намира за установено от фактическа и правна страна следното:
Предмет на
настоящия съдебен контрол е Решение № РД 05-284/11.11.2019 г., издадено от
заместник-министъра на труда и социалната политика и ръководител на
Управителния орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“
2014-2020, с което е решено да се приеме становището на оценителната комисия за
прекратяване на производството по отношение на проектно предложение с рег. № BG05M9OP001-1.054-0007, подадено от **** ЕООД. Мотивите са изложени в
Приложение ІІ към решението. Според тях, кандидатът не отговаря на изискванията
на т.9 „Допустими кандидати“ от Условията за кандидатстване. След като му е
изискана допълнителна информация относно констатираното несъответствие е посочил,
че попада в категорията допустими кандидати „Предприятия, създадени от
участници в проекти по операция **** на ОПРЧР 2014 – 2020 и самонаети лица,
стартирали стопанска дейност чрез участие в проекти по същата операция“. Кандидатът
не е посочил, че е преминал обучение или консултации по процедура BG05M9OP001-1.023 ****, вследствие на което да е започнал самостоятелна
стопанска дейност“. Дружество **** ЕООД е основано на 09.10.2017 г., докато
изпълнението на договорите по **** започва през 2018 г.
Оспореният
акт е издаден в хода на развило се административно производство по оценка на
проектно предложение с рег. № BG05M9OP001-1.054-0007 „Подкрепа за
устойчив бизнес“ към Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“,
подадено от жалбоподателя. За тази процедура ответникът е одобрил Условия за
кандидатстване /л.12 и сл./. В тях са посочени изискванията, на които трябва да
отговарят кандидатите и проектните им предложения, критериите и методиката за
оценяването им, списъкът на документите, които се подават на етап
кандидатстване. Условията за допустимост на кандидатите са регламентирани в
т.9. Изрично е упоменато, че: „В процедурата на директно предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ може да участват единствено предприятия, подкрепени по операции
по ОПРЧР 2014-2020 или по мерки по Закона за насърчаване на заетостта /ЗНЗ/,
които изрично са посочени като конкретен бенефициент на помощта в ОП „Развитие
на човешките ресурси 2014-2020“ и в критериите за избор на операции, одобрени
от Комитета за наблюдение“. Посочени са предприятията, подкрепени по операции
по ОПРЧР 2014-2020 или по мерки по ЗНЗ, а именно:
-
предприятия, създадени от участници в проекти по операция **** на ОПРЧР
2014-2020 и самонаети лица /лицата, които сами или в съдружие с други лица
извършват стопанска дейност, работят на свободна /частна/ практика или работят
под аренда/, стартирали стопанска дейност чрез участие в проекти по същата
операция;
-
микропредприятия, самонаети лица и социални предприятия, получили финансиране
чрез финансов механизъм по ОПРЧР 2014-2020;
- социални
предприятия, получили подкрепа за създаване и разширяване на дейността по
операция „Развитие на социалното предприемачество“ на ОПРЧР 2014-2020;
- социални
предприятия, получили подкрепа за създаване и разширяване на дейността по мерки
от Стратегиите за водено от общностите местно развитие на местни инициативни
групи с финансиране от ОПРЧР 2014-2020;
- микропредприятия
и самонаети лица, стартирали дейност чрез проекти за подкрепа на
предприемачеството по Стратегии за ВОМР на местни инициативни групи с
финансиране от ОПРЧР 2014-2020 – към тази група е обявен и Списък на мерките от
СВОМР на МИГ с финансиране от ОПРЧР 2014-2020, предоставящи ****;
-
предприятия и самонаети лица, стартирали собствена стопанска дейност като
безработни лица с одобрен бизнес-проект и получили еднократна парична сума
вместо парично обезщетение за безработица по реда на чл.47, ал.1 от ЗНЗ /за
стартиращи от 2018 г. предприятия/;
-
микропредприятия, създадени от безработни лица и стартирали стопанска дейност
по одобрен бизнес-проект, съгласно чл.49 от ЗНЗ /също за стартиращи от 2018 г.
предприятия/.
