Решение по дело №210/2021 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 260124
Дата: 19 август 2021 г. (в сила от 15 февруари 2022 г.)
Съдия: Стефка Томова Пашова
Дело: 20215310200210
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 Град Асеновград, 19.08.2021г.

 

Четвърти наказателен състав с председател СТЕФКА ПАШОВА, като разгледа в открито съдебно заседание на единадесети май две хиляди и двадесет и първа година – 11.05.2021г. при участието на секретаря Юрия Кискинова, докладваното от председателя на състава нахд № 210.2021г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е НП № С – И -96 от 23.10.2020г. на Директора на РИОСВ – Пловдив, с което на  „ВП Брандс Интернешънъл“АД, ЕИК: *********, със седалище и адресна управление: град Пловдив, район „Северен“, ***, представлявано от И.Г.П.,  за обекта на дружеството в ***, е наложена текуща санкция с фиксиран размер 3082,26 лева – три хиляди и осемдесет и два лева и двадесет и шест стотинки, считано от 19.11.2020г. – датата, на която са проведени контролни емисионни измервания и е установено замърсяването на околната среда, както и неспазване на емисионната норма по показатели въглероден оксид и прах, определени в условие 9.2.3, таблица 9.2.3.3 и таблица 9.2.3.3 – продължение ИУ № 3 от комплексно разрешително № 466 – Н0/2013г, актуализирано с Решение № 466 – Н0-И1-А2/2016г., издадено на „ВП Брандс Интернешънъл“АД за изпускащо устройство № 3, до преустановяване на замърсяването, или констатиране на нови стойности на замърсяване - нарушение по чл. 69, ал.1 от „Закон за опазване на околната среда“.

 

По същество:

Дружеството – жалбоподател, представлявано от ЮК Н., пледира за отмяна на обжалваното НП, като неправилно и незаконосъобразно, по съображения, подробно изложени в жалбата и доразвити в съдебното заседание по същество. Претендира разноски.

Въззиваемата страна, предсталявана от ЮК С., пледира за потвърждаване на обжалваното НП като постановено при спазване на административно – производствените правила и като законосъобразно.

 

По процедурата:

КП и НП са съставени от компетентни органи, съгласно чл. 167 и чл. 168 от ЗООС и Заповеди № РД – 50 от 25.02.2019г. на Директора на РИОСВ - Пловдив,  Заповед № 164 от 10.07.2020г. на Директора на РИОСВ – Пловдив.

Спазени са сроковете по чл.34 от ЗАНН, предвид на това, че нарушението е сочено за извършено на 19.11.2020г., за което са съставени КП-ли, а НП за него е издадено на 23.12.2020г.

НП съдържа изискуемите от чл. 52 от ЗАНН реквизити.

Същият се предхожда от КП-ли.

При служебна проверка, съдът не намери да са допуснати съществени нарушения на административно – производствените правила, поради което и разгледа делото по същество.

 

По фактите:

Въз основа на събраните в хода на съдебното производство доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, от фактическа страна, съдът намери за установено следното:

На 19.11.2020г.главни експерти при РИОСВ - Пловдив, инж. М.К.и В.Н., извършили проверка на обект – „Завод за производство на етилов алкохол“, находящ се  в село Катуница, ***, стопанисван от „ВП Брандс Интернешънъл“АД.Режимът на работа на този обект е непрекъснат – 24 часа в денонощие при 7 –дневна работна седмица. Проверката е извършена във връзка с изпълнение на годишен график за емисионен контрол, в хода на която е установено следното:

Обектът е с издадено комплекно разрешително, тъй като извършваната дейност попада в обхвата на приложение № 4 от ЗООС . В момента на проверката са извършени контролни измервания на емисиите вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от изпускащо устройство с № R 3. В него са включени газове на следните котли:

-         Котел 3 – ТDCF, работещ с гориво биомаса – слама, с мощност 11,2 МW

-         Котел 4 - ТDCF, работещ с гориво дървесен чипс, с мощност 6,6 МW

-         Котел 5 - ТDCF, работещ с гориво биомаса – слама с мощност 13

 

По време на измерването и трите източника са в работен режим.

   Измерването е извършено от РЛ - Пловдив към ИАОС, съобразно изискванията на глава трета от Наредба № 6/99г. с последващи измервания, при постоянни параметри на изпусканите прахови частици и устойчив режим на котлите.

