Р Е Ш Е Н И Е
№ 151
гр. Габрово, 14.11.2019 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГАБРОВО
в публично заседание на двадесет и първи октомври две хиляди и
деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА
при секретаря
РАДОСЛАВА КЪНЕВА и с участието на
прокурора ……………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело № 191 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145
и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 33а, ал. 6
от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.
Съдът е сезиран с жалба от П.П.Г. *** против Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 година на министъра на земеделието, храните и горите в частта ѝ относно парцел с идентификатор 29547-12-7-1. Твърди се неправилно дешифриране на ЦОФК, изготвена на база на извършено самолетно заснимане и неизвършване на теренна проверка, която би отразила реалното фактическо състояние. Оспорващият сочи, че в процесния парцел отглежда трайни насаждения – сливови градини, които са в преход към биологично производство по смисъла на чл. 36 от Наредба № 5 от 03.09.2018 година за прилагане на правилата на биологично производство, етикетиране и контрол, и за издаване на разрешение за контролна дейност за спазване на правилата на биологичното производство, както и за последващ официален надзор върху контролиращите лица, поради което има сключен договор с контролиращо лице по смисъла на чл. 18, ал. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, което лице осъществява текущ контрол и извърша периодични инспекции, а от инспекторския доклад от 10.07.2018 година е видно, че се извършват съответните мероприятия. Оспорващият сочи, че за да бъде определен един парцел с трайни насаждения за недопустим, трябва да е установено, че над 30 % от насажденията не са живи /изсъхнали са/, а това не би могло да бъде установено чрез самолетно заснемане. Навеждат се и доводи за непосочване на правни и фактически основания за издаване на оспорената заповед. Прави се искане за отмяна на заповедта в оспорената част.
В открито съдебно заседание жалбоподателят П.П.Г. не се явява и не се представлява.
Ответната страна министър на земеделието, храните и горите се представлява в открито съдебно заседание от надлежно упълномощени процесуални представители, оспорва се жалбата, по същество се прави искане за отхвърлянето ѝ.
Въпреки предоставената възможност, никоя от страните не е депозирала писмени бележки.
Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол. Съгласно Тълкувателно решение № 8 от 11.12.2015 г. по т. д. № 18/2015 година на ВАС допустим е съдебен контрол на заповедта на министъра на земеделието и храните, издадена на основание чл. 16г, ал. 4 /предишна ал. 2/ от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, с която се одобрява окончателният специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние“, като оспорването в случая е от лице, чието възражение срещу обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 година не е уважено. Процесната заповед е обнародвана в бр. 20 от 08.03.2019 година на „Държавен вестник“, а жалбата е подадена по пощата на 20.03.2019 година /пощенски плик на л. 23 от адм. дело № 7567/2019 на ВАС/, т.е. жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.
След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Между страните няма спор, че жалбоподателят е земеделски стопанин по смисъла на § 1, т. 23 от ДР на ЗПЗП.
Със Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 на министъра на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията /ЗА/, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 година като част от Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, актуализиран за 2018 година чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта /ЦОФК/ на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2018 година, отразяване на резултатите от теренни проверки и чрез разглеждане на подадени възражения /л. 31 от адм. дело № 7567/2019 на ВАС/.
С предходна заповед № РД 46-504 от 12.12.2018 година министърът на земеделието, храните и горите е одобрил проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 година, като част от СИЗП, обновен за 2018 година чрез дешифрация на нова ЦОФК на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2018 година и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки. В раздел ІV на посочената заповед е указана възможността за земеделските стопани до 07.01.2019 година да подадат възражения относно непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта.
Оспорващият се е възползвал от горепосочената възможност и е подал възражение с вх. № РД-02-99 от 04.01.2019 година относно парцел с идентификатор 29547-12-7-1, който парцел е с декларирана площ 0.66 ха, допустима съгласно проекта площ 0.3 ха, т.е. извън проекта остава площ от 0.36 ха /диск на л. 34 от адм. дело № 7567/2019 на ВАС/. Възражението е разгледано и е прието за неоснователно.
Със Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 на министъра на земеделието, храните и горите е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 година.
Предвид неуваженото възражение срещу проекта на слоя, П.П. е оспорил по съдебен ред горепосочената заповед в частта ѝ относно парцел с идентификатор 29547-12-7-1.
По повод на предприетото от П. оспорване е изготвено писмо с изх. № 93-2463 от 16.04.2019 година от Директор на Дирекция „Директни плащания и идентификация на земеделските парцели“ в Министерството на земеделието, храните и горите /л. 29-30 от адм. дело № 7567/2019 на ВАС/, в което се пояснява, че проектът на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 година е актуализиран чрез дешифрация на нова ЦОФК на страната по самолетно/сателитно заснемане през 2018 година и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината, както и на база подадени в срок възражения, в случаите, в които при проверките по възраженията е установена техническа грешка или пропуск. Конкретно по възражението на жалбоподателя П.П. с УРН ***** е посочено, че за кампания 2018 година П. е заявил за подпомагане 3 парцела, като възражението му и жалбата срещу заповедта се отнасят до един от парцелите - 29547-12-7-1. Посоченият парцел попада в частта от територията на страната, покрита със самолетни снимки от периода 11.08-13.08.2018 година, т.е. за тази територия е извършена дешифрация за релевантна за кампанията ЦОФК, в резултат на която 0.36 ха от парцела, заявен с обща площ 0.66 ха, попадат извън обхвата на специализирания слой, тъй като са оценени като негодни за подпомагане съгласно чл. 9 от Наредба № 2 от 26.03.2018 година. С писмото е представена ЦОФК, изготвена по самолетни снимки от 2018 година на процесния парцел, с нанесени контури на физически блокове от системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ в лилав цвят, заявени от кандидата за камапания 2018 година парцели в жълт цвят и допустими за подпомагане площи в син цвят /снимката е представена като част от административната преписка и е приета като доказателство по делото – диск на л. 34 от адм. дело № 7567/2019 на ВАС/. В заключение в писмото е посочено, че в резултат на извършена трета проверка на екран /по снимки/ се потвърждава коректността на извършената дешифрация и на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 година по отношение на конкретните площи.