Подавайки
проектното предложение, в т.11.1 „Информация за кандидата“ от формуляра за
кандидатстване жалбоподателят **** ЕООД посочил, че компанията стартира своята
дейност след като управителят Д.М. преминава обучения, свързани с развитието на
предприемачески, управленски и бизнес знания и умения и разработване на бизнес
идеи и бизнес планове за управление на самостоятелна стопанска дейност като
част от целевата група по проект BG05M9OP001-4.001-0034-С01 ****,
реализиран по процедура BG05M9OP001-4.001 ****на ОПРЧР
2014-2020 с бенефициент Сдружение „***“. Предвид констатираното несъответствие
с изискванията на т.9 от Условията за кандидатстване, от жалбоподателя била
изискана допълнителна информация. В отговор, последният посочил, че попада в
категорията допустими кандидати „Предприятия, създадени от участници в проекти
по операция **** на ОПРЧР 2014-2020 и самонаети лица, стартирали стопанска
дейност чрез участие в проекти по същата операция“, но не посочил че е преминал
обучение или консултации по процедура BG05M9OP001-1.023 ****,
вследствие на което да е започнал самостоятелна стопанска дейност. С оглед на
тези факти, оценителната комисия излязла със становище, че Проектно предложение
рег. № BG05M9OP001-1.054-***, подадено от ****
ЕООД не отговаря на условията за допустимост по т.9 от Условията за
кандидатстване и „Въпроси и отговори“ към УК, поради което същото се отхвърля.
С Решение № РД 05-284/11.11.2019 г. заместник-министърът на труда и социалната
политика и ръководител на Управителния орган на Оперативна програма „Развитие
на човешките ресурси“ 2014-2020, приел становището на оценителната комисия за
прекратяване на производството по отношение на проектно предложение с рег. № BG05M9OP001-1.054-***, подадено от **** ЕООД.
Срещу
Решение № РД 05-284/11.11.2019 г. е депозирано Възражение от Д.М. – управител
на **** ЕООД, но то е отхвърлено като неоснователно.
Оспореното
Решение № РД 05-284/11.11.2019 г. е изпратено на жалбоподателя по електронен
път на 12.11.2019 г. /л.134/. Същият е подал възражение срещу него до издалият
го административен орган на 19.11.2019 г. /л.136 и сл./. На 22.11.2019 г., по
пощата е изпратил и жалбата, по която е образувано настоящото производство –
Жалба вх. № 35993/27.11.2019 г., с пощенско клеймо от 22.11.2019 г.
Жалбата е
подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от лице по чл.147, ал.1 от АПК, чиито права са
засегнати от административния акт, срещу подлежащ на съдебно оспорване
административен акт, поради което е процесуално допустима, но разгледана по
същество е неоснователна.
Решение №
РД 05-284/11.11.2019 г. е издадено от административен орган в кръга на неговата
компетентност, очертана от разпоредбата на чл.38 от ЗУСЕСИФ, което го прави
валиден административен акт. Съгласно чл.4, т.7 от Устройствения правилник на
Министерство на труда и социалната политика, министърът на труда и социалната
политика управлява програми и проекти в сферата на своята компетентност,
финансирани от предприсъединителните и структурните фондове на Европейския съюз
и то други международни финансови институции и донори. Същият, в рамките на
своята компетентност, е издал Заповед № РД01-268/04.04.2018 г. /л.10/, с която
е оправомощил З. Р. да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган
на ОПРЧР.
Оспореното
решение представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК. Той е издаден в
изискуемата се писмена форма и със съдържанието по чл.59, ал.2 от АПК. Отговаря
на изискването за мотивираност. Съображенията и основанията за издаването му са
изложени в Приложение ІІ към него. С оглед на това, възражението на
жалбоподателя в обратния смисъл не се възприема.
При
провеждане на административното производство не са допуснати нарушения на
процесуалните правила, които да засягат процесуалните права на адресата на
оспорения административен акт.
Ответникът,
със своя Заповед № РД01-272/18.04.2019 г. /л.11/, изменена със Заповед №
РД01-519/23.07.2019 г. /л.30/ е открил процедура за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ чрез директно предоставяне BG05M9OP001-1.054 „Подкрепа за устойчив бизнес“ по приоритетна ос № 1
„Подобряване достъпа до заетост и качеството на работните места“, утвърдил е
документацията за провеждане на процедурата, в т.ч. условията за
кандидатстване. Същият, със Заповед № РД01-430/20.06.2019 г. /л.70/ е назначил
оценителна комисия като свой помощен орган. Последната е разгледала
депозираното проектно предложение и представените с него доказателства и след
като е констатирала нередовности надлежно е уведомила жалбодателя за това и му
е дала и възможност за отстраняването им. След произнасянето, решението е
съобщено на адресата.