 

При тази проверка от страна на завода е присъствал И. М. - еколог, който е подписал протокол за проверка № 0000795 от 19.11.2020г.

 

     За тази проверка е съставен протокол за проверка № 0000795 от 19.11.2020г.

    

   За извършените измервания е съставен Протокол № 53 от 19.11.2020г. за извършени контролни / собствени измервания на вредни вещества, изпускани в атмосфернаия въздух от неподвижни източници.

 

     Така взетите проби са подложени на изследване с протокол от изпитване  № 10 – 1783/ 26.11.2020г. за вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от неподвижни източници от Котли № 3,4,5 тип TDC –F.

 

    Видно от протокола, заявител на изпитването е РИОСВ- Пловдив, като дата и час на измерване /изпитване е 19.11.2020г. от 12:00 часа до 15:00 часа. Количеството на изпитваните извадки е 6 броя, както следва:

 5817.20 – Изпускащо устройство Кз на Котли № 3,4, 5 тип TDC-F – газова извадка,

5818.20- Изпускащо устройство К3 на Котли 3,4 и 5 тип TDC- F /влага 1/

5819.20 – Изпускащо устройство К3 на Котли с № 3,4,5 тип TDC-F /влага 2/

5820.20 – Изпускащо устройство К3 на Котли № 3,4, 5 тип TDC-F – прахова извадка 1

5821.20 – Изпускащо устройство К3 на Котли № 3,4,5 тип TDC –F /прахова извадка 2/

5822.20 – Изпускащо устройство К3 на Котли № 3,4,5 тип TDC-F /прахова извадка 3/

 

     Тези проби са изпитани за периода от 19.11.2020г. до 25.11.2020г.

 

     Резултатите от измерването са обективирани в горепосочения протокол.

 

   Издаден е Констативен протокол № 0000432 от 15.12.2020г., съгласно който са спазени изискванията при извършената проверка от 19.11.2020г., като измерените при тази проверка съоръжения са работили на 90% натоварване и постоянни параметри изпусканите прахо – газови частици.

 

    При констатираните стойности по контролираните показатели е видно:

 

-         Азотни оксиди – Nox, измерена приведена стойност от 27,6 mg/Nm2 при норма, определена в комплексно разрешително № 46.6/2013, актуализирано с решение № 466 –НО-И –А2/2016г. 650 mg/Nm2 н таблица 9.2.3.3 – продължение.

-         Въглероден оксид – измерена и приведена стойност 346,7 mg/Nm3 при норма, съгласно таблица 9.2.3.3 от КР – 465- НО/2013 – 250 mg/Nп3

-         Серен диоксид /SO2/- измерена и приведена стойност – под прах за определени с количество по метода:

-         - прах – измерена и приведена стойност  192,6 mg/ Nm3 при норма, определена в таблица 9233 – продължение от колиественото разрешително 150 mg/Nm3.

 

              Така установените резултати са показали превишение по показатели въглероден оксид и прах, за което е дадено предложение за ангажиране на административно – наказателната отговорност на дружеството за нарушение по чл. 25, ал.6 от Наредба № 6/99г. и на чл. 69, ал.1 и ал.8, чл. 69а от Закон за опазване на околната среда, като се наложи текуща санкция, считано от 19.11.2020г.- датата, на която са извършени контролните измервания на емисиите на въглероден оксид и прах, изпускани в атмосферния въздух, резултатите от които показват, че изпусканите отпадъчни газове от изпускащо устройство № 3 са с концентрации по показател въглероден оксид и прах над НДЕ, определени в комплексното разрешително на оператора.

           Предложеният размер на санкцията е 3082,26 лева - /три хиляди осемдесет и два лева и двадесет и шест стотинки/, считано от 19.11.2020г.- датата, на която са извършени контролните измервания на емисиите на въглероден оксид и прах, изпускани от изпускащо устройство № 3 в атмосферния въздух.

 

    Въз основа на това е издадено и обжалваното НП.

