ПРОТОКОЛ
№ 218
гр. Смолян, 05.07.2022 г.
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на пети юли през две
хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:*
при участието на секретаря *
Сложи за разглеждане докладваното от * Административно наказателно дело
№ 20225440200257 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 13:00 часа се явиха:
Жалбоподателят „*“ *, редовно призован, се представлява от адвокат
*, редовно упълномощен.
Ответникът директор на *, редовно призован, се представлява от
юриск. *, редовно упълномощена.
За *., редовно призована, не се явява представител.
Свидетелите А.Т., З.Т., редовно призовани, налице.
Адвокат *: Считам, че няма пречка да бъде даден ход на делото.
Юрисконсулт *: Да се даде ход на делото.
Съдът намира, че няма процесуални пречки да се даде ход на делото,
поради което
О П Р Е Д Е Л И :
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
Съдът констатира, че жалбата е нередовна, тъй като е неподписана и че
следва в днешно съдебно заседание да се даде възможност на пълномощника
на жалбоподателя, чрез който същата е депозирана в съда, да я подпише,
поради което съдът
О П Р Е Д Е Л И:
1
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на адвокат * да подпише жалбата.
Адвокат * подписа жалбата в днешно съдебно заседание.
Съдът сне самоличността на свидетелите, както следва:
***
Съдът ПРЕДУПРЕДИ свидетелите за наказателната отговорност по чл.
290 от НК. Същите обещаха да говорят истината и бяха изведени от залата.
Адвокат *: Да се открие съдебното следствие.
Юрисконсулт *: Да се открие съдебното следствие.
Съдът намира, че няма пречка да се открие съдебното следствие и
затова
О П Р Е Д Е Л И:
ОТКРИВА ФАЗАТА НА СЪДЕБНОТО СЛЕДСТВИЕ С ДОКЛАД
ПО ДЕЛОТО
Делото е образувано по постъпила жалба от „*“ * срещу НП №
632025-*/14.04.2022 г., издадено от директора на *, с което на дружеството за
нарушения по чл. 180, ал.2 от ЗДДС във връзка с чл.180, ал.1 от ЗДДС, във
връзка с чл.86, ал.1 и ал.2 от ЗДДС са наложени имуществени санкции, както
следва:
за нарушението, описано в т.1- 2 026.97 лв.;
за нарушението, описано в т.2- 1 179.20 лв.
Адвокат *: Поддържам жалбата, като моля да вземете предвид една
техническа грешка в номера на постановлението, което съм посочил, че се
обжалва, относно буквата, като тя следва да се чете „F“, а не „Г“.
Юрисконсулт *: Оспорвам жалбата.
Свидетелката Т.: На 04.08.2021 г. „*“ подава заявление за регистрация
по ЗДДС, след което * извършват проверка за достигнатия оборот за
регистрация, при което се установява, че за периода от 01.07.2020 г. до
30.06.2021 г. дружеството е достигнало оборот за регистрация по ЗДДС над
50 000 лв. То е било длъжно да подаде заявление за регистрация до 07.07.2021
г. Фактически от 22.07.2021 г. до 08.08. 2021 г. е начислено ДДС за
извършени облагаеми доставки. До 07.07.2021 г. задълженото лице има
задължение да подаде заявление за регистрация. * към органите по приходите
2
извършват проверка в 14-дн. срок, до 22.07.2021 г., след което дружеството
трябвало да бъде регистрирано по ЗДДС и да начислява ДДС. В случая е
налице закъснение. Заявлението е подадено на 04.08.2021 г. и е регистрирано
на 09.08.2021 г., т.е. с около месец е закъснение е станала регистрацията. От
22.07.2021 г. до 08.08.2021 г. начисляваме ДДС в размер на 20%. По принцип
питейните заведения имат право да разделят ДДС-то на 9% и на 20 %, но при
преглед на справка-декларация и дневник продажби е видно, че лицето се е
самоначислило с 20% и в касовия апарат няма разделение на 9% и на 20%,
затова и в НП начислението е 20%. В счетоводството и в касовия апарат е
необходимо да има разделение на асортиментите, които са на 9% и които са
на 20%. Храни, вино, бира могат да бъдат с 9% ставка, алкохолните и
спиртните напитки са с 20% ставка, но лицето в подадената от него справка-
декларация само е избрало да се начисли с 20%. В акта сме писали
неначисления ДДС. През данъчния период 22.07.2021 г.-31.07.2021 г. не е
начислен ДДС в размер на 2026.97 лв. Вторият данъчен период от 01.08.2021
г. до 08.08.2021 г. не е начислен ДДС в размер на 1 179.20 лв. Актът е
съставен в отсъствието на нарушителя в *- *, като на 15.10.2021 г. е връчена
покана на лицето да се яви за съставяне на акт. В присъствието на З.Т. е
извършена проверката и съставен актът. ДДС се начислява за месечен период.