Съгласно чл. 30 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/, която се състои от отделни системи, определени в ал. 2, като една от тях е и Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ - чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите - чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП. В изпълнение на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите е издал Наредба № 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.
СИЗП и данните, включени в нея, са посочени в чл. 33 от ЗПЗП. Според ал. 4 на чл. 33 от ЗПЗП данните в СИЗП се актуализират ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 от ЗПЗП.
В чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, в релевантната за настоящия спор редакция, е разписано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП, а това е действалата към момента на създаване на проекта на процесния слой за кампания 2018 година Наредба № 2 от 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се обновяват ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6, като заповедта се обнародва в „Държавен вестник“.
От направения преглед на относимата нормативна уредба следва, че процесната Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 година на министъра на земеделието, храните и горите е издадена от компетентен орган и при спазване на административно-производствените правила, т.е. при съобразяване с предвидения за това ред в посочените норми от ЗПЗП и чл. 16а и чл. 16б от Наредба № 105 от 22.08.2006 година. Нарушението на административнопроизводствените правила би било съществено, тогава когато, ако не бе допуснато, административният орган е щял да достигне до различни от направените изводи, или когато е нарушено правото на защита на страната. В конкретния случай, с оглед събраните по делото доказателства, данни, навеждащи на извод за допуснато нарушение, не се откриват. Правото на защита на жалбоподателя също не се установява да е нарушено, тъй като П. е подал своевременно както възражение срещу заповедта, с която е одобрен проектът на специализирания слой, така и е упражнил и правото си на защита пред съда.
Като неоснователно настоящият съдебен състав преценява и възражението за немотивираност на обжалваната заповед, изразяваща се в липса на фактически и правни основания за издаването ѝ. Видно от данните по преписката, мотивите на заповедта, послужили за издаването ѝ, се съдържат в приложенията към нея, а именно в актуалната за кампанията дешифрирарана ЦОФК. Съгласно ТР № 16 от 1975 година на ОСГК на ВС на РБ, мотивите към административния акт могат да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт от помощни и подчинени на издателя на акта длъжностни лица или органи, какъвто е и настоящият случай.
Обжалваната част от заповедта на министъра на земеделието, храните и горите не е издадена в нарушение на материалния закон, който извод следва от представените по делото данни на магнитен носител, установяващи че изключената от процесния парцел площ не отговаря за критериите за подпомагане. В тази връзка следва да се посочи, че в чл. 9 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ като условие за допустимост за подпомагане на трайните насаждения не е посочено само наличието на определен процент живи растения в парцела /като в случая е видно, че изключената площ е почти изцяло гола с оскъден брой дървесна или храстовидна растителност/, но и поддържането на почвената повърхност в междуредията.
В тежест на жалбоподателя бе да обори констатациите на административния орган и да установи дали действителното състояние на процесния парцел към референтната кампания отговаря на критериите за допустимост, оттам и за подпомагане. Указания в този смисъл бяха дадени на оспорващия, включително и указание, че за установяване на твърденията му са необходими специални знания, поради което може да поиска допускане и изслушване на експертиза с поставени задачи. Въпреки това, доказателства от страна на жалбоподателя не бяха ангажирани, поради което настоящият съдебен състав приема за необорени констатациите за състоянието на парцела при извършеното заснемане. Предвид липсата на ангажирани от жалбоподателя доказателства в подкрепа на твърденията му за незаконосъобразност на атакувания акт в оспорената част, в това число и в изпълнение на дадените му от съда изрични указания за разпределението на доказателствената тежест в процеса, жалбата следва да се приеме за недоказана. Представените от жалбоподателя доказателства във връзка с преминаването към биологично производство, осъществявания в тази връзка контрол, закупуването на посадъчен материал и проведените в стопанството мероприятия /л. 7-22 от адм. дело № 7567/2019 на ВАС и л. 10-15 от настоящото дело/ съдът преценява като необорващи констатациите на административния орган относно действителното състояние на процесния парцел към референтната кампания с оглед критериите за допустимост.
В горния смисъл са Решение № 8854 от 12.06.2019 г. по адм. д. № 7379/2017 г. на ВАС, ІV отделение; Решение № 8847 от 12.06.2019 г. по адм. д. № 5171/2017 г. на ВАС, IV отделение; Решение № 15468 от 12.12.2018 г. по адм. д. № 7377/2017 г. на ВАС, ІV отделение.
По изложените съображения, настоящият съдебен състав намира, че оспорената в настоящото производство Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 година на министъра на земеделието, храните и горите в частта ѝ относно парцел с идентификатор 29547-12-7-1 е издадена от компетентен орган /предвид представената по делото Заповед № РД-09-212 от 22.02.2019 година на Министъра на ЗХГ, установяваща издаването на процесната заповед в хипотезата на заместване – л. 7 от делото/, в изискуемата писмена форма, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, както и при спазване на материалноправните разпоредби и в съответствие с целта на закона.
Никоя от страните не е правила искане за присъждане на разноски, поради което съдът не дължи произнасяне по този въпрос.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на П.П.Г. *** против Заповед № РД 09-229 от
01.03.2019 година на министъра на земеделието, храните и горите, с която е
одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за
кампания 2018 година, в частта, с която е изключена площ от парцел с
идентификатор 29547-12-7-1.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: