Протокол по дело №278/2024 на Районен съд - Девин

Номер на акта: 274
Дата: 29 ноември 2024 г. (в сила от 29 ноември 2024 г.)
Съдия: Илияна Росенова Ферева - Зелева
Дело: 20245410100278
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 3 юли 2024 г.

Съдържание на акта


ПРОТОКОЛ
№ 274
гр. Девин, 29.11.2024 г.
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВИН в публично заседание на двадесет и осми
ноември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Илияна Р. Ферева - Зелева
при участието на секретаря Диана Ал. Стоева
Сложи за разглеждане докладваното от Илияна Р. Ферева - Зелева Гражданско
дело № 20245410100278 по описа за 2024 година.
На именното повикване в 10:00 часа се явиха:


На второ четене в 11.30 часа.
Ищецът П. С. Г., р. пр. лично и с адв. С. М., р. уп. от по-рано.
Ответникът Е. М. К., р. пр. лично и с адв. В. Р., р. уп. от по-рано.
Вещото лице Г. Д. Т., р. пр. не се явява. Представена е молба с
въпроси към свидетелите, които да бъдат поставени към свидетелите, които са
необходими за изготвяне на заключението.
Адв. М.: Да се даде ход на делото.
Адв. Р.: Да се даде ход на делото.
Съдът, при условията на чл.142, ал.1 ГПК,
О п р е д е л и :
Дава ход на делото.
Адв. М.: Водим двама души свидетели, които да бъдат разпитани
в днешно съдебно заседание, като единият е възпрепятстван за днешно
съдебно заседание.
Адв. Р.: Водим един свидетел за разпит в съдебно заседание, но
имаме още един свидетел, който ще го водим в следващо съдебно заседание.
Допуска до разпит свидетелите, на който
Сне самоличността, както следва:
Б. Г. В. – ****, ********, *******, *********.
З. Н. М. – ****, *****, *****, ********.
1
С. К. И. – ***, ******, *******, ******.
На свидетелите се напомни наказателната отговорност по чл.290
НК и същите обещаха да дадат верни показания на съда.
Свидетелите се отстраниха от съдебната зала до техния разпит
Адв. М.: Поддържам исковата молба, ведно с направените в нея
искания. Във връзка с отговора на ответната страна, който оспорваме по
принцип в голяма част, искам да направя едно допълнително да въведа едно
фактическо твърдение допълнително към исковата молба, което е породено
именно от оспорване на исковата молба, а то е, че автомобилът разполага с
дигитално табло, върху което се записват данни за скорост и обороти на
двигателя и които би трябвало за последния ден и за момента на случая да
съдържат информация, която ще бъде необходима на вещото лице. Това
фактическо твърдение го правя, във връзка с едно допълнително искане за
въпрос към вещото лице, на по това накрая ще взема становище. По доклада
нямам възражения. Моля да допуснете до разпит и третия ни свидетел, който
не успяхме да доведем в днешно съдебно заседание, тъй като пътува във
Видин и за следващо съдебно заседание, при режим на довеждане ще го
доведем.
Адв. Р.: От името на доверителя ми оспорвам изцяло така
предявения иск и като основание и като размер. Считаме, че е неоснователен.
Подробни съображения в тази насока сме изложили в отговора си на исковата
молба. Нямаме забележки, по отношение на проекта за доклад. С оглед
постъпилите задачи, допълнителна молба от ищцовата страна към вещото
лице и уточненията на някои задачи, ние също ще имаме въпроси към вещото
лице, които произтичат и от неговата молба със зададени въпроси към
свидетелите, които ще бъдат зададени. Моля да ни допуснете втори свидетел,
при режим на довеждане за следващо съдебно заседание.
Съдът, на основание чл.146 ГПК,
О п р е д е л и :
Докладва делото по проекта за доклад, изготвен и съобщен на
страните с определение по реда на чл.140, ал.3 ГПК, № 302/04.09.2024г.