Решение №
РД 05-284/11.11.2019 г. е издадено при правилно приложение на материалния закон
и в съответствие с целта му. Установено е в хода на административното
производство, че жалбопадателят **** ЕООД е участвал в проект BG05M9OP001-4.001-0034-С01 ****, реализиран по процедура BG05M9OP001-4.001 ****на ОПРЧР 2014-2020, с бенефициент Сдружение „***“,
но участниците в нея не са включени като допустими кандидати по процедура BG05M9OP001-1.054 „Подкрепа за устойчив бизнес“. Не се твърди, а и не са
представени доказателства същият да е преминал обучение или консултация по
процедура BG05M9OP001-1.023 ****,
вследствие на което да е започнал самостоятелна стопанска дейност. Същият не
отговаря и на което и да е от другите изисквания по т.9 от Условията за
допустимост. Не се представят доказа на кандидатите са регламентирани в т.9. ****
ЕООД – гр. П. е регистрирано като търговско дружество на 09.10.2017 г., а
изпълнението на всички договори по процедура **** започва през 2018 г., което
ясно сочи, че не е възможно то да е създадено в резултат на участието си по
нея. Обстоятелството, че до 01.02.2019 г. не е упражнявало дейност е
правноирелевантно, тъй като жалбоподателят не попада и в групата на
„предприятия и самонаети лица, стартирали собствена стопанска дейност като
безработни лица с одобрен бизнес-проект и получили еднократна парична сума
вместо парично обезщетение за безработица по реда на чл.47, ал.1 от ЗНЗ“, нито
в групата на „микропредприятия, създадени от безработни лица и стартирали
стопанска дейност по одобрен бизнес-проект, съгласно чл.49 от ЗНЗ“.
Съгласно чл.46,
ал.2 от ЗУСЕСИФ процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ може да бъде прекратена и по отношение на конкретен
бенефициент, който не отстрани в срок нередовност, непълнота и/или
несъответствие с изискванията. От материалите по делото се установява, че ****
ЕООД не е представил доказателства, че е преминал обучение или консултации по
процедура BG05M9OP001-1.023 ****,
вследствие на което да е започнал самостоятелна стопанска дейност. С оглед на
тези факти, оценителната комисия правилно е излязла със становище, че Проектно
предложение рег. № BG05M9OP001-1.054-0007, подадено от ****
ЕООД не отговаря на условията за допустимост по т.9 от Условията за
кандидатстване и „Въпроси и отговори“ към УК, поради което същото е отхвърлено.
Впоследствие това становище е възприето и от заместник-министъра на труда и
социалната политика и ръководител на Управителния орган на Оперативна програма
„Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 в издаденото от него Решение № РД
05-284/11.11.2019 г.
По тези съображения
съдът намира, че жалбата следва да се отхвърли и оспореното решение следва да
бъде оставено в сила.
Предвид
изхода от спора и на основание чл.143, ал.4 от АПК в полза на
ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100
лв.
Мотивиран
от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен
съд – Перник
Р Е Ш И
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на **** ЕООД с ЕИК ***, седалище и адрес на управление: гр. П., ул. „***“
бл.**, вх.**, ап.**, представлявано от управителя Д.С.М., срещу Решение № РД
05-284/11.11.2019 г. на заместник-министъра на труда и социалната политика и
ръководител на Управителния орган на Оперативна програма „Развитие на човешките
ресурси“ 2014-2020, за прекратяване на производството по отношение на проектно
предложение с рег. № BG05M9OP001-1.054-***, подадено от ****
ЕООД.
ОСЪЖДА ****
ЕООД с ЕИК ***, седалище и адрес на управление: гр. П., ул. „***“ бл.**, вх.**,
ап.**,, представлявано от управителя Д.С.М., да заплати на Министерство на
труда и социалната политика – гр. София сумата от 100,00 лв. /сто лева/,
представляваща юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи
на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: /п/