 

   По доказателствата:

   Така приетите за установени факти по делото, съдът намери за доказани от писмените доказателства по делото, които съдът кредитира като надлежни приобщени и достоверни, а именно: Решение № 466 – НО –АО/2013, комплексно разрешително № 466 – ГО/2013г., Комплексно разрешително № 466 –НО/2013г.,  Решение № 466- НО – ИО-А1/2016г., ПРедложение по чл. 69а, ал.1т.4 от ЗООС, Констативен протокол № 0000432 от 15.12.2020г., Покана изх. № Д -3797 от 15.12.2020г., Доклад за проведени контролни измервания, Протокол от изпитване № 10 -1783/26.11.2020г., Протокол № 53 от 19.11.2020г.,  Протокол за проверка № 0000795, Заповед № РД – 734 от 06.08.2010г.,  Заповед № РД – 50 / 25.02.2019г.,  Заповед № РД – 164 / 10.07.2020г., както от показанията на свидетелите И. М. М. и М.К., които съдът кредитира като логични, последователни, непротивопречиви и подкрепени и от писмените доказателства по делото.

         

  От правна страна:

   Котлите, обект на мониторинг са въведени в експлоатация при въвеждане в експлоатация за контролирания обект. При аварийно спиране, не започва ново въвеждане в експлоатация. За този обект са налице всички законово изискуеми разрешителни и същият работи непрекъснато на режим 24/7.

   Съгласно НАРЕДБА за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения, като тя е приложима в случая, видно от приложното й поле, дефинирано в нормата на чл. 1 от нея:

   Чл. 1. (1) При увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения, в т.ч. при неспазване на нормативно установените срокове за привеждане на даден обект в съответствие с разпоредбите на законодателството по опазване на околната среда, на юридическите лица и едноличните търговци се налагат санкции по реда на наредбата.

 

 Съгласно чл. 3

1) Санкциите, налагани по реда на наредбата, са еднократни и текущи. Текущите санкции могат да бъдат с фиксиран размер или нарастващи.

(2) Еднократна санкция се налага:

1. при допуснато аварийно замърсяване;

2. при замърсяване на околната среда за определен период от време в работни часове;

3. по данни от извършени собствени непрекъснати измервания (СНИ) - при изпускане в атмосферния въздух на отпадъчни газове, съдържащи вредни вещества (замърсители) над нормите за допустими емисии или емисионните норми, определени в комплексните разрешителни.

 

(3) Текуща санкция се налага във всички останали случаи извън случаите по ал. 2.

 

Видно от тази норма, случаят не попада в хипотезата на чл. 3, ал.2 от Наредбата, поради което и наведеното в обратния смисъл от процесуалният представител на дружеството – жалбоподател, възражение, се отхвърля от съда, като неоснователно.

Правилно е определен вида на наложената санкция.

Спазен  е реда за налагане на санкция, разписан в чл. 5 от Наредбата:

    Чл. 5. (1) Министърът на околната среда и водите или упълномощено от него длъжностно лице налага с наказателно постановление санкция въз основа на:

1. протокол за проверка;

2. протоколи от лабораторни изпитвания/анализи, когато това е необходимо;

3. констативен протокол;

4. предложение за налагане на санкция.

(2) Утвърдените със заповед на министъра на околната среда и водите съгласно чл. 69а, ал. 3 и чл. 69в, ал. 2 ЗООС образци на протокола за проверка, констативният протокол, предложението за налагане на санкция и наказателното постановление се публикуват на интернет страницата на МОСВ.

(3) Към предложението по ал. 2 за налагане на санкция се прилага копие от разрешителното за заустване на отпадъчни води, когато санкцията се налага за неспазване на определените в него индивидуални емисионни ограничения.

 

   Спазено е изискването и за установяване на нарушението, разписано в чл. 6 от наредбата, а именно:

 

Чл. 6. (1) Контролните органи на МОСВ извършват проверка и съставят протокол за:

1. установяване на увреждането или замърсяването на околната среда над допустимите норми, и/или

2. неспазването на определените емисионни норми и ограничения, и/или

3. неспазване на нормативно установените срокове за привеждане на даден обект в съответствие с разпоредбите на законодателството по опазване на околната среда.

(2) Протоколът за проверка по ал. 1 се съставя в два еднообразни екземпляра.

(3) Проверката се извършва в присъствието на представител на лицето по чл. 1, ал. 1.

(4) Когато неспазването на определените емисионни норми и ограничения при замърсяване на повърхностни води и водни обекти и при замърсяване на атмосферния въздух се установява въз основа на извършени СНИ или собствени периодични измервания (СПИ), министърът на околната среда и водите или упълномощено от него длъжностно лице налага санкция, без да се извършва проверката по ал. 1.

