РЕШЕНИЕ
№ 156
гр. Пловдив, 16.01.2020 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на единадесети
декември през две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ
при
секретаря ПЕТЯ ДОБРЕВА, като разгледа докладваното от
Председателя адм.
дело № 1675 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе
предвид следното:
І. За характера на производството,
жалбата и становищата на страните:
1. Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във
вр. чл. 210 от Закона за устройство на територията
/ЗУТ/ и чл. 64, ал. 6 от Закона за
енергетиката /ЗЕ/.
2. Образувано е по жалба на Н.Г.М., ЕГН ********** и П.Й.М.,
ЕГН **********, двамата с адрес: ***, срещу решение по Протокол от 07.02.2019
г. на комисия по чл. 210 от ЗУТ при община Родопи, област Пловдив, с което
на оспорващите е определено
обезщетение в размер на 1429 лева за площта от поземлен имот № 50222 (стар
50204), местността „Чаирите“, в землище на с. Крумово,
община Родопи, област Пловдив, засегнат от обект: „Нова ВЛ 400 kV п/ст „Пловдив“ – п/ст „Марица – изток“.
В
жалбата и чрез процесуалния си представител – адвокат И., оспорващите излагат съображения
за нищожност и
незаконосъобразност на оспорения административен акт. Твърди също, че определеното
парично обезщетение е силно занижено. Поддържа се, че в хода на
административната процедура са допуснати съществени процесуални нарушения.
Оспорва се компетентността на комисията по чл. 210 от ЗУТ. Сочи се, че същата е
конституирана в противоречие с правилата на чл. 94 и чл. 95 от АПК като в
съставът й не е включен поне един специалист, който не е служител на
администрацията, респ. и лицензиран оценител. Възразява се, че не може да бъде
установено и това кака е гласувал всеки един от членовете на комисията.
3. Ответникът – община Родопи, чрез процесуалния си
представител юрисконсулт Д., поддържа становище за неоснователност на жалбата. Претендира
се присъждане на юрисконсултско възнаграждение и се
прави възражение за прекомерност на претенцията за съдебни разноски на
оспорващите.
4. Заинтересованата страна „Електроенергиен
системен оператор“ ЕАД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: ***, чрез процесуалния си
представител юрисконсулт Д., е на становище, че жалбата е неоснователна.
5. Окръжна прокуратура - гр. Пловдив,
редовно уведомена за възможността за встъпване в настоящото производство, не
взема участие.
ІІ. За
допустимостта:
6. Жалбата е подадена в предвидения за
това преклузивен процесуален срок и при наличието на
правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.
ІІІ. За
фактите:
7. С писмо вх. № 53-778-1#4/07.11.2018 г. „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД е сезирал кмета на община Родопи за необходимостта от учредяване на ограничени вещни права за обект: „Нова ВЛ 400 kV п/ст „Пловдив“ – п/ст „Марица – изток“, за който е одобрен Парцеларен план със заповед №РД-02-15-35/11.04.2017г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството /л. 37/, обнародвана в „ДВ“ бр. 34, 28.4.2017г. /http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=113791
/, и за който обект по силата на чл. 64, ал. 1 и ал. 4 от Закона за енергетиката в полза на дружеството са възникнали сервитутни права. Във връзка с изпълнение на процедурата към писмото е приложен оценителски доклад от „Сървей Груп“ ЕООД, с лиценз рег. № ********* от 15.06.2011г., включващ в състава си лицензиран оценител на земеделски земи и трайни насаждения със сертификат рег. № ********* от 30.12.2010 г., изготвен въз основна договор № 074-МЕР/08.11.2017г. /л.98/ за изготвяне на справедливи пазарни оценки за учредяване на ограничени вещни право и сервитути върху поземлените имоти в засегнатата земеделска територия. Видно от съдържанието на доклада, оценките са изготвени по метода на сравнимите продажби /МСП/, метода на приходната стойност /МПС/ и аналитичния метод /АМ - метод на доходната стойност с пазарен множител/. По отношение на метода на сравнимите продажби за изходна информация са ползвани единствено данните за офертни цени от агенции за недвижими имоти за еталонни имоти със сходни характеристики в най – близката община Садово, тъй като не са установени реални сключени сделки в землището на с. Крумово, община Родопи, област Пловдив. Определен е корекционен коефициент за пазарна реализация със стойност 0,95. За имот № 50222 (стар 50204), местността „Чаирите“, в землище на с. Крумово, община Родопи, област Пловдив е посочена площ на стъпката в имота – 0,082 дка и засегната площ от сервитута – 1,818 дка, за които е предложена пазарна стойност в общ размер на 1429 лева (72 лв. + 1357 лв.) За постигане на този резултат са определени следните осреднени цени за засегнатата площ: по МСП – 77 лв. + 1698 лв.; по МПС – 62 лв. + 1373 лв. и по АМ – 60 лв. + 1329 лв. Определена е също осреднена пазарна стойност (претеглена стойност) на частите от имота – 72 лв. + 1596 лв., при теглови коефициенти: МСП – 70%, МПС – 20 % и АМ – 10%.Според правилото
на чл. 210, ал. 1 от ЗУТ изготвянето на оценки и определянето на размера и
изплащането на обезщетения в изрично предвидените в закона случаи се извършват
по пазарни цени, определени от комисия, назначена от кмета на общината. По
аргумент от § 1, т. 2 от ДР на Закона за общинската собственост във вр. чл. 210, ал. 1 от ЗУТ и чл. 46, ал. 2 от закона за
нормативните актове за прилагането на метода на сравнителните продажби са
релевантни сделките, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане
на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота.