Уточнява доклада по делото с направените допълнения във
фактическите твърдения на исковата молба от адв. М., в смисъл ищецът
твърди, че автомобилът е снабден с дигитално табло, на което е отразена
скоростта на автомобила и оборотите по време на движение.
Приема и прилага допуснатите писмени доказателства с
определение № 302/04.09.2024г.
Допуска разпит на свидетелите.
Разпит на свидетеля Б. Г. В.: Съпруга съм на ищеца.
Автомобилът е закупен от гр. София, може би преди година. Автомобилът е
*****, година на производство 2012г. или 2013г. Автомобилът не беше тогава
в движение. Проблемът е бил свързан с двигателя. Автомобилът дойде до тук
на платформа. Ремонтът беше извършен в гр. Девин. Ремонтът го извърши
съпругът ми. Мисля, че този свидетел, който е отвън му помагаше за ремонта.
Автомобилът беше пуснат на собствен ход след около 7 – 8 месеца или повече
2
от година, ориентировъчно. От пускане в движение на автомобила до
случката не мога да кажа, колко време мина, може би повече от 2 – 3 месеца.
След като беше ремонтиран, по спомен два пъти сме го карали, единия път до
Кръстова гора, от там през Пловдив, бяхме до родителите ми до Асеновград и
се прибрахме. Още един път до Асеновград направихме преглед на колата.
През останалото време съпругът ми го е карал тук в града. Същият ден аз бях
с двете деца и по улицата се разхождахме. Прибрах се. Същият ден щяхме да
се събираме у нас на двора и при прибирането ми към къщи, джипът тръгна.
Мисля, че съпругът ми го кара, но видях, че Е. го кара и просто си махнахме и
продължихме. Прибрах се и малко по-късно разбрах, че нещо е станало с
джипа. Не аз не съм го видяла джипа, защото те са го закарали директно в
сервиза. Съпругът ми каза, че е карал много бързо, много големи обороти е
вдигал и в един момент колата е изпаткала. Е. е карал колата. След това не е
карана за ремонт след този случай. Стои в сервиза на мъжа ми. Има сервиз,
оправя коли. Той ремонтира коли. След ремонта съпругът ми не е споделял да
има проблеми по автомобила. Аз съм шофьор. Когато съм се возила не съм
усетила нещо по автомобила. Затова сме го пробвали известно време да го
караме в града. Направили сме едно - две по-дълги разстояния, за да видим
след ремонта дали има нещо, но нищо не е имало, всичко си беше нормално.
Ремонтът е правен от съпруга ми и другият свидетел му е помагал. Доколкото
си спомням само двамата са били. Съпругът ми няма квалификация за
автомонтьор. Документ – не. В момента двигателят е свален от автомобила.
Съпругът ми го свали. След като го е свалил не е предприемал, някакви
манипулации по него. Нямам идея защо го е свалил. Доколкото знам, защото е
развален, защото е блокиран двигателя. Само е свален, не е пипан, доколкото
знам, за да може като дойдат да го видят да не е пипан. Доколкото знам не е
идвало друго лице да констатира, че двигателят е блокиран. Само съпругът
ми. Вещото лице, доколкото знам от съпруга ми е идвал и е правил снимки, не
го е разглобявал. Доколкото съм запозната мисля, че колата е удряна и нещо е
имало, но какво точно не мога да кажа. Предполагам, че може да е имало
проблем с двигателя. Не съм запозната, какво точно е направено като ремонт.
Съпругът ми извършва по принцип такива ремонти и той си направи ремонт
на двигателя, след като закупи автомобила. Автомобилът е бил тестван, ние го
карахме може би около месец тук в града и след това направихме две по дълги
разС.ия Кръстова гора, Пловдив, Асеновград и още веднъж до Асеновград.
Има пробег около 500 – 600 км. Предполагам, че щом като е правен двигателя
би трябвало и маслата да се сменят. Колата потегли от нас, но вече нататък не
знам къде са пътували. Просто вече при връщане от съпруга ми разбрах, че е
станала тази случка. Не знам дали автомобилът е имал проблем с
автоматичните скорости. Когато сме пътували не е имало проблем с
автоматичните скорости. Не знам след ремонта на двигателя съпругът ми да е
търсил помощ от други лица, тъй като евентуално се били появили, някакви
шумове в двигателя.