Данъчните периоди по ДДС са месечни и затова са разделени на два периода
в акта. Нарушението е извършено в гр. Смолян при подаването на заявление
за регистрация по ЗДДС, защото не е подадено в срок. Лицето на 04.08.2021
г. подава такова заявление в *- *, *. Съставяме акта, защото имаме възложена
ревизия, приключила с ревизионен акт, който е издаден три дни преди АУАН.
Ревизионният акт е издаден и връчен на 27.10.2021 г., а на 01.11.2021 г. е
издаден АУАН. В хода на ревизионното производство се установява това
нарушение. От дружеството е представена справка-декларация, видно от
която то само е избрало да се начислява с 20% ДДС.
Юрисконсулт *: Представям справка- декларация върху ДДС,
входирана на 07.09.2021 г., с която лицето самоначислява ставка по ДДС 20%,
както и извлечение дневници-продажби дружеството за месец август 2021 г.
Свидетелката Т.: В справката-декларация е посочен размерът на
данъчните основи за облагане с ДДС. Той е 10 454.92 лв. и е начислено ДДС в
размер на 2 090.98 лв., което е 20% ДДС. В една от колоните е посочена
ставка 9%, но там се вижда, че има „0“ салдо. Тази справка е за месец август
3
2021 г. и трябва да е подадена до 14.09.2021 г. онлайн. Тази справка обхваща
периода 09.08.2021 г.-31.08.2021 г. Общото между справката- декларация и
ревизионния акт е периода месец август. Данъчният период е месечен. Той е
месец август 2021 г., но лицето е регистрирано от 09.08.2021 г., следователно
се начислява ДДС за периода от 09.08.2021 г. до 31.08.2021 г. и това е
справката-декларация от 09.08.2021 до края на август. От нея се вижда, че
лицето не води счетоводна отчетност, в която да отделя асортимента, който
предлага, със ставка 9% за храни и 20% за алкохолни напитки. Когато си
регистриран по ДДС се начисляват 9% и 20%. Той до 09.08.2021 г. не е бил
регистриран по ДДС, но е трябвало да бъде регистриран. В момента, в който
се регистрира, той продължава да се начислява с 20%. До 09.08.2021 г. въз
основа на данни от касов апарат и на база на представяне на цялата
счетоводна отчетност в хода на ревизионното производство.
Юрисконсулт *: Представям справки от фискалното устройство,
ползвано от дружеството за ревизирания период от 22.07.2021 г. до 31.07.2021
г. и от 01.08.2021 г. до 08.08.2021 г., от които е видно, че дружеството изцяло
е отчело ревизирания оборот като оборот от група „Б“, т. е. облагаем със
ставка 20% ДДС, като на основание чл. 27, ал.1, т. 2 от Наредба Н-18 е
определена групата „Б“ на продадените стоки облагаеми с 20% ДДС.
Свидетелката Т.: Тази справка е от данни от фискалното устройство,
към което има дистанционна връзка към *за реализираните обороти от
нарушителя. Ние можем да виждаме какво се калкулира на фискалното
устройство дистанционно, онлайн, ежедневно и тези справки сме ги извадили
във връзка с проверката. В хода на ревизионното производство е проверена
цялата счетоводна отчетност, всички счетоводни данни, от които е видно, че
стоковата наличност не е разделена на артикули за облагане с намалена
ставка и с 20% ставка по ДДС. Не мога да отговоря на въпроса на адв. * дали
преди регистрацията по ДДС дружеството е трябвало да води счетоводната
отчетност, като предвиди отделни групи артикули, облагащи се с различна
данъчна ставка. Разделянето на групи за ползване на намалена ставка се
извършва единствено и само с цел начисляване на ДДС и ползването на
намалената ставка. Дружеството може да избере да се облага с 20% ставка
ДДС и да не ползва данъчно облекчение, намалена ставка 9%, както е
направило, след като се е регистрирало по ЗДДС, видно от подадената
4
справка-декларация. Той закъснява да се регистрира наврем След като се
регистрира, си подава справка-декларация, с която се начислява със ставка
20%. В тази връзка ние за периода, в който е закъснял, ние му начисляваме
ставка 20% на основание факта, че след като в касовия апарат, след като
лицето е регистрирано, той се облага сам и се начислява сам с 20% ставка.
Това той сам го избира, както и в касовия апарат няма групи на асортименти,
облагащи се с 9% и с 20% ставка. В касовия апарат всички асортименти са в
група облагащи се с 20% ставка. С ревизионния акт се определя
задължението. Ревизионният акт е издаден на 27.10.2021 г. Задълженото лице
не работи от 01.09.2021 г., мисля. Говорим за месец август, за когато е
подадена справка- декларация. След този период няма подадена справка-
декларация с данни, защото той не работи. Облагаме го с 20%, защото във
фискалното устройство няма система, която да разделя артикули с облагане с
9% и с 20 %. В момента, в който той решава, че трябва да се регистрира по
ДДС, е следвало, ако желае да ползва намалена ставка, т. е. облекчение, е
трябвало да си го разграничи в касовия апарат. За минало време той не може
да го направи това, но за бъдеще време трябва да го направи, ако желае. Ако
имаше попълнена колона 9% и колона 20% в справката- декларация, която
представихме днес, и ако бяха заложени съответните параметри във
фискалното устройство, след като изискаме счетоводна аналитичност, ние
отново щяхме да се съобразим с ползване на данъчно облекчение от 9% на
някои артикули и санкцията щеше да е по-ниска от тази, която е в момента в
акта и НП. Ние работим само с документи. Няма как да обясняваме какво е
можело да направи. Ние издаваме АУАН – а ноември месец. Ревизионният
акт не е обжалван. Лицето ни представи цялата счетоводна отчетност:
хронологични регистри от група 20 ДМА, от група 30- стоки, група 40-
доставчици. Ние виждаме и фактурите за получените стоки от лицето, но това
не е основание ние самоинициативно да разделяме облагането с намалена
ставка 9% и 20% Основанието ни е, че той се е самоначислил с 20%.
Счетоводителите са тези, които трябва да дават съвети и консултации. Ние
работим само с данни от документи. Ревизионният акт е връчен електронно
на 27.10.2021 г., в деня в който е издаден. Лицето е имало 3-4 дни да се
запознае обстойно с констатациите и не е възразил срещу ревизионния акт,
след което е издаден АУАН и НП. В ревизионния акт двете суми, за които е
издадено НП, се виждат.
5
Свидетелката Т.: Аз съм присъствала при съставяне на акта като
свидетел, но съм ръководител на ревизията. Запозната съм в детайли с
ревизионното производство и извършеното административно нарушение, за
което е издадено НП. Ревизионното производство е по повод закъсняла
регистрация по ЗДДС. Дружеството е направило оборот към 30.06.2021 г. над
50 000 лв., съгласно разпоредбата на чл. 96, ал.1, изречение първо, при оборот
над 50 000 лв. 12 месеца назад, то подлежи на регистрация по ЗДДС. До
07.07.2021 г. дружеството следва да подаде заявление за регистрация по
ЗДДС. Такова е подадено през месец август. Законът, чл.102 постановява, че
когато лицето не е регистрирано в законоустановеният срок, се счита, че
дължи данък от датата, на която е следвало да бъде регистрирано, до датата,
на която е регистрирано по ЗДДС. Трябва да подаде регистрация по ЗДДС до
07.07.2021 г. Законоустановеният срок за извършване на проверка от нас за
основание за регистрация по ДДС е 14- дневен, т. е. до 21.07.2021 г. От
22.07.2021 г. до дата на регистрация- 08.08.2021 г. се начислява данък, като
задълженията се определят с ревизионен акт. В това ревизионно производство
са спазени всички изисквания по ДОПК и ЗДДС. Издаден е ревизионен
доклад с предложение за установяване на задължения и ревизионен акт, в
който са установени задълженията такива, каквито дружеството дължи. След
издаване на ревизионния акт е съставен АУАН за извършеното нарушение.
Дружеството е било запознато с предложението и не е обжалвало
ревизионния доклад и ревизионния акт. Не са представени доказателства по
повод констатациите в тях. АУАН е съставен в отсъствие на нарушителя от
колежката Т. и като свидетел съм се подписала аз. Състави се в *- *.
Предварително изпратихме покана за съставяне на АУАН. Актът е съставен
на 01.11.2021 г. Установено е, че дружеството е формирало облагаем оборот
за задължителна регистрация в размер на 50 974.50 лв. за периода 01.07.2020
г. до 30.06.2021 г. Това са 12 месеца. Данъкът, който е начислен, е за периода
от 22.07.202 г. до 08.08.2021 г., като за месец юли е в размер на 2 026.97 лв. и
за месец август 1 179.20 лв. Ставката на данъка е 20% ДДС, защото
отчетността представена в хода на ревизионното производство и фискалното
устройство не е разделена на кухненска продукция и продажби-бар, от които
да е ясно и видимо, че е приложена 9% -ната ставка за артикулите, за които
би могла да бъде приложена: кухненска продукция, стоки-бар, с изключение
на спиртни напитки, като бирата и виното имат право на облагане с 9 %. В
6
хода на ревизионното производство се установи, че през месец август в
подадената справка- декларация от дружеството е приложило ставка 20%,
считайки че не отговаря на условията да прилага 9%. Счетоводството не е
разделило стоки с приложена 9%-на ставка и стоки с приложена 20%-на
ставка. След като самото дружество не може да определи само какви стоки са
били продавани и за приходите от тях каква ставка би могло да приложи,
няма как органите по приходите да установят точния размер на прихода,
който би могъл да се обложи с 9%, и точния размерна прихода от спиртни
напитки, облагаем с 20%. Не без значение е фактът, че съгласно ЗИДДС
*изрично е изброил условията, при които да се прилага диференцираната
справка, т. е. ресторантьорските услуги, при които задължително храната се
сервира на място. Храната за вкъщи се облага с 20%, т. е. няма как да
предположим на затворено заведение какъв вид храна се е предлагала на
клиентите: дали е била храна за вкъщи, храна в опаковки, предвид ковид-
ситуацията в страната, или на маси с обслужващ персонал. Дружеството не
разполага със система СУПТО, от която да е видно каква продукция се е
реализирала, т. е. данъчните органи са изправени пред невъзможността сами
да определят по какъвто и да е начин ставката, освен ако дружеството не
предложи информация и доказателства, с които да обоснове прилагане на
диференцираната ставка. След като то само е преценило да се облага с 20%,
ревизиращият екип е приел, че правилно е приложил 20% ставка. Няма
административно наказание по наредбата за това, че не е разграничил и не е
разделил групите във фискалното устройство, докато не е бил регистриран по
ЗДДС. След регистрация по ЗДДС, фискалното устройство също няма групи.
Счетоводната документация, изискана в хода на ревизионното производство,
е хронологична и аналитична счетоводна отчетност, която включва всички
сметки. Не мога да отговоря дали първичните счетоводни документи са били
разглеждани. Нямам готовност сега да отговоря, но дори и да бяха
представени те, в периода, в който са представени, не се разглеждат
покупките, ако не е ползван данъчен кредит. Продажбите се разглеждат на
100%. Може да се ползва данъчен кредит към първия месечен период. Дори и
да са купувани стоки и храни, ние не знаем как е била предлагана на
клиентите. Това не може да се провери, ако дружеството не представи
достатъчно необорими доказателства. Изрично искане, в което дружеството
да опише какъв вид услуги е предлагало, няма връчено. Дружеството не
7
претендира такава диференцирана ставка. Самото дружество в първия
данъчен период се е обложило с 20%. Самото то не е приложило
диференцираната ставка от 9%. То не предлага доказателства, в които
данъчните органи да приложат диференцираната ставка от 9%. Искането за
представяне на документи е приложение към ревизионния доклад. Изискани
са всички документи. Записано е „питейно заведение“ въз основа на това,
което е декларирано пред НАП от самото дружество.
Адвокат *: С период, който няма нищо общо с данъчния период, се
обяснява защо е подхода на ревизията. Считам, че от всички обяснения стана
ясно, че счетоводната документация не е гледана, не са гледани първичните
документи на дружеството. Гледани са справки, справка-декларация и
оборотна ставка, а не какъв е вида на заведението, каква е дейността. За
периода, в който лицето не е било данъчно регистрирано, на общо основание
се третира, като лице водило счетоводна отчетност, като нерегистрирано
лице. Трябва да се предвиди по същество видът на обекта: дали представлява
заведение, което може да се ползва от диференцираните ставки и какви
ставки да се наложат. Налице е административна санкция без
административно-наказващият орган да е взел предвид първичната
документация на дружеството, вида и дейността на дружеството. В тази
връзка ще моля да ми дадете възможност да ви представя фактурите, за да се
види през този период обектът с какви стоки се зарежда и какво е било
предмет на търговия, за да може да се види правилно или служебно е
задължен с 20%. Не е имало избор дружеството да се обложи по друг начин,
след като е имало ревизионен акт. Доверителят ми нищо не е знаел,
счетоводителят е се е занимавал с това. Видно от справката- декларация, че
тук става въпрос за неграмотно обслужване от страна на счетоводителя. Моля
да ми бъде дадена възможност да представя първичните счетоводни
документи, от които да се види какво представлява заведението, какъв е
видът му, дейността, характера на заведението, колко маси има, къде се
намират те, по какъв начин се обслужват, документи, от които да се види, че
има трудови договори. Има договор за наем, има фактури за този период,
които мислехме, че са били предмет на проверката, но не са били. Всичко
това е било задължение на наказващия орган да го изясни, не по своя
инициатива да събираме ние доказателства, а административно- наказващият
орган служебно да събере всички доказателства относими към определяне на
8
размера на санкцията. Наличието на маси и персонал ще бъде установено с
допускане до разпит на двама свидетели при режим на довеждане в следващо
съдебно заседание. Ще представя всички фактури, от които е видно кога са
заприходени. Тук става въпрос за оборотно заведение.
Юрисконсулт *: Считам искането за неоснователно, тъй като при
извършване на покупката, независимо на какви стоки, дружеството и
органите по приходите няма как да установят за съответния период какви
стоки са били реализирани. Това става само с инвентаризация. Това, че е
купил стоки, той може да ги е реализирал преди една година. Няма как да
знаем кога са били реализирани закупените със съответните фактури стоки.
Не се знае закупените стоки дали са продадени и след регистрацията по ДДС.
Това, че дружеството е купувало тези стоки, не е гаранция, че това са
реализираните стоки и няма как да се правят предположения каква част от тях
са реализирани, за да се приложи диференцираната ставка. Отчел е ставка
20% на база закупените стоки. Не може да се прави предположение, че са
продадени през този период, макар че са закупени. Освен това дружеството
само чрез касов апарат е декларирало, че е взел от клиента ДДС 20%, като е
посочил оборота в група „Б“. Той сам го е декларирал това. В справката-
декларация той сам си го е декларирал, че е облагал стоките с 20%. Няма как
да се определи закупеното кога е реализирано дали преди регистрацията, или
след регистрацията, поради което моля да не уважавате искането на адвокат *.
Представям и моля да приемете като доказателства по делото: покана за
съставяне на АУАН, ведно с обратна разписка; акт за регистрация по ДДС,
ведно с разписка, и удостоверение за извършено връчване по електронен път;
справка, в която самото задължено лице декларира като облагаем оборота,
извлечение от системата на НАП, от което се вижда, че ревизионният акт не е
обжалван и задължението съответства на посочената сума в АУАН, както и
справка за търговския обекта и номера на фискалното устройство. Моля
същите да се приобщят към доказателствата по делото, както и представената
в днешно съдебно заседание справка- декларация, дневници-продажби за
месец август 2021 г. и данни за продажби от фискално устройство за месец
юли и август 2021 г., данни от документ за продажба от ФУ от 22.07.2021 г.
до 31.07.2021 г. и данни от документ за продажба от ФУ от 01.08.2021 г. до
08.08.2021 г.
Адвокат *: Не възразявам да бъдат приобщени към доказателствата по
9
делото представените в днешно съдебно заседание доказателства от
юрисконсулт *. Поддържам направеното си искане да ми бъде дадена
възможност да представя в следващо съдебно заседание първична
документация на дружеството за периода от 01.06.2021 г. до 08.08.2021 г. с
опис, и други относими по делото писмени доказателства, допускането на
двама свидетели при режим на довеждане.
Съдът счита, че следва да допусне доказателствените искания,
направени от процесуалния представител на жалбоподателя, като следва да
представи в срок до следващо съдебно заседание с опис първична
документация на дружеството. Ще следва да се допуснат до разпит двама
свидетели при режим на довеждане за следващо съдебно заседание. Ще
следва да се приобщят доказателствата по административно-наказателната
преписка и представените в днешно съдебно заседание писмени доказателства
от юриск. * и затова
О П Р Е Д Е Л И:
ПРОЧИТА И ПРИОБЩАВА към доказателствата по делото следните
писмени доказателства: ***
ДОПУСКА двама свидетели при режим на довеждане за
жалбоподателя.
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на жалбоподателя да представи първичната
счетоводна документация на дружеството жалбоподател за периода от
01.06.2021 г. до 08.08.2021 г. с опис.
Съдът намира делото за неизяснено от фактическа и правна страна и
затова
О П Р Е Д Е Л И:
НЕ ДАВА ХОД НА СЪДЕБНИТЕ ПРЕНИЯ
ОТЛАГА И НАСРОЧВА делото за 13.09.2021 г. от 13.00 ч., за която
дата и час ответникът и жалбоподателят се считат уведомени.
ДА СЕ ПРИЗОВЕ *.
Протоколът изготвен в съдебно заседание.
Заседанието закрито в 14.30 часа.
10
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
Секретар: _______________________
11