Определение по дело №233/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 422
Дата: 16 септември 2021 г. (в сила от 28 септември 2021 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20217280700233
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 август 2021 г.

Съдържание на акта

                                        О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 422/16.9.2021 г.

 

 

             Ямболският административен съд, четвърти административен състав, в закрито заседание на  шестнадесети септември две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

                                                                           Председател: Ваня Стоянова

разгледа докладваното от съдията адм.д. № 233 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

          Производството е по реда на чл.156 и следващите от Данъчно осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), във връзка с чл.144 и чл.107, ал.4 от ДОПК, вр. чл.4, ал.1 и чл.9б от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ). Образувано е по жалба на Г.Т.С. против мълчалив отказ на Началник отдел „Местни приходи“, Ямбол да се произнесе по жалба против АУЗД № 00000094 от 13.07.2021г., издаден от Н.Б.Д.-* –орган по приходи в Отдел „Местни приходи“ към Община Ямбол. Оспорващият на 15.07.2021г.  получил по пощата процесния АУЗД, като на 23.07.2021г. е входирал жалба до Началник отдел „Местни приходи“ при община Ямбол срещу акта.

         В настоящата жалба до ЯАС, регистрирана чрез по горестоящия адм. орган- Г.Т.С. обжалва мълчалив отказ на Началник отдел „Местни приходи“ при община Ямбол да се произнесе по жалбата му срещу АУЗД № 00000094 от 13.07.2021г. Счита, че като не се е произнесъл по жалбата, началник отдел „Местни приходи“ е формирал мълчалив отказ, който е незаконосъобразен, с оглед на което моли съдът да постанови решение, с което да го отмени. ЯАС изпрати  за становище жалбата на С., като в указания срок с писмо № 2072 от 14.09.2021г. процесуалния представител на ответната страна посочи, че процедурата е на етап разглеждане на преписката и в законоустановения 60 дневен срок по чл. 155, ал. 1 от ДОПК адм. орган ще се произнесе. С писмо вх. № 2071 от 14.09.2021г. до ЯАС, Началник отдел „Правни дейности“ уведомява съда, че с решение № 2801-19300 от 13.09.2021г. е налице произнасяне на адм. орган-Началник отдел „Местни приходи“ по жалба вх. № 2801-15781 от 23.07.2021г. срещу АУЗД № 00000094 от 13.07.2021г., издаден от Н.Б.Д.-* –орган по приходи в Отдел „Местни приходи“ към Община Ямбол, изпратено за връчване на  оспорващия.

По изложените по – горе факти, съдът намира жалбата за недопустима за  разглеждане, тъй по делото не  е налице мълчалив отказ за произнасяне.

В глава XIV от ДОПК са регламентирани способите за установяване на данъци и задължителните осигурителни вноски, като от тях за местните данъци и такси са приложими два способа: предварително установяване, което се осъществява с акт за установяване на задължение по данни от декларация по чл.107, ал.3 от ДОПК. Съгласно чл.107, ал.4 от ДОПК актът за установяване на задължение по декларация може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция.

Разпоредбата на чл.144 от ДОПК сочи, че по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и другите актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този кодекс не е предвидено друго, а разпоредбите на тази глава XVII „Общи разпоредби“ от дял III „Обжалване“ се прилагат в производствата по обжалване, уредени в другите дялове на този кодекс, ако не е предвидено друго. Цитираната норма несъмнено се отнася за АУЗД, които се издават по реда на чл.107, ал.3 от ДОПК и поради това, че препращането се отнася само за неуредените отношения, то при обжалването на АУЗД по административен ред компетентният орган е този, който е посочен в специалната разпоредба на чл.107, ал.4 от ДОПК - териториалният директор на НАП. Когато с АУЗД са установени задължения за местни данъци и местни такси, правомощията на териториален директор на НАП се осъществяват от ръководителя на звеното за местни приходи при съответната община, съгласно чл.4, ал.5, предл.второ от ЗМДТ.

Съгласно разпоредбата на чл.155, ал.1 от ДОПК решаващият орган разглежда жалбата по същество и се произнася с мотивирано решение в 60-дневен срок от изтичане на срока по чл.146, съответно от отстраняване на нередовностите по чл.145 или от одобряване на споразумението по чл.154. В разпоредбата на чл.156, ал.1 от ДОПК е предвидено че ревизионният акт в частта, която не е отменена може да се обжалва чрез решаващия орган пред административния съд по местонахождението му в 14-дневен срок от получаването на решението. В нормата на чл.156, ал.4 от ДОПК е регламентирано, че непроизнасянето на решаващия орган в срока по чл.155, ал.1 ДОПК се смята за потвърждение на ревизионния акт в обжалваната част, като в тези случаи жалбата до съда против ревизионния акт може да се подаде в 30-дневен срок от изтичането на срока за произнасяне по аргумент от чл.156, ал.5 ДОПК. Нормативно установеният срок за съдебно оспорване е преклузивен и с изтичането му се прекратява правото да се търси съдебна защита срещу акта.

 Следователно към момента на депозиране на настоящата жалба срокът за произнасяне на адм. орган не е изтекъл.  По силата на законовата фикция, установена с нормата на чл.156, ал.4 от ДОПК, непроизнасянето на решаващия орган в срока по чл.155, ал.1 от ДОПК следва да се смята за потвърждение на обжалвания АУЗД. В хипотезата на потвърждаване на АУЗД при прилагането на законовата фикция по чл.156, ал.4 от ДОПК, законът предвижда специален, по-дълъг срок за неговото обжалване по съдебен ред - 30-дневен от изтичането на срока за произнасяне на решаващия орган (чл.156, ал.5 от ДОПК).

В случая, видно от писмо вх. № 2071 от 14.09.2021г.  е налице изрично произнасяне с решение № 2801-19300 от 13.09.2021г. на по –горестоящия адм. орган -Началник отдел „Местни приходи“ по жалба против АУЗД № 00000094 от 13.07.2021г., издаден от Н.Б.Д.-* –орган по приходи в Отдел „Местни приходи“ към Община Ямбол, което решение ще подлежи на самостоятелно обжалване в 14 дневен срок от връчването му.  В обобщение на гореизложеното съдът приема, че настоящата жалба е подадена срещу акт, който не подлежи на оспорване, поради което жалбата е процесуално недопустима и съгласно чл.159, т.1 от АПК следва да се остави без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство да бъде прекратено. За процесуалната допустимост на подадената жалба съдът следи служебно.

Водим от горното и на основание чл.159, т.1 от АПК, Ямболският  административен съд

О П Р Е Д Е Л И:

Приема и прилага адм. преписка по опис с писмо вх. № 1951 от 07.08.2021г., писмо с вх. № 2071 от 14.09.2021г. и вх. № 2035 от 07.09.2021г.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.Т.С. против мълчалив отказ на Началник отдел „Местни приходи“, Ямбол да се произнесе по жалба против АУЗД № 00000094 от 13.07.2021г., издаден от Н.Б.Д.-* –орган по приходи в Отдел „Местни приходи“ към Община Ямбол .

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 233 по описа за 2021г. на Административен съд – Ямбол.         

               Определението подлежи  на обжалване  с частна жалба пред ВАС в 7 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено. 

 

                                                                             СЪДИЯ:/п/не се чете