Разпит на свидетеля З. Н. М.: Познавам П. Г.. Знам, че джипът
******* е закупен от София. Аз докарах от София до *******. Джипът беше
докаран преди случая. За този случай знам, че г-н К. го е карал и тогава е
гръмнал двигателя, в смисъл високи обороти със скоростта, защото като стана
това нещо П. ми звънна да му дам номера на човека с пътната помощ, за да
3
може да си го прибере. Джипът беше закупен с проблем в мотора - двигателят.
Не знам, какъв е бил проблемът. Знам, че ремонтът на автомобила е извършен
от П.. Аз съм присъствал на някои неща, а той си го е правил. Той направи
ремонта на двигателя като закупи нови части, но точно, какви не знам, но
беше закупил нови части. Не знам дали частите са били нови. Аз докарах
автомобила от София с пътна помощ. Не беше на собствен ход, защото имаше
проблем с двигателя. П. го ремонтира 3 – 4 – 5 месеца. Той чакаше части,
доколкото знам. Питал съм, какво се случва с джипа, чакаше части. Аз съм се
возил един път с него тук в града, едно кръгче, не съм го карал аз, возил съм
се. Чувал съм се с него може би два пъти. Единият път, доколкото си спомням,
когато каза, че е с джипа в Пловдив и другият път, когато минаваше преглед
на джипа в Асеновград. Като съм се возил не са се появявали звукове. Горе
долу разбирам от тези неща, все пак съм шофьор, имам книжка, знам горе
долу, за какво става въпрос. Няколко дни след случая го видях джипа. Не съм
присъствал като е бил докаран обратно в сервиза. Свален е мотора. Аз му
помогнах да свали мотора, защото се случих в този момент като сваляше
мотора, стоях и му помогнах. Целият мотор е свален на палет, не е
разглобяван. Преди да се свали мотора се виждаше видимо, че компресорът за
климатика и хидравлична помпа бяха откъртени от стойките и се виждаше
дупка на двигателя. Свалихме целият двигател на палет, друго не сме пипали.
Този джип е с дигитално табло и според мен може да се е записала
информация, с какви обороти и с каква скорост е станало това нещо, защото
по-нова година, не е стар джип. Доколкото съм говорил с него, около 600 км. е
изминал с джипа след като е направен. Не е споделял, че през това време на
тези пътувания се е проявявал, някакъв проблем. Поне така ми каза П. като се
чухме, че в следствие на дигнати високи обороти е гръмнал двигателя. Това го
знам от П. Г.. Не знам, с какви части е ремонтиран двигателя. Частите по
време на сглобяването съм ги виждал, но точно не мога да кажа. Аз не съм бил
поС.но, аз съм бил на някоя част, която е сглобявал, не при целия ремонт.
Примерно като си стягаше главите. Той си ги ремонтира автомобилите. Той е
извършил ремонта на джипа, единствено и само той, друг не му е помагал. Аз
за някои части съм му помагал, като съм бил там. Аз съм бил там за малко
време, не за дни или да съм ходил постоянно там. Той прави и други коли.
Нямам представа на такива марки автомобили дали е правил ремонт.
Доколкото знам някъде от чужбина чакаше, някакви части, но точно от къде
не знам. Части, не цял двигател. Не помня да е споменавал, че търси цял
двигател. Видях продавача, когато купи автомобила от София. Спомена, че
има проблем в мотора, но какъв точно проблем не спомена. Не спомена за
други технически неизправности, а само за проблем в мотора. Не съм бил на
31.05.2024г., когато се е случил инцидента с автомобила. П. разказа само това
за инцидента, което казах. Друго по случая не мога да кажа.
Разпит на свидетеля С. К. И.: Познавам ги и двамата, и двамата
са ми приятели. П. Г. се обърна към мен. Видях си чата, около август месец
2023г. се обърна към мен за помощ да намерим частите, които са му нужни да
си оправи двигателя, тъй като аз имам опит 9 години в тази сфера. Една година
работех в един магазин за автомобила и след това осем години и половина в
друг ******* в София, най-големия в България. Имам добра техническа
представа в областта и от 20 години не съм спирал да се образовам, да се
4
интересувам. Той се обърна с молбата да намерим части. В случая мисля, че
по спомен ми каза първо цилиндров блок, тъй като там беше проблема и да
търсим втори употреба такива части, защото новите са скъпи. Колянов вал ми
спомена, че е доста скъп. Другото, което си спомням, че и мотовилки му
трябваха, колянов вал и мотовилки мисля, че два броя от 8, защото те са 8
цилиндъра. Разглеждайки, какво се продава в Англия, тъй като там има най-
много части, не можах да намеря цилиндров блок, имаше цели двигатели,
които бяха доста скъпи 4 – 5 – 6 – 7 – 8 хиляди паунда, някакви такива цени по
спомен, и изникна обаче цилиндров блок, само, че не оборудван, в смисъл
частите бяха разглобени, насипно, втора употреба. Тъй като коляновия вал
мотовилки може да си купиш оборудван, който само да монтираш, отделно
мотовилки с бутала и отделно колянов вал. Това намерихме. Първоначално
обявата беше 800 паунда, после с уговорки с човека стигнахме до 600 паунда,
на доста добра цена. Важното е да уточня, че не съм търговец, не печеля пари,
това е изцяло направена услуга, просто съм извършил приятелска услуга. Аз
ги уредих изцяло транспорта в Англия с мой приятел, който живее там, да
отиде при него, защото с друг транспорт трябва да дойде към Девин, това
цялото нещо го направих и платих от себе си, като П. ми предложи да ми
плати. Аз му казах нямам зор, като дойда в Девин. Мисля, че месец не бях в
Девин и чак като дойдох в Девин си оправихме сметките. Намерих части на
стойност 600 пануда и целят транспорт по спомен, около 900 паунда, всичко
беше около над 2 000 лева, които ги платих тогава и в последствие след около
месец като си дойдох в Девин той ми върна тези пари. В смисъл, че не е
сглобен цилиндровия блок, защото това е идеалният вариант да се закупи
цилиндров блок, който не трябва да сглобяваш сам, колянов вал, мотовилки,
бутала, а сглобяваш периферията около него и цилиндровите глави. Бяха втора
употреба. Имам снимки от обявата. Обявата аз я пращах и на П., той също
виждаше снимки от обявата и мога да кажа само визуално, в какво състояние
са били, защото в случая важното е дали има измервания, хлабини, дали е
перфектен, не мога да кажа за такива неща, мога да кажа само по снимките, че
имаха повърхностна ръжда, като вероятно не са били съхранявани по най-
добрия начин, за да се получи това. При извършване на такъв ремонт трябва
да се направят замервания. Доколкото знам Г. сам си е извършил ремонта. Не
знам в детайли оборудването му в сервиза. Знам само, че за едно от
измерванията е използвал инструменти и помощ от Е. К., тъй като той има
доста инструменти също, той е технически грамотен и той е направил някои
от замерванията, които са нужни. Мисля, че само за едно, мисля, че за
овалност на цилиндъра, нещо такова, но не съм сигурен. П. ми се обади със
същата молба да търсим части лятото по някое време. Каза дай да търсим пак
двигател, блок и т.н., като тогава нямаше такива оферти, бяха само цели
двигатели, доста скъпи и не сме говорили след това, но да пак се обърна към
мен. Каза ми само стана беля, в детайли не ми е обяснявал. Не ми е обяснявал
подробности. Каза само стана беля, счупен е, да търсим пак. Като тръгна пак
говорихме, преди да се счупи пак говорихме и каза, че е ремонтирана и че
колата е в движение и че работи. Не си спомням конкретни детайли, но знам,
че колата е тръгнала. Колата е с автоматични скорости. Всички такива
******** са само единствено с автоматични скорости. Разликата е такава, че
при автоматичните скорости водачът има ограничен контрол към оборотите,