14. При тази фактическа и правна обстановка съдът намира, че оспореният
административен акт е издаден от компетентен административен орган, в
предписаната от закона форма. Неоснователни са възраженията на оспорващите за
нередовност в действията и състава на комисията по чл. 210 от ЗУТ. Комисията е провела
дейността си въз основа на изрична заповед на кмета на общината, поради което не
може да се сподели позицията, че не е притежавала съответната материална
компетентност. Специалната разпоредба на закона не поставя изисквания относно
квалификация, ценз и трудови/служебни правоотношенията на лица, заети в
комисията. В случая правната и житейска логика действително налагат за нуждите
на оценката да вземат участие лицензирани оценители, но тук следва да се отчете
и спецификата на конкретното производство. На първо място правоимащото
и заинтересовано лице „Електроенергиен
системен оператор“ ЕАД е организирало изготвянето на оценка от лицензиран
оценител, която да служи като предложение до комисията по чл. 210 от ЗУТ. На
следващо място тази оценка е проверена от друг независим лицензиран оцените по
инициатива на кмета на общината. Едва след тези предходни фази е конституирана
и комисията по чл. 210 от ЗУТ, която по смисъла на закона има за задача да
определи пазарната цена, която ще послужи за база на съответното обезщетение. В
случая комисията е споделила изводите на лицензираните оценители, поради което действията
й не са извън предоставената й предметна компетентност. Въпреки това съдът
намира, че оспореният административен акт е издаден при съществени процесуални
нарушения и в противоречие с материалноправните норми и целта на закона.
От
представената извадка по Парцеларен план, одобрен със
Заповед №РД-02-15-35/11.04.2017 г. на министър на регионалното развитие и
благоустройството, е видно, че трасето
на процесния национален енергиен обект преминава през процесния имот, по
отношение на който не се спори, че е с предназначение „земеделска земя“ и начин
на трайно ползване „нива/орна земя“, четвърта категория. От ангажираните в
съдебното производство доказателства за реално извършени сделки със земеделски
земи - по НТП и категория идентични или
сходни на процесния имот, в землището на с. Крумово, община Родопи, се обори
успешно тезата в оценителския доклад, споделен и от
комисията по чл. 210 от ЗУТ, че в съответния период – 12 месеца преди възлагане
на оценката, не са реализирани сделки със сходни характеристики. При тези безспорни обстоятелства съдът
намира, че определената с решение на комисия по чл. 210 от ЗУТ при община Родопи
оценка за процесния имот е незаконосъобразна. Същата почива на данни от офертни цени и по никакъв начин не отговора принципа за спазването
на ясни обективни критерии при определяне на обезщетението. На следващо място
оценката на комисията се явява и необоснована, доколкото липсва определена цена
по основни компонент – МПС, МСП и АМ, както и данни за прилагането на съответни
теглови коефициенти, без който е невъзможно да се извърши
аритметична проверка на утвърдения резултат. В този аспект съдът възприема
предложения от страна на съдебната експертиза размер на обезщетение за относимия период 22.01.2018г. – 22.01.2019г., а именно
обезщетение в размер на 2010 лева, тъй като същият почива на данни от реални
сделки, отчитането на три метода за оценка, обосновано прилагане на теглови коефициенти и правилно определяне на претеглена
стойност.
15. Предвид изхода на делото претенцията на жалбоподателите за присъждане на съдебни разноски се явява основателна. Същите за Н.Г.М. се доказват в размер на 966 лева, а за П.Й.М. – 610 лева. Ответникът е направил своевременно възражение за прекомерност на претенцията за адвокатския хонорар. Според чл.78, ал.5 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), във връзка с чл.144 от АПК, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл.36 от Закона за адвокатурата (ЗАдв). Според чл.36, ал.2 от ЗАдв, размерът на възнаграждението се определя в договор между адвоката и клиента; размерът на възнаграждението трябва да бъде справедлив и обоснован и не може да бъде по-нисък от предвидения в наредба на Висшия адвокатски съвет размер за съответния вид работа, каквато в случая се явява Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Съгласно чл.8, ал.2, т. 1, от Наредбата за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела по Закона за устройство на територията и Закона за кадастъра и имотния регистър минималното възнаграждение е в размер на 600 лв. Претенцията на жалбоподателите е за присъждане на разноски за адвокатска защита именно в посочения минимален размер. При това положение възражението на ответника се явява неоснователно и разноските следва да бъдат присъдени в пълен размер.
ИЗМЕНЯ решение по Протокол от 07.02.2019 г. на комисия по чл. 210 от ЗУТ при
община Родопи, област Пловдив, с което на Н.Г.М. и П.Й.М. е определено
обезщетение в размер на 1429 лева за засегната площт общо в размер на
1,9 дка от поземлен имот № 50222 (стар 50204) с площ 10,92 дка, местността „Чаирите“, в землище на с. Крумово, община Родопи, област
Пловдив, засегнат от обект: „Нова ВЛ 400 kV п/ст „Пловдив“ – п/ст „Марица –
изток“, като УВЕЛИЧАВА размера на
определеното равностойно парично обезщетение от 1429 /хиляда четиристотин
двадесет и девет/ лева на 2010 /две хиляди и десет/ лева.