 

 

Спазени са изискванията на на чл. 7 и чл. 8 от Наредбата, а именно:

 

Чл. 7. (1) Когато замърсяването или увреждането на околната среда и/или неспазването на определените емисионни норми и ограничения се установява с протоколи от лабораторни изпитвания/анализи, вземането на проби, измерванията, изпитванията и анализите се извършват от лабораториите в системата на МОСВ или от акредитирани лаборатории, включително акредитирани лаборатории за СПИ или СНИ на лицата по чл. 1.

(2) Вземането на проби се извършва в присъствието на представител на лицето по чл. 1, ал. 1.

 

 

Чл. 8. (1) Въз основа на протокола за проверка по чл. 6, ал. 1 и протоколите от лабораторните изпитвания/анализи по чл. 7, ал. 1 контролиращото длъжностно лице съставя констативен протокол за установяване на замърсяването или увреждането на околната среда и/или неспазването на определените емисионни норми и ограничения.

(2) Когато замърсяването или увреждането на околната среда не се установява с протоколи от лабораторни изпитвания/анализи по чл. 7, ал. 1, констативният протокол се съставя само въз основа на протокола за проверка по чл. 6, ал. 1.

(3) Констативният протокол по ал. 1 се съставя в два еднообразни екземпляра.

(4) Констативният протокол се съставя в присъствието на законния представител на лицето по чл. 1, ал. 1 или от упълномощено от него лице.

(5) Когато представителят по ал. 4 откаже да присъства при съставянето или след покана не се яви, протоколът се съставя в негово отсъствие.

(6) Констативният протокол се съставя в срок до 15 работни дни от получаване от контролния орган на протоколите от лабораторните изпитвания/анализи по чл. 7, ал. 1.

(7) В случаите по ал. 2 констативният протокол се съставя в срок до 15 дни след съставянето на протокола за проверка.

 

Спазено е изискването на чл. 12 от Наредбата:

Чл. 12. (1) Контролиращото длъжностно лице изготвя предложение за налагане на санкция до министъра на околната среда и водите или до упълномощено от него длъжностно лице въз основа на констативния протокол по чл. 8, ал. 1, протокола за проверка и/или протоколите от лабораторните изпитвания/анализи.

 

        Спазено е изискването и на чл.13 от Наредбата:

Чл. 13. Министърът на околната среда и водите или упълномощено от него длъжностно лице въз основа на документите по чл. 12, ал. 1, 2, 3 или 4 издава наказателно постановление.

 

Не е налице законово основание за приемане на чл. 16 и чл. 17 от Наредбата, тъй като макар и да е имало аварийно спиране, за което контролиращият орган да е бил уведомен, то няма основание тези текстове да се приложат, тъй като за периода на това аварийно спиране, не е имало наложена санкция, коаято да бъде намалена, респективно спряна до отсраняване на аварията.

 

По отношение на размера на наложената текуща санкция, то същият е законосъобразно определен при приложение на чл. 20 от Наредбата, а именно:

      Чл. 20. (1) На лицата по чл. 1, ал. 1, които при осъществяване на своята дейност изпускат в атмосферния въздух отпадъчни газове, съдържащи вредни вещества (замърсители) над нормите за допустими емисии (концентрации на вредни вещества в отпадъчни газове) и/или над определените емисионни норми и ограничения, се налагат санкции.

(2) Санкциите за замърсяване на атмосферния въздух се изчисляват на основата на установения единичен размер на санкцията за вредното вещество (замърсител) и масовия поток на емисиите за един час.

(3) Единичните размери на санкциите за отделните вредни вещества (замърсители) са посочени в т. 1 от таблицата на приложение № 2.

(4) Формулите, по които се изчислява размерът на санкцията за всеки конкретен случай, са посочени в т. 2 от приложение № 2.

(5) При констатирани превишения на нормите за допустими емисии и/или неспазване на ограничения по данни от извършени контролни измервания, СНИ и СПИ на емисии на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух, санкцията се изчислява по реда на ал. 1 - 4.

(6) За вещества, които предизвикват неприятни миризми, санкциите се определят съгласно т. 1 от таблицата на приложение № 3.