които може да постигне, тоест максимумът, който може да вдигне двигателя е
5
този, за който той е конструктивно предвиден. Ако така наречения прекъсвач
или крайните обороти са 6 000, той няма как да го премине с автоматична
скоростна кутия, това може да се случи с ръчна скоростна кутия, където ако
карате на магистралата със 120км. на пета или шеста скорост и решите със
сила да върнете на втора скорост, колата ще вдигне вместо тези 6 000 оборота
ще вдигне 7 – 8 хиляди оборота, което би довело до механична повреда при
много голяма вероятност, сериозна механична повреда, но това с автоматични
скорости това не е възможно, защото това се контролира от компютъра на
автомобила. Не е възможно да отиде в обороти, в които не е конструктивно
предвидена, ако е технически изправна. Нямам сертификат за ремонтиране на
автомобили, имам опит. В сервиза като отидох ми показа частите, които
дойдоха от Англия. Повърхностна ръжда имаше малко по коляновия вал. Дали
е нарисуван такъв на оборотомера, всеки един автомобил има такъв. Показва
оборотите, в автомобила, идеята е, че ако отиде в тези обороти да показва, че
са прекалено високи за този двигател. Само, че на автоматична скоростна
кутия не може да отиде до там
Адв. М.: Поддържам молбата към вещото лице с въпросите като
към тях добавям и следния. Моля вещото лице в присъствието на двете
страни, да снеме, това е технически възможно с компютър, данните от
дигиталното табло от автомобила, от които да се видят скоростта и оборотите
към момента на настъпване на повредата, а също и отварянето на двигателя,
ако е необходимо, пак да бъде в присъствие на двете страни. Той е в сервиз и в
сервиза има всички необходими инструменти, за да се извърши там. Аз не
държа да се отваря двигателя, но вещото лице, ако прецени, пак да е в
присъствието на двете страни, за да гледат, какво се прави, иначе има
съмнение. Поддържам искането си за свидетеля, който да водим в следващо
съдебно заседание.
Адв. Р.: Поддържам искането си за свидетел за следващо съдебно
заседание. Да бъде допуснат и техния свидетел. С оглед възникналите
въпросите уточнение от ищцовата страна и въпросите на вещото лице и това,
което казаха днес разпитаните свидетелите, представям в писмен вид и за
ищеца една молба с допълнителни задачи към вещото лице. Някои от тях са
визирани и от вещото лице. Нека да бъде направен такъв оглед, в
присъствието на двете страни. Аз държа, упоменал съм го и в искането си, в
присъствието на двете страни вещото лице да замери разстоянието, така както
е твърдението от ******** до *******. Моля да допуснете тези
допълнителни задачи.
Адв. М.: Моля да ми се даде възможност, тъй като са доста, да
обсъдя въпросите и да взема становище в писмен вид.
Съдът счете делото за неизяснено от фактическа страна, предвид
това, че по делото е допусната СТЕ, която не е изготвена и която е необходима
за изясняване на фактическата страна на спора и поради това, че от страните
са посочени още двама свидетели, които не са разпитани в днешно съдебно
заседание и затова,
О п р е д е л и :
Делото да се изпрати на вещото лице Г. Д. Т. да отговори на
поставените въпроси в представената писмена молба от адв. Р. и поставените
6
въпроси допълнение от ищцовата страна с писмена молба от адв. М..
Възлага допълнителните въпроси на вещото лице Г. Д. Т., при
допълнително възнаграждение в размер 300.00 лева, вносими от ответната
страна по депозитна сметка на Районен съд – Девин в едноседмичен срок,
считано от днес.
Дава възможност на страните за допълнителни гласни
доказателства по един свидетел, при режим на довиждане, поради това, че в
днешно съдебно заседание не е осигурено явяването им.
Отлага и насрочва делото за 27.01.2025г. от 11.00ч., за която
дата и час да се призове вещото лице, след представяне на документ за внесен
допълнителен депозит.

Протоколът, написан в с.з.
Заседанието закрито в 12.30ч.
Съдия при Районен съд – Девин: _______________________
Секретар: _______________________
7