 

 Изчислението на санкцията е неразделна част от предложението за нейното налагане и няма основание това изчисление да се приеме за неправилно.

Законосъобразно е била ангажирана административно – наказателната отговорност на дружеството – жалбоподател, предвид на това, че за това адм. нарушение, тя е законово предвидена в нормата на чл. 69, ал.1 от ЗООС.

Фактическият състав от обективна страна е налице, като са спазени всички изисквания за ангажиране на административно – наказателна отговорност за това нарушение, в текста, разписан в нормата на чл. 69, ал.1 от ЗООС, а именно:

Чл. 69. (Изм. - ДВ, бр. 77 от 2005 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 103 от 2009 г.) При увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения на едноличните търговци и на юридическите лица се налагат санкции.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 52 от 2008 г.) Санкциите по ал. 1 се налагат с наказателно постановление от министъра на околната среда и водите или от оправомощени от него лица.
(3) С наказателното постановление по ал. 2 се определят видът и размерът на санкцията.
(4) Наказателното постановление по ал. 2 подлежи на обжалване по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
(5) (Доп. - ДВ, бр. 103 от 2009 г.) Санкциите по ал. 1 са еднократни или текущи. Текущите санкции са с фиксиран размер или нарастващи.
(6) Размерът на санкцията по ал. 1 се определя по реда на наредбата по ал. 8.
(7) Санкцията по ал. 1 се налага от датата на извършване на проверката от контролните органи на Министерството на околната среда и водите.
(8) (Изм. - ДВ, бр. 103 от 2009 г.) Видът, размерът и редът за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения се уреждат с наредба на Министерския съвет.

Законосъобразна е преценката на административно – наказващият орган за маловажност на случая, предвид на това, че замърсяването е по два контролирани показателя и в размери, значително надхвърлящи разрешените замърсявания.

С оглед на това, всички възражения на дружеството – жалбоподател, релевирани в подадената жалба и в съдебно заседание, се отхвърлят от съда като неоснователни и обжалваното НП следва да бъде потвърдено като постановено при спазване на административно – производствените правила и като законосъобразно.

 

По разноските:

На основание чл.63д, ал.4, вр.ал.1 от ЗАНН вр.чл. 143, ал.4 от АПК, следва на въззиваемата страна да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение, в размер на 445 лева- четиристотин четиридесет и пет лева.

 

Предвид изложеното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,

Съдът

 

РЕШИ:

ПОТВЪРЖДАВА НП № С – И -96 от 23.10.2020г. на директора на РИОСВ – Пловдив, с което на  ВП Брандс Интернешънъл“АД, ЕИК: *********, със седалище и адресна управление: град Пловдив, район „Северен“, ***, представлявано от И.Г.П.,  за обекта на дружеството в ***, е наложена текуща санкция с фиксиран размер 3082,26 лева – три хиляди и осемдесет и два лева и двадесет и шест стотинки, считано от 19.11.2020г. – датата, на която са проведени контролни емисионни измервания и е установено замърсяването на околната среда, както и неспазване на емисионната норма по показатели въглероден оксид и прах, определени в условие 9.2.3, таблица 9.2.3.3 и таблица 9.2.3.3 – продължение ИУ № 3 от комплексно разрешително № 466 – Н0/2013г, актуализирано с Решение № 466 – Н0-И1-А2/2016г., издадено на „ВП Брандс Интернешънъл“АД за изпускащо устройство № 3, до преустановяване на замърсяването или констатиране на нови стойности на замърсяване - нарушение по чл. 69, ал.1 от „Закон за опазване на околната среда“.

На основание чл.63д, ал.4, вр.ал.1 от ЗАНН вр.чл. 143, ал.4 от АПК, ОСЪЖДА „ВП Брандс Интернешънъл“ АД, ЕИК : ********* със седалище и адрес на управление: град Пловдив, район Северен, ***, да заплати на РИОСВ - Пловдив, разноски за юрисконсултско възнаграждение, в размер на 445 лева- четиристотин четиридесет и пет лева.

 

Решението  да се съобщи на страните.

 

Същото подлежи на обжалване пред Административен съд – Пловдив, в 14- дневен срок от неговото съобщаване, чрез Районен съд – Асеновград, по реда на глава 12 от АПК, на касационните основания, предвидени в НПК..

 

 

Районен